Kolmekymppiset TOKAkertalaiset MAALISKUUSSA

-O D O T T E L I J A T-

Piki80.................................. LA 17.3.2011..................SKS
Nanna81.............................LA 10.7.2011 (kolmas)
Ada....................................L A 12.8.2011...................KOS
hapsiainen80........................LA 28.10.2011................K-SKS
Unico...................................LA 11/2011


-S Y N T Y N E E T -

Y k k ö s e t

2008
Piipi79 20.2. (40+5).......................Tyttö
Soap toukokuu..............................Ty ttö
Hemuli79 21.5. (39+4)...................Poika 49cm, 3430g
Nanna81 22.9. (38+5)...................Poika 51cm, 3985g
Novelle78 19.10. (41+0)................Poika 55 cm, 3570g
Pössi joulukuu (37+6).................................. ....2580g
Sasha80 28.12. (36+1)..................Poika 45 cm, 2480g

2009
Niiskunenä-78 23.1. (37+0)...........Poika 48 cm, 2835g
Vetku 1.2. (40+4)..........................Tyttö 49cm, 3330g
Kvart Över 17.2. (41+0).................Tyttö 52cm, 3920g
Hazel 20.2.(39+2)..........................Tyt tö 49 cm, 3370 g
Epeti 27.8.................................... ..Poika ja Poika
Piki80 26.10. (40+2)......................Tyttö 51cm, 3654g
Ada 8.12 (39+3, sektio).................. Poika 48 cm, 3475 g

2010
hapsiainen80 19.3.2010....................Tyttö 48 cm, 3580 g
Unico 24.4.2010...............................Tyttö

K a k k o s e t

2010
Nanna81 26.2. (40+5)....................Poika 51cm, 3654g
Hemuli 8.6. (40+5)..........................Tyttö 49cm, 3820g
Vetku 17.9. (41+2).........................Poika 51cm, 3600g
Epeti 29.9. (41+2)..........................Tyttö 53cm, 3860g
Kvart Över 8.10. (41+3)..................Tyttö 52cm, 3908g

2011
Piipi79 5.1. (39+3)........................Tyttö 52,5 cm, 4080 g
Hazel 13.1. (38+3)........................Tyttö 49 cm, 3100 g
Sasha80 20.2. (38+5)....................Poika 51 cm, 3770
Pössi 13.3. (36+2)........................Poika 46 cm, 2710 g
Novelle78 20.3. (40+6)..................Tyttö 48 cm, 3870 g
Niiskunenä-78 25.3. (39+2).............Poika 51,5 cm, 3350 g

HELMIKUUN pino: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1916599-kolmekymppiset-tokakertalaiset-helmikuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Maaliskuu alkoi! Nyt se kevät kyllä pian tulee...

Ajattelin vielä tämän pinon laittaa pystyyn ja yritän päivittää myös muutokset listaan. Huhtikuussa voisin luovuttaa pinovastuun jollekin toiselle. Onneksi teitä muutama odottajakin vielä on listoilla silloin.

Neuvolassa tuli eilen käytyä. Kaikki ihan hyvin. Painoa on kyllä tullut nyt loppumetreillä enemmän kuin viimeksi. Koko ajan meinaa tulla 600-700 g/viikko. Ei tarttis enää. Onneksi kovin kauaa enää ole jäljellä odotusta, vaan kohta pääsee imettämään ja karistamaan painoa pois sen avulla. Hyvin ne kilot viimeksi lähtikin, ei siinä mitään, mutta silti turhan paljon nyt meinaa kertyä. Yhteensä nyt on tullu 13 kg, joten kyllä siinä jo imetysvaroja on, vaikka olisi yhtä kova vauva syömään kuin Eki oli.

Adalla on alkanut ihana vaihe odotuksessa. Alkuraskauden vaivat poissa ja liikkeitä saa kuulostella. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ada
Mäkin tein pinon maaliskuulle. Ainakaan nopealla katsomisella en keksinyt, miten se poistetaan. Osaako joku neuvoa? Painuuhan se tietysti nopeasti vanhemmille sivuille, jos sitä ei saa pois.

