Konsultin/esittelijän työ, kertokaa miten onnistutte

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
parhaat vinkkinne, miten saada parhaiten myyntiä :) Eli kotikutsuesittelijät, tarvitsen apuanne. Olen ajatellut aloittaa, mutta jo ensimmäinen esittely pelottaa. Yritän voittaa esiintymispelkoni, mitä keinoja teillä on tähän?
 
Perehdy
Tiedä, mistä puhut. Jos et tiedä, älä esitä arvailuja, vaan vastaa rehellisesti, ettet tiedä, ja ota/lupaa ottaa selvää. Ja pidä mitä lupaat, vaikka se aiheuttaisi itsellesi kuluja.

Kaikille myyntityö ei sovi, sen huomaa äkkiä sitten kyllä. Itse tykkäsin kovasti, niin kauan, kun uskoin itse tuotteeseen, mitä myin. Josta tulikin mieleeni, että kun ilmeisesti kyseessä on siis tuote-esittelyt, niin esittele niitä tuotteita, mistä itse eniten pidät. Muita vasta, kun joku kysyy.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Perehdy:
Tiedä, mistä puhut. Jos et tiedä, älä esitä arvailuja, vaan vastaa rehellisesti, ettet tiedä, ja ota/lupaa ottaa selvää. Ja pidä mitä lupaat, vaikka se aiheuttaisi itsellesi kuluja.

Kaikille myyntityö ei sovi, sen huomaa äkkiä sitten kyllä. Itse tykkäsin kovasti, niin kauan, kun uskoin itse tuotteeseen, mitä myin. Josta tulikin mieleeni, että kun ilmeisesti kyseessä on siis tuote-esittelyt, niin esittele niitä tuotteita, mistä itse eniten pidät. Muita vasta, kun joku kysyy.
Kyse on partylite-kynttilöistä, joihin itse olen täydellisen ihastunut :) Olen hiljaa mielessäni suunnitellut esittelyä, johon valitsisin suosikkituotteeni, joita vielä "tuunaisin" ja näyttäisin, miten kivannäköistä niillä voi saada aikaan. Mutta ongelma on tuo jännittäminen ja se, miten osaisin myydä tuotetta tyrkyttämättä sitä, eli tavoitteeni ensimmäinen kohta olisi se, että emäntä ja kutsuvieraat viihtyvät ja rentoutuvat kutsuilla, toisena tulee sitten se myynti. Eli en halua toimia esittelijänä kutsuilla, joilla kaikilla on päässään se ajatus, että nyt on pakko ostaa jotain, että emäntä saa emännänlahjat jne. Vaan haluan nimenomaan, että ihmiset todella ihastuvat tuotteisiin, tai sitten suoraan sanovat, että tämä ei ole nyt minun juttuni.
 
Pidä se eka esittely omassa kodissa. Silloin olet "omalla maaperällä" ja vain tuttuja ihmisiä paikalla. Siitä esittelystä sitten helppo ottaa opiksi ja kun menet pitämään esittelyitä muille, tiedät jo mitä tehdä. :)

En itsekään ole mikään hirveän esiintymishaluinen ja jokainen esittely jännittää enemmän tai vähemmän. Ensimmäisiin esittelyihin tein tarkat luntit, joista pystyin katsomaan asioita kun unohtui :)

Esittelijöillä on yleensä kaksi tavoitetta: myynti ja jatkokutsut. Myyntiä, jotta tulee palkkaa ja jatkokutsuja, jotta sitä palkkaa tulisi myös tulevaisuudessa.

Aina kannattaa palkita kutsujen varaaja jollain lahjalla, tyrkyttämään ei saa rueta. Tyrkyttävältä ihmiseltä kukaan ei osta eikä varaa kutsuja ihan periaatteesta.

Selvitä emännälle etukäteen esittelyn kulku, milloin tulet paikalle, mitä hänen pitää tehdä jne. ettei tule asiat yllätyksenä.

Valmistaudu itse huolella! Mieti valmiiksi mitä esittelet, mitä niistä sanot, miten päätät esittelyn.. tarkista aina, että kaikki tarpeellinen on mukana!
 
ap
Vielä kysyn, kummin myy paremmin: meen pitämään kutsut asenteella, että pääasiana on kivat ja rennot kutsut yhdessä muiden kanssa tuotteita testaten, "olen kuin yksi vieraista"

vai

meen pitämään kutsut ja kerron kaikille emännän eduista ja jaan siihen liittyvät materiaalit ennen itse kynttiläesittelyä, puhumista hienoista eduista ym. ja esittelykin "virallisesti" muiden edessä seisten

Eli kumpi myy paremmin?
 
Tottakai jokainen esittelijä haluaa tehdä kutsuistaan mukavat ja sellaset, joita emännät haluaa ottaa myöhemminkin. Mutta käytännössä ihan noin rennot, että "olet kuin yksi vieraista" on aika vaikea toteuttaa siinä mielessä, että vieraat odottaa sun kertovan tuotteista, emännänlahjoista jne. eli se informaatio-osuus on pakko laittaa johonkin kohtaan. Tietysti sitä rentoutta voi hakea yhteisen tekemisen kautta: maustekutsuilla tai tuppereilla voi kokkailla jotain, jolloin saa sitä keskusteluakin aikaiseksi.

Yleensä mitä olen itse ollut esittelijänä kutsuilla, niin pyydän vieraita kommentoimaan, kyselemään jne. mutta käytännössä kaikki antaa mun puhua.. Oikeastaan koko esittely menee jotenkin omituisesti, kun yrittää sen infon antaa vieraille ja kaikki puhuu päälle, eli on sellanen yleinen hälinä päällä. Sitten viiden minuutin päästä kysytään samoja asioita, joita hetki sitten on yrittänyt kertoa ja saada äänensä kuuluviin..

Kaikkein onnistuneimmat maustekutsut menee niin, että pidän ensin n. 20 minuutin mittaisen info-osuuden, jonka jälkeen vieraat saavat juoda kahveja ja kysellä niistä tuotteista, joista haluaa lisätietoja. Lisäksi tuotteista (yleensä dipeistä ) on maistiaisia tuon infon aikana, joten silloinkaan vieraat eivät istu jäykkänä paikoillaan.. :) ja jos joku ei halua tilata mitään, niin ei se haittaa, emännän kannalta on kuitenkin mukava, että on useampi ihminen tullut paikalle :)
 

Yhteistyössä