Korvaushoitoon raskauden aikana?

  • Viestiketjun aloittaja Utelias Sini
  • Ensimmäinen viesti
Utelias Sini
Täällä foorumilla nyt varmaan saa raamatusta päähän, ihan vaan aiheesta kysymisestäkin, mutta..

Onko täällä olevilla kenelläkään tietoa Subutex-korvaushoitoon pääsystä ja muista vastaavista menettelytavoista raskausaikana? Miten hoitoon hakeuduttaan, miten nopeaa pääsee korvaushoitoon, mitkä todennäköisyydet on päästä sinne kh:eek:on? Miten lapsen huoltajuus syntymnän jälkeen, kjoos äiti on hakeutunut hoitoon/odottaa pääsyä hoitoon.. Kuinka odottavaa äitiä/jo lapsensa synnyttänyttä tuetaan, onko mahdollista saada "erityistä" apua lapsen hoitoon, opastusta ja ohjausta?
Kaikki informaatio tähän asiaan liittyen on tervettullutta.

Ja P.S.
Jos koet niin suurta ylemmyyden tunnetta päihteiden käyttäjiä kohtaan, älä tule edes kommentoimaan. Että ei tarvi tulla moraali-saarnaamaan, asialliset kommentit -kiitos. :)
 
"vieras"
Liian helppoa. Ja todellakin liian helppoa rahaa.. varmaan puolet teistä "hoitoa tarttevista" on älynny vaan lisätienestit siinä touhus. Kivahan se on sitten vähä ajan päästä kotilääkkeet kaupata ja teet niin isot tilit, et sossunrahat, asumistuet ja muutama tonni pimeesti väh. on parempi kuin työnteko. Tosi kannustavaa hei!

Näppärä veto tuo raskaus samalla, tiedät juurikin saavasi texin etkä sonee, u know. On katsos pari tuollaista "fiksua" naista tullut tunnettua..
 
Ex narkki myös nykyään äiti
Kaikki huumeet pitää lopettaa seinään! Ei mitään korvaushoitoja. Kyllä pystyt siihen. Viekkarit kestää vaan kaks viikkoo ja sulla on motivaatioo selvästi. :)

Neuvolasta voit saada apua tai pääset erikoisneuvolaan päihde äideille. Lapsen syntymän jälkeen ensikoti tai joku perhetukikeskus vois olla hyvä vaihtoehto.

Tsemppiä tulevaan <3
 
neuvola varmaan osaa opastaa eteenpäin asiassa ja lapsen syntymän jälkeen on mun käsityksen mukaan tiukat seulat jatkuvasti eikä mokia saa tulla. raskauden luulis olevan hyvä porkkana lopetukseen, ite aikanaan raskaaksi tullessa jätin alkon, aloin jo olla alkoholisti. tsemppiä sulle!
 
Tampereella
Tampereella ainakin on oma neuvola päihdeperheille. Ohjataan joko alueen neuvolan kautta? Tai itsekin voi ottaa suoraan yhteyttä. Ja kyllä täällä ainakin odottavat äiditkin saa xonen, eikä texiä, että siitä on ihan turha pillastua. Täällä kh hoidetaan neuvolassa, joten sinne pääsee nopeastikin (ei jonotteluita), sama myös lapsen isällä, mikäli elää perheenä, isän hoito kylläkin tapahtuu k-klinikalla, eikä neuvolalla, kuten aiemmin. Neuvolasta saa muutakin tukea ja apua elämään lapsen kanssa. Muista kaupungeista en juurikaan osaa sanoa, tästä Tampereen neuvolasta tiedän enemmänkin.
 
Mä kans sanoisin, että ei korvaushoitoon. Lapsi kärsii koko raskausajan ja kärsii vielä syntymänsä jälkeen vieroitusoireista.
Jos et itse ole valmis kärsimään vieroitusoireista, miksi pistäisit pienen lapsesi kärsimään niistä?

Kyllä sua tuetaan ja varmasti saat erityistä apua about kaikessa ihan jo tilanteesi vuoksi ja jos asenne on se, että kuiville haluaa ja hoitaa "homman" (äitiyden) kotiin, niin ei kukaan lasta pois ole viemässä.
Aika pitkällekin annetaan itse yrittää, ennen kuin lasta pois ollaan ottamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: LisaMarie
Ite jätin päihteet raskaaksi tultuani, mutten tupakkia onnistunut jättämään. Mutta mulla ei ollut niin vaikeaa ongelmaa.

Varmaan neuvolasta tai a-klinikalta osaavat neuvoa eteenpäin. Tai vaikka Päihdelinkin foorumilta missä ei niin lytätä kuin täällä.

Opiaattiriippuvuudet on melkoisen vaikeita. Hae apua ajoissa! Ja tsemppiä :) Kyllä se uusi elämä siitä alkaa, sekä sulla että lapsella.
 
"vieras"
Mä kans sanoisin, että ei korvaushoitoon. Lapsi kärsii koko raskausajan ja kärsii vielä syntymänsä jälkeen vieroitusoireista.
Jos et itse ole valmis kärsimään vieroitusoireista, miksi pistäisit pienen lapsesi kärsimään niistä?

Kyllä sua tuetaan ja varmasti saat erityistä apua about kaikessa ihan jo tilanteesi vuoksi ja jos asenne on se, että kuiville haluaa ja hoitaa "homman" (äitiyden) kotiin, niin ei kukaan lasta pois ole viemässä.
Aika pitkällekin annetaan itse yrittää, ennen kuin lasta pois ollaan ottamassa.
Olen niin samaa mieltä! Olen nähnyt että tuossa voi onnistuakin! Nyt tsemppiä!!!!!!!!!!!!!
 