Hyvä, että Novellella oli kaikki hyvin neuvolassa. Olen itse jo alkanut henkisesti valmistautua siihen, että lopussa painoa kertyy vajaa kilo/viikko. Niin mulla se viimeksi meni. Laitokselle mennessä painoin 83 kg (ja sieltä pois tullessa 86kg... mulla tuli suoneen kaikkia litkuja ja verta hankalan sektion jälkeen), lähtöpaino oli 55 kg edellisessä ja tässä meneillään olevassa raskaudessa. Pitää vaan jotenkin kestää se, että olen elokuussa taas yli 80 ja pyöreä joka kohdasta. Tosin helle varmaan vielä lisää turvotusta, viimeksi oli talvi :rolleyes:

Oliko Novelle Ekin perätilaan joku syy? Tämä tuleva taitaa olla raivotarjonnassa? Toivoisin niin paljon saavani normaalin alatie synnytyksen, että olen miettinyt onko perätila jotenkin uusiutuvaa? Meillä perätilalle ei ollut mitään syytä viimeksi.

Tänään mun maha paljastui puistossa muille äideille. Nousin heti arvoasteikolla monta pykälää. Mulle ei ole koskaan puhuttu niin paljon :D. Puhuttiin jopa politiikasta. Oli kyllä mukavaa tutustua paremmin varsinkin sellaisiin äiteihin, joilla la:t on lähellä omaa.
 
Ada, sori en yhtään huomannut, että maaliskuun pino oli jo olemassa...En kyllä osaa sanoa, saako sitä poistettua. Kiva jos aloitat sen huhtikuun pinon sitten niin saadaan homma jatkumaan. Olisin ihan hyvin voinut luovuttaa "pinopäällikkyyden" sulle jo nyt, mutten tosiaan huomannut kuin helmikuun ketjun.

Ei kai siihen perätilaan mitään syitä etsitty viimeksi. Ei edes keskusteltu mitään syistä. Napanuora oli kyllä keskimääräistä lyhyempi (40 cm kuin normi on noin 50 cm), jotta olisko käynyt niin, ettei vaan päässy kääntymään enää lopussa, vaikka olis halunnutkin? Kun musta tuntui, että yritystä siellä mahassa oli välillä, mutta aina vaan silti perätila säilyi. Tai sitten muuten vaan se pää jäi jossain vaiheessa niin hienosti kylkiluiden kaaren alle, ettei se sieltä liikkunut mihinkään. Tai sitten vaan oli kyseessä jääräpäinen tapaus, joka tykkäsi istua. Tää on ihan mun omaa arvailua.

Perätila voi olla uusiutuva, jos se johtuu kohdun rakenteesta (tai jostain sellaisesta?). Näin mulle kerrottiin tämän raskauden ekassa ultrassa. Ja neuvolalääkäri vaan totesi aikanaan jälkitarkastuksessa, että seuraava vauva voi sitten olla joko perätilassa tai raivotarjonnassa. Onneksi tämä on pysynyt nyt jo monta kuukautta ihan oikein päin. Se on jo kaksikin kertaa katsottu ultralla. Viimeksi eilen, kun th halusi tarkistella, että vettä on tarpeeksi. Todellakin, vaikka kaikki meni ihan hyvin viimeksikin, on paljon kivempi lähteä edes odotusarvoltaan normaaliin synnytykseen. Koskaanhan silti ei tiedä, mitä siellä tapahtuu.

Novelle 38+1
 
Kiitokset Novelle ja Ada uusista pinoista =)

Me päästiin sunnuntaina kotiin, kun bilit lähti rajuun laskuun. Ihana olla kotosalla, vaikka koko ajan onkin tarve kytätä, et jos keltaisuus lisääntyy. Nyt kaikki näyttää olevan ihan ok ja Eltsu on aikas virkeä. Niksulla voi kyllä tulla aikamoisia mustasukkaisuuskohtauksia sitten, kun jäädään kolmistaan tänne kotiin. Mulla on pyrstö edelleen niin kipeä, että istuminen tuottaa vaikeuksia. No, onneksi Niksulle kelpaa myös pienet annokset äitiä vaikka sohvalla kirjaa lukien :)

Unohdin ihan täysin mitä mun piti kommentoida helmikuun pinosta. Täytynee palata asiaan, kun taas muistaa jotakin.

