KOLMATTA ODOTTAVAT kevät 2012

Heipparallaa!

Onneksi olkoonTähti77 ja Vauvahaaveita pikky nyyteistä!
Mymosalle onnellista loppuodotusta!


Itselleni kuuluu seuraavaa: eilen kävin Tayssissa kontrollikäynnillä, paastosokeria en saanut kuriin ja eilen sitten pistin ensimmäisen insuliinin, mulle määrättiin pitkäkestoinen insuliini, ja tänä aamuna verensokeri oli vain 4,9. Joten taitaapi toimia. Vauvan painoarvio oli 1,7 kg ja tasaisesti kasvaa. Kohdunkaulan tilanne oli pysynyt lähes samana mutta kohdunsuu oli jo reilusti pehmennyt, vauvan pää myös jo tosi alhaalla. Lääkäri oli huolissaan supisteluista ja 3 viikon päästä katsotaan uudestaan, silloin jo viikko 35 menossa, että ei estellä enää jos on syntyäkseen.
Mulla nuo supistukset on siis kipeitä sellaista jännää menkkamaista kipua, osa on tosin noita kiristäviä harjoitussuppareita, mutta nuo kivuliaat alkavat sitten aukaista paikkoja.


Muutto on kahden viikon päästä ja sitten on Vappu! Täytyy vaan relata!
Brion vaunut ostin, joten hankinnatkin alkaa olemaan likimain tehty. Pinnasänky on valmiina, kun saadaan vielä poika vaihtamaan jatkettavaan sänkyyn, tuo pinnis kun on niin turvallinen.

Iloista kevään odotusta kaikille!


T. Enisa ja pikkuinen 31+2
 
Hei

Ja anteeksi etten ole hetkeen päivitellyt listaa, nyt sen pitäisi olla ajantasalla. Onnittelut vauvan saaneille :flower:

Äitiyspakkausta me tuskin otetaan. Viimeeksi otettiin molemmille (meillä siis kaksoset ennestään), ja niistä vielä niin paljon jäljellä, joten rahana varmaan järkevämpi. Varsinkin kun edellisen pakkauksen saamisesta ei ole kuin pari vuotta..

Unohdin kirjotella tänne tarkemmin sokerirasituksen tuloksista. Kaikki tulokset/arvot jäivät selvästi alle rajojen, eli eipä hätää sen suhteen. Tosin en olettanutkaan että miulla olisi raskausdiapetes, kuitenkin edelliset lapset olivat viikkoihin nähden pieniä yms.. Mutta siis siltä osin kaikki hyvin :)

Huomenna ois neuvolalääkäri, kirjottelen vaikka sen jälkeen paremmin kuulumisia :)

Kati ja Junnu 26+3
 
Tänään oli sitten neuvola, tai siis se keskiraskauden neuvolalääkäri.
Paino oli sitten tullut, huimat 700g/viikko. No eipä tähän mennessä ollut tullutkaan kuin 2,5kg, eli kai se oli aikakin. Verenpaine oli 117/69, pissa puhdas, sf-mitta 21,5cm (eli alakäyrää pitkin menee edelleen). Junnun syke oli 140, viimeeksi 155.
Kohdunsuu oli kiinteä, pituutta 3cm, kuitenkin ilmeisesti sormelle auki. Mitäköhän tuo kaikki sitten tarkoitti (siis kohdunsuun tilanne)..

Kati ja Junnu 26+4
 
Vauvahaaveita: Onnea vielä tätäkin kautta :)

Tänne ei ihmeitä, limatulppaa irtoili toissapäivänä pariin otteeseen, eilen ihan vähän, mut eipä tuo ole sen kummemmin vaikuttanut mihinkään, paitsi entistä enemmän odotan jotain tapahtuvan.. Ehkä tää syntyy vielä joskus :)

Josefia rv 40+1
 
Josefialle tsemppiä synnytyksen odotteluun!

