Korvaako kela aina yksityisellä ultrassa käynnistä osan vai

Korvaa kyllä aina. Lääkäriasemalla missä käyn on kelan suorakorvaus käytössä eli vähentävät kassalla laskusta kelan korvausosuuden suoraan pois ja lähettävät tiedot kelaan eli mitään lappuja ei tarvii itse täytellä. Täällä Helsingissä useimmilla yksityisillä lääkäriasemilla tämä systeemi jo käytössä.
 
Ei korvaa aina! Meillä kunta tarjoaa vain alkuraskauden ultran ja siksi mentiin rakenneultraan yksityiselle lääkäriasemalle. Haluttiin varmistaa, että vauvan sydän on ok...Isukilla oli synnynnäinen sydänvika...Mutta ei ollut Kelan mielestä tarpeeksi hyvä syy käyttää verorahoja, joten ei korvattu...Vuonna 2005 Kela korvasi kyllä kun edelliseltä lapselta käytiin r-ultrassa. Erikoista.
 
näin
Siis sehän riippuu ihan siitä, että minkä lääkäri kirjoittaa käynnin syyksi. Eli sano lääkärille, että laittaa lappuun sellaisen syyn mikä menee Kelastakin läpi. Mulla se oli 4D ultrassa muistaakseni "kasvukontrolli" tai jotain tuommoista.
 
Ei mun ole ikinä tarvinnut mitään erikoista pyytää lääkäriä kirjoittamaan lappuun. Olen käynyt yksityisellä alkuraskauden ultrassa ja 4D ultrassa. Kävin myös raskauden lääkärintarkistukset yksityisellä jossa ultrattiin. Kaikista sain automaattisesti kelakorvauksen. Ja mun ei edes itse tarvinnut olla kelaan yhteydessä koska lääkäriaseman puolesta hoitivat kaiken.
 
Kelan sivujen mukaan saa käsityksen että korvaavat,

'Sairausvakuutus korvaa tarpeellisen hoidon kustannuksia. Korvattavien kustannusten tulee johtua sairaudesta, raskaudesta tai synnytyksestä'

'Sairaanhoitokorvausta voi hakea
-yksityislääkärin määräämistä tutkimus- ja hoitokuluista'

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090801140216EH?openDocument

Millaisissa tapauksissa Kela ei sitten ole korvannut yksityislääkärin tekemää ultraa?
 
Viime viikolla käytiin yksityisellä ultrassa ja jo aikaa varatessa sanoivat, ettei "enää" korvata. Uudet säännökset kuulema tulleet.. Meillä tilanne se, että pelko lapsen koosta sun muusta sai aikaan halun käydä ultrassa, kun neuvolalääkäri ei tutkinut lasta laisinkaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 16:00 pietu- kirjoitti:
Viime viikolla käytiin yksityisellä ultrassa ja jo aikaa varatessa sanoivat, ettei "enää" korvata. Uudet säännökset kuulema tulleet.. Meillä tilanne se, että pelko lapsen koosta sun muusta sai aikaan halun käydä ultrassa, kun neuvolalääkäri ei tutkinut lasta laisinkaan.
Missä yksityisellä kävitte? Etten vaan mene samaan paikkaan. Vaikka tuskin se lääkärikohtaista voi olla. Mä kävin viikko sitten varhaisultrassa ja sain kelakorvauksen, vaikka eihän se ole ns.pakollinen ultraus. Toisaalta ultrattiin sen takia että saatiin raskauden kesto selville. Ota näistä nyt selvää :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 16:37 tyhmänä kirjoitti:
Siis sori, kun en oikeesti tiedä näistä... muta siis pitääkö olla joku vakuutus että kela korvaa vai korvaako se kaikille yhtäläisesti :ashamed:
Ei pidä olla mitään vakuutusta, kunhan asuu pysyvästi Suomessa ja on sairausvakuutuksen piirissä. Kelahan on valtion laitos, joka sairauskulujen korvausasioissa käsittelee rikkaita ja köyhiä tasan samalla tavalla (Kelan taksan mukainen korvaus).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 16:58 mää kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 16:37 tyhmänä kirjoitti:
Siis sori, kun en oikeesti tiedä näistä... muta siis pitääkö olla joku vakuutus että kela korvaa vai korvaako se kaikille yhtäläisesti :ashamed:
Ei pidä olla mitään vakuutusta, kunhan asuu pysyvästi Suomessa ja on sairausvakuutuksen piirissä. Kelahan on valtion laitos, joka sairauskulujen korvausasioissa käsittelee rikkaita ja köyhiä tasan samalla tavalla (Kelan taksan mukainen korvaus).
Kelakortti pitää näyttää lääkärillä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 16:16 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 16:00 pietu- kirjoitti:
Viime viikolla käytiin yksityisellä ultrassa ja jo aikaa varatessa sanoivat, ettei "enää" korvata. Uudet säännökset kuulema tulleet.. Meillä tilanne se, että pelko lapsen koosta sun muusta sai aikaan halun käydä ultrassa, kun neuvolalääkäri ei tutkinut lasta laisinkaan.
Missä yksityisellä kävitte? Etten vaan mene samaan paikkaan. Vaikka tuskin se lääkärikohtaista voi olla. Mä kävin viikko sitten varhaisultrassa ja sain kelakorvauksen, vaikka eihän se ole ns.pakollinen ultraus. Toisaalta ultrattiin sen takia että saatiin raskauden kesto selville. Ota näistä nyt selvää :)
Suinuu Joensuu :)
 

Yhteistyössä