Mulla tuli tässä raskaudessa taas 7 kiloa ja 6 on nyt jäänyt pois. Turvotusta on edelleen ja on tässä matkaa normaalipainoon vielä useampi kilo.
 
Mukavaa Sasha että olette kotiutuneet! Nyt pääsette sitten kiinni niihin arjen askareisiin kahden pienoisen kanssa :) ...

PIkaiseen tulin kertomaan, että rakenneultrassa tänään käyty. Ihan viikkoja vauva vastasi ja näytti että kaikki oli ok. Paino oli jota kuinkin 450g ja se käsittääkseni näillä päivillä 21+3 on ihan ok sekin. Jostain syystä niitä pituuksia ja painoarviota ei merkattu mihinkään ylös. Molemmilla pojilla on kylä merkattu. Nyt kyllä ekaa kertaa rakenteen oli minulla tekemässä kätilö, kun aiemmin ollut lääkäri, oisko siitä sitten johtunu. Ja tytöltä se kätilönki mukaan näytti. Tuumas kyllä että ikinä ei ihan varma voi olla ennen kuin on syntynyt.

Kiitos Novellelle ja Adalle pinoista :) !
 
Ada
:flower:Onnea Nannalle hyvistä ultrakuulumisista! Meillä on vastaava homma loppukuusta... kamalan pitkä aika! No onneksi ensi viikolla on pojan painokontrolli neuvolassa ja terkkari lupasi kuunnella sydänääniä samalla. Milloin aloit Nanna tuntea liikkeitä niin, että niistä voi olla ihan varma? Mä tunnen kaikenlaista pientä, mutta se on niin pientä vielä... välillä hiipii mieleen huoli ja epävarmuus. Osaisipa olla ilman niitä, kun ei niistä mitään apuakaan ole :headwall:

Mahtavaa, että Sasha on päässyt kotiin! Sullapa tulikin (ja meni) maltillisesti raskauskiloja.

Perätilasta, mulle ei kerrottu napanuoran pituutta, joten oletan sen olleen normaali. Kohdun mallista ei myöskään puhuttu mitään. Meillä yritettiin kääntöä lääkäreiden ja akupunkitiohoitajan toimesta, mutta ei se vaan kääntynyt. No, toisella kertaa parempi onni.
 
Onnea vielä Sashalle ja kiva, että pääsitte kotiin. Onko murtuma lähtenyt paranemaan hyvin? Ja onneksi sydämen sivuäänet hävisivät jo. Ne on yleensä harmittomia.

Ada, luulisin, että viikot vierivät lopulta tosi nopeasti vaikka välillä muulta tuntuukin.

Novelle on kyllä aika sissi, kun synnytti Ekin perätilassa. En olisi ikinä uskaltanut edes yrittää. Seuraava tuleekin varmaan sitten "vaivattomasti" :)

Nannalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. Eipä sitä sukupuolta tosiaan ennen syntymää ihan varmaksi voi sanoa, mutta yleensä arvio on oikea.

Alan olla tosi täynnä tätä raskautta. Raskaana oleminen ei ole muutenkaan ikinä ollut minun juttuni ja nyt on vielä kaikki mahdolliset pikkuriesat: närästys, selkä reistaa, univaikeudet, väsymys ja ajoittainen ahdistus, pissa karkaa yskiessä, Tessun pylly painaa kylkiluuta koko ajan ja sokerina pohjalla vielä peräpukama. Muistinkohan kaikki? No, hyvällä tuurilla kolmen viikon päästä on jo nyytti sylissä. Kyllä minä tämän kestän. Sitä paitsi olen varmaan jatkossa empaattisempi ihminen, kun tiedän, miten tukalaa voi olla. Ja siis senkin tiedän, että paljon huonomminkin voisi olla. Anteeksi valitus, mutta missä sitä kehtaa jos ei täällä? Ukko toki saa kuunnella tätä myös.

Kaikesta huolimatta hyvää viikonloppua.

