Korvaako pesula, jos matto menee pilalle?

Ihan vaan nyt aloin ottaa selvää, kun vein meijän 2 pörrömattoa ja yhden ison paperinarumaton pesulaan. Mitäs jos toi paperinarumatto menee pilalle pesukoneessa, kun nyt lueskelen tässä ettei niitä saiskaan koneeseen heittää? Ensin se työntekijä siellä sanoi, että nää paperinarumatot pestään käsin, mutta sitten siihen tuli toinen työntekijä ja sanoi et ei kun näitä on pesty ihan koneessa vaan.. no mie aattelin, et kai he osaa hommansa.. nyt vähän rupes pelottamaan, millasessa kunnossa mun matot tulee takasi :'(
 
No mutta voinkohan mä korvauksia vaatia, kun mä en sanonu niille että ei saa pestä sitä koneessa.. toisaalta, jos ne sieltä sanoo mulle et ovat ennenki pesseet niitä koneessa ja hyvänä pysyny.. niin kenen vika se sit on..?
 
papua
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
No mutta voinkohan mä korvauksia vaatia, kun mä en sanonu niille että ei saa pestä sitä koneessa.. toisaalta, jos ne sieltä sanoo mulle et ovat ennenki pesseet niitä koneessa ja hyvänä pysyny.. niin kenen vika se sit on..?
Se on niiden vika. Pesula tarjoaa ammattitaitoista pesupalvelua. Asiakkaiden tulee voida luottaa heidän ammattitaitoonsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä-78:
Paperinarumattoa ei saa laittaa koneeseen, pesula ei välttämättä hyvitä pilalle menneestä matosta kuin pesunhinnan.
Mut kai heidän tulee "alan ihmisenä" tietää miten niitä tulee pestä?? En mä oo mattojeni mukaan pesuohjetta laittanu :whistle:
 
papua
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/virhe/palvelu/

Palvelussa on virhe, jos se ei ole sopimuksen mukainen
Palvelun on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä on sovittu.

Yksittäisen kuluttajan henkilökohtaisilla odotuksilla ei ole virheen arvioinnissa merkitystä, vaan arviointi perustuu yleiseen mittapuuhun. Virheen arvioinnissa on merkitystä sillä, miten yritys on toiminut kuluttajaa neuvoessaan ja tietoja antaessaan.

Palvelussa on virhe esimerkiksi silloin, kun
työtä ei ole tehty ammattitaitoisesti ja huolellisesti
kuluttajan etua ei ole otettu tarpeeksi huomioon
työ tai materiaalit eivät ole kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan tavanomaista hyvää laatua
työ ei vastaa lain, asetuksen tai viranomaisten asettamia vaatimuksia, esim. sähkö- ja paloturvallisuusmääräyksiä
työ ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
palvelun tarjoaja ei kerro riittävästi työn järkevästä teettämistavasta tai muusta tärkeästä asiasta
Ammattitaitoon kuuluu esimerkiksi se, että yritys kykenee paikallistamaan laitteessa olevan vian ja sen perusteella selvittämään täsmällisesti tilattavan palvelun sisällön. Yrityksen on myös osattava valita tarkoituksenmukainen työtapa. Esimerkiksi osattava päättää, kannattaako korjata viallinen osa vai vaihtaa osa uuteen.

Huolellisuutta on esimerkiksi se, että kotikäynnillä mukana on välineet vian paikallistamiseen ja korjaukseen. Huolellisuuteen kuuluu myös tietojen kysyminen tilaajalta työn kannalta merkityksellisistä asioista ja varmistautuminen korjauksen onnistumisesta.

Kuluttajan edun huomioon ottaminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrittäjän on vältettävä aiheuttamasta kuluttajalle tarpeettomia kustannuksia.

Työn lopputuloksen on oltava tavanomaista hyvää tasoa. Hyvää tasoa on esimerkiksi asuntoremontissa se, että pohjatyöt kuten pintojen puhdistus ja tasoitus on tehty kunnolla ennen maalausta ja tapetointia. Jos käytetään kuluttajan hankkimaa materiaalia, on yrityksen osattava arvioida myös sen käyttökelpoisuus.

Etukäteen annetuilla tiedoilla tarkoitetaan kaikkia kuluttajan päätöksentekoon vaikuttaneita tietoja, joita palvelusta on annettu markkinoinnissa ja sopimusta tehtäessä tai palvelua suoritettaessa.

Palvelun tarjoajan on kerrottava, jos esimerkiksi työn tulos kärsii liian aikaisesta käyttöönotosta. Yrityksen on viipymättä otettava yhteys kuluttajaan, jos

tilattua työtä/korjausta ei kannata tehdä
korjauksen onnistuminen on epävarmaa tai laite tulee kuntoon vain hetkeksi
työ tulee suuntaa-antavaa hintatietoa merkittävästi kalliimmaksi
 

Yhteistyössä