Kolme ENNAKKOLUULOA. Mitkä tunnustat omaavasi?

  • Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti
Oikeastaan en mitään... Ykköseen vastaan että tunnen (sukulais)perheen jossa lapset ja äiti ylipainoisia, ja äiti on terveydenhoitoalalla, ihan varmasti on tietoa asiasta... lihavuus johtuu ihan muista syistä.

Kakkoseen että itsellä on kehitysvammainen serkku, jonka äiti ei takuulla käyttänyt mitään raskaana ollessaan. Sitäpaitsi tiedän tapauksia jotka ovat polttaneet/juoneet raskaana ja lapset ihan normaalin kirjoissa.

Kolmoseen olen syyllistynyt itsekin, siis esikoinen 2 pv viikossa tarhassa ja itse pienen kanssa kotona :D Haluttiin säilyttää hyvä ja tuttu tarhapaikka joten ei siitä sen enempää. Jatkoin opiskelua taas äitiys- ja kesäloman (joka oli myös esikolla 2,5 kk) jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
toi kolmoskohta pistää mulla niskakarvat pystyyn...

tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä on 4 lasta (uusio perhe), nuorin edelleen kotona äidin kanssa (alle 3v), isommat tällä hetkellä koulussa, mutta tarha-aikana, nämä kolme isompaa tarhassa, pienin kotona.. eikä äidillä aikeitakaan töihin, kun näin on helpompaa.. (äitiysloman lopun jälkeen siis)

pistää vihaksi, että kotona olevat, miestensä tuloilla elävät äidit pistävät osan lapsistaan tarhaan ja osan jättävät kotiin.. vievät työssäkäyvien lapsilta tarhapaikat..

meidän töistäkin joutuu yksi mies jäämään vuorotteluvapaalle, kun ei tarhapaikkaa löydy, ja juurikin näiden "laiskamammojen" takia..

pistää vihaksi... tarhoissa muutenkin täyttä, niin pitäkööt kotiäidit lapsensa kotona, jos ei työnteko kiinnosta! :headwall: :headwall: :headwall:
Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Niin kauan kuin lakia noudatetaan, niin kenelläkään ei ole asiaan sanomista. Lihavoituun kohtaan (lihavointi minun), kunnalla on velvollisuus järjestää hoito 2 viikossa, joten miehellä ei ollut mitään pakkoa. Tai sitten kuntanne on toiminut väärin ja pitäisi tehdä valitus. Jos kotiäidit eivät veisi lapsiaan hoitoon, jäisi moni lastenhoitaja työttömäksi. Kunta mitoittaa päivähoitonsa joka tapauksessa siten, että juuri ja juuri selvitään.
 
...
Ei kyllä ole mitään noista ennakkoluuloista.

Sen sijaan yksi salainen ennakkoluulo löytyy:

Tupakka suussa lastenrattaita työntävällä äidillä on surkea itsekuri, likainen lääväkämppä, eikä koulutusta.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
toi kolmoskohta pistää mulla niskakarvat pystyyn...

tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä on 4 lasta (uusio perhe), nuorin edelleen kotona äidin kanssa (alle 3v), isommat tällä hetkellä koulussa, mutta tarha-aikana, nämä kolme isompaa tarhassa, pienin kotona.. eikä äidillä aikeitakaan töihin, kun näin on helpompaa.. (äitiysloman lopun jälkeen siis)

pistää vihaksi, että kotona olevat, miestensä tuloilla elävät äidit pistävät osan lapsistaan tarhaan ja osan jättävät kotiin.. vievät työssäkäyvien lapsilta tarhapaikat..

meidän töistäkin joutuu yksi mies jäämään vuorotteluvapaalle, kun ei tarhapaikkaa löydy, ja juurikin näiden "laiskamammojen" takia..

pistää vihaksi... tarhoissa muutenkin täyttä, niin pitäkööt kotiäidit lapsensa kotona, jos ei työnteko kiinnosta! :headwall: :headwall: :headwall:
Just. Nekin äidit maksaa siitä tarhapaikasta, ihan niinkuin muutkin. Homma on täysin tasapuolinen kaikille niiltäosin.
 