Sen verran vielä, että luulisin, että joka paikassa pääsee hoitoon mutta varmaan aika lailla kiinni a-klinikan tms. lääkäristä näkeekö parhaaksi korvaushoidon, vieroitushoidon (pelkästään raskauden aikainen k-hoito) vai katkon ja päihdekuntoutuksen (eli hoitojakso laitoksessa).

Lapsen syntymän jälkeen saa tukea mutta tuki riippuu taas kaupungin/kunnan palveluista, mitä on tarjota. Eli siis isommissa kaupungeissa on päihdeäideille omia perhekahvilan tyylisiä paikkoja jne. Pienillä kunnilla varmaan vain perhetyöntekijä, jolta ei pahemmin apua päihdeongelman kanssa saa vaan pelkästään käytännön apua.

Jos kaikki menee hyvin,äiti on kuivilla tai ainakin vahvasti menossa siihen suuntaa, niin mistään huostaanotoista ei tarvitse edes puhua.

Eikä päihdeäiti sen kummempaa erityisohjausta tarvitse kuin tavallinen äitikään. Samat äidinvaistot on heilläkin kunhan on selvinpäin.
 
"Kifa"
Päihdeäideille tehdään yleensä jo hyvissä ajoin ennen synnytystä jatkosuunnitelmat yhdessä neuvolan, päihdeklinikan, sosiaalitoimen yms. tahojen yhteistyönä. Isoissa kaupungeissa on erityisiä päihdeäitien ensikoteja joihin voi päästä lapsen kanssa, niissä on henkilökuntaa ympäri vuorokauden ja tarkat seulat. Myös lapselle yleensä ohjelmoidaan tarkempi seuranta esim. sosiaalipediatrian poliklinikalle.
 
Suomi kusee kaikki hommat!
Mun mielestä tuli joku uus juttu että korvaushoitoon ei pääse raskaana olevat "jonon ohi" juuri sen takia kun jotkut narkit hoitaa ittensä paksuksi että pääsis sinne :/ eli jonoon vaan!
Kuulin itse minkäin siitä. En ole varma, oliko syseessä jokin suunnitelma, mutta ainakin joissakin kunnissa ja/ kaupungeissa se on tosiaankin jo käytössä.. Tuollainen asennehan ei todellisuudessa auta ketään, mitä sitten kun hoitojonor ym. ovat pohjois-suomen luokkaa esim. sehän äiti kerkeis olla kaksi kertaa jo putkeen raskaana, ennen kuin saa hoitoa.

Milestäni kovinkin surullista, sillä se ei johda mihinkään muuhun, kuin lapsen huostaanottamiseen. Ennen korvaushoitoa siis, eihän "huumeita käyttävä" äiti voi olla ja tai toimia huoltajana lapsilleen..
 
On hyvä muistaa myös..
Korvaushoidon sijasta kannattaisi yrittää päästä päihteettömään päihdekuntoukseen, koska ne korvausaineetkin on päihteitä, eli aiheuttaa vauvalle ihan samat vaarat kun muutkin aineet.
Kaikkien huumeiden ja päihteiden lopettaminen raskausaikana ei ole välttämätt'ä ihan hyväksi, se voi mm. laukaista ennenaikaisen synnytyksen ja/tai kohtukuoleman.
 
galooh
Tosi fiksuja ihmisiä taas ollut kommentoimassa, tuo subuzone mitä annetaan korvaushoidossa raskaana olevalla on todella vähän haitaksi vauvalle verrattuna pahoihin vieroitusoireisiin kun lopettaa opiaattien käytön! Tottakai parasta olisi yrittää lopettaa mutta jos pitkä huume tausta niin korvaushoito on parempi vaihtoehto äidille ja sikiölle!
 
"minä vaan"
Ensisijaisesti päihteetön elämä on aina paras vaihtoehto, vuosien tai vuosikymmenten päihdetaustan jälkeen vaan se ei ole läheskään aina realistista.Monen pelastus on korvaushoito.Turha sitä on mennä arvostelemaan toisten ratkaisuja, kun ei päivääkään ole toisten saappaissa tallustanut. Päihdeongelma on sairaus ja korvaushoito sairauden eräs hoitomuoto. Monille ihmisille hoito on ainut toimiva mahdolllisuus ns.normaaliin elämään. Mitä raskauden aikaiseen korvaushoitoon tulee, paljon tänä päivänä on tulevia äitejä hoidossa, tottakai he tuntevat syyllisyyttä siitä, mutta jos on tosiaan vuosikaudet käyttänyt ja sitten raskaana lopettaisi seinään, se aiheuttaisi suuret riskit sikiölle, mahd.keskenmenon. Myöskin tulevaisuutta ajatelleen kannatan tällaisessa tilanteessa k.hoitoa, sillä se on pitkän tähtäimen kannalta hyvä asia, sillä opiaattiriippuvuudet oat yleensä hyvinkin vaikeita ja vuosienkin jälkeen vielä voi repsahtaa uudestaan opiaattikoukkuun.
 
vierailija
Itselläni aloitettiin korvaushoito reilu kuukausi sitten, ja aloitettiin xonella. Annos on 6milliä eli ei kauhean suuri, ihan vain lasta ajatellen. Ja annos on riittänyt vallan mainiosti. Itse olen taistellut tämän ongelman kanssa melkein 10vuotta. Olen tällä hetkellä laitoskuntoutus ja täällä lääkäri sanoi että jos lopetan nyt seinään voi olla hyvin todennäköistä keskenmeno koska on niin pitkä päihdetausta. Kun kotiudun täältä, haen joka päivä oman kunnan tksta lääkkeet, seulat otetaan säännöllisesti ja pitoisuuksia seurataan tiukasti. Kotilääke päiviä alkaa kertyä vasta puolen vuoden jälkeen.
 

Yhteistyössä