koti vai päiväkoti

  • Viestiketjun aloittaja mitäs nyt palstalta
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 09:26 Surina74 kirjoitti:
Koti. Lapset 3v1kk ja 1v. Musta subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi poistaa, hoitopaikat on tarkoitettu työssäkäyville ja opiskelijoiden lapsille, muille vain erityisestä syystä, kuten kuntoutuksellisesta tai sosiaalisesta syystä. Perustelut: koti on paras paikka lapselle, ja toiseksi niukkoja resursseja tulisi käyttää päivähoidon laadun parantamiseen ja henkilökunnan lisäämiseen, ei siihen, että hoitopaikka otetaan kun siihen on kerran oikeus.
Tässä on kyllä naivius huipussaan, päiväkodeissa ei henkilökunta lisäänny, kun laissa kerrotaan suhdeluku. Esim. Espoossa päiväkodin kuormitusasteen pitää olla 105, koska lapsia on aina sairaana jne. Eli aina lapsia on ns. ylipaikoilla, jotta kuormitusaste täyttyy. Jos lapsien määrä päiväkodissa vähenee, päiväkoteja suljetaan. Niin yksinkertaista se on.

Kunnalla on tällä hetkellä laissa määrätty velvollisuus järjestää hoitopaikka, ja siitä voi vaikka vetää kunnan oikeuteen, jos paikkaa ei järjesty.

Erilainen kerhotoiminta on ihan hyvä vaihtoehto, sitä vain ei joka paikassa ole, eikä kunnalla ole mitään velvollisuutta sitä järjestää. Eli se on hyvinkin ensimmäisiä asioita, joista säästetään.

Lapsiperheen hyvinvointia voi olla myös hyvä päivähoitopaikka. Kaikilla ei ole turvaverkkoa, eikä mitään muuta vaihtoehtoa saada lasta mihinkään hoitoon, jos tarve tulee. Turha huutaa MLL:ää avuksi, viime keväänä yritin kahdesti noin viikon varoitusajalla saada kolmelle pojallemme hoitajaa sitä kautta onnistumatta. Nyt löytyi onneksi ystävän lukiolaistyttö, jota voimme silloin tällöin käyttää.

Päivähoidosta maksamme tosiaan ihan murto-osan itse, mutta niin kauan kunnes todellisia vaihtoehtoja on tarjolla, esim. ihan kunnan järjestämää kerhotoimintaa riittävän lähellä kotia (esim. meiltä asukaspuistoon ei pääse edes kahdella bussilla, vaan olisi vaihdettava kolmasti - eli matka on liian hankala etenkin talvipakkasilla).

Kaikki eivät halua lastensa osallistuvan tunnustukselliseen srk-toimintaan. MLL toimii kerran viikossa, ja siellä ei esim. meillä ollut kyllä isommille siis esim. 5-vuotiaille ikäistään seuraa lainkaan.

Ja meidän tapauksessa sitä ruotsinkielistä kerhotoimintaa löytyy kyllä kunnasta, mutta jopa autolla täysin älyttömien matkojen takaa. Viet lapsen kerholle, ehdit ajaa kotiin ja pitääkin jo palata takaisin. Eikä lähellä tietenkään mitään paikkaa missä voisit tappaa aikaa. Ja bussilla tuo matka olisi täysin mahdoton.

Eli edelleenkin olen sitä mieltä, että kukin perhe käyttäköön omaa harkintaansa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 10:02 poikia3 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 09:26 Surina74 kirjoitti:
Koti. Lapset 3v1kk ja 1v. Musta subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi poistaa, hoitopaikat on tarkoitettu työssäkäyville ja opiskelijoiden lapsille, muille vain erityisestä syystä, kuten kuntoutuksellisesta tai sosiaalisesta syystä. Perustelut: koti on paras paikka lapselle, ja toiseksi niukkoja resursseja tulisi käyttää päivähoidon laadun parantamiseen ja henkilökunnan lisäämiseen, ei siihen, että hoitopaikka otetaan kun siihen on kerran oikeus.
Tässä on kyllä naivius huipussaan, päiväkodeissa ei henkilökunta lisäänny, kun laissa kerrotaan suhdeluku. Esim. Espoossa päiväkodin kuormitusasteen pitää olla 105, koska lapsia on aina sairaana jne. Eli aina lapsia on ns. ylipaikoilla, jotta kuormitusaste täyttyy. Jos lapsien määrä päiväkodissa vähenee, päiväkoteja suljetaan. Niin yksinkertaista se on.