vieras
Kohta kolme ja joskus ykkönen.
On toi hoitoasia jännä. Se on kulttuurikysymys. Täällä kaikki lapset menevät hoitoon n.1- vuotiaina oli äiti kotona tai ei. Mulla on ystävä jolla oli 1- vuotias hoidossa, kun hän oli kotona vauvan kanssa. Nyt tämä vauva on yhden ja uusi lapsi syntyy syyskuussa. Molemmat vanhemmat lapset menevät päiväkotiin, jotta äiti voi olla vauvan kanssa kotona. Ja täydet hotiopäivät. Tällä rouvalla on työpaikka odottamassa. Toisella ei ole edes sitä ja laittaa elokuussa vuoden täyttäväm tyttönsä poikansa mukaan päiväkotiin. Kattovat mua, kun vähän outoa, kun olen kotona 1,5 vuotiaan tyttöni kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja tr:
3.on täyttä puppua ainakin mun osalta.oon kotona ja lapsi puolipäivähoidossa puheterapeutin suosituksen takia.
Meillä tyttö on neljänä päivänä viikossa tarhassa kavereiden ja puheen takia, niinäkin päivinä, kun olen kotona. Ihan lyhyt on hänen tarhapäivä. En tiedä miten olisin parempi äiti, että pitäisin häntä kotona, kun hänellä on tarhassa kivaa. Viimeistään yhdeltä hänet haetaan kotiin jokatapauksessa.
Olen myös hakenut päiväkotipaikkaa syksyksi meidän 3v:lle. Pidän paikan vaikka kotona silloin olisinkin. Pojan nykyisestä kerhosta tuli suositus että päivittäinen hoito olisi paikallaan mm. pojan sosiaalisen ujouden helpottamiseksi. Vielä jää hieman ryhmässä itsekseen. Mutta ujo olen itsekin koko lapsuuden (ja kouluiänkin) ollut ettei kai siihen piirteeseen pysty loppujen lopuksi oikein millään muulla vaikuttamaan kuin pitemmällä elämänkokemuksella.
 
vieras
Ykkösen kohdalla ajattelen, että erittäin luultavasti vanhemmat ovat välinpitämättömiä lapsensa terveyden suhteen. Toki ymmärrän senkin, että lapsella voi olla esim. joku sairaus, jonka vuoksi hän on lihava. Kauhistelen myös sairaalloisen lihavia vanhempia (painoindeksi yli 30 luokkaa) ja säälin lasta jo valmiiksi. Koska lihavat vanhemmat siirtävät terveyttä vahingoittavat ruokailutottumuksensa yli 50 %:n todennäköisyydellä eteenpäin lapseen. Kakkosesta ja kolmosesta en ajattele mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt:
Heitänpä tähän kolme ennakkoluuloa. Myönnätkö itse ajattelevasi näin, kun on kyse tällaisista tapauksista?

1. Lihavien lasten vanhemmat ovat välinpitämättömiä lastensa terveyden suhteen.
Riippuen lihavuudesta ja lapsen iästä. Toki myös syistä, miksi lapsi on lihava. Jos lapsella ei ole sairautta, lapsi oikeesti huomattavan pullea ja ikääkin alkaa oleen jo pian kouluikäisyyttä, niin kyllä. Valitettavasti ajattelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt:
2. Kehitysvammaisen/-häiriöisen lapsen äiti käyttänyt päihteitä raskaana ollessaan.
En tosiaan. Vammainen lapsi voi syntyä ihan kenelle tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt:
3. Äiti, joka vie lapsensa tarhaan ollessaan itse kotona, ei halua olla lapsensa kanssa kotona joko oman mukavuudenhalunsa, väsymyksensä tai muun vastaavan syyn vuoksi.
No kyllä. Jos ei ole mitään syytä viedä tarhaan, niin miksi sinne veisi? Mutta uskoisin, että silloin on joku painava syy. Väsymyskin on hyvä syy, jos se alkaa rasittaan ihan suoranaisesti elämää. En usko, että kukaan ilman syytä vie lastaan tarhaan.
 