Pössi ja Tessu 35+1
 
Tänään on jotenkin tylsä päivä. Joten tulossa valitusta vaan...Eki on ollut hiihtolomalla päiväkodista koko viikon, ja alkaa selkeesti joka päivä vaatimaan enemmän ja enemmän äidin seuraa leikkeihin. Ei vaan jotenkin jaksais päivästä toiseen päristellä autoilla yms. Lisäksi toi poika kenkkuilee koko ajan. Mikään ei käy, mitä ehdottaa. Ulos lähteminen, ulkoa sisälle tulo, vaipanvaihto ja kaikki muu vastaava vaatii aina taistelua. Joko pitää jahdata ympäri taloa tai sitten vaan väkisin ottaa syliin ja antaa itkeä vähän aikaa harmitustaan, sitten päästään vasta asiaan. Meillä taitaa tulla tosi tarpeeseen ne Ekin kaksi päiväkotipäivää/viikko.

Pössi: joo olen käsittänyt, että hyvin hyvin harva lähtee kokeilemaan perätilasynnytystä, vaikka olisi jo ennenkin synnyttänyt, saatikka ekalla kerralla. Mulle se vaan tuntui luontevammalta. Ymmärrän oikein hyvin sektiovalinnankin. Jokainen varmasti jossain takaraivossa osaa aavistaa itse parhaiten, mikä omalla kohdalla toimii. Mun ponnistusvaihe muuten oli "vain" 40 minuuttia. Pari kaveria on joutunut raivotarjonnassa olevia poikalapsiaan punnertamaan yli tunnin ja lopulta silti turvautumaan imukuppiin. Voisihan se siis koville ottaa ihan oikein päinkin. Noista kun ei tosiaan koskaan tiedä, miten sujuu.

Kyllä nämä viimeset raskausviikot alkaa aika rasittavia olla. Vaikkei ole edes mitään erityisiä vaivoja. Univaikeuksia mulla kyllä on kanssa. Ehkä se aiheuttaa ihan riittävästi tylsistymistä päiväsaikaan. Mutta tuskinpa kovin paljon parempaa yöunta on lähikuukausina tiedossa. Mun oli viimeksi ainakin tosi vaikea nukahtaa uudestaan yöimetysten jälkeen. Usein valvoin melkein kokonaan sen keskiyön pari kolme tuntia imetysten välillä, vaikkei mitään erityistä syytä ollutkaan. Ei vaan meinaa uni tulla uudestaa, jos herään hyvistä unista keskellä yötä. Tuota samaa on nyt jo vaivana. Kun joutuu käymään vessassa yöllä, sen jälkeen saatan hyvin valvoa pari tuntia, ja sitten pian jo soikin miehen herätyskello (ennen kuutta). Ja mitään viitteitä synnytyksen lähestymisestä ei tosiaan ole. Iltasupistuksetkin on nyt rauhottuneet.

Onneksi on perjantai, ja mieskin on kotona ihan normaalisti koko viikonlopun. Vaikka aika samanlailla ne päivä rullaa nyt, olipa arki tai viikonloppu. Sekin alkaa jo kyllästyttää. On tosta Ekistä onneksi kivasti seuraa päivisin, vaikka se osaa tosiaan uhmansa kanssa olla rasittavakin. Ehkä huomenna on taas valoisampi päivä.: /
 
Aikamoista pyöritystä tämä arki on nyt. Elmo halusi olla yöllä rinnalla kolmeen otteeseet ja tunniin kerrallaan. Minä en pysty imettämään makuultani, kun muuten tulee liikaa maitoa ja Elmo ei löydä kunnolla rinnanpäätä silloin. Jos jollakulla on joku kikkakolmonen tähän, otetaan info vastaan :) Näitten poikien nimet meinaa ihan mennä sekaisin, kun ovat niin samannäköiset.

Murtuma on jo paljon paremmassa kunnossa. Onhan synnytyksestä tänään jo 2 viikkoa aikaa, että päivä päivältä paremmin. Inhottavat vaan nämä repeämät, kun aina vain estävät istumista. Parin viikon päästä mennään lastenpolille tarkistuttamaan se sivuääni, mutta vaaraton se kuulemma on.

Tsemppiä loppuraskauden vaivoihin. Sympatiat ovat teidän puolella! Varsinkin 5 päivää ennen synnytystä oli sellaista tuskaa itsensä kanssa, että ei tosikaan. Toivottavasti peräpukamat häipyy, kun syy poistuu.