Kunnalla on tällä hetkellä laissa määrätty velvollisuus järjestää hoitopaikka, ja siitä voi vaikka vetää kunnan oikeuteen, jos paikkaa ei järjesty.

Erilainen kerhotoiminta on ihan hyvä vaihtoehto, sitä vain ei joka paikassa ole, eikä kunnalla ole mitään velvollisuutta sitä järjestää. Eli se on hyvinkin ensimmäisiä asioita, joista säästetään.

Lapsiperheen hyvinvointia voi olla myös hyvä päivähoitopaikka. Kaikilla ei ole turvaverkkoa, eikä mitään muuta vaihtoehtoa saada lasta mihinkään hoitoon, jos tarve tulee. Turha huutaa MLL:ää avuksi, viime keväänä yritin kahdesti noin viikon varoitusajalla saada kolmelle pojallemme hoitajaa sitä kautta onnistumatta. Nyt löytyi onneksi ystävän lukiolaistyttö, jota voimme silloin tällöin käyttää.

Päivähoidosta maksamme tosiaan ihan murto-osan itse, mutta niin kauan kunnes todellisia vaihtoehtoja on tarjolla, esim. ihan kunnan järjestämää kerhotoimintaa riittävän lähellä kotia (esim. meiltä asukaspuistoon ei pääse edes kahdella bussilla, vaan olisi vaihdettava kolmasti - eli matka on liian hankala etenkin talvipakkasilla).

Kaikki eivät halua lastensa osallistuvan tunnustukselliseen srk-toimintaan. MLL toimii kerran viikossa, ja siellä ei esim. meillä ollut kyllä isommille siis esim. 5-vuotiaille ikäistään seuraa lainkaan.

Ja meidän tapauksessa sitä ruotsinkielistä kerhotoimintaa löytyy kyllä kunnasta, mutta jopa autolla täysin älyttömien matkojen takaa. Viet lapsen kerholle, ehdit ajaa kotiin ja pitääkin jo palata takaisin. Eikä lähellä tietenkään mitään paikkaa missä voisit tappaa aikaa. Ja bussilla tuo matka olisi täysin mahdoton.

Eli edelleenkin olen sitä mieltä, että kukin perhe käyttäköön omaa harkintaansa.
Hyvä kannanotto!!! =)
 
Minusta lapset ovat oikeutettuja saamaan palveluita siinä missä aikuisetkin. Eli näen oikeuden hoitoon ja varhaiskasvatukseen olevan ensisijaisesti lasten oikeus. Miksi työttömän lapsi ei saisi osallistua samaan toimintaan ja toisten lasten kanssa seurusteluun kuin työssäkäyvän? Ruotsalaisen tutkimuken mukaan kotona hoidetut pärjäsivät heikommin elämässä. Tasa-arvoista on, että jos perhe sitä tuntee tarvitsevansa, lapsilla on mahdollisuus päivähoitoon.

Kuitenkin suurin osa jo 3-4-vuotiaista lapsista tarvitsee toisten lasten seuraa. Ja sitä ei todellakaan saa kovinkaan helposti nykyään kotihoidossa oleville, kun perheet ovat pieniä, ihmiset muuttavat paljon (joten ei ole valmiina tuttuja ystäviä joilla lapsia) ja lisäksi kaupunkien asumiskustannukset ovat suuret, joten useimmat lapset ovat päivät hoidossa jo pienestä saakka. Illat oman perheen kanssa. Itse en jaksa edes perustella miksi MLL ja perhekerhot ym. eivät toimi. Olen usein kokeillut ja nähnyt, että juuri esim. noissa MLL:n kahviloissa ei useimmiten ole isompia lapsia, koska muut ovat hoidossa.

Totta on sekin, että varmasti suurin osa mieluummin käyttäisi muita palveluja, jos niitä olisi olemassa. Siis juuri kerhoja, leikkipuistoja kodinhoitajia, mutta suurin osa ennaltaehkäisevistä toimista on lopetettu.