Rukoilijasirkka
Mä en ymmärrä, miksei lapsi saisi mennä tarhaan, jos se on paikka, johon pääsyä hän aina odottaa ja siellä on hänen mielestään ihanat hoitajat? Pitäisikö nyt olla äitinä mustasukkainen, kun hänellä on muitakin tärkeitä aikuisia, kuin minä? Sitä paitsi me haetaan tyttö puolentoista tunnin kuluttua. Sitten meen sen kanssa uimaan. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
toi kolmoskohta pistää mulla niskakarvat pystyyn...

tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä on 4 lasta (uusio perhe), nuorin edelleen kotona äidin kanssa (alle 3v), isommat tällä hetkellä koulussa, mutta tarha-aikana, nämä kolme isompaa tarhassa, pienin kotona.. eikä äidillä aikeitakaan töihin, kun näin on helpompaa.. (äitiysloman lopun jälkeen siis)

pistää vihaksi, että kotona olevat, miestensä tuloilla elävät äidit pistävät osan lapsistaan tarhaan ja osan jättävät kotiin.. vievät työssäkäyvien lapsilta tarhapaikat..

meidän töistäkin joutuu yksi mies jäämään vuorotteluvapaalle, kun ei tarhapaikkaa löydy, ja juurikin näiden "laiskamammojen" takia..

pistää vihaksi... tarhoissa muutenkin täyttä, niin pitäkööt kotiäidit lapsensa kotona, jos ei työnteko kiinnosta! :headwall: :headwall: :headwall:
Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Niin kauan kuin lakia noudatetaan, niin kenelläkään ei ole asiaan sanomista. Lihavoituun kohtaan (lihavointi minun), kunnalla on velvollisuus järjestää hoito 2 viikossa, joten miehellä ei ollut mitään pakkoa. Tai sitten kuntanne on toiminut väärin ja pitäisi tehdä valitus. Jos kotiäidit eivät veisi lapsiaan hoitoon, jäisi moni lastenhoitaja työttömäksi. Kunta mitoittaa päivähoitonsa joka tapauksessa siten, että juuri ja juuri selvitään.

Tarkemmin en ole tämän miehen kanssa jutellut, mutta ovat hakeneet kahdelle lapselleeen tarhapaikkaa tietääkseni helsingistä.. ei vain ole vapaata missään... tiedän, että kunnalla on velvollisuus, mutta minkäs teet, kun tarhat ovat täynnä. ja jos kotiäidit pitäisivät lapsensa himassa, ei todellakaan jäisi yhtään lastenhoitajaa työttömäksi, vaan ryhmät olisivat realistisen pieniä, parempia kuin nykyiset megaryhmät, johon oma poikanikin joutuu syksyllä. neljän hoitajan vastuulla melkein 30 lasta.. mielestäni aivan liian suuri ryhmä, mutta vaihtoehtoja ei ole, kun saman ikäisiä lapsia on niin paljon, ja hoitopaikkoja on järjestettävä..

mielestäni kotiäidit voisivat pitää kaikki tarhaikäiset lapsensa kotona, jos kotihoito on kerta lapselle parempi vaihtoehto ja tähän on varaa. ei niin, että isommat tarhaan ja nuorimmainen saa jakamattoman huomion äidiltä, johan siinä äiti sortuu syrjimään omia lapsiaan, kun se vauva on vain niiiiin ihana... :headwall:

nostan hattua kahdelle äidille poikani tarhassa. molemmat saivat toisen lapsen, ja molemmat ilmoittivat tarhaan, ettei lapset tule takaisin ennen äitiysloman loppua. sosiaaliset suhteet säilyvät silti, kun käyvät läheisessä leikkipuistossa... fiksuja äitejä!

ja näin meinaan itsekin tehdä, jos ja kun toisen lapsen joskus saan. en aio viedä tarhapaikkaa niiltä, jotka sitä kipeästi tarvitsevat..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
toi kolmoskohta pistää mulla niskakarvat pystyyn...

tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä on 4 lasta (uusio perhe), nuorin edelleen kotona äidin kanssa (alle 3v), isommat tällä hetkellä koulussa, mutta tarha-aikana, nämä kolme isompaa tarhassa, pienin kotona.. eikä äidillä aikeitakaan töihin, kun näin on helpompaa.. (äitiysloman lopun jälkeen siis)

pistää vihaksi, että kotona olevat, miestensä tuloilla elävät äidit pistävät osan lapsistaan tarhaan ja osan jättävät kotiin.. vievät työssäkäyvien lapsilta tarhapaikat..

meidän töistäkin joutuu yksi mies jäämään vuorotteluvapaalle, kun ei tarhapaikkaa löydy, ja juurikin näiden "laiskamammojen" takia..

