koska potalle opettelu??

Milloinkas olette aloittaneet potalle istuttamisen? Meidän neiti on pian 6kk. Osaa jo istua. Pitäiskö nyt sitten ostaa potta ja istuttaa neitiä siinä? Ja mitä m itä, kauanko istutan ja missä vaiheessa päivää?
 
mä rupesin istuttamaan siinä vaiheessa kun sitä kiinnosti. Eli kun itse olin pöntöllä istumassa, hänkin tahtoi istua, ja hyvin pian sinne alkoi tulemaan tulostakin. Jos nousee ylös niin yleensä istutan kerran uudelleen, mutta sitten nostan pois.
Meillä alkoi tulemaan pissat ja kakat pottaan tuossa 10kk iässä todella usein, kun vain muisti aina "hurrata ja juhlia" kun sinne pottaa jotain tulosta tulee.
Yleensä helpoiten saat tuloksia kun istutat heti päikkäreiden jälkeen ja heti ruuan jälkeen.
 
Vasta esikoinen on vaipaton, mutta hänen kanssaan en koskaan pottatreenejä harjottanu, mutta silti oli täysin vaipaton alle kaksvuotiaana, myös yöllä siis....potta ostettiin ekana jouluna neidin ollessa 7kk ja potta oli milloin vessassa, useimmiten olkkarissa ja siihen sai mennä istumaan jos itse halusi, vähän kuin nojatuoliin :) ja vaatteineen ja vaippoineen tai ilman. Samalla lailla aion toimia kahden pienemmän kanssa, jos suinkin onnistuu.
 
Meillä on kaksi tyttöä joiden kummankin kanssa olen aloittanut pottatreenit n.10kk iässä. Eli pissalle mentiin syönnin jälkeen, päikkäreiutten jälkeen ja vaipan vaihdon yhteydessä.

Vanhemman tytön kanssa meni valehtelematta sellaiset 10kk ennen kuin pottaan tuli yhtään mitään (tosin heikosta tuloksesta johtuen pidin taukoja), mutta sitten tyttö oppikin pottailut tosi hyvin ja alkoi olla parin kuukauden sisällä päiväkuiva.

Juniori on meillä nyt 11kk ja pinnistelee kyllä 99%:sti ainakin teelusikallisen pissaa pottaa kun toisen siihen laittaa :) Toki siis tietenkin vaipat on käytössä.
 
Hei,
no tästähän ollaan montaa mieltä mutta ihan ronskisti sanon että jos sulla on tekemisen puutetta tai muuten vaan tylsää päivisin niin istuta vauvaa ihmeessä potalla mutta muuten sanon että unohda vaan koko juttu ainakin puoleksi vuodeksi tai lähemmäs vuodeksi! Ei se pottailu vaikuta siihen kuivaksioppimiseen ennen kuin lapsi on siihen itse valmis, ts. pidätyskyky pitää hormonien myötäkin kehittyä ja liian aikaisella pottailulla voi saada vaan inhon koko hommaa kohtaan. Joo, tiedän kyllä, että ahkeralla pottailulla monet vanhemmat voivat säästää vaipoissa (joka on todella hienoa ekologisesti ajateltuna!)) ja sanoa että lapsi osaa pottailla mutta ei se kovinkaan monen osalla vaikuta itse asiaan - muuta kuin sillä että potta tulee tutuksi. Meillä esikoisella aloitettiin vajaa 1,5 vuotiaana mutta vasta vähän reilu 2v oli tyttö päiväkuiva. Väliin mahtui monta lakkoilua ja rimpuilua kun potta ei kiinnostanut.

Tästä ehkä paistaa että en ymmärrä miksi 6kk ikäisiä pitäisi potattaa ;) mutta onhan noita vanhempia jotka pissattavat lapsiaan menestyksekkäästi syntymästä asti, esim. lavuaariin. Mutta tässä minun mielipiteeni, sinulla ei ole todellakaan minkäänlaista kiirettä asian suhteen ellet halua päiviin muuten vaan ajanvietettä tai esim. säästää vaipoissa :)
 
Itse aloitin pikkuhiljaa kesällä pojan ollessa 6,5kk ja tekikin melkein joka kerta pissat ja kakat ja sama jatkuu edelleen, nyt 8,5kk. Pojalla on niin tyytyväinen ilme kun katotaan onko jotain tullut pottaan ja kehutaan. Ja olen huomannut että jos vähän kovempi vatsa, niin potalla kakkaaminen on helpompaa. Mutta näin taas meillä. Ei ole oikeaa ajankohtaa aloittaa, sitten kun te olette valmiita. Jos on viemässä päiväkotiin lasta, niin sitten ainakin kannattaa aloitella!
=)
 
