Kolposkopia tutkimuksessa käyneet!

  • Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti
Apua!
Huomenna olisi edessä ensimmäinen kolposkopia tutkimus. Pelottaa.

Jotkut kokevat tutkimuksen erittäin kivuliaiksi. Osaatteko sanoa, mikä tutkimuksessa on kivuliainta? Mikroskooppinen tutkiminen vai koepalojen otto? Miten pahana te olette kivun kokeneet?
 
vieras
mua ei sattunut. tunsin kyllä kun kohdunsuulta rapsuteltiin palasta. Mutta ei se sattunut. Laittoi ensin jotain etikkaa tai muuta ainetta väjäämään ne vaurioituneet kudokset...

Mikä tulehdusluokka sulla papassa?
 
2005
Ei ole mitenkään paha toimenpide, mikroskooppi tutkimus on ehkä hieman "häiritsevä", kuka nyt tykkää kun toinen laittaa mikroskoopin jalkojen väliin, mutta se ei tunnu missään. :) Itse koepalojen otto tuntuu vain pienenä nipsasuna, ei kannata turhaan jännittää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
kirjotitko nyt vähän väärin??

suolen venyminen varsinkin mutkakohdissa sattuu
Kolposkopia ei ole sama kuin kolonoskopia :D

http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1859&index=A&page=1

Mulla ei ole kokemusta mistään skopioista, sanoisinko onneksi =)
 
tuntu vähän samalta ku normi papanäytteenotto. Missään kohdassa ei tuntunu kipua tai edes epämiellyttävää oloa...
Itsekki pelkäsin sitä, mutta ei todellakaan tuntunut miltään =)

Itsellä ainakin jäi positiivinen olo siitä....
 
Mua sattui. Kipu oli kamala mutta mua nyt sattuu papakokeenkin otto niin et aina meinaa itku päästä. Mua sattui eniten koepalojen otti ja jäi vielä nakertamaan lääkärin sanat et "vähän se vaan kirpaisee". Mä olin niin hysteerinen lääkäristä pois lähtiessä et meinasin pyörtyä portaisiin ja itkin koko illan kotona. En siis halua pelotella mut kivaa se ei ollut. Mut kaverilla toimen pide ei ollut tuntunut kovin paljoo.
 
rapu
Mulla kyllä sattui se koepalanotto aika häijysti. Ja vuosi todella paljon, olin vielä töissä sen loppupäivän ja sain juosta vessassa vaihtamassa tuppoa koko ajan, iltaan mennessä tyrehtyi.
 
vieras
Toiset lääkärit puuduttaa ja toiset taas ei. Suosittelen puudutusta. Nipsaisu on inhottava mutta sen kestää. Itselläni pahinta oli pissaaminen muutama päivä kolposkopian jälkeen. Pissattua sain vain hirveän huudon ja tuskanhien kera. Kirveli niin kovasti kun pissa osui alueisiin jolta koepaloja otettiin. (Multa siis otettiin myös emättimen aukon läheltä. )
 
Minulla epämiellyttävimmältä tuntui ehkä se mikroskoopin asetus :D
Ei sattunut koepalan otto, tuntui kuin kynsiä olisi leikannut eli tuntee että jotain leikkaa muttei tunne kipua tms.

Raskaana olen vielä joten ehkä sentakia tuntui se alku inhottavalta kun paikat vähän turvonneet.. :)
 
"www"
Mikroskoopin laitto sattui??? Siis se mikroskooppihan oli sun polvien välissä eikä edes koskettanut sua! Miten ihmeessä se voi sattua?! Emättimeen laitetaan kyllä se ihan tavallinen ankannokkaspekula (se sama "levitin", mitä käytetään esim. Papa-näytettä otettaessa), miten ihmeessä sinne kohdunsuulle muuten saisi näköyhteyden. Se kyllä saattaa tuntua kurjalta, varsinkin jos jännittää kovasti.
 
vierailija
Papakoe tuntuu inhottavalta menkkakrampilta ja kolposkopiassa etikkaliuos tuntui kuin nokkoset olisi pistelleet alapäässä. Koepalan otto nipisti vain, mutta sen haavan umpeen polttaminen oli kaikkein inhottavin tunne. Maha kramppasi sen jälkeen jonkun aikaa että särkylääke piti ottaa. Verta taisin vuotaa pari päivää. Loophoitoon en edes halua joutua..
 
vierailija
Sattui huomattavasti enemmän kuin papa, jo pelkkä ankannokka on tuossa isompi ja jännitin itse toimenpidettä kovasti.
Myös loop tehtiin ja aivan kamalaa oli sekin, kirveli ja poltti, ilmassa haisi poltettu iho.
Olin kipeä noista molemmista loppupäivän ja vuosin suht paljon.
 

Yhteistyössä