pistää vihaksi... tarhoissa muutenkin täyttä, niin pitäkööt kotiäidit lapsensa kotona, jos ei työnteko kiinnosta! :headwall: :headwall: :headwall:
Just. Nekin äidit maksaa siitä tarhapaikasta, ihan niinkuin muutkin. Homma on täysin tasapuolinen kaikille niiltäosin.
siitä rahasta ei tässä sirkka-rakas ollutkaa kyse, vaan siitä, että ne joiden on PAKKO käydä töissä elääkseen, esim yksinhuoltajat, jäävät ilman tarhapaikkaa, kun kotiäidit valtaavat.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
Tarkemmin en ole tämän miehen kanssa jutellut, mutta ovat hakeneet kahdelle lapselleeen tarhapaikkaa tietääkseni helsingistä.. ei vain ole vapaata missään... tiedän, että kunnalla on velvollisuus, mutta minkäs teet, kun tarhat ovat täynnä. ja jos kotiäidit pitäisivät lapsensa himassa, ei todellakaan jäisi yhtään lastenhoitajaa työttömäksi, vaan ryhmät olisivat realistisen pieniä, parempia kuin nykyiset megaryhmät, johon oma poikanikin joutuu syksyllä. neljän hoitajan vastuulla melkein 30 lasta.. mielestäni aivan liian suuri ryhmä, mutta vaihtoehtoja ei ole, kun saman ikäisiä lapsia on niin paljon, ja hoitopaikkoja on järjestettävä..

mielestäni kotiäidit voisivat pitää kaikki tarhaikäiset lapsensa kotona, jos kotihoito on kerta lapselle parempi vaihtoehto ja tähän on varaa. ei niin, että isommat tarhaan ja nuorimmainen saa jakamattoman huomion äidiltä, johan siinä äiti sortuu syrjimään omia lapsiaan, kun se vauva on vain niiiiin ihana... :headwall:

nostan hattua kahdelle äidille poikani tarhassa. molemmat saivat toisen lapsen, ja molemmat ilmoittivat tarhaan, ettei lapset tule takaisin ennen äitiysloman loppua. sosiaaliset suhteet säilyvät silti, kun käyvät läheisessä leikkipuistossa... fiksuja äitejä!

ja näin meinaan itsekin tehdä, jos ja kun toisen lapsen joskus saan. en aio viedä tarhapaikkaa niiltä, jotka sitä kipeästi tarvitsevat..
Kuule, jos kunnalla on velvollisuus ja se velvollisuusaika alkaa umpeutua, niin kunnan tulee palkata vaikka uusi hoitaja katsomaan lasta. Jos sen sijaan on nirso hoitopaikan suhteen, niin silloin on ihan omaa vikaa, ettei lapselle saa hoitajaa.

Alleviivatusta kannattaa tehdä ilmoitus eteenpäin. TOi on laitonta ja kunta joutuu vastuuseen tuosta.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
toi kolmoskohta pistää mulla niskakarvat pystyyn...

tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä on 4 lasta (uusio perhe), nuorin edelleen kotona äidin kanssa (alle 3v), isommat tällä hetkellä koulussa, mutta tarha-aikana, nämä kolme isompaa tarhassa, pienin kotona.. eikä äidillä aikeitakaan töihin, kun näin on helpompaa.. (äitiysloman lopun jälkeen siis)

pistää vihaksi, että kotona olevat, miestensä tuloilla elävät äidit pistävät osan lapsistaan tarhaan ja osan jättävät kotiin.. vievät työssäkäyvien lapsilta tarhapaikat..

meidän töistäkin joutuu yksi mies jäämään vuorotteluvapaalle, kun ei tarhapaikkaa löydy, ja juurikin näiden "laiskamammojen" takia..

pistää vihaksi... tarhoissa muutenkin täyttä, niin pitäkööt kotiäidit lapsensa kotona, jos ei työnteko kiinnosta! :headwall: :headwall: :headwall:
Just. Nekin äidit maksaa siitä tarhapaikasta, ihan niinkuin muutkin. Homma on täysin tasapuolinen kaikille niiltäosin.
siitä rahasta ei tässä sirkka-rakas ollutkaa kyse, vaan siitä, että ne joiden on PAKKO käydä töissä elääkseen, esim yksinhuoltajat, jäävät ilman tarhapaikkaa, kun kotiäidit valtaavat.. =)
Kandee hakee ajoissa sitä tarhapaikkaa.

