KOLMATTA ODOTTAVAT Kesällä 2012

KOLMATTA ODOTTAVAT



Nimi...........LA........Sairaala...........olot/lupaukset......työnimi
LeaderOfMyPack ** 25.7 **

Sulo-Sylvia ** 5.8 ** tyttölupaus
Numbatti ** 5.8.** OYS ** poikalupaus
Runttipulla ** 7.8 ** KÄT
Emmin ** 19.8 ** EKKS
Luigi ** 20.8
Tiinuliinu31 ** 28.8

Smurffiina84**25.9.

Kasvimaa ** 17.11.

TingaTanga ** 6.12.

Liljan Kukka **16.1.

Äitix2 **12.2.


Ultrat





:heart:Synnyttäneet:heart:

Santtu81 2.9.2011 enkelityttö 2860g/48cm/31,5cm
Mädchen 30.9.2011 poika
Koiksa-79 17.10.2011 poika 3950g/51cm.
EevaN 2.12.2011 poika 3585g/51cm
Niisku74 25.12.2011 poika 3600g/52cm.
Eva-maria 10.2.2012 poika 4250g/51cm
minnarum 11.3.2012 poika
Tähti 1.4.2012 tyttö
vauvahaaveita 2.4.2012 tyttö
mymosa 24.4.2012 poika 3490g/49cm
Enisa83 2.6.2012 tyttö 3400g/49cm
Aanna5.6.2012 tyttö 3800g/50cm
Barbamama35 12.6.2012 tyttö
PieniTytönTylleröinen 19.6.2012 poika 3335g/50cm
Kati82 21.6.2012 tyttö
Maijamehi 18.7.2012 tyttö 4030g/51,5cm


Menetyksen kohdanneet

Santtu81:hug:
Malania :hug:
Moonchaser :hug:
Heja :hug:
Liljan Kukka :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä jännitetään edelleen huomisen ultraa. Kaksi kertaahan tässä on jo tätä ennen ultrattu. Ekan kerran rv 6-7 välillä, jolloin syke näkyi. Toisen kerran viime viikolla, jolloin näkyi selvästi pieni vauvanalku, jonka sydän löi edelleen. Pientä huolta kuitenkin edelleen ilmassa, koska takana kaksi keskenmenoa, eikä vauva liikkunut viimeksi ultrattaessa lainkaan. (Kaksi ensimmäistä lasta taas heiluivat ja liikkuivat jo kovasti kun noilla viikoilla ultrattiin.)

Olen toki kuullut, että aina vauva ei välttämättä ultran aikana kauheasti liiku, ja silti syntyy ihan terveenä. Tästä on kaveripiirissäkin kokemuksia. Onneksi saan ainakin miehen tällä kertaa mukaan. Viime kerralla mies ei päässyt mukaan, ja jouduin silloin kohtaamaan suru-uutiset yksin.
 
Mulla oli tuossa viime raskaudessa nt-ultrassa sillain, ettei tuo meen neiti liikkunut. Ilmeisesti nukkui silloin. En nyt kyllä just muista että suostuiko liikkumaan juurikaan lainkaan koko ultran aikana.
Nyt tässä raskaudessa, rakenneultrassa tää kaveri oli haasteellisesti eikä meinattu saada kaikkia mittoja. Vähän jännityksellä nyt menen sinne kokoarvioon (vaikka onhan tää pikkuinen liikkunut ihan hyvin, paitsi oikeestaan eilen ja tänään ollut vähän hiljaisempi)
 
Tsemppiä Liljan kukalle: toivottavasti väärä hälyytys! Ja tsemppiä myös Maijamehille loppumetreille=) Pitäkäähän meidät ajan tasalla=)

Huomasin että minulta puuttuu tuolta listalta laskettuaika ja sehän on siis 13.2! Kiitos jos viitsit lisätä=)

Huono olo...mut se ehkäpä kertoo et kaikki kunnossa=)

