Korkeat maksa-arvot

  • Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alaniiniaminotransferaasi (ALAT)

ALAT esiintyy maksasolun sytoplasmassa, mutta ei juuri solun muissa osissa. Entsyymipitoisuus seerumissa suurenee jo lievissä maksasoluvaurioissa. ALAT on maksasoluvauriolle spesifisempi kuin ASAT. Suurentuneet ALAT-arvot merkitsevät yleensä aina jonkinasteista maksasoluvauriota. Potilaan iän ja painon lisääntyminen voivat jonkin verran suurentaa etenkin miesten ALAT-pitoisuutta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Te kenellä on ollut korkeat maksa-arvot; mistä on johtunut? Mitä oireita ollut?

Mulla alat yli 1000....:(

Kyllä tuo nyt jo aika pahasti tulehtuneelta maksalta kuulostaa! Hepatiittiä minäkin veikkaisin...
Joo, niin se voi olla. Olen puhunut ihmisten kanssa jolla hepa, ja kellään heistä maksa-arvot ei ole noussut yht`äkkiä noin korkeiksi....
Oireina kutina, ja silmät kellertää..
Ihan yllättäen n. viikko sitten alkoi oireet.
 
vieras
No en ole törmännyt noin korkeaan arvoon, naisilla norm. 10-45, joten oisko virhe tai puppua koko juttu? Luulisi, että ois jo sairaalan paikka, eikä täällä kyselemässä.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en ole törmännyt noin korkeaan arvoon, naisilla norm. 10-45, joten oisko virhe tai puppua koko juttu? Luulisi, että ois jo sairaalan paikka, eikä täällä kyselemässä.
Samaa mietin, kyllä olis passitettu jo sairaalaan... Ja yleensä jos on noin korkeat arvot, on silmät ja ihokin jo keltainen...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en ole törmännyt noin korkeaan arvoon, naisilla norm. 10-45, joten oisko virhe tai puppua koko juttu? Luulisi, että ois jo sairaalan paikka, eikä täällä kyselemässä.
Ei ole virhe, lääkärin kanssa puhuin puhelimessa, ja hän määräsi lisää labroja ja maksa ultran. Lääkäriin ei tarvitse kuulemma lähteä, ellei olo huonone. Viikonloppuna olin ihan älyttömän väsynyt ja kutina oli kauhea. Nyt ei enää ole muuta kun toi silmien keltaisuus..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en ole törmännyt noin korkeaan arvoon, naisilla norm. 10-45, joten oisko virhe tai puppua koko juttu? Luulisi, että ois jo sairaalan paikka, eikä täällä kyselemässä.
Samaa mietin, kyllä olis passitettu jo sairaalaan... Ja yleensä jos on noin korkeat arvot, on silmät ja ihokin jo keltainen...
Niinkuin jo aikaisemmin laitoin, mun silmät onkin keltaiset. Iho ei ainakaan huomattavasti.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en ole törmännyt noin korkeaan arvoon, naisilla norm. 10-45, joten oisko virhe tai puppua koko juttu? Luulisi, että ois jo sairaalan paikka, eikä täällä kyselemässä.
Ei ole virhe, lääkärin kanssa puhuin puhelimessa, ja hän määräsi lisää labroja ja maksa ultran. Lääkäriin ei tarvitse kuulemma lähteä, ellei olo huonone. Viikonloppuna olin ihan älyttömän väsynyt ja kutina oli kauhea. Nyt ei enää ole muuta kun toi silmien keltaisuus..
Määräsi varmaan ne hepatiitti vast. aineet myös ?
 