=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
Tarkemmin en ole tämän miehen kanssa jutellut, mutta ovat hakeneet kahdelle lapselleeen tarhapaikkaa tietääkseni helsingistä.. ei vain ole vapaata missään... tiedän, että kunnalla on velvollisuus, mutta minkäs teet, kun tarhat ovat täynnä. ja jos kotiäidit pitäisivät lapsensa himassa, ei todellakaan jäisi yhtään lastenhoitajaa työttömäksi, vaan ryhmät olisivat realistisen pieniä, parempia kuin nykyiset megaryhmät, johon oma poikanikin joutuu syksyllä. neljän hoitajan vastuulla melkein 30 lasta.. mielestäni aivan liian suuri ryhmä, mutta vaihtoehtoja ei ole, kun saman ikäisiä lapsia on niin paljon, ja hoitopaikkoja on järjestettävä..
Kunta ei voi vedota resurssipulaan. On kyse lakisääteisistä asioista.
 
tämä
Tämä mullakin. Ei ap:n mainitsemista kyllä yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ei kyllä ole mitään noista ennakkoluuloista.

Sen sijaan yksi salainen ennakkoluulo löytyy:

Tupakka suussa lastenrattaita työntävällä äidillä on surkea itsekuri, likainen lääväkämppä, eikä koulutusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
toi kolmoskohta pistää mulla niskakarvat pystyyn...

tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä on 4 lasta (uusio perhe), nuorin edelleen kotona äidin kanssa (alle 3v), isommat tällä hetkellä koulussa, mutta tarha-aikana, nämä kolme isompaa tarhassa, pienin kotona.. eikä äidillä aikeitakaan töihin, kun näin on helpompaa.. (äitiysloman lopun jälkeen siis)

pistää vihaksi, että kotona olevat, miestensä tuloilla elävät äidit pistävät osan lapsistaan tarhaan ja osan jättävät kotiin.. vievät työssäkäyvien lapsilta tarhapaikat..

meidän töistäkin joutuu yksi mies jäämään vuorotteluvapaalle, kun ei tarhapaikkaa löydy, ja juurikin näiden "laiskamammojen" takia..

pistää vihaksi... tarhoissa muutenkin täyttä, niin pitäkööt kotiäidit lapsensa kotona, jos ei työnteko kiinnosta! :headwall: :headwall: :headwall:
Just. Nekin äidit maksaa siitä tarhapaikasta, ihan niinkuin muutkin. Homma on täysin tasapuolinen kaikille niiltäosin.
siitä rahasta ei tässä sirkka-rakas ollutkaa kyse, vaan siitä, että ne joiden on PAKKO käydä töissä elääkseen, esim yksinhuoltajat, jäävät ilman tarhapaikkaa, kun kotiäidit valtaavat.. =)
Kandee hakee ajoissa sitä tarhapaikkaa.

=)
omalla kohdallani tarhapaikka hoitui kivuttomasti, sillä hain ajoissa, kun tiesin, että töihin palaan tasan äitiysloman jälkeen. 5 lasta haki, 3 pääsi.
oma poika pääsi sen takia, että olen yh, pakko käydä töissä, että eletään jotenkin.. ulkopuolelle jäi tietääkseni kotiäitien lapsia.. mutta tuo oli vain pisara valtameressä, että kävi hyvä tuuri..

silti hatuttaa... ei itseni puolesta, vaan niiden, jotka jäävät ilman ja ovat työsskäyviä.. vaikka hakisivat kuinka aikaisin sitä paikkaa tahansa.. kotiäidit pitäkööt lapsensa kotona.. eivät taida tajuta työssäkäyvien tarpeen tärkeellisyyttä, kun elävät tuilla/miestensä palkoilla, eikä ole rahallista hätää.. prkl..
 
Ja itse kysymyksiin...

1. Lihavien lasten vanhempia varmaan myös sorrun helposti pitämään huonosti itsestään ja lapsista välittävinä koska oma äitini oli ja on yhä todella lihava ja söi selkeästi liian paljon ruokaa kerralla ja liikaa imellyksiä, vaikka mielestään "normaalia" ruokaa söikin. Kaikki on suhteellista. Aloin nuorena kritisoimaan äitini ruokatapoja kun terkkari arvosteli koulussa myös omaa painoani ja kyseli kodin ruokatottumuksista. Olin nuorena myöskin ylipainoinen. Itse ryhdyin kotona ollessani jo kasvissyöjäksi mikä silminnähden järkytti äitiä kun painoni alkoi tippumaan normaalimmaksi. Äitini karjalaissukuisena naisena oli tottunut pitämään lihavuutta pienenä pahana, niin lasten kuin aikuistenkin kohdalla.