Nannalle onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Toivottavasti Novelle sulla oli seuraava päivä valoisampi. Ihan varmasti Eki haluaa samallalailla touhua kuin päiväkodissa. Harmittaa Niksun puolesta, kun en oikein voi mennä vielä mihinkään noitten repeämien takia. Alkaa olla tylsää keikkua täällä kotona ja aina nähdä samat naamat. Ehkä huomenna päästäisiin muskariin =)

Milloin lähditte liikenteeseen pikku kakkosen ja esikoisen kanssa? Ajattelin vain, että koskahan uskaltaisi lähteä avoimeen päiväkotiin.
 
Ihan mahtavaa, kävin tänään vähän jäällä hiihtämässä, ja kyllä teki hyvää. Taitaa vaan se jo vähän vaivata, kun ei tämän mahan kanssa pääse oikein mitään harrastamaan. Pitäis ottaa vaikka joka ilta edes se puoli tuntia ja käydä kävelyllä itsekseen, vaikka se vihlookin ikävästi tonne alas. Kyllä se silti aina virkistää, kun saa hetken olla itsekseen omien ajatustensa kanssa. Jäällä oli ihana auringonpaiste, mutta melkoisen kova tuulikin paluumatkalla. Pääsin sentään hyvin kotiin. Nyt on sitten jo syöty jauhelihakeitot ja laskiaispullat päälle. Eikun päiväunille mun miesten seuraksi!
 
Sasha, enpä osaa neuvoa mitään tuohon imetysasiaan. Tasaantuuhan se varmaan ajan kanssa. Muistan itsekin, että Ekin kanssa alkuun meni se tunti joka imetyksessä myös yöllä. Ja sitten oli vaikea nukahtaa uudelleen, kun oli sen tunnin valvonut. Lyheneehän se aika tuosta pikkuhiljaa, kun imutehot paranee. Jaksamista uudenlaisen arjen keskelle!

Nannaa unohdin kokonaan onnitella hyvistä rakenneultrakuulumisista. Hienoa, että kaikki oli hyvin!
 
Sasha, mulla oli E:n kanssa myös alussa vaikeaa se rinnan löytänminen sängyssä. Aloin sitten pitämään himmeätä yövaloa siinä, jolloin sain autettua tissin suuhun kun näin jotain. Ja kyllä ne imutusajatkin on ajan myötä lyhentyneet huimasti. Niin ja maidontulo tasaantuu ja vauva oppii juomaan tukehtumatta vaikka sitä tulisikin kovaa. Toivotaan että kohta helpottaa!

Mulla on toisenlainen imetysongelma. E ei suostu päivisin syömään juuri mitään ja yöllä haluaa sitten koko ajan tissille, syö vähän ja nukahtaa ja taas sitten puolen tunnin päästä herätään. Aamulla jo ajattelin, että heitän hanskat tiskiin ja lopetan koko imetyksen, sitten ainakin tietäisi että on saanut tarvittavan määrän ruokaa kun pullosta antaisi. En kuitenkaan ehkä jaksa sitä pullorumbaakaan, joten toivottavasti tämä nyt vielä rauhoittuisi ja tyttö alkaisi taas syödä normaalisti. Tosi turhauttavaa tarjota rintaa, josta sitten imaistaan just sen verran että maito nousee ja sitten käännetään pää pois niin että se maito suihkuaa joka paikkaan ja rintoihin jää ikävä tunne. Ja sitten vielä kitisee nälkää koko ajan, mutta ei suostu syömään. Mitä tää on?!
 
FPI
Moi!

Jospa tännekin sitten ilmoittautuisin, kun kerran ryhmään kuulun :) Muistankin viime odotuksesta Nannan ja Novellen, että moi vaan :)

Eli esikoinen 7.10.2008 rv. 41+1, JS, tyttö 3230 g, 52 cm ja nyt täm raskaus LA 8.11.2011 eli nyt rv 4+6 ja ehkä taas JS.

Mukavaa maanantaita!

FPI+Lilli rv 4+6
 
Tervetuloa joukkoon FPI! Loistavaa saada tänne uusia odottajia ja vanhoja tuttuja! Onnittelut plussasta! Teillä odotellaan sitten toista syysvauvaa.

