korvat vinkuu

  • Viestiketjun aloittaja Matilda24
  • Ensimmäinen viesti
Matilda24
Tein viime kuussa havainnot, että illan hiljaisuudessa korvani sirisevät ja vinkuvat jopa kohisevat. Minusta noita ääniä on kuullut aikaisemminkin mutta silloin tajusin että mikään ylimääräinen äänilähde ei niitä aiheuta vaan ne tulevat omasta päästäni :eek:

Olen lukenut nyt netistä tuosta ja tähän ei ilmeisesti ole mitään hoitoa? Lääkärissä kävin ja korvista ei löytyny mitään. Melussa en ole ollut ja mietin että voiko tuollainen vika tulla ihan siitä että kuuntelee kolmen lapsen mekkalaa kotona hoitovapaalla?

Onko muita paikalla jolla tällasta vaivaa? Miten pärjäätte?
 
minä vai 80
Minulla on meniere, joka on korvan tasapainoelimen sairaus ja aiheuttaa tinnitystä, korvien vinkumista ja lukkoon menemistä. Saattaa aiheuttaa myös huimausta ja kuulon vaihtelua. Oireet vaihtelevat suuresti eri henkilöillä ja samanlaista taudinkuvaa ei olekkaan.

Laitappa guugleen sana Meniere ja etsi tietoa. Myös sivuilta suomenmeniereliitto.fi löytyy tietoa. :hug:

Itsellä 3 pientä lasta ja tiedän mitä tämän sairauden kanssa eläminen on. Itsellänikin kun kummatkin korvat humisevat, vinkuvat ja välillä huimaa....
 
minä vain 80
jatkoa edelliseen vastaukseen.

Piti vielä lisätä että monikaan lääkäreistä ei tunnne menieren tautia. Se on suht yleinen sairaus mutta jostain syystä olen törmännyt joka puolella lääkäreihin jotka eivät tiedä koko sairaudesta mitään. Eli kannattaa varata aika ihan kunon korvalääkärille eikä mennä tk:hn. Itsellä tk lääkäri tulkitsi oireeni stressistä ja masennuksesta johtuvaksi ja lykkäsi vain masennuslääke reseptin kouraan. Eli kyseessä meniere tai muu niin varaa aika korvalääkärille!
Hyvä korvalääkäri löytyy ainakin tapiolan Diacorista. En tiedä saako täne nimeä laittaa mutta on nimeltään Ilmari Pyykkö ja erikoistunut korvien tinnityksen hoitamiseen yms.
 
Matilda24
Heivaan ja kiitos viestistäsi. Onko tuo menierin tinnitus ajoittaista vai jatkuvaa?
Miten pärjäät itse soimisen kanssa? Minulla ei muita oireita ole ja lääkäri on poissulkenut menierin. Uskon että esim huimaus tähän päälle niin olisi aika kurjaa.
 
minä vain 80
Meniereä ei voi todeta millään tutkimuksella. Se ei näy verikokeissa ta missään muissakaan tutkimuksissa. Joillain voi olla vain yksi oire tai kaikki mahdolliset. Taudin kuva siis vaihtelee paljon ja sairaus on vaikea diagnosoida. Itse kärsin epämääräisistä oireista neljä vuotta ennenkuin tauti lopulta diagosoitiin.

itsellä alkoi juuri korvat vinkumaa ajoittain ja vähitellen tuli muitakin oireita. Oireet vaihtelevat itsellä todella paljon. Välillä on hyviä jaksoja ja välillä huonoja. Itse tunnen erään meniereä sairastavan jolla tosiaan tinittävät korvat jatkuvasti. Hän sanoi että korvasta kuuluu yhtä aikaa kolmea eri ääntä. Häellä tinitys häiritsee niin paljon että joutuu käyttäään nukahtaislääkkeitä yms että pystyy nukkuaan. Ja häiritsee kuulemma keskittymiskykyä päivällä...

Korvasairauksia on sen takia vaikea tutkia kun kuuloelimet ovat sisäkorvassa, minne ei näe millään muulla tutkiuksella kuin leikkaamalla, jolloin menettää kuulon kokonaan. Meneire nimikettä käytetään oireista jotka aiheuttavat korvien tinnitystä,vinkumista,huisemista, korvan tukkoisuutta ja paineen tunnetta. Kuulo saattaa myös alentua matalista äänistä hetkellisesti tasapaino elimen turvotuksen takia. Meniere aiheuttaa myös usein huiausta, joko jatkuvaa tai huimauskohtauksia. Mutta kaikilla ei välttämäti ole sitäkään oiretta.

Edellä luettelemiani oireita voivat aiheuttaa myös korvien/pään alueen kasvaimet. Sen takia tehdään aina pään magneettikuvaukset ennen meniere diagnoosin saamista. Eli rohkeasti vain tutkimuksiin! Ja sairaudesta kun ei monukaan lääkäri pahemin tiedä niin pitää itse osata vaaatia tutkimuksia ainakin vakavien sairauksien pois sulkeiseksi. Menierhän ei sinänsä ole vakava sairaus. Sen kanssa pitää vain oppia elämään. Siihen suositerllaan suolatonta rukavaliota ja itsellä se poistanut oireita. Etenkin korvien huminaa ja tukkoisuutta....

Itsellä tietokoneen näppäimistössä vikaa ja pahoittelen jos joitain kirjaimia tekstistä puuttuu...
 
Eiköhän tuo ole aika yleistä,että kuuluu hiljaisuudessa,mutta haittaako se,kun ei se muuten kuulu? Mulla kuuluu hiljaisuudessa,sit välillä kuuluu muutenkin,sitten vingahtelee usein ja joskus menee painekkin korviin ja humisee..Jo vuodesta -98,mut hengissä ollaan yhä.
 
Korvien vinkuna/särky ja muu meteli voi myös johtua kireistä lihaksista. Olen itse hieroja ammatiltani ja minulla käy useampi asiakas mikä on valittanut korvasärkyä ja vinkunaa. Ja heillä on myös ollut erittäin kireällä niska-hartia alueen lihakset etenkin kaulan alueen lihakset. Joten kannattaa käydä hierojallakin muutamaan otteeseen jos sieltä löytyisi apu...
 

Yhteistyössä