2. Kehitysvammaisuudesta en syytä ketään.

3. Hoitoon viemisestäkään en halua ajatella mitään. Jokaisella on syynsä.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
toi kolmoskohta pistää mulla niskakarvat pystyyn...

tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä on 4 lasta (uusio perhe), nuorin edelleen kotona äidin kanssa (alle 3v), isommat tällä hetkellä koulussa, mutta tarha-aikana, nämä kolme isompaa tarhassa, pienin kotona.. eikä äidillä aikeitakaan töihin, kun näin on helpompaa.. (äitiysloman lopun jälkeen siis)

pistää vihaksi, että kotona olevat, miestensä tuloilla elävät äidit pistävät osan lapsistaan tarhaan ja osan jättävät kotiin.. vievät työssäkäyvien lapsilta tarhapaikat..

meidän töistäkin joutuu yksi mies jäämään vuorotteluvapaalle, kun ei tarhapaikkaa löydy, ja juurikin näiden "laiskamammojen" takia..

pistää vihaksi... tarhoissa muutenkin täyttä, niin pitäkööt kotiäidit lapsensa kotona, jos ei työnteko kiinnosta! :headwall: :headwall: :headwall:
Just. Nekin äidit maksaa siitä tarhapaikasta, ihan niinkuin muutkin. Homma on täysin tasapuolinen kaikille niiltäosin.
siitä rahasta ei tässä sirkka-rakas ollutkaa kyse, vaan siitä, että ne joiden on PAKKO käydä töissä elääkseen, esim yksinhuoltajat, jäävät ilman tarhapaikkaa, kun kotiäidit valtaavat.. =)
Kandee hakee ajoissa sitä tarhapaikkaa.

=)
omalla kohdallani tarhapaikka hoitui kivuttomasti, sillä hain ajoissa, kun tiesin, että töihin palaan tasan äitiysloman jälkeen. 5 lasta haki, 3 pääsi.
oma poika pääsi sen takia, että olen yh, pakko käydä töissä, että eletään jotenkin.. ulkopuolelle jäi tietääkseni kotiäitien lapsia.. mutta tuo oli vain pisara valtameressä, että kävi hyvä tuuri..

silti hatuttaa... ei itseni puolesta, vaan niiden, jotka jäävät ilman ja ovat työsskäyviä.. vaikka hakisivat kuinka aikaisin sitä paikkaa tahansa.. kotiäidit pitäkööt lapsensa kotona.. eivät taida tajuta työssäkäyvien tarpeen tärkeellisyyttä, kun elävät tuilla/miestensä palkoilla, eikä ole rahallista hätää.. prkl..
Ei toi sun kiukunpurkaus mitään auta. Eikä tee niitä äitejä yhtään huonommiksi, jotka elää miehensä tuloilla. Ihan turhaan kiukuttelet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
Tarkemmin en ole tämän miehen kanssa jutellut, mutta ovat hakeneet kahdelle lapselleeen tarhapaikkaa tietääkseni helsingistä.. ei vain ole vapaata missään... tiedän, että kunnalla on velvollisuus, mutta minkäs teet, kun tarhat ovat täynnä. ja jos kotiäidit pitäisivät lapsensa himassa, ei todellakaan jäisi yhtään lastenhoitajaa työttömäksi, vaan ryhmät olisivat realistisen pieniä, parempia kuin nykyiset megaryhmät, johon oma poikanikin joutuu syksyllä. neljän hoitajan vastuulla melkein 30 lasta.. mielestäni aivan liian suuri ryhmä, mutta vaihtoehtoja ei ole, kun saman ikäisiä lapsia on niin paljon, ja hoitopaikkoja on järjestettävä..

mielestäni kotiäidit voisivat pitää kaikki tarhaikäiset lapsensa kotona, jos kotihoito on kerta lapselle parempi vaihtoehto ja tähän on varaa. ei niin, että isommat tarhaan ja nuorimmainen saa jakamattoman huomion äidiltä, johan siinä äiti sortuu syrjimään omia lapsiaan, kun se vauva on vain niiiiin ihana... :headwall:

nostan hattua kahdelle äidille poikani tarhassa. molemmat saivat toisen lapsen, ja molemmat ilmoittivat tarhaan, ettei lapset tule takaisin ennen äitiysloman loppua. sosiaaliset suhteet säilyvät silti, kun käyvät läheisessä leikkipuistossa... fiksuja äitejä!

