Kokoarvion paikkansapitävyydestä

Hei!

Kuinka hyvin teillä on pitänyt paikkansa ultralla tehty vauvan kokoarvio? Mulla meni ekasta paljon pieleen ja nyt pelottaa, että käy samalla tavalla. Minkälaisia heittoja teillä (varsinkin isoja vauvoja saaneilla) on ollut?

Olisin kovin kiitollinen vastauksista, helpottaisi kovasti päätöksentekoa... siis suostunko yrittämään alakautta synnyttämistä vai vaadinko sektion.
 
ehi
HEi!
Mulla tehtiin kokoarvio pojasta vajaa vuorokautta ennen kuin syntyi. Painoarvio oli 3460g, tiesin sen olevan isompi mutta kaikki vakuutteli että pieni on. NOH, poika olikin yli puoli kiloa painavampi: 3995g :whistle:
 
Mä oon kyl kans kuullu et koko arviot heittäny ja aina isompaa on tullu kun "luvattu".
Itellä oli rv 28+3 esikoisen koko arvio 1280g ja oli 3130g kun synty rv 38+5.
Nyt kakkosesta sanottiin rv 32+6 kokoarvioks 1,8kg ja rv 34+2 2,3kg... ja sanoivat että samanlainen siro vauva tulossa kun esikoinenkin...mutta aika paljon tuossa on sit painoo tälle tullu rv32-34... että saas nähdä kuinka menee.

 
esikon arvio viikoilla 37+ 3600 g syntyi 39+1 painoi 3690g
pikkukakkonen 24+0 3900g syntyi 42+1 painoi 4450g

eli mulle on sanottu että pienikokoisilla ja suurikokoisilla vauvoilla tulee hellpommin isoimmat heitot painoarviossa koska mitat kuitenkin hakala arvioida uä:n perusteella.... pikkukakkosen kohalla olivat siinä oikeessa että on pitkä... olui 55 cm syntyessään.-...
 
Meillä kummastakin veikkailtu suurempia mitä olivat, mutta ei se heitto ollut kuitenkaan kuin alle 500g mollemmilta. Ja mieluummin tietty näin päin, vaikka toisaalta ei merkitystä mun kohdalla kun kumpikin mennyt sectioon...
 
ekan kokoarvio oli lääkärin, kätilön ja terkkarin sekä uä:n mukaan vielä pari pvää ennen synnytystä 4,5 kg, poitsu painoi kilon vähemmän.

toisen kanssa edellisenä päivänä painoarvio oli neuvolassa reilusti yli 4 kg, synnytysaamuna kätilön mukaan reilu 4 kg ja kolmekiloinen vauva tuli:)
 
Kaikista kolmesta lapsesta uä-arvio n. 500g liikaa. Ekan kohdalla jopa 700g ja tehtiin ihan turhaan tosi iso episiotomia, joka vaivasi 2 vuotta, kunnes seuraava syntyi... Painoarviot tehty kaikilla 2 päivää ennen syntymää.
 
Kolmannesta lapsesta painoarvio ultralla rv40+2 oli 3,7kg. Tyttö syntyi rv41+1 ja painoi 3,835kg eli tälläkin kertaa meni hyvin oikein. Lopussahan vauvan painon pitäisi nousta n. 100-200g/vko. Kätilö arvioi mahan päältä tuolloin 40+2 painoksi 4,3kg... Onneksi ultra oli oikeassa!
 
Esikoisen kohdalla painoarvioksi sanottiin rv.lla 36+4 3200g poika syntyi rv 39+2 ja painoi 3490g.

Esikoinen syntyi suunnitelulla sektiolla perätilan ja lantioni raja-arvon vuoksi ja siksi sain nyt pikkukakkosen kohdalla lähetteen äitipolille painoarvioon rv.lla 36+2 ja silloin arvioksi sanottiin 2900-3100g. Raskausviikolla 39+3 painoarvio oli 3500g ja tästä syystä lääkärit päättivät, että paras synnytystapa mulle tälläkertaa on alatiesynnytys, joskin minut käynnistettiin, ettei menisi ainakaan yli. Itsekin luotin painoarvioon, vaikka jo vatsan koosta olisi pitänyt uskoa, että tulokas on suurempi. Harmiksi nykyään luotetaan liian paljon koneisiin eikä lääkäreillä ole enää taitoa kokeilemalla arvioida vauvan painoa.

Pikkukakkonen syntyi käynnistyksellä rv.lla 39+4 ja painoi huikeat 4170g eli painoarvio meni pieleen liki 700g. Raukka jäi kiinni hartioista eli lantioni raja-arvo tarkoittaa jonkinlaista ahtautta lantiossani, vaikka lääkäreiden mukaan raja-arvo ei ole ahdas lantio. Kätilön mukaan en voi yli 4kg turvallisesti synnyttää.

Nykyään tuntuu, ettei nuo painoarviot enää pidä suurempien lasten kohdalla paikkansa, tiedänpä tapauksen, jossa painoarvio heitti 1½kg. Eihän siinä mitään, jos arvio annetaan yläkanttiin, mutta kun se ennetaan alakantiin voi tulla ikäviä yllätyksiä.
 
mulle sanottiin ultralla muistaakseni vko 23 että aika pieni vauva tulee,alle 3kg ja lopussa jouduin käymään synnärillä tarkastuksissa ja siellä koko vaihteli 2500g-2700g.viimenen kokoarvio ennen käynnistystä oli 2700g vko 41 ja vauva painoi syntyessään 2730g että aika nappiin meni mun kohalla
 

Yhteistyössä