Iltatähti rv 8+0
 
Kokoarviossa käyty. Ei vaikuta sokerivauvalta ja kaveri on oikein päin. Painoarvio oli tälle hetkelle 3,7kg, mut lääkäri painotti et voi olla hiukan isompikin kun vauva oli vähän haasteellisessa asennossa. Nyt vaan sitten ootellaan koska vaavi päättää syntyä
 
Tämän päivän neuvolakuulumiset (viime viikon neuvolakuulumiset)

Rv 38+6 (38+0)
Paino: tippunut viikossa 1,1kg (+1,050)
Turvotus: +/- (+/-)
RR: 128/70 (122/74)
Pissa: puhdas (viimeks oli jotain häikkää)
HB: 107 (108)
Sf-mitta: 40cm (40cm)
Tarjonta: rt (ei oo merkattu)
Syke: +131 (+132)
Liikkeet: + (++)

Kaikki ok, seuraava neuvola olis sitten viikon päästä. Sitä siis odotellessa
 
Täällä on vauvauutisia: Elias-vauva syntyi 30.6.klo 22.50 rv 39+2. Kokoa oli herralla 3960 g ja 51 cm. Synnytys oli sujuva, kaikkiaan 6 tuntia 50 min eli hitain synnytyksistäni! Mutta kätilöt olivat ihania, ehdin saada spinaalipuudutuksen ja kivut olivat todella kovat vain lyhyen aikaa. Vauva oli kaksi vuorokautta vauvateholla tarkkailussa lääkkeideni takia, ja sitten kolme vuorokautta lisää tarkkailussa normaalisti osastolla. Kotiuduimme laskettuna päivänä 5.7.

Vauva on aivan ihana ja varsin rauhallinen, mutta silti olisin valmis hankkimaan sellaisen "Äiti on vähän väsynyt" t-paidan.

Onnea jatko-odotukseen kaikille!:)

Toivoo Keskeneräinen (vähemmän kesken nykyisin)
 
  • Tykkää
Reactions: Maijamehi
( . ) neuvolassa tuli käytyä, yliaika kontrolliin aika perjantaille. Tosin nyt kun kävin vessassa niin tulipa sitten sellaista limaista hieman veristä vuotoa (tän varmaan kaikki halus kuulla). Joten katsotaan nyt sitten mahtaisko tää pikkuinen kuitenkin osata syntyä ennen sitä äippäpolia

Eilen sain laitettua vauvan kotiintulovaatteet valmiiks kassiin ja naulakkoon roikkumaan (villatakki yms. siitä vielä puuttuu). Jos tänään sais vielä laitettua tuon vauvansängyn suht valmiiks niin hyvä olis.

Maijamehi ja katkarapu rv 40+5
 
Paljon Onnea keskeneräinen=)

Maijamehillä jännät paikat...toivottavasti pääset pian tosi toimiin...tsemppiä=)

Miulla laskettuaika muuttu ja on nyt 12.2. Ölkö olo vaivant ja väsymys=/ Pitäis jaksaa tänään siivota kun huomenna vietetään esikoisen 8v synttäreitä! Mut ensin kauppaan!

äitx2 ja riesa(miehen keksimä uus nimi masuasukille;) rv 10+0
 
Paljon onnea keskeneräiselle :)

Maijamehille tsemppiä loppumetreille. Se odottavan aika tuntuu niin pitkältä kun menee yliajalle.

äitix2 minua joku joskus lohdutti kun oli pahoinvointi pahimmillaan että mitä huonommin äiti voi niin sitä paremmin vauvalla on asiat :)

Mulla olisi nyt menossa rv 37+3. Tänään neuvolapäivä. Raskaus sujunut ihan normaalisti. Kävin viime viikolla synnytyspelkopolilla kun kaks aiempaa synnytystä jättäneet vähän traumoja :( En kyllä tiedä oliko siitä mitään apua. Plus neuvolatäti käski sanoa niille että katsovat painoarvion vauvasta kun tämä tyyppi huitelee yläkäyrän yläpuolella. Noh se kätilö katsoi muka sen neuvolakortin mukaan mitat ja piirsi sen siihen normikäyrälle ja sanoi että neuvolassa on katsottu väärin se sf mitta ja ettei tarvi alkaa mittomaan tarkemmin.. Hirveä huoli kuiten vieläkin että mikähän jättivauva tää on kun toinen väittää toista.