vieras
Voimakkaasti koholla olevat, yli kymmenkertaiset ALAT-nousut viittaavat vaikeaan maksavaurioon, joka voi olla akuutin virushepatiitin tai toksisen vaurion aiheuttama. Iskeemiseen maksasoluvaurioon liittyy jopa tuhatkertaiset entsyyminousut.
Eli usein narkkareiden tauti, ikävä kyllä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en ole törmännyt noin korkeaan arvoon, naisilla norm. 10-45, joten oisko virhe tai puppua koko juttu? Luulisi, että ois jo sairaalan paikka, eikä täällä kyselemässä.
Ei ole virhe, lääkärin kanssa puhuin puhelimessa, ja hän määräsi lisää labroja ja maksa ultran. Lääkäriin ei tarvitse kuulemma lähteä, ellei olo huonone. Viikonloppuna olin ihan älyttömän väsynyt ja kutina oli kauhea. Nyt ei enää ole muuta kun toi silmien keltaisuus..
Määräsi varmaan ne hepatiitti vast. aineet myös ?
Joo, tottakai! Halusi myös hivin testata, ja jotain muita kokeita..
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en ole törmännyt noin korkeaan arvoon, naisilla norm. 10-45, joten oisko virhe tai puppua koko juttu? Luulisi, että ois jo sairaalan paikka, eikä täällä kyselemässä.
Ei ole virhe, lääkärin kanssa puhuin puhelimessa, ja hän määräsi lisää labroja ja maksa ultran. Lääkäriin ei tarvitse kuulemma lähteä, ellei olo huonone. Viikonloppuna olin ihan älyttömän väsynyt ja kutina oli kauhea. Nyt ei enää ole muuta kun toi silmien keltaisuus..
Määräsi varmaan ne hepatiitti vast. aineet myös ?
Anteeksi kun utelen, mutta kuulostaa hepatiitilta kyllä.... Onko mahdollista että olisit sen jostain saanut ? (Itämisaika n. 2kk) Voimia, ja toivottavasti ei ole sitä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en ole törmännyt noin korkeaan arvoon, naisilla norm. 10-45, joten oisko virhe tai puppua koko juttu? Luulisi, että ois jo sairaalan paikka, eikä täällä kyselemässä.
Samaa mietin, kyllä olis passitettu jo sairaalaan... Ja yleensä jos on noin korkeat arvot, on silmät ja ihokin jo keltainen...
Niinkuin jo aikaisemmin laitoin, mun silmät onkin keltaiset. Iho ei ainakaan huomattavasti.
Uups, oletko syönyt myrkkyä? No toivotaan asian pikaista selviämistä, menetkö jo tänään kokeisiin uudestaan!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voimakkaasti koholla olevat, yli kymmenkertaiset ALAT-nousut viittaavat vaikeaan maksavaurioon, joka voi olla akuutin virushepatiitin tai toksisen vaurion aiheuttama. Iskeemiseen maksasoluvaurioon liittyy jopa tuhatkertaiset entsyyminousut.
Eli usein narkkareiden tauti, ikävä kyllä.
Sen voi myös saada muutenkin, ihan vaikka elvytystilanteessa... ikävä kyllä..
nimim. kokemusta on...
 
ap
On mahdollista että olen saanut hepatiitin., myrkkyä en tietääksini ole syönyt. Ainut vaan, että ei hepatiitti normaalisti nosta maksa-arvoja noin ylös... Huomenna menen uudelleen labraan.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On mahdollista että olen saanut hepatiitin., myrkkyä en tietääksini ole syönyt. Ainut vaan, että ei hepatiitti normaalisti nosta maksa-arvoja noin ylös... Huomenna menen uudelleen labraan.
Voi nostaa kyllä noin ylös.... Toivottavasti asia selviää pian.
 
ja syy oli..
A-hepatiitti, eli sain sen jostain ruoasta TAI tartuntana koska en ollut poistunut suomesta ja suomesta sitä nyt yleensä ei saa.. Ja A-hepasta ei jää ihmiselle mitään muuta kuin että sitä ei voi sairastaa kahta kertaa, eli suoja on sille nyt. Mutta huonoon kuntoon menin ja olin sairaalassa viikon. Mulla ei muuten silmät tai iho ollut juurikaan keltainen, mutta vatsa oli tosi kipeä, laatta lensi ja ruokahalua ei ole koskaan palannut ennalleen. Toivottovasti syy selviää pian ja saat hyvän hoidon! Tsemppiä!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ja syy oli..:
A-hepatiitti, eli sain sen jostain ruoasta TAI tartuntana koska en ollut poistunut suomesta ja suomesta sitä nyt yleensä ei saa.. Ja A-hepasta ei jää ihmiselle mitään muuta kuin että sitä ei voi sairastaa kahta kertaa, eli suoja on sille nyt. Mutta huonoon kuntoon menin ja olin sairaalassa viikon. Mulla ei muuten silmät tai iho ollut juurikaan keltainen, mutta vatsa oli tosi kipeä, laatta lensi ja ruokahalua ei ole koskaan palannut ennalleen. Toivottovasti syy selviää pian ja saat hyvän hoidon! Tsemppiä!
Mulla oli myös yli 1000 nuo alat. Ruokahalu meni täysin (varsinki kaikki rasvanen ja LIHA! ) ja laatta lensi.. kun jotain pientä sain alas. Kutisi iho, tuli nokkosihottuma, kuume, ja tajuton väsy.. Sit kaikki oireet loppu, ja silmät ja iho vaan kellersi... Sitte menin lääkäriin. > Olis sairaalassa viikon. En tajunnu aikasemmin mennä, koska olin muutenki kipeä, ja söin vahvan antibioottikuurin tätä ennen.. oireet alko sopivasti kun kuuri loppui. Lääkäri sanoikin että tuo vahva kuuri oli varmaan syy siihen että maksa tulehtui niin pahoin, 80% maksasta oli paskana... :( Vieläki tulee itku ku ajattelee..
Tsemppiä sulle ap !
 

Yhteistyössä