Tänään oli taas neuvolapäivä. Toivottavasti ei montaa käyntiä enää. Kaikki mittaukset ja testit jälleen ihan ok. Painoarviota tehtiin nyt ekaa kertaa mittanauhalla ja laskimella, tuloksena n. 3400 g tällä hetkellä. TH:n oma arvio käsikopelolla oli n. 3300 g. Eli kyllä siellä jo ihan mukavan kokoinen vauva olis, vaikka syntyisi jo piankin.

Kvartti, onpa teillä vähän erikoisemman kuuloinen imetysongelma. Onhan rintaraivarit ihan tavallisia, mutta en ole kuullut tuollasesta, että siinä vaiheessa imeminen ei kiinnosta, kun maito jo tulee hyvin. Vai tulisko sitä sitten niin suihkuamalla, ettei tyttö tykkää siitä päiväsaikaan? Oletko kokeillu päivällä imettää eri asennoissa: istualtaan, makuultaan, tyynyn kanssa tai ilman? Imetyksen kanssa taistelu ei tosiaan ole kivaa. Me taisteltiin Ekin rintaraivareiden kanssa yli puoli vuotta, ja se oli todella raskasta aikaa. Sinnittelin silti ilman pulloja (tyhmää? - en tiedä). Saapa nähdä jaksaako toista kertaa samaa, jos taas tulee ongelmia. Toivotaan, että teillä tämä olisi ohimenevä vaihe. Onhan niitä paljon sellaisiakin. Jos se jatkuu, niin kokeile kysyä imetystukilistalta apuja. Sieltä koin itse saavani paremmat neuvot imetysongelmiin kuin neuvolasta, jossa mitään ongelmaa ei nähty olevan olemassa, koska Ekin paino nousi hyvin.


Novelle 39+0
 
Kiva saada tänne lisää väkeä! En jää yksinäni kirjoittamaan syksyn tultua. ;)

Tosin aika taustailija vielä olen ollut kun tuntuu niin hurjalle edelleen koko touhu. Huomenna on varhaisultra ja jospa siellä pieni löytyisi oikeasta paikasta niin ehkä tämä kaikki konkretisoituis.

Paha olo kyllä velloo ja armoton väsymys, että ei tää nyt ihan normaali olotilaa ole ollut...

Huomenna myös selviää sitten noi viikot, jotain 7 niitä luulisin olevan.

- Hapsiainen
 
Ada
Moikka, tervetuloa FPI ja onnea plussasta :flower:!!!

Tsemppiä Hapsiaiselle huomiseen! Tulethan sitten kertomaan uutisa :heart: Toivottavasti sulle ei iske yhtä pahaa alkuraskauden oireilua kuin edellisellä kerralla!

Voi tyhmää, jos imetyksen kanssa saa tahkota toisellakin kerralla! Olin optimistisesti tuudittautunut luuloon, että riittää kun äiti osaa homman, mutta eihän se tietenkään ole niin. Toivottavasti synnytyksestä selviäisi suht voimissaan, niin että pääsisi heti aloittelemaan imetystä.

Olin tänään neuvolassa ja kuunneltiin sydänäänet :heart::heart::heart: Kyllä se vaan on niin ihmeellinen ja ihana tunne! Montahan lasta tässä lopulta päätyy haluamaan :p?

Ada 17+4
 
Heipä hei!

Täällä ei ole ihan niin paljon kremppaa kuin viimeksi. Yskä on hellittämään päin, niin ei ole sitten oksentelua ja virtsankarkailuakaan niin paljon enää. Lääkäri antoi luvan syödä Losecia, joten närätstyskin on helpottanut. Tosin viikon kuuri loppui tänään. Selkä on ihan hyvä, jos vaan ei käy maaten. Siitä ei sitten niin vain noustakaan ja kyljen kääntäminen sattuu pirusti. Olisko issias tms., enpä jaksa googlailla.

Novelle, minulla on samantapaista, että herään yöllä enkä enää nukahdakaan. En edes tiedä, miksi herään. Tällaista ei ole ollut koskaan ennen, vaikka nukahtamisvaikeuksia on ollu aina. Näiden yhdistelmä vetää vähän veltoksi, mutta tosiaan eipä taida olla parannusta luvassa vauvan synnyttyä. Ehkä jo ensi vuonna nukutaan sitten paremmin?

