korvatulehdus ja ulkoilu

Pojalla 1 v 4kk vähän nuhaa ja korvatulehdus (lääkekuuri alkoi tänään ) ei kuumetta.Voiskohan hänen kans käydä senverran ulkona et kaupalla jne.kauppaan matkaa muutama sata metriä ja ulkonakin lämmin....
 
Nuha ja korvatulehdus on kyllä vähän eri asia. Yleensä lääkärit suosittelee korvatulehduksen aikana muutamaa sisälläolo päivää, siis alussa, mutta jos nyt ette muuta kuin kaupassa käy lakki päässä, niin ei se varmaan asiaa pahenna.
 
SEE
Mä olen nukuttanut lasta vaunuissa jos on ollut nuhaa tai vaan vähän lämpöä, mutta en ulkoillut. En itsekkään jos olen kipeä lähde ulos lenkille tai pihalle touhuilemaan vaan yritän ottaa rauhallisesti. Samoin toimin pojun kanssa jos on kipeä niin yritetään leikkiä rauhallisia leikkejä ja olla niin rauhallisesti kuin tuollainen pikku kiitäjä voi....
 
Mä olen pitänyt muksut sisällä jos ovat kuumeisia tai muuten selvästi kipeän oloisia. Pikku nuha ei haittaa, kunhan huolehtii ettei pääse vilu tulemaan ulkoillessa. Silloin kyllä ulkoillaan vähän lyhyemmin kuin yleensä.

Mä olen kyllä nukuttanut pojan päikkäreille verannalle vaunuissa kuumeisenakin, juuri siksi että henki tuntuu kulkevan paremmin ulkoilmassa ja nukkuukin paremmin.

Korvatulehduksia on meilläkin ollut 3 kpl, mutta kun se kipein vaihe on ohi niin ollaan menty ulkoilemaankin. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Mä olen nukuttanut lasta vaunuissa jos on ollut nuhaa tai vaan vähän lämpöä, mutta en ulkoillut. En itsekkään jos olen kipeä lähde ulos lenkille tai pihalle touhuilemaan vaan yritän ottaa rauhallisesti. Samoin toimin pojun kanssa jos on kipeä niin yritetään leikkiä rauhallisia leikkejä ja olla niin rauhallisesti kuin tuollainen pikku kiitäjä voi....
Joo kyllä mäkin sen ymmärrän ettei pidä pihalla riehua kipeänä, mutta tietääkö kukaan että miksi korvatulehduksen aikana suositellaan sisällä oloa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
tietääkö kukaan että miksi korvatulehduksen aikana suositellaan sisällä oloa?
Mä olettaisin että siinä on taustalla se (vanhentunut?) käsitys että veto ja viima aiheuttaisi korvatulehdusta. Joskus omassa lapsuudessa muistan että kuljin pumpulitupot korvissa korvatulehduksen vuoksi, lääkärin määräyksestä.

Mulle lääkäri sanoi kun asiasta kerran kysyin, että veto yms. ei korvatulehdukseen vaikuta vaan se johtuu siitä että lima jää "jumiin" jonnekin sinne nenän ja korvan välimaastoon... huonosti selitetty mutta pointti oli että siihen ei ulkoiset tekijät kuten viima vaikuta. Paitsi tietysti jos lapsi on liian kevyesti puettu ja vilustuu niin sitten voi johtaa korvatulehdukseen jälkitautina.

Voihan se tietysti olla että viima tuntuu ilkeältä tulehtuneissa korvissa... mutta jos on kunnon myssy päässä (ja korvilla) eikä nyt ihan hirveä tuuli ulkona, niin eiköhän sinne voi mennä kun se pahin vaihe on ohi. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
tietääkö kukaan että miksi korvatulehduksen aikana suositellaan sisällä oloa?
Mä olettaisin että siinä on taustalla se (vanhentunut?) käsitys että veto ja viima aiheuttaisi korvatulehdusta. Joskus omassa lapsuudessa muistan että kuljin pumpulitupot korvissa korvatulehduksen vuoksi, lääkärin määräyksestä.

Mulle lääkäri sanoi kun asiasta kerran kysyin, että veto yms. ei korvatulehdukseen vaikuta vaan se johtuu siitä että lima jää "jumiin" jonnekin sinne nenän ja korvan välimaastoon... huonosti selitetty mutta pointti oli että siihen ei ulkoiset tekijät kuten viima vaikuta. Paitsi tietysti jos lapsi on liian kevyesti puettu ja vilustuu niin sitten voi johtaa korvatulehdukseen jälkitautina.

Voihan se tietysti olla että viima tuntuu ilkeältä tulehtuneissa korvissa... mutta jos on kunnon myssy päässä (ja korvilla) eikä nyt ihan hirveä tuuli ulkona, niin eiköhän sinne voi mennä kun se pahin vaihe on ohi. =)
Peesi :wave: =)
 

Yhteistyössä