Koska olette yrittäneet keskenmenon jälkeen uudelleen?

Hei,

Sain juuri viime viikonloppuna keskenmenon. Raskaus oli vasta viikolla 7. Nyt mietin, että koska voi alkaa yrittään uudestaan? Kun monet sanoo, että voi aloittaa heti kun keskenmenosta vuoto vaan loppuu ja monet taas, että täytyy odottaa ne ensimmäiset kuukautiset. Onko ihmisillä millaisia kokemuksia?

Itellä siis ei vielä lapsia. Ensimmäistä yritetään miehen kanssa. Olin jo ihan innoissani kun tärppäsi tosi nopeasti pillereiden lopettamisen jälkeen (ehti tuleen yhdet menkat), mutta kyllä siinä tuli silti sellanen epäilys, että voiko tällainen säkä käydä. Eikä tosiaan sitten käynyt, kun keskenmeno tuli. :( Haluaisin aloittaa lapsen yrittämisen heti, kun vuoto loppuu, mutta onko se järkevää? Pelkään, että tulee uusi keskenmeno, jos sattuu heti tärppäämään. Mutta kai se keskenmeno voi yhtälailla tulla vaikka antaisi niiden yhtien menkkojen tulla välissä.
 
Meillä on aina yritys jatkunut samantien. Oon sitä mieltä, että uusi raskaus ei ala, ellei kroppa ole siihen valmis. Mulla eka raskaus oli kemiallinen. Sit tuli yhdet menkat ja taas raskaana. Viikolla 8 todettiin keskeytynyt keskenmeno. Sit tuli yhdet menkat ja nyt odotetaan taas lasta raskausviikolla 18.
Meitä ei viimeksi mitenkään neuvottu pitämään taukoa. Lääkäri sanoi vaan että olisi helpompi määrittää raskausviikot jos välissä olisi yhdet menkat. Ja km-vuodot pitää olla kunnolla loppunut, muuten voi tulla tulehduksia.
 
Näin mäkin oon ajatellu, et tuskin se uusi raskaus alkaa, jos kroppa ei ole siihen valmis. Ja oon kyl kallistunu siihen suuntaan, et voi yrittää heti, kun tää vuoto vaan lakkaa, mut varmistelen vielä, et mitä kokemuksia/tietoa ihmisillä on..kun oon netistä tutkinu ahkeraan, niin tulee vähän molempaa tietoa..et saa yrittää heti ja sit taas toisaalla sanotaan, et yhdet menkat täytyy odottaa..
 
Kahden ensimmäisen keskenmenon jälkeen odotin yhdet kuukautiset. Kolmannen keskenmenon jälkeen tunsin ovulaation (n. 3vko tyhjennykstä), joten päätimme yrittää sitten heti. Ja sitten tärppäsikin. Yleensä niitä kuukautisia suositellaan odottamaan, jotta lasketunajan määrittäminen olisi helpompaa.

Jos kohdun tyhjentyminen on alkanut itsestään tai siihen on käytetty lääkkeitä, on se kuulemma hellempi kohdulle kuin kaavinta. Kaavinnan jälkeen olisi suositeltavaa todellakin odottaa ja antaa kohdulle aikaa toipua, näin sanoi lääkäri.

Minä pääsin varhaisultraan neuvolan kautta, jossa sitten arvioitiin laskettuaika ja sitä sitten hieman muutettiin vielä np-ultrassa.
 
Itellä on siis itestään kohtu tyhjentyny, joten ei tiedossa kaavintaa. Siitä oon ollukin tietoinen, et kaavinnan jälkeen täytyy odottaa. Kauhee vauvakuume vaan ollut jo tosi pitkään ja kun vihdosta viimein miehen kaa päätettiin yhdessä, et aletaan yrittään, niin heti meni keskenmenoks. Ei vaan malttais odottaa ensimmäisiä kuukautisia ja luulen, etten kyllä odotakaan. Jos kroppa ei ole valmis, niin en tule heti raskaaksi. Sen näkee sitten, miten käy.
 
Mulle sanottiin TAYS:ssa keväällä että km:n jälkeen olisi hyvä odottaa ainakin yhdet menkat, että kohdun limakalvot ehtivät uusiutua kunnolla, etteivät limakalvot sitten aiheuta ongelmia uudessa raskaudessa.
 
niin, no tottahan toikin.. Tuntuu vaan tulevan joka paikasta eri tietoa. Kun joillekin on lääkäri sanonu, et heti saa yrittää..et luulis, et kaikkien kohdalla olis hyvä odottaa sit ne ekat menkat, jos niiden limakalvojen täytyy uusiutua.. hmm.. vaikee asia.. :/
 
Meille lääkäri suositteli kans odottamaan yhdet menkat. Just siksi että ois helpompi sit määritellä raskausviikot, mutta myös siksi että on kuulemma naiselle psyykkisesti parempi, että on yhdet menkat välissä. Että seuraava raskaus saa sitten alkaa ns. puhtaalta pöydältä. Tiedä sitten... Mut me kiltisti odotettiin yhdet menkat, nyt yritystä takana 4 kk, toivotaan että pian tärppää!
 
Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys jota seurasi kaavinta heti parin päivän päästä. Tuo kaavinna tehnyt lääkäri suositteli odottamaan yhdet kuukautiset, mutta jälkitarkastuksen jälkeen uusi lääkäri sanoi, että antaa palaa vaan heti. Valitettavasti nyt on jo kahdet odotettu eikä vielä ole plussaa näkynyt mutta toivottavasti kolmannella =)
 
Nämä ohjeistukset uuden yrityksen aloittamisesta vaihtelevat paljon. Itselläni takana kaksi keskenmenoa ja kolmas taitaa parhaillaan olla meneillään... Molemmat keskenmenoista on pyynnöstäni hoidettu kaavinnalla, koska on kivuttomampi ja vähempi vuotoisempi toimenpide. Ohjeistuksessa sanottiin kaavinnan jälkeen, että olisi hyvä odottaa yhdet kuukautiset ennen yrityksen aloittamista, mutta tämä on vain suositus. Tietysti, jos on jotain jälkikomplikaatioita niin on syytä odottaa/noudattaa ohjeita, mutta minulle sanottiin, että jos kroppa ei ole valmis uuteen raskauteen, ei uusi raskaus ala.

Tämä odottamisohje tulee sen vuoksi, että olisi aikaa toipua henkisesti ja että mahdollisen uuden raskauden laskettu aika olisi helpompi määrittää. Mutta nykyään on niin hyvät ultralaitteet, ettei tuo lasketunajan määritys tuota ongelmia. Me aloitimme heti yrittämisen jälkivuodon loputtua, mutta silti tärppiin tarvittiin aikaa ja hieman lääkkeellistä apua.

Uusimpien tutkimusten mukaan jos raskautuu uudelleen 6 kuukauden sisällä keskenmenosta, on todennäköisempää että seuraava raskaus sujuu hyvin ja vauva syntyy täysiaikaisena ja komplikaatioita vähemmän.
 
Keskenmenon jälkeen tuli plussa - tuntuu hyvältä ja pelottaa ja apua? kuinka uskoa parempaan raskauteen? Kahdet menkat jäi väliin. Luulin ettei tätä ikinä tapahtuisi, mutta on minulla siis onneakin, vaikka toiselta on tuntunut.

Tämä voimaksi kaikille. Kyllä se aurinko taas paistaa ja toivottavasti pitkään!
 
Viimeksi muokattu:
No niin annaliinu, onnea +asta!!!
Itselläni 2 km ennen rakkaan poikani syntymää joten tiedän tunteen...onnistumiseen on vaikea uskoa km jälkeen...itse pelkäsin vielä rv 20 (kkm rv 18) jälkeenkin joka päivä vaikka tunsin vauvan liikkeet...kysy neuvolasta saisitko käydä rv 12 jälkeen useammin kuuntelemassa sydänääniä? Meidän neuvloatäti ainakin suostui ja sain luvan käydä aina jos huolestutti...kävin myös muutamia kertoja yksityisellä ultrassa koska pelkäsin ettei vauva kehity ja että istukka ei toimi (joo vainoharhaista mutta 2 km jälkeen kukapa ei olisi), ja siitä oli suuri apu.

Onnea vielä raskaudesta ja voimia! Muista myös nauttia vaikka se onkin ehkä vaikeaa!
 
Kiitos Tigeroo! Tavoite yks on nyt oppia rentoutumaan ja ajattelemaan positiivisesti. Tällä hetkellä viikkoja vasta 4+3 ja jo olen ollut kovin huolissani oireettomuudesta, vaikka onhan sekin ihan tavallista. Minulla on ainoastaan ja vain menkkamaista tunnetta alavatsassa, mutta tuntuu, että sitä olis valmis ottamaan sen pahoinvoinnin ja kaiken pian itselle jos sillä tulis varmempi olo =)
Keskenmennyt raskauteni oli hyvin vähäoireinen ja siksi varmaan tämä hysteria. Ajattelin varata ajan alkuraskausen ultraan kahdeksannen viikon alkuun ja toivoa niitä sydämenlyöntejä oloani helpottamaan.
 
Hei taas Annaliinu,
muistuipa mieleen että tässä onnistuneessa raskaudessa oli minullakin oireettomuutta ja myös sitä juilintaa alavatsassa...kävin silloin n rv 5-6 pari kertaa yksityisellä hcg-verikokeessa (sen hcg:n pitää siis lähes tuplaantua 48 tunnin jaksolla raskauden alussa) ja sain siten ainakin sen rauhan että se tuplaantui...ei ollut kovinkaan hintava koe ja tosiaan ne viikot ennen varhaisultraa selvisin paremmin niin...
Nauti ja lepää!
 

Yhteistyössä