Kvartti, olisiko tuo enemmän uniongelma kuin imetysongelma? Meillä pidettiin esikoiselle tassutusunikoulu heti kun tuli 6 kk täyteen, ja se auttoi puolittamaan herätykset 3-4 kertaan yössä ja imetyksissä päästiin yhteen yötä kohti. Toivottavasti löydätte ratkaisun. Ei se pullorumbakaan herkkua minusta ollut. Entä kelpaisiko vauvalle öisin tutti tissin sijasta? Ihan hakuammuntaa, en todella tiedä, mikä auttaisi. Eiköhän Sashallakin maidontulo kohta tasaannu. Ylituotanto-ongelmiin en kyllä osaa sanoa mitään.

Sain apua imetysongelmiin imetystukipuhelimesta. Neuvolassa ei sanottu muuta kuin että anna korviketta ja sitä en halunnut. Tai siis annoin, jos oli pakko, mutta neuvolan ohjeilla en olisi ikinä päässyt täysimetykseen ja varmaan olisi loppunut maidontuottto kokonaan. Olin tosi innokas imettäjä sitten kun se onnistui alkuhankaluuksien jälkeen. Nyt taas jo jännittää, mitenköhän maito nousee ja riittääkö se edellistä isommalle vauvalle.

Mitenkäs Hapsiaisen ultra meni? Toivottavasti olo helpottaa pian. Kamalaa se pahoinvointi ja väsymys.

Tervetuloa mukaan FPI ja onnea plussasta!
 
FPI
Kiitos tervetulotoivotuksista :heart:

HPM, kyllä mä olin ihan samalla nimimerkillä 2008. Silloin kolmekymppisten pinoon kirjoittelin aina välillä, mutta ahkerasti lokakuisten 2008 -pinoon =)

Mukavaa naistenpäivää arvon leidit! :)
 
Höh, kirjoitin tovin ja sit pam kaikki hävis. :(

Eli siis, ultrasta löytyi pienen pieni ihmisen alku, joka vastasi viikkoja 7+0 eli juuri niinkuin olin olettanutkin viikkojen menevän.

Oli vähän jännitystä ilmassa ultrassa kun ensin löytyi vaan tyhjä sikiöpussi eikä gyne meinannut millään löytää sen sisältä elämää. Ehti jo ehdottaa että ultrataan viikon päästä uudelleen, mutta päätti kokeilla vielä kerran ja sitten kuvaan piirtyikin pieni ihmisen alku sykkeineen. :heart:

Eiköhän tämä tästä konkretisoidu pikkuhiljaa, nyt kun tämä etovuus ja väsymys kaikkoais niin vois jatkaa elämäänsä. Nyt tuntuu ettei jaksa tehdä kuin pakolliset asiat ja nekin on tuon esikoisen ruokailut ja pissatukset. Mitään muuta ei meinaa jaksaa.

Kolmen viikon päästä on eka neuvola, samalla kertaa esikoisen 1 vee -neuvola. Meneeköhän tuo eka neuvola liian myöhään kun on vasta noin viikolla 10...? Siis ei kai sillä muuten mitään merkitystä mutta eikös niskaturvotusultra pitäis olla sitten joskus 11-12 viikoilla? Mietin vaan että saakohan niin nopeasti aikoja...

Mutta nyt neiti roikkuu taas paidan helmassa joten leikkimään olisi mentävä.

- Hapsiainen
 
Onnittelut Hapsiainen! Ihanaa että sieltä pieni ihmistaimi löytyi! Ja Adalle onnittelut sydänäänistä, ne on kyllä tosiaan aina ihan mahtavat! Saa nähdä monta lasta sitä tosiaan vielä haluaa, on se raskausaika niin jännää.. (Ihan yhtä jännää ja kivaa ei kyllä tää lasten kanssa eläminen sitten aina olekaan, heh..)

Tervetuloa FPI ja onnittelut plussasta!

Hyvä Pössi, että vaivat tuntuvat vähenevän. On sulla kyllä kauan tuota oksentelua ollut, et oo helpolla päässyt. Ja nuo uniongelmat vielä päälle, ei oo kivaa.