Numbatti ..... LA 5.8. ............. OYS ............. Poikalupaus
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Pari viikkoa olen pitänyt täysin hiljaiseloa täältäkin. Ensiksi hyvät uutiset: Ultrassa mitään vikaa ei onnistuttu löytämään. Myös sairaalalla ultratessa vauva olla möllötti aluksi ihan paikallaan, mutta lähti sitten liikkumaan. Laskettu aika muuttui menkoista laskettuna pari päivää myöhemmäksi. (Ovistestien perusteella oletetusta oviksesta vähän aiemmaksi.)

Tosi huonovointinen olen joka tapauksessa viime aikoina ollut. Pahoinvointi itsessään on ollut jo vähän loivenemaan päin, mutta sitä suurempana kiusana ovat olleet jatkuvat päänsäryt. Migreenistä olen kärsinyt muutenkin, mutta tämän raskauden aikana homma on saanut aivan uudet mittasuhteet. Viimeisimpänä hoitokeinona (kun lääkevaihtoehdotkin ovat aika vähissä) olen kokeillut akupunktiota. Se tuntuisi tuoneen jonkin verran helpotusta tilanteeseen. Aiemmissa raskauksissa pahoinvointi on hellittänyt 16 viikon tienoilla, saa nähdä miten nyt käy.

Liljan Kukka 14+3
 
Tähän väliin pieni gallup: Millaisia kommentteja olette saaneet sukulaisilta/tuttavilta kolmannesta raskaudesta?

Itse varauduin jo etukäteen siihen, että kolmannesta ei välttämättä enää niin kauheasti onnitella. (Paitsi ne joilla itsellään on kolme lasta tai enemmän.) Varovaisia kyselyjä ovat jotkut esittäneet siitä, onko ollut ihan suunniteltu juttu. "Ohoh! No, kaikenlaista sitä sattuu." Totesi eräs sukulainen heti uutisen kuultuaan. Samalla lailla ohimennen on kyselty, että kai tämä nyt sitten on jo viimeinen? Eräs alkoi jo selittää että niitä erilaisia ehkäisyvälineitäkin on sitten olemassa. (Ihan kun emme tietäisi.) Myös se tosiasia, että minulle on tehty kaksi sektiota, on saanut nämä samat ihmiset muistuttelemaan miten ei varmasti ole enää turvallistakaan tehdä enää enempää lapsia. (Aivan kun en itse tietäisi sitäkään, että turvallinen sektioiden määräkin on täysin tapauskohtainen asia.)

Toki myös onnitteluja on tullut. Enimmäkseen tosiaan niiltä joilla itsellään on (vähintäänkin toiveissa) useampia lapsia. Ihan kaikille emme vielä ole asiasta kertoneetkaan. Päällepäinhän tämä raskaus näkyy jo aika selvästi, mutta kun sukulaisistakin suurin osa asuu kauempana, niin paljon on sellaisia jotka eivät ole tämänhetkistä habitustani nähneet.

Liljan Kukka 14+6
 
Meille syntyi rv 40+6 pieni tyttö 18.7.2012 klo 01.08. pituus 51.5cm, paino 4030g, py 35cm

Elikkäs siis silloin tiistai iltasella ne mun kivut olivat supisteluita. Sairaalaan lähdettiin noin 23.15, siinä ekaks otettiin käyrää ja sitten noin puolen yön aikoihin tehtiin sisätutkimus jolloin olin sitten 5cm auki. Sitten saliin hengittelemään ilokaasua, olisko joskus puol yks ku kätilö meinas et jos puhkois kalvot mut ku teki sisätutkimuksen ni olin noin 8cm auki joten jäätiin sitten vielä odottelemaan. klo 1 paikkeilla kätilö puhko kalvot ja lähti viereiseen huoneeseen avustamaan. vähän sen jälkeen soitin kelloa ja kätilö tuli takas ja totes et olin täysin auki. Ponnistelut aloitettiin 1.06 ja neiti tosiaan syntyi 1.08. Ihan tarkkaa synnytyksen kokonaiskestoa en muista (selvinnee sitten kunhan saan sieltä nuo laput ja liput kotiin). Istukka painoi noin 600g ja napanuora oli 90cm pitkä, ai niin napanuora oli kertaalleen kaulan ympäri.

