Koska huomasit "erityisyyden"?

  • Viestiketjun aloittaja millamagia
  • Ensimmäinen viesti
millamagia
Hei! Missä iässä huomasit, että lapsesi on erilainen? Tarkoitan lähinnä autistisia ja sen tapaisia häiriöitä. Ja mikä sai sinut niin ajattelemaan? Minulla on puolitoistavuotias poika, joka ei sano sanaakaan ja joitain muitakin erityspiirteitä hänessä on. Ajattelen vain, että voiko sitä jo pienestä huomata.
Kiitos vastauksesta.
 
kyllä mun mielestä voi huomata ton ikäisestä jo!
mulla on poika erityinen motorisesti.
itse kyllä huomasin vasta kun poika oli noin kome ja puoli vuotias ensimmäinen lapsi on ja jos toiste noin kävisi niin varmasti huomaisin jo alle kaksi vuotiaana.
 
Meillä pojalla lievä SI-häiriö. Ihmettelin pojan herkkyyttä jo vauvana kun tuntui reagoivan kaikkeen niin voimakkaasti. Koko vauva- ja leikki-iänkin alettua uskottelin kaiken olevan "normaaalia" niinkuin minulle kaikki tutut ja sukulaiset koittivat väittää. Itsellä oli taka-alalla tunne että jotain "mätää" on, mutta mitä niin en osannut nimetä selvästi. Neuvolassa ja muuallakin sanottiin aina että lapset vaan on niin erilaisia ja kehittyvät omassa tahdissaan... niinkuin tosi onkin. Puheenkehitys oli selvästi viivästynyt (3 vuotiaana) ja sitten hokasin kerran tämän SI-häiriöjutun ihan itse. Päästiin testeihin ja se sitten lievänä todettiinkin. Oli iso helpotus kun omituisuuksille saatiin nimi. Joten sinulle vastaukseksi että kyllä voi nähdä jo noin pienestä. Luota vaistoosi ja tarkkaile lapsesi käyttäytymistä arjen puuhissa. Sitten jos tuntuu että haluat selvittää onko jotain korjattavaa, mene juttelemaan asiasta asiantuntijoiden kanssa. Yleensä suhtautuvat asiallisesti ja asiaa varmaan tutkitaan jos vanhemmat niin haluavat. Muista silti nauttia taaperostasi, älä huolehdi liikaa, asioilla on tapana järjestyä parhain päin!
 
Tiedän, että lapseni on erityinen, se huomattiin jo pian, ennen syntymää. Mutta jos ei olisi huomattu niin kaikki näkyisi nyt todella selkeästi. Hän on mielestäni "liiankin tyytyväinen"...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 19:39 äiskis kirjoitti:
voisko joku kertoa tyhmälle,mikä on SI-häiriö?
Lievä neurologinen häiriö, lyhenne tulee sanoista sensomotorinen integraatio. Oireita voi olla monia mutta yleistä on puheongelmat, aistiyliherkkyydet (kuulo, tunto erityisesti), vaikeus ja vastahakoisuus uuden oppimisessa, karkea- tai hienomotoriikan ongelmat jne. www.sity.fi löytyy tarkempaa ja selkokielistä selostusta asiasta. SI-häiriö voi aiheuttaa oppimisvaikeutta koulussa jos sitä ei "hoideta" pois. Hoitomuotona käytetään toimintaterapiaa( SI-häiriöstä kärsiville on omanlaisensa toimintaterapia kehitetty.)
 
uusperheellinen

Emme oikeastaan huomanneet mitään, vaikka varmaan kaikki ystävämme ja sukulaisemme huomasivat. Siksi diagnoosin saamiseen menikin niin kauan. Poika oli reilu 3 v kun keskussairaalan tutkimusjakso tuotti diagnoosin; lapsuusiän autismi. Poikamme on lapsistamme kuudes ja kuopus. Emme osanneet häntä mitenkään verrata isompiin sisaruksiinsa, mikä näin jälkeen päin tuntuu aika hassulta. Suurin huolen aihe meillä oli pojan nukkumattomuus, vastasyntyneenä hän nukkui 9h/d ja 2-vuotiaana noin 6-7 h/d. Olimme siis varsin väsyneitä vanhempia. Tarjosin poikaamme unikouluun, jossa viisaasti kehoitettiin ottamaan yhteyttä lastenneurologiin, muistan vieläkin hämmästymiseni, että miksi ihmeessä.

Poikamme oli kontaktissa, puhui selkeää kirjakieltä ja kehittyi normaalisti. Hän oli erittäin kiinnostunut numeroista, lipuista, maista ja palapeleistä. Kirjaimet hän laittoi aakkosjärjestykseen noin vuoden ikäisenä, puolivuotiaana aloitti palapelejä, heti kun pala kädessä pysyi. 2-vuotiaana hän osasi jo maailman maat ja liput ulkoa ja luetteli niitä päivät pitkät. Palapelejä hän teki nurinpäin, noin 100 palaisiakin, kuvahan ei hänelle merkinnyt mitään, vain muoto. Emme edes tuolloin ihmetelleet mitään, niin sokea voi oman lapsensa kanssa olla.

Vasta 2,5-vuotiaana alkoivat ongelmat sosiaalisessa kanssakäymisessä ja tietynlainen vetäytyminen. Tuntui kuin poika ei haluaisi vastata kysymyksiin ja keskustelut muuttuivatkin yksinpuheluiksi. Hän vetäytyi omaan maailmaansa useammin, katsekontaktin saaminen oli vaikeampaa ja hän kangistui tiukkoiohin kaavoihin ja rutiineihin. Tästä se sitten lähti, tutkimukset. Nyt tilanteemme on hyvä, pojalla (4 v) on asianmukainen terapia, päiväkotiavustaja ja kuvat apuna. Elämä sujuu hyvin ja poika kehittyy ja oppii uusia asioita, toisinaan hitaasti, mutta kuitenkin. Ennen kaikkea poikamme on rakas lapsi ja sen hänessä näemme päälimäisenä.

Eräs Rotifera
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 07:40 Melli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 19:39 äiskis kirjoitti:
voisko joku kertoa tyhmälle,mikä on SI-häiriö?
Lievä neurologinen häiriö, lyhenne tulee sanoista sensomotorinen integraatio. Oireita voi olla monia mutta yleistä on puheongelmat, aistiyliherkkyydet (kuulo, tunto erityisesti), vaikeus ja vastahakoisuus uuden oppimisessa, karkea- tai hienomotoriikan ongelmat jne. www.sity.fi löytyy tarkempaa ja selkokielistä selostusta asiasta. SI-häiriö voi aiheuttaa oppimisvaikeutta koulussa jos sitä ei "hoideta" pois. Hoitomuotona käytetään toimintaterapiaa( SI-häiriöstä kärsiville on omanlaisensa toimintaterapia kehitetty.)

samankaltaisia oireita on myös ADHD-lapsilla


 

Yhteistyössä