Mua jännittää kun olen ekaa kertaa pari päivää yksin kotona tyttöjen kanssa, mies lähti työmatkalle. Toivon siis rauhallisia öitä ja miksei päiviäkin.. E alkoi onneksi eilen illalla sitten taas syömään, googlasin vähän ja vaikuttaisi siltä, että tuo oli jonkin sortin imemislakko. Uskon jopa tietäväni mistä johtuu, E:llahan diagnosoitiin viime viikolla nielutulehdus, joten kurkku on ollut tosi kipeä. Kai se maito sitten on sattunut kurkkuun ja sen vuoksi ei halunnut syödä. Tänään on syönyt ihan normaalisti ja viime yönäkin söi vain kerran. Toivon tosiaan että ensi yö ja vielä sitä seuraavakin ainakin menisivät yhtä hyvin! Muuten täällä on perjantaina miestä vastassa turvonneet silmät, likaiset vaatteet, hampputukka ja itku. Itsellä siis, toivottavasti ei sentään lapsilla :)

Tota imetystukipuhelinta oon muuten suositellut monelle, itse soittanut sinne kummassakin imetyksessä ja saanut apua. Neuvolassa minullekin sanottiin että anna kiinteitä ja aloita unikoulu. Siis alle 5kk ikäiselle unikoulu! No ei aloitettu. Kiinteät aloitettiin, mutta vähän eri tahdilla kun neuvola kehotti. Nyt on saanut useamman päivän bataattia, oon kasvattanut määrää mutta en uskalla nyt laajentaa repertuaaria miehen matkan aikana. Perjantaina siis uusi maku luvassa (porkkana). Olisin halunnut odottaa noiden kanssa niin kauan, että E olisi osannut syödä sormiruokia, mutta koska lääkärikin kehotti aloittamaan kiinteät kun tuo on niin suurikokoinen (lähes 9kg) niin aloitettiin sitten kuitenkin soseilla. Määrät yritän kyllä alkuun pitää pieninä, maitoa kun tulee tosi paljon eli eiköhän tuo siitä saa tarpeeksi ravintoa (tuon syömälakon seurauksena oli pakko pari kertaa pumpata, saldoksi tuli yli 5dl..).

Mä yritän mennä ajoissa nukkumaan, en ihan luota ettei tarvisi heräillä. Ja viimeistään kuudelta E kuitenkin herää, mies on yleensä sen kanssa noussut mutta nyt mä kai sitten joudun sen itse tekemään :/

Kvartti ja tytöt 2v ja 5kk
 
No nih, taas se kävi. Luen jutut mielessä mitä kaikkea piti kommentoida ja kun lopulta saan kirjauduttua sisään ja alotettua tähän kirjoittamaan niin PUF! Pää on tyhjä! Yritetäänpä nyt kuitenki jotaki saaad aikaseksi välillä :).

Ensinnäkin tervetuloa ja onnittelut FPI:lle! Sie oletki yks niistä nimimerkeistä jotka on jääny mieleen hyvin aikoinaan, meillä tais olla samoissa päivissä la viimeksi =).

Ja Hapsiaiselle onnittelut ultrakuulumisista ja Adalle sydänäänistä :flower:!

Ada: Mie olen aika aikaste tuntenut ekassa ja tässä raskaudessa liikkeet. Semmosia kuplintoja yms. En muista kyllä tarkalleen enää viikkoja. Oisko ollu jotain 13+ kun ekoja kuplia tuli. Toki silleen että aivan varmasti tömähti nyt liikkeitä tuli vasta myöhemmin. Tässä raskaudessa mies tunsi liikkeet noin viikolla 18 vatsan päältä. N odotuksessa oli istukka edessä joten siinä meni huomattavasti pidemmälle että tunsi kunnolla. Kyllä ne liikkeet ja potkut siellä päivä päivältä sinullaki vahvistuu :) !!

Kvartilla onki sielä jo iso tyttönen :) ! Meillä tuo nuorempi on nyt vuoden ikäsenä sen 9,1kg :D. Tosin menee kyllä - käyrällä koko aika. Huima ero noissa veljeksissäkin kun M meni ja menee + käyrällä. Mutta taitaa olla vanhempi tullu äitiin ja nuorempi isään painon suhteen :).

Novellelle vielä jaksamisia viimeselle rutistukselle :). Toivottavasti neuvolatätiä ei tarvi enää kovin montaa kertaa käydä tämän asian tiimoilta kattomassa.

Nanna 22+2
 

Yhteistyössä