ja näin meinaan itsekin tehdä, jos ja kun toisen lapsen joskus saan. en aio viedä tarhapaikkaa niiltä, jotka sitä kipeästi tarvitsevat..
Kuule, jos kunnalla on velvollisuus ja se velvollisuusaika alkaa umpeutua, niin kunnan tulee palkata vaikka uusi hoitaja katsomaan lasta. Jos sen sijaan on nirso hoitopaikan suhteen, niin silloin on ihan omaa vikaa, ettei lapselle saa hoitajaa.

Alleviivatusta kannattaa tehdä ilmoitus eteenpäin. TOi on laitonta ja kunta joutuu vastuuseen tuosta.
en ole nirso tarhapaikan suhteen. ilmoitin paikkaa hakiessani, että voin laittaa pojan lähes mihin tahansa tarhaan, jos ei oman alueen tarhoista sitä paikkaa ala löytymään..

tarhan johtaja oli oikein kevätjuhlissa selittelemässä tätä asiaa, että ei pidä säikähtää, 28 lasta kuulostaa paljolta, mutta jaetaan eri tiloihin, jopa syömään, joten eihän se määrä nyt niin korkea ole... miks mä EN ole samaa mieltä....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ei kyllä ole mitään noista ennakkoluuloista.

Sen sijaan yksi salainen ennakkoluulo löytyy:

Tupakka suussa lastenrattaita työntävällä äidillä on surkea itsekuri, likainen lääväkämppä, eikä koulutusta.

Tieto poistaisi virheelliset ennakkoluulosi. Kyse voi olla myös välinpitämättömyydestä, tietämättömyydestä yms.
 
Ap
Luin eräänä päivänä sitä ketjua, missä niin kovasti vaadittiin sitä, että kotona olevat äidit hoitaisivat lapsensa kotona. Monessa viestissä kävi ilmi, että kirjoittajien mielestä tätä tehdään pääsääntöisesti siksi, että äiti on laiska, mukavuudenhaluinen jne. eikä halua hoitaa lastaan kotona. Minua alkoi sapettaa, koska tuo laiskuus ja mukavuudenhalu ovat varmasti sieltä viimeisimmästä päästä syitä, miksi joku vie lapsensa hoitoon ollessaan kotona. En sano, etteikö näitä äitejä olisi, mutta ovat varmasti vähemmistönä.

Eikö tällaiset kirjoittajat, jotka syyttävät äitejä mukavuudenhaluisiksi viedessään lapsen hoitoon, tavallaan samalla itse myönnä, että lapsen kanssa kotona oleminen on ikävää ja työlästä?

Minulla on 5-vuotias lievän kehityshäiriön omaava tyttö, joka aloitti tarhassa viime syksynä ja jatkaa osa-aikaisena, vaikka olenkin nykyään äitiyslomalla kotona. Teen näin sen vuoksi, että hän saisi solmittua kaverisuhteita tai ainakin olisi jonkunlaiset mahdollisuudet oppia solmimaan niitä ettei eskarissa ja myöhemmin koulussa jäisi niin sanotusti jalkoihin.

Minusta olisi yhtä lailla kivaa olla lapseni kanssa kotona ja jos olisin mukavuudenhaluinen, niin tekisin myös niin, koska olisi helpompi nukkua aamulla koko köörin kanssa niin pitkään kuin huvittaa eikä repiä aamuvarhaisella ylös syömään ja pukemaan koko katraan, jotta saan vietyä tytön tarhaan. Olen kuitenkin miettinyt, mikä olisi tyttäreni kannalta parasta ja toimin sen mukaisesti.

Ennakkoluuloista laitoin ykkösen ja kakkosen osittain sen vuoksi, että halusin herättää ihmisiä ajattelemaan. Tyttäreni ei ole ylipainoinen eikä hänen kehityshäiriönsä johdu päihteiden käytöstä (en uskaltanut syödä edes juustoja raskausaikana listerian pelossa, alkoholin käytöstä puhumattakaan). Tämä vain tarkennuksena. Lienee sanomattakin selvää, että en omaa mainitsemiani ennakkoluuloja.

Kiitos asiallisista vastauksista.
 

Yhteistyössä