Koska lopetitte imetyksen ja mikä oli syy?

  • Viestiketjun aloittaja vapaus koittaa kohta
  • Ensimmäinen viesti
"Tara"
Tyttö vierotettiin tissistä hänen ollessaan 1 v 1 kk ikäinen. Syy: piti tissiä yöt huvituttinaan, joten aloin jo kaivata parempia yöunia, kun rintamaito ei ollut hänelle enää millään tavoin välttämätöntä.
 
Ekaa imetin 5kk, tokaa 3kk, kolmatta 2kk ja neljättä 3 viikkoa.
Joka kerta olen lopettanut imetyksen syystä, että mun iho ei kestä sitä hormonimyräkkää.

Enkä ole mitenkään vieroittanut sen kummemmin, päivä päivältä vähentänyt imetyskertoja, lopettamispäätöksestä on mennyt muutama päivä ja homma on kokonaan loppunut.
 
Meillä imetys loppui aika tarkkaan vuoden iässä, kun poika vaan päätti, ettei tissiä enää tarvita. Olisin voinut antaa tissiä pidempäänkin, mutta toisaalta näin tää meni kivuttomasti ja kaikki nukkuu paremmin yönsä.
 
"kahden äiti"
Esikoinen oli 8,5kk, aika pitkään jo oli tissitellyt vain aamuisin ja iltaisin. Ei enää malttanut muuten. Imetys loppui aika lailla "yhteisymmärryksessä", eli molemmat oltiin ihan valmiita lopettamaan ;-)

Kuopus oli 11,5kk, yösyötöt eivät ottaneet loppuakseen, joten katsoin parhaaksi vierottaa kokonaan, koska en enää itse jaksanut jatkaa.
 
....
[QUOTE="vieras";24247807]Miksi ihmeessä jatkatte sellaisten lasten (=niin vanhojen) imettämistä, jotka eivät sitä tarvitse? Tavan vuoksi?[/QUOTE]

Imetys joka jatkuu yli sen vuoden eli yli sen mitä lapsi "tarvii" ravinnokseen äidinmaitoa niin on pitkältikin äidistä kiinni. Eli äiti ei osaa/ halua lopettaa imetystä. Minun tutulla ekasta lapsesta ei imetys onnistunut ja toisesta imetti muksua reippaasti yli 2 vuotiaaksi. Lopulta maidon tulo lopetettiin lääkkeillä. Lääkäri oli sanonut, että sinun pitää alkaa ajattelemaan imetystä negatiivisesti. Eli äiti itse "nautti" imetyksestä. Minusta se on jotenkin sairasta imettää esim 2 vuotiasta. Eikä se lapsi tosiaankaan sitä rintamaitoa mihinkään tarvi. Jotenkin kamalan näköistä kun lapsi kävelee itse äidin luokse, nostaa äidin paidaan ja ottaa tissin suuhun ja alkaa imemään. Mutta kukin tavallaan. Eikä lapsi enää vuoden ikäisenä tarvi yöimetystä, että siinäkin on mennyt joku vähän vikaan jos vielä öisin tarvii imettää sen ikäistä. Sehän on ihan tapa, että lapsi sitä rintaa haluaa yöllä.
 
[QUOTE="vieras";24247807]Miksi ihmeessä jatkatte sellaisten lasten (=niin vanhojen) imettämistä, jotka eivät sitä tarvitse? Tavan vuoksi?[/QUOTE]

Tarvitseminen ja hyödyllisyys ovat eri asioita.

Vaikka lapset tulevat toimeen pienestä pitäen "potulla" niin rintamaito on parempi ravinnonlähde, oivallinen evoluution hioma ravintosisältö hyvin sulavassa muodossa, joka vielä sisältää pienelle ihmiskeholle hyödyllisiä vasta-aineita.

Monet aikuiset syö eineksiä ja toiset luomuruokaa, molemmat varmasti säilyvät hengissä ja ruumiinvoimissa.
 
[QUOTE="vieras";24247807]Miksi ihmeessä jatkatte sellaisten lasten (=niin vanhojen) imettämistä, jotka eivät sitä tarvitse? Tavan vuoksi?[/QUOTE]

Missä vaiheessa lapsi lakkaa tarvitsemasta äidinmaitoa, ai silloin kun pamahtaa 1v. mittariin? Onko se lehmänmaito muka sitten tarpeellista, tai tarpeellisempaa kuin äidinmaito?

Mä imetän vielä 1v3kk ikäistä, joka ei saa lehmänmaitoa. Lapsi syö rintaa vielä ainakin 8 kertaa vuorokaudessa, joten eiköhän tule tarpeeseen. Ei ole osoittanut haluja lopettaa imetystä omalta osaltaan, joten miksi itsekkäästi päättäisin hänen puolestaan.
 
