Koroista kysyttävää

Joku osaava kerro minulle: kannattaako lainaa lyhentää esim 50 euroa kuussa enemmän,
VAI tehdä vuodessa ylimääräinen lyhennys =600 euroa.
Nyt lyhennän 520 ja varaa olis kiristääkin. Lainaa jäljellä melko tasan 40 000. Korkoprosenttini on 3,7 (sisältää marginaalin )euribor 12 kk
Olen kova tyttö kirimään velkaa huis hiiteen ja haluan pähkäillä kummassa versiossa HYÖDYN enemmän.
Korkomatemaatikot kehiin
=) KIITOS !!!!
 
matemaatikko
Jos vaihtoehdot ovat
1) maksat vuoden joka kuukausi 50? enemmän
2)maksat vuoden lopussa 600? pois,
noin äkkiä ajateltuna kannatta tuo vaihtoehto 1), koska korkohan määräytyy jäljellä olevan lainan määrän mukaan, jolloin joka kuukausi lainaa on vähemmän ja tällöin myös korkoa on vähemmän ja lainan takaisinmaksuaika lyhenee.
Todellisen tilanteen laskemiseen täytyisi ottaa huomioon koron verovähennysoikeus ja 50? kuukausitalletusten korko tilillä (jos siis laittaisitkin 50? lainan sijasta säästötilille ja maksaisit sieltä lainaa pois vuoden lopussa). En nyt jaksa lähteä laskemaan tuota...
Lainassa ei oikeastaan koskaa voita, mikäli on ihan tavallinen asunto/auto lainaa makseleva ihminen, eli maksa pois vaan aina kun on ylimääräistä. Niin siitä lainasta äkkiämmin eroon pääsee :)
 
Mun mielestä se kuukausierän nostaminen on kannattavinta. Tietysti jos nostaa kuukausierää ja silti jää ylimäärästä tilille, niin kannattaa maksaa sitte vielä lisälyhennyskin. Mä oon tehnyt molempia, kun toisaalta haluan päästä nopeasti lainasta eroon mutta toisaalta taas en ihan hillittömäksi uskalla kuukausierää nostaa, jos tulee jotain yllättävää. Ja muista, että noi vaikuttaa sitten verotukseen... ettet joudu mätkyjä maksamaan.
 
Kiitos vastaajille. Noin kans itse tuumailin että korotan kuukausierää. Ei tunnu paljoa arjessa, mutta on pikkuisen merkitystä pitkällä aikavälillä.
Olen yh-mamma, joten pakko on rahaa pankissakin makuuttaa jos jotain sattuu..
Eihän tässä todellakaan paljoa "voita" mutta helposti se 50 euroa humpsahtaa turhempaankin. Eiköhän paras palkinto ole se velaton koti nooin 7 vuoden kuluttua...Todennäköisesti innostun vaihtamaan parempaan muutaman vuoden kuluttua ;)
 

Yhteistyössä