Korvikkeeseen totuttaminen?

Hei!

Meidän täysimetyksellä oleva poika on 5kk ja aiemmin esim. jumpalle lähtiesssäni olen pumpannut maitoa talteen mahdollista nälkää varten. Nyt en kuitenkaan enää saa pumpattua maitoa tarpeeksi jemmaan. Kokeilimme korvikeen antamista usean päivän ajan sekä isä että minä, pullosta ja lusikalla, hitaasti totutellen, eri merkkejä mutta ei, kun ei maistu niin ei maistu! Pulloa poika ei kuitenkaan karsastele vaan selkeästi korvikkeen makua.

Imetän pojan aina juri ennen lähtöäni ja periaatteessa ehdin menoni käydä syöttövälillä. Osittain tuntuukin, että maidon tarve poissa ollessani on hieman myös vierastamista. Poika vierastaa kovasti, ajoittain siis myös isäänsä, jonka kanssa on ollut paljon, ja lohduttautuu näissä tilanteissa usein tissillä. Kuulostaako kenestäkään tutulta?

Kannataako meidän kuitenkaan korvikkeeseen enää tässä vaiheessa koettaa totutella ollenkaan (olen ajatellut imettää n. vuoden ikään asti) ja jos kannattaa niin miten? Tarvetta korvikkeen käyttöön ei kuitenkaan ole kuin satunnaisesti, jotta äiti pääsee joskus johonkin. Vai pitäisikö kokeilla velliä? Kiinteisiin siirrymme kuitenkin noin kuukauden päästä niin kysyisinkin myös, onko kiinteiden aloitus teillä vähentänyt imetyskertoja kovastikin? Entä pojan ollessa aikamoinen tissitakiainen, kannattaako kiinteät ja soseet pitää erillään eli imetysten välissä sosetta ja vettä janoon. Vai onko väliä, jos imetän ja annan päälle sosetta tai toisin päin. Ajattelin lähinnä helpottaisiko isän syöttämistä, jos ei imettämiseen tottuisi ollenkaan kiinteiden yhteydessä?

Toivottavasti joku jaksaa vastailla kysymystulvaani:)
 
Aloittasin kyllä lapselle mieluummin kiinteät kuin korvikkeen, tuossa tilanteessa... Isä voisi sitten sun poissa ollessa syöttää nälkään kiinteitä siihen asti kunnes sinä tisseinesi palaat kotiin...

Itse olen huomannut että ennen kiinteen antamista ei kannata antaa tissiä koska lapsi ei silloin syö ollenkaan kiinteätä kun on maha jo valmiiksi täynnä. Tissiä olen antanut n. puoli tuntia kiinteiden antamisen jälkeen...
 
Minäkin kallistuisin kiinteiden + veden puolelle. Suositushan olisi että ensin maitoa ja sitten kiinteitä (koska maidon kuuluisi olla ensisijainen ravinnonlähde 1v asti), mutta meillä se ei ainakaan toimi. Eli saa ensin ruokaa ja vasta sen jälkeen 10min-1½h maitoa. Meillä tyttö kohta 7kk ja tosi hyvin on alkanut pärjäämään pitkiäkin aikoja pelkällä ruualla. Ruokailukertoja on 4-5 päivässä, riippuen vähän miten se ruoka maistuu. Parhaimmillaan imetysväli on jo 3-4h luokkaa päivällä =) . Imetyskertoja on vielä noin 6x päivässä.

Afu ja R kohta 7kk

*muoks* velliä en lähtisi antamaan, vaan suoraan puuroa kun sen aika tulee. Mutta tämäkin on aika usein "makuasia".
 
Eikös se esim. Muksun riisivelli ole tarkoitettu 5-6kk. Itse olen sitä antanut (poika nyt 6kk) ja välillä olen tehnyt sen korvikkeeseen. Imetän siis ja poju ei tykkää korvikkeesta, mutta puuron seassa kelpaa oikein hyvin. Mut nyt en ole kokeillut tarjota korviketta tämän puurojutun jälkeen..vois vaikka kelvata kun maku ei olisi niin outo?! :)
 
Luulin jo, että poika on todella ronkelia sorttia, sillä hänelle ei kelpaa pakastettu äidinmaito eikä korvike, jossa on esim. 2/3 äidinmaitoa. Tänään kaupassa käydessäni nappasin kuitenkin mukaani paketin riisivelliä ja kappas, lusikasta se meni hienosti ilman irvistelyjä alas, mitä korvike ei tehnyt. Huomenna siis takaisin kauppaan -tällä kertaa nokkamukin ostoon. Taidamme opetella juomaan riisivellin nokkiksesta, sillä kohtahan siitä vettä juodaan kuitenkin ja unohtaa pullot -onpahan taas vähemmän vieroitettavaa. Mennään tolla vellillä hetken aikaa ja vaihdetaan se sitten puuroon kun muita kiinteitä ollaan vähän opittu syömään.

Tuli tässä mieleen, että tuleekohan muuten venttiilillisestä taikamukista velli läpi?
 
Ota tavallinen nokkis. Venttiilimukista on vaikemapi juoda kun pitäisi osata imeä. Meillä pullovauva ei vieläkään osaa venttiilin kanssa juoda vaikka ikää on jo 10 kk..tai sitten ei aio oppiakaan. Mutta tavallisesta nokkiksesta juo kyllä. Ja Ainun mukissa onehkä isoimmat reiät (Emman mukia muuten suosittelen, Ainun mukista kansi lähtee helposti irtikun heittää lattialle ;) ). ;) Ainun pulloihin saa MAM-merkkisiä nokkia ja niissä on kans aika isot reiät. Niistä ei siis varsinaisesti imetä vaan neste tulee ihan kaatamalla.
Tai sitten syötät lusikalla - sekin täytyy opetella jossain vaiheessa. Rohkeesti vaan isohko lusikka käyttöön - sillä on helpompi velliä syöttää.
 

Yhteistyössä