"Anna"
Tarvitseminen ja hyödyllisyys ovat eri asioita.

Vaikka lapset tulevat toimeen pienestä pitäen "potulla" niin rintamaito on parempi ravinnonlähde, oivallinen evoluution hioma ravintosisältö hyvin sulavassa muodossa, joka vielä sisältää pienelle ihmiskeholle hyödyllisiä vasta-aineita.

Monet aikuiset syö eineksiä ja toiset luomuruokaa, molemmat varmasti säilyvät hengissä ja ruumiinvoimissa.
Ei 2 vuotiaalle kyllä ole äidinmaito hyvä ravinnonlähde! Ja harvalla silloin enää edes tulee mitään kunnon maitoa rinnoista joka sisältäisi VAUVALLE tärkeitä ravintoarvoja, jotka eivät ole niin tärkeitä taaperolle...
 
"vieras"
Oli melkein 8kk. tyttö puri tissistä muutaman kerran ja alkoi tuntumaan, että olen huvituttina. Aika itsekkäistä syistä kai lopetin, mutta en vaan enää halunnut, että lapsi on niin kiinni minussa.

Se myös alkoi loppujen lopuksi ärsyttämään, että kun vaikka istuin sohvalla, niin lapsi konttasi sinne, nousi sohvaa vasten seisomaan ja äännähti mämmä (mikä tarkoitti maitoa tissistä)

Olin varmaan vähästä ärsyyntynyt, mutta varmaan aika täynnä sitä imetystä siinä vaiheessa.
 
Vauva ei enää 5kk huolinut rintaa, vain nokkamuki kelpasi. Samalla jätti tutin itsekseen pois.
Oli aika vaivalloista laskea aina, että maitoa meni päivän aikana tarpeeksi. Nokkamukista juominen ei ollut kovinkaan taitavaa ekan kuukauden.
 
[QUOTE="Anna";24247908]Ei 2 vuotiaalle kyllä ole äidinmaito hyvä ravinnonlähde! Ja harvalla silloin enää edes tulee mitään kunnon maitoa rinnoista joka sisältäisi VAUVALLE tärkeitä ravintoarvoja, jotka eivät ole niin tärkeitä taaperolle...[/QUOTE]

Kerro se WHO:lle ja muille asiaa tutkineille.
 
*
Vauva nyt 8,5 kk ja nyt tekee mieli lopettaa koska vauva puree ja kovaaaa. Ja olis kiva päästäkin välillä johonkin vaikka yhdeksi yöksi. Joo-o olen itsekäs. Toisaalta taas en haluais korvikettakaan alkaa antaa.
 
"vieras"
Missä vaiheessa lapsi lakkaa tarvitsemasta äidinmaitoa, ai silloin kun pamahtaa 1v. mittariin? Onko se lehmänmaito muka sitten tarpeellista, tai tarpeellisempaa kuin äidinmaito?

Mä imetän vielä 1v3kk ikäistä, joka ei saa lehmänmaitoa. Lapsi syö rintaa vielä ainakin 8 kertaa vuorokaudessa, joten eiköhän tule tarpeeseen. Ei ole osoittanut haluja lopettaa imetystä omalta osaltaan, joten miksi itsekkäästi päättäisin hänen puolestaan.
No luulisi, että viimeistään siinä vaiheessa kun osaa puhua ja kävellä itse tissiä vaatimaan. Siinä vaiheessa ajattelen varmasti, että jos joku tuosta imettämisestä jotain hyötyy tai siitä oikein nauttii niin se ei kyllä ole enää lapsi.
 
"Anna"
Kerro se WHO:lle ja muille asiaa tutkineille.
Tiedätkö kuinka paljon on tutkittu kaikkea muuta eikä ihmiset siltikään tee niin kuin tutkimukset sanoo? Mihin on kadonnut maalaisjärki? Miksi kaikki pitää tehdä niin kuin esim neuvola tai jokin tutkimus sanoo? Ei se nyt ihan oikeasti ole enää lapsesta ja hänen tarpeistaan kiinni jos isompaa taaperoa imetetään. Pitää se uni saada muutenkin ja pitää oppia juomaan muustakin kuin tissistä!
 
[QUOTE="vieras";24247975]No luulisi, että viimeistään siinä vaiheessa kun osaa puhua ja kävellä itse tissiä vaatimaan. Siinä vaiheessa ajattelen varmasti, että jos joku tuosta imettämisestä jotain hyötyy tai siitä oikein nauttii niin se ei kyllä ole enää lapsi.[/QUOTE]

Outoa. Lapsi ei tarvitse rintamaitoa, silloin kun osaa sitä itse pyytää? :D No joo, ihan miten vaan, ei ole tarkoitus alkaa vauhkoamaan. Sen vielä sanon, että en imetyksestä nauti, se on välillä jopa ärsyttävää, mutta lapselle maistuu mun maito, niin mikäs siinä.
 