Toivottavasti jotain selvää tästä sepustuksesta sai..

Maijamehi ja pikkuinen katkarapu neiti
 
mymosa
Pitkästä aikaa tänne kurkkasen, jos kukaan enää muistaakaan :)

Isot onnittelut synnyttäneille ja plussanneille :heart:

Meillä poitsu täytti eilen jo 3kk. Hirveän nopeasti tuo aika on mennyt.
Ja neljättä täällä haaveillaan.. Tuohon Liljan gallubiin, että meidän äidin ensireaktio oli, että ups :D Ja jokunen sukulainen oli vähän, että aijaa no onnee.. sillä mielellä, että kylläpäs te nyt sikiätte.
Saa nähä mikä on vastaanotto, jos tässä neljättä (ja takuulla sitä viimeistä) annetaan tulla jos tullakseen.
 
Maijamehi: Onnittelut tytöstä! Nopeastipa kävi synnytys. Millä fiiliksellä nyt?

Mymosa: Kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa! Muistelen että kovasti tunnuitte vielä raskauden aikana olevan varmoja siitä että kolmas saa jäädä viimeiseksi - ja näin se vain ihmisen mieli muuttuu. :) Itse en ole vielä halunnut miettiä yhtään sen pidemmälle kuin toivoa tämän kolmannen raskauden sujuvan hyvin. Alunperinhän en ollut äidiksi ajatellut haluavani ollenkaan, ja kun tässä nyt sitten odotetaan jo kolmatta, niin olen vain ajatellut ettei koskaan pidä sanoa "ei koskaan". Ensisijaisesti jatko riippuu tietysti siitä miten synnytys/sektio sujuu. Periaatteessa tällä kertaa olisi kuulemma mahdollisuus vielä yrittää alakauttakin jos vauva asettuisi pää alaspäin, mutta vahvasti epäilen että niin kävisi tälläkään kertaa. Ja turvallinen sektioiden lukumääräkin on aina niin tapauskohtainen asia. Siihen olen ensisijaisesti yrittänyt asennoitua, että tämä voi jäädä viimeiseksi, jos leikkaus ei menekään ihan putkeen.

Pahoinvointi alkaa vihdoin olla takanapäin, ja ensimmäisiä liikkeitä olen yrittänyt kuulostella. Todella selkeitä potkuja en vielä ole tuntenut, mutta kuvittelen ainakin että välillä olisi jotain pientä möyrimistä jo tuntunut. Kuukauden kuluttua olisi ohjelmassa rakenneultra. Yksityisellä puolella kävin kuluneella viikolla lääkärintarkastuksessa, ja kaikki näyttäisi olevan ihan ok. Kohdun koko vastaa viikkoja jne.

Liljan Kukka 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Liljan Kukka, ihan hyvillä fiiliksillä. Synnytyksen kokonaiskesto kai oli sellaiset 4h15min, varma en kuitenkaan oo. Mut nopsaanhan tuo meni:) Neiti syö ja nukkuu lähinnä vielä suurimman osan ajasta, toki hieman jo välillä oleilee hereillä ja tarkastelee maailmaa.

galluppiin, itse vielä yhden palleron haluaisin vaan isäntä ei taida siihen suostua, ainakaan vielä. Joten nähtäväksi jää mitenkä käy. Tosin osa sukulaisista jo sanoi että kolme on hyvä määrä ja enempää ei tarvitse tehdä.
 