Meillä tyttö kohta 9kk ja parin viikon ajan nyt kokeiltu pottailua ja menestyksekkäästi.Heti ensimmäisellä kerralla pottaan tuli pisut ja jo toisella kerran kakat.Kovasti kehuttiin ja yhdessä tuotoksia ihmeteltiin.Ja aina syömisien ja heräämisien jälkeen potalle istutaan.Tytön olen välillä ottanut (ennen pottaharjoituksien aloittamista siis) mukaan oman vessassa käynnin ajaksi lattialle istumaan ja samalla kertonut että mitä äiti tässä tekee ja sanonut pis-pis ääntä.Saman sanoin sitten kun neiti potalle ekan kerran laitettiin.Tyttö osaa istua selkäsuoraisena hyvin potalla ja aina yhtä iloinen ja mukava tapahtuma asiasta yritetään tehdä ja jos ei mitään tule niin ei siitä tietenkään vihaisen oloisia olla.Pääasia tässä vaiheessa vielä on että potta tulee tutuksi ja pikkuhiljaa lapsi oppii tajuamaan että pottaan ne tuotokset kannatta mieluummin tehdä. Toki tavoitteena on saada vaippojen kulutus pienemmäksi,mutta ajan kanssa.Meillä tämä näyttää toimivan,tosin meidän neiti on kyllä kaikessa muussakin uusissa asioissa ollut heti helposti mukana ja ilman suurempia taisteluita.
 
suosittelen aloittamaan heti, kun lapsi osaa istua. Näin oppii potan tarkoituksen ja lapsi huomaa, että kuivana on hyvä olla. Kolme lastani tyttö ja pojat oppivat kuiviksi 1,6kk-1,8kk iässä. Nuorimmainen kohta 6kk alottelee juuri pottaan tutustumista.

Tuttuni on päiväkodissa ja sanoo, että sinne välillä tulee lapsia 2-3v vaipoissa. Vanhemmat sanoo, ettei "ole vielä kypsä" asialle, mutta siellä suurin osa oppii 2-3 viikossa kuivaksi. Usein se on myös vanhempien viitsimisestä, varsinkin, jos harjoittelu aloitetaan vasta reilu 1v:nä. Silloin ei voi sotkulta välttyä ja vaatii tekemistä vanhemmilta. Johdonmukaisuus (samat ajat) ovat tärkeitä. Myös kannustaminen ja kehuminen!
 
Noh, eihän sillä aikaisella pottailulla yleensä kyllä mitään haittaa ole ja jos säästetään vaipoissa, on se aina hieno homma! Kommentoin kuitenkin tuoda Iinan päiväkoti asiaa - itse kuulin taas päinvastaista siitä kun vanhemmat tuovat "päiväkuivan" 1,5v lapsen tarhaan ja sitten ilmeneekin ettei lapsi oikeasti osaa/pysty pidättämään, eikä edes osaa itse pyytää potalle. Lapsi on kyllä ollut "kuiva" sillä että vanhemmat ovat olleet asiassa aktiivisia ja potattaneet ahkerasti (tätä en kritisoi, tämä on hieno juttu!). Mutta päiväkodissa voi olla eri rutiinit ja lasta ei viedä samassa rytmissä vessaan (ei ole resursseja), toki pyydettäessä mutta jos lapsi ei itse osaa pyytää niin sitten sattuu ikäviä vahinkoja. Vahinkoja nyt sattuu kaikille mutta jos keskustellaan siitä, onko lapsi oikeasti "kuiva" vaan vain "vaipaton" vanhempien ansiosta. Eihän aikuisetkaan käy oikeasti vessassa kellon mukaan vaan hädän mukaan...

Päiväkotia varten en muutenkaan ottaisi stressiä pottailun aloittamisesta. Sillä siellä varmasti oppii! Esimerkki on voimaa.

Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, mielipiteitä on monia ja onhan vessahätäviestintää ja sitä myötä lähes vastasyntyneitä "kuivia" vauvoja - tai oikeamminkin vaipattomia. Ja esim. Aasiassa myydään paljon luukkuhousuja ja vauvat eivät edes käytä vaippoja. Kaikki myöskään eivät käytä ikinä pottaa vaan aloittavat suoraan pöntölle (tällöin esim. 6kk vauvan istuttaminen "huvikseen" pöntöllä ei onnistu)

Ohessa kuitenkin vielä linkki mll:n sivuille. Kenenkään ei siis kannata edellisistä viesteistä säikähtää jos vielä +2v lapsikin on vaipoissa eikä edes suostu potalle.

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/kuivaksi_oppiminen.php
 
Omat lapseni ovat osanneet ilmaista hätänsä jo ennen 1vtä. Tyttö jo 8kk:iässä. Jos kyläpaikassa ei ollut pottaa, hätä tehtiin pönttöön. Lasteni päiväkodissa ainakin vessassa saa käydä silloin kun on hätä. Auttavatkin pienempiä, koska helpommalla näin pääsee, kuin pestä 2-3veen p..kat.

Tarkoitukseni ei ollut ketää syyllistää, kirjoitin vain kokemuksestani sekä lastentarhanopettajan kokemuksesta. Lapsestan ovat yksilöitä, siinä missä me aikuisetkin. Minkä pienenä oppii, sen vanhana taitaa...
 

Yhteistyössä