"kojootti"
Esikoista imetin 8,5 kk. Sitten poika kieltäytyi itse rinnasta. Maito kävi vähiin kun alettiin tarjoamaan kiinteitä, ja loppuaikoina kesti 15 minuuttia imetyksen alkamisesta että maitoa alkoi herua. Ei poika jaksanut sitä tyhjän lutkuttamista.
Nyt kakkosen kanssa imetys loppui 7,5-kuisena. Maitoa oli riittänyt ihan hyvin, mutta sitten sain pitkästä aikaa oikeen kunnon oksennus-migreenin. Kun siitä selvisin, nousi heti perään 40-asteen kuume joka kesti 1,5 vuorokautta. Maidon tulo loppui kuin seinään. Onneksi vauva ei ole ollut moksiskaan, vaikka tuttipullo on ollut melkosen vieras kapistus.
 
"vieras"
Outoa. Lapsi ei tarvitse rintamaitoa, silloin kun osaa sitä itse pyytää? :D No joo, ihan miten vaan, ei ole tarkoitus alkaa vauhkoamaan. Sen vielä sanon, että en imetyksestä nauti, se on välillä jopa ärsyttävää, mutta lapselle maistuu mun maito, niin mikäs siinä.
Jos maistuu vielä 5-vuotiaanakin niin imetätkö edelleen? Tai kun menee kouluun? Kun kerran osaa jo pyytää eli varmasti vielä tarvitsee?
 
[QUOTE="vieras";24248051]Jos maistuu vielä 5-vuotiaanakin niin imetätkö edelleen? Tai kun menee kouluun? Kun kerran osaa jo pyytää eli varmasti vielä tarvitsee?[/QUOTE]

Ei, kyllä mä johonkin rajan vedän. Muutaman kk:n päälle vuodenikäinen on mielestäni kuitenkin hyvin pieni vielä, joten imetys jatkukoon jonkin aikaa. :)
 
[QUOTE="Anna";24248007]Tiedätkö kuinka paljon on tutkittu kaikkea muuta eikä ihmiset siltikään tee niin kuin tutkimukset sanoo? Mihin on kadonnut maalaisjärki? Miksi kaikki pitää tehdä niin kuin esim neuvola tai jokin tutkimus sanoo? Ei se nyt ihan oikeasti ole enää lapsesta ja hänen tarpeistaan kiinni jos isompaa taaperoa imetetään. Pitää se uni saada muutenkin ja pitää oppia juomaan muustakin kuin tissistä![/QUOTE]


Tuotatuota. Oletko siis vastaan vai puolesta? :D Ei se, että ei tehdä kuten parhaaksi on katsottu, ole maalaisjärjen käyttöä ja sitäpaitsi ennen vanhaan maaseudulla oli tapana imettää pitkään. Se on meidän verissä.

Harvemmin muuten taaperot nukahtaa rinnalle ja kyllä ne osaavat muistakin välineistä tarvittaessa juoda, ei ne sulje toisiaan pois. Olen muuten parempiakin argumentteja kuullut.

Ei sillä, että kaikilla meillä saa olla omat mielipiteet ja tehdä kuten itse parhaaksi näkee, joskus se on pitkä imetys ja joskus korvike synnäriltä lähtien ja kaikki siltä väliltä. Koita sinäkin suoda muille sama, kun kyse ei kuitenkaan ole missään määrin haitallisesta asiasta vaan mielummin jopa suotavasta. :hug:
 
Imetystuki
[QUOTE="vieras";24247975]No luulisi, että viimeistään siinä vaiheessa kun osaa puhua ja kävellä itse tissiä vaatimaan. Siinä vaiheessa ajattelen varmasti, että jos joku tuosta imettämisestä jotain hyötyy tai siitä oikein nauttii niin se ei kyllä ole enää lapsi.[/QUOTE]

Höpö höpö. Ihan sairas ajatustapa sinulla. Itse olen imettänyt lapsiani (3kpl) pitkään, yhteensä nyt reilu 6v putkeen lukuunottamatta yhtä 4kk:n taukoa. Olen siis ollut myös kahdesti raskaana imetysten aikana. Olen imettänyt myös öisin vuosia ja voin kertoa että en todellakaan tästä nauti enkä enää edes pidä, mutta koska asiaan perehtyneenä tiedän miten valtavasti pitkästä imetyksestä on lapsilleni hyötyä, kestän sen kun tiedän ettei tämä ikuisuuksia jatku. Luotan kuitenkin lapseeni ja uskon että hän syö rintaa tasan niin kauan kun sitä tarvitsee.

Surullista että äiti-ihmiset voivat oikeasti ajatella noin.
 

Yhteistyössä