Mulla odotusaika entisellään. Vauvan asennosta en tiedä, tuntuu, että vaihtelee sitä koko ajan. On välillä edelleen poikittain mutta toisinaan pystymmässä. Pyörii siis edelleen paljon, potkii milloin alas, milloin ylös, milloin kylkiin. Nyt 32+6.

Painoa on tullut kamalasti viimeiset 3 viikkoa, varmaan liki 3kg :( Masentavaa. Olen nyt yrittänyt muutamana viime päivänä oikeasti olla syömättä herkkuja. Tuleehan sitä painoa, kun ei muuta syömistottumuksiaan mutta liikunta on äärimmäisen vähäistä. Kaikesta liikkumisesta tulee vain huono olo. Pulssi on nyt ollut taas parempi, siis ei tykyttele kaiken päivää, kun flunssa meni ohi. Eilen pitkä automatka sai aikaan sitten vähän kipeitä supistuksia illalla, ja ilta meni sohvalla makoillessa taas. Tänäänkin vain väsyttää. En muista, että olisin näin väsynyt ollut tässä vaiheessa raskautta aikaisemmissa odotuksissa, mutta ehkä en vain muista?
 
Aanna, itse kävin tänään kotona puntarilla ja näyttäis siltä että viime neuvolakäyntiin verrattuna painoa olis tullu 5 kiloa:O Voi apua!! Tietää siis sitä että pakko vähentää herkuttelua ja yrittää hiukan liikkua, kuitenkin tässä tätä odotusta olis jäljellä vielä pitkä tovi.

Maijamehi ja katkarapu rv 27+3
 
Mymosa, mulla on tota ylipainoa jo ennestään niin paljon et mieluusti en nyt ottais kauheesti enempää ku en meinaa tota vanhaakaan painoa saada pois. Toki sinäänsä on nyt hienoa että saa luvan kanssa olla iso:) Lisäks mulla noi herkut sais jäädä noiden sokrujenkin takia pois
 
maijamehi pistätkö insuliinia? vai mittailex vaan sokruja? ja kauan saat tai kuuluu niitä mittailla?

mä volen nyt sen 6pv ajan mittaillut ja pari krt on sokrut noussut...tai itseasiassa vain kerran,mutta kax kertaa ollut raja arvon.
tie lie mitä neukkutäti nyt sanoo hu kun soitan..mutta insuliiniä en millään kyl haluis pistellä....
Ja ruokavaliokin nyt muuttunut,herkkuja en oo syönyt siis nyt 6päivään,ja se on multaq jo IIIISO saavutus
PTT 26+5
 
mymosa
Mullakin rutkasti ylipainoa ja insuliinit käytössä, silti aijon kyllä loppuraskauden hyvällä mielellä mässätä ym.. Sitten alkaakin tiukka aika, että saan kaikki normaalistikin ylimääräiset pois ja toivon imetyksen auttavan siinä asiassa.
Toki vaikka oon joka ilta herkutellut ja mättänyt roskaruokaa niin painoa on tullut vajaa 4kg :O

Vauveli oli tänään 3,2kg arviolta, joten ei ole edes sokereilla kasvanut pieni.. hyvä niin :)
 
Ei ollut puhetta neuovolatädin kanssa et kuinka kauan noita sokruja mittailen, nyt näyttäis siltä että helposti reagoi tuohon syömiseen. Joten varmaan tarttee tuo herkuttelu vaan jättää pois.
Viime raskaudessa sain pidettyä sokrut kurissa juurikin sillä et tuijotin mitä syön, mut nyt tuntuu kovasti olevan hakusessa tuo syömispuoli:(
 
Onnea syntyneille, ja onnea matkaan myös teille joilla on jännät paikat!:heart:

Sokereista on paljon puhuttu, minultakin löytyi toisen kerran virtsasta sokeria, mutta koska sokerirasitus oli ok, siihen ei nyt puututtu. Mutta varmaan "jään kiinni" jos taas seuraavalla käynnillä näytteessä on sokeria.