Maijamehi: Kiva kuulla että synnytyksestä jäi hyvä fiilis. (Tuskinpa kai muuten olisit sinäkään neljännestä haaveilemassa. ;))

Mitäs muille loppupään kärvistelijöille kuuluu? Kovasti on hiljainen ollut tämä pino viime aikoina. Ei ole tainnut sen vuoksi kovin moni uusikaan ilmoittautua mukaan. Kuumeilupuolen pinokin näyttäisi kuihtuneen toistaiseksi...
 
Piiiiiitkästä aikaa tässä ketjussa kirjoittamassa! Tai ylipäänsä missään.

Kiva, että Liljankukalla odotus sujuu nyt hyvin! Mymosako haaveilee jo neljännestä? Musta myös vauvat niiiin ihania, että en yllättäen itsekään vielä sanoisi, että lapsiluku on tässä. Mies kyllä sanoo :LOL:

Meille syntyi pikkuinen tyttö 5.6. Synnytys siis käynnistettiin 4.6. aamupäivällä cytoteqeillä (vauvan kokoarvion vuoksi, mutta vauva oli syntyessään "vain" 3,8kg 50cm), eka muru aamupäivällä, siitä alkoikin lievät supistelut jotka eivät voimistuneet kuitenkaan, joten 18 aikaan toka murunen, supistukset voimistuivat ja klo 20 olin 4cm auki ja synnytyksen katsottiin olevan käynnissä. Siitä meni viitisen tuntia ja tyttö oli maailmassa muutamalla ponnistuksella. Oli mun synnytyksistä helpoin, jo siksikin, että en ollut valvonut öitä supistukset seuranani! Ja sain spinaalin tälläkin kertaa.

Siihen se helppous sitten loppuikin, sillä neidillä todettiin seuraavana aamupäivänä huonot veren hapettumisarvot eikä tyttö jaksanut enää syödäkään. Tyttö vietiin vauvateholle ja viikon epäselvyyden jälkeen tyttö lähetettiin lastenklinikalle. Ekg oli kummallisen näköinen mutta ei kriittistä vikaa, joten odoteltiin. Tytöllä paljastui sitten sydänvika. Sen jälkeen tutkittiin vielä lisää, aivot, vatsa ultrattiin ja kromosomit katsottiin. Kaikki nuo onneksi kunnossa! Sydänvika vaatii leikkausta 1-2-vuotiaana. Yritän olla ajattelematta sitä, vaikka onhan se takaraivossa koko ajan muttei enää joka päivä mietitytä varsinaisesti. Vika pitäisi saada korjattua niin hyvin, että lapsella olisi mahdollisuus elää (suht) normaalisti. Normaalia vauva-arkea täällä siis eletään, sydänvika ei näy mitenkään nyt. Vauva pääsi kotiin 11 vrk ikäisenä, olin itse sairaalassa 4vrk (lähellä vauvaa) ja ravasin tuon jälkeen joka päivä monta kertaa sairaalaan, yöllä pumppasin maitoa ja päivällä yritin imettää sairaalassa. Olin kiitollinen helposta synnytyksestä, koska piti yrittää imettää istuen. Mutta se, kun huomattiin lapsessa olevan jotain vikaa jonka takana oli sydän/ keuhkot, ja lapsi oli veltto ja väsynyt ja vietiin teholle, oli kyllä aikamoinen säikäytys. Kyllä kävi mielessä, että tällainen onni meille annettiin ja nyt se viedään meiltä pois:'( Tämän säikäyksen vuoksi ajattelen, että korjattavissa oleva sydänvika on sentään pikkujuttu, toivoa hyvästä elämästä on kuitenkin paljon! Asiat olisivat voineet olla pahemminkin.

Paljonpaljon onnea odotukseen kaikille!! Koska tyttö vielä nukkuu, alan nyt lueskella vasta enemmän teidän kuulumisia!
 