Kävin viime viikolla äitipolilla ja kokoarvio oli ny 1200-1300 g. Sillä lailla lohdullista että on jo ihan pienimpien keskosten koosta päästy eteen päin. Pikkuinen teki hengitysliikkeitä ja lääkärin mukaan se on merkki hyvästä voinnista.

Minun vointini ei sen sijaan ole niinkään hyvä, kaikenlaista riesaa alkaen hengästymisestä, jalkakrampeista liitoskipuihin ja kuiviin limakalvoihin. Ei näitä vaivoja kehtaa edes kellekään listata kun tulee olo ettei muuta tee kuin valittaa... Mutta eipä tässä olisi enää kuin pari kuukautta. Saisi vain kevät tulla kunnolla että pääsisi vähän ulos istuskelemaan ja itseään tuulettamaan.

Keskeneräinen+Kuopus 28+5
 
Tänään oli neuvolalääkäri rv 28+0, laitan sulkuihin viime neuvolan tietoja rv 24+4
Paino +671g/vko (598g/vko)
turvotus -/+ ( )
Verenpaine 118/76 (116/76)
Pissa puhdas (puhdas)
Hb 127 (122)
Sf-mitta 29cm (26,5cm)
Sydämen syke olisko ollu 120 (viimeks 140) nää ei merkkaa tohon korttin muutakuin pelkän plussan
Liikkeet ++ (++)

Paikat kiinni eikä merkkiäkään kypsymisestä vielä, onneks. Tää toinen neuvolatäti eikä lääkäri osannut sanoa mun noista sokeriarvoista mitään. Joten soittelen huomenna toiselle neuvolatädille ja kyselen, ja jos sekään ei osaa sanoa ni soitan sitten äippäpolille.

Maijamehi ja katkarapu rv28+0
 
Samaa mietin minäkin juuri eilen Liljan Kukka =)

Joko mymosalla tai Josefialla on iloisia uutisia kerrottavana? :heart:

(.) Neuvolassa oli taas kaikki hyvin. Sokerimittailussa oli muutama kohonnut arvo, mutta kun niihin oli selitys (herkuttelu) niin jatkan vain omaa seurantaa parina päivänä viikossa ja koitan hillitä sitä herkuttelua. Seuraava lääkärineuvola on vasta kuukauden päästä. Siellä tarkistetaan vauvan painoarvio ja tarjonta ultraamalla. Olen ollut ihan superväsynyt viime aikoina. Eilenkin olisin voinut nukkua ympäri vuorokauden. Tänään täytyy yrittää löytää jostain vähän energiaa, että saa jotain tehtyäkin.

Barbbis 31+3
 
Heipparallaa!

Kevät se keikkuen tulevi
Synnytys lähenee päivä päivältä.
Täällä kivuliaat supistukset ovat rauhoittuneet, vaikka vauvan pää painaakin tuolla tosi alhaalla, sama juttu oli viime odotuksessa ja 37 viikolla poika sitten päätti syntyä.

Muuttoon enää 3 päivää, täällä ollaan pahvilaatikkojen keskellä oltu jo parisen viikkoa!! into olisi kova päästä sisustamaan jo uutta kotia!!

Insuliinia on pistetty nyt joka ilta, 10 yksikköä: kurissa ovat arvot pysyneet. 3.5 taas tayssiin kontrolliin!

Meidän pikkuinen kääntyi raivotilaan jo ennen 30 viikkoa ja niin päin on pysynyt Jotkut vauvelit vaan viihtyvät pitkään toisinpäin, ja settuvat vasta lähempänä synnytystä.

Taitaa moni olla täällä jo lähellä äippälomaa ja osa jo onkin varmaan lomalla..
Kasvatelkaahan vielä masujanne, kohta se on taas ohi!!

Niin ja ihanaa Vapun odotusta. meidän pitääkin miehen kanssa juhlistaa silloin, kun ollaan tavattu juuri vapun aattona!! tietäs vaan miten?

Muakin kiinnostaa Mymosan tilanne, joko vauva on syntynyt?

t. Enisa ja pikkuinen 32+6
 
Mymosalle paaaaljon onnea pikkuisesta!

Mulla menossa 33+2. Odotus jatkuu ennallaan, välillä on tosi väsyneitä päiviä ja toisinaan jaksan vähän paremmin. Meno on kuitenkin hidastunut kovasti, supisteluja on etenkin iltaisin ja iskiaskin on vaivannut pari päïvää. Usein heikottaa ja pulssi kohoaa helposti. Vauva viihtyy edelleen poikittain vatsassa, ja toivon, että saisin äitipolille lähetteen ensi viikon neuvolasta. Ensi viikolla on kuitenkin jo rv35, kääntämistä kai pitäisi yrittää n. rv36? En oikein ole innoissani tuohon kääntämiseenkään menossa kyllä. Kunpa älyäisi tuo vaavi kääntyä ihan itse!

Valmistelut vauvaa varten ovat vielä aivan kesken. Jotenkin olen ollut niin väsynyt, etten monta asiaa jaksa hoitaa päivässä. Jos käyn kaupassa, pitääkin levätä. Ruuanlaittokin vie voimia. Raskaus ei ole sairaus, mutta kovasti olo on väsynyt ja jotenkin epäkuntoinen. Lisäksi olen päättänyt ottaa vähän kevyemmin, kunnes 34 raskausviikkoa on täynnä! Mulle selvästi tulee supistuksia rasituksesta kuitenkin. No ei ole enää monta päivää, kun on 34+0!
 
Onnittelut täältäkin mymosalle!
Ensimmäinen äitiyslomapäivä alkaa taittua iltaan:) Ihanaa:) Jäin siis sen 50 päivää ennen niin siksi jo nyt. Ens viikolla aloitan vauvantulo projektit yksi kerrallaan. Eli vaateinventaario, hoitopöydän ja pinnasängyn yms roudaus varastosta sisätiloihin ja niiden pesu ym. ym.. Muiden kuulumisia?

-Daniella 31+2
 
Mulla alkoi virallinen äitiysloma tänään, 34+5. Aika menee niin nopeasti! Vauva on nyt kääntynyt pää alaspäin, mutta pää oli torstaina vielä kovin korkealla ja vauvakin ilmeisesti jotenkin vinottain ja selkä mun selkää vasten. Ei siis vieläkään paras mahdollinen tarjonta, mutta sinne päin menossa!

Painoa on mulle tullut 13kg, ja terkkari ekaa kertaa pystyi edes vähän arvioimaan vauvan kokoa mahan päältä. Ei kuulemma vaikuta olevan ainakaan pieni. Painoa on tullut yli puoli kiloa/vko -tahtia jo jonkin aikaa, joten päätin yrittää nyt tosissaan välttää herkuttelua. Pari päivää olen siinä jopa onnistunut. Olen siis normaalisti melkoinen karkkihiiri enkä ehkä sitten hirveän taipuvainen lihomaan - paitsi nyt raskausaikana. Tosin voi olla, että herkkujen välttämisestä huolimatta painoa vain tulee. Esikoisen aikana ainakin kävi niin, että söin normaalielämääni terveellisemmin mutta painoa tuli silti.

Vauvavalmisteluja olen sentään jo vähän tehnyt, mutta vielä on jotain tekemättäkin. Sairaalakassi on pakkaamatta, tai isoin ongelma on, ettei kaikkia tavaroita vielä ole. Mm. vauvan kotiintulovaatteet haluaisin ostaa. Isoin ongelma taitaa olla kaukalon puuttuminen. Rattaat meillä on vielä tallessa, pehmeällä kassilla, sen pesin eilen ja tänään voisi sen koota vaunuihin.
 

Yhteistyössä