Viimeksi muokattu:
Aanna: Onnittelut tyttösestä. Toivottavasti pienokainen saa parhaan mahdollisen hoidon! Itselläkin tuttavapiirissä sydänlapsia/aikuisia. Varmaan ovat sairaalasta jo antaneetkin tietoa aiheeseen liittyvistä vertaistuen mahdollisuuksista. Onneksi ei sentään ihan vakavimmalta mahdolliselta kuulosta. (Vertaan näihin dramaattisimpiin tapauksiin joissa vauva on pitänyt kiidättää heti synnytyssalista leikkaukseen.) Vaikka kyllähän se aina pelästyttää jos lapsella jotain vähänkin poikkeavaa todetaan - synnytyksen jälkeen kun sitä on muutenkin niin herkässä tilassa. Ja eihän sydänvika koskaan ole mikään pikku juttu. Voimia kovasti! :hug: Satuitteko muuten ottamaan odotusaikana lapselle vakuutuksen? Muistan vain kuulleeni että mahdollisten myöhempien lääkintä/hoitokulujen määrässä voi vuosien mittaan olla huimia eroja vakuutettujen ja vakuuttamattomien välillä. (Ja varmaan tietysti riippuu vakuutusyhtiöstäkin.)

Tänne ei mitään uutta. Edelleen odotan selkeämpiä tuntemuksia vauvan liikkeistä. Vanhoista muistiinpanoistani juuri tarkistin, että esikoisen kohdalla tunsin tässä vaiheessa jo ensimmäiset selvät potkut. Mietin mahtaako istukka olla sitten asettunut etupuolelle? Ja jos on, niin mitä se mahtaa merkitä...

Liljan Kukka 17+2
 
Liljan Kukka mulla näistä neideistä on ollut istukka etupuolella, eipä tuo mitään oo haitannut (muutakuin ehkä juuri noiden liikkeiden tuntemiseen), rakenneultrassahan ne sen istukan paikan katsovat. Mulla ei kuitenkaan ollut kummastakaan niin istukka kohdunsuulla (sitähän sitten seuraavat et siirtyykö siitä vielä pois vai onko sitten sektio edessä)
 
Maijamehi: Sektio lienee mitä todennäköisimmin edessä joka tapauksessa, kun kaksi ensimmäistäkin ovat syntyneet sektiolla. Se kai siinä jännittääkin, että aiheuttaako lisähaastetta jos istukka on vanhan arven päällä tms. Muistelen että kätilö olisi jo sairaalan ekassa ultrassa sanonutkin, että istukka olisi silloin ollut etupuolella. Toisaalta se paikkahan voi kai tuon 12 viikon jälkeen vielä vähän vaihtua. No, rakenneultrassa selvinnee sekin asia. Siihen on vielä reilut 3 viikkoa aikaa.
 
Vähiin on jäänyt tänne kirjoittelu. Meille syntyi prinsessa 30.7. (rv 39+1) hyvin onnistuneella käynnistyksellä. Pituutta oli 52cm ja painoa 3700g. Sain epiduraalin just oikeaan aikaan niin oli ihanan kivuton synnytys. Jälkisupistukset on yllättäen ollut vähäisemmät kuin kakkosen synnyttyä! Positiivinen ylläri, koska pelkäsin niiden olevan jotain aivan sietämätöntä. Neiti on myös ollut positiivinen ylläri koska on paljon parempi nukkuja ku isoveljensä... toivoa sopii että tää ei ole vain alkuhuumaa! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Maijamehi
Sulo-Sylvia: Onnittelut prinsessasta!

Täällä alkavat vihdoin liikkeet tuntua vähän selvemmin, mutta ei edelleenkään ihan tuossa mahan päällä. Neuvolassakin sydänäänet kuuluivat hieman hiljaisena, joten myös terkka epäili että saattaa istukka tosiaan olla asettunut etupuolelle vaimentamaan molempia. No, ultrassa ollaan varmasti viisaampia. Kunpa ei tulisi mitään ylimääräisiä hämminkejä asian tiimoilta, jos näin on käynyt...

Liljan Kukka 19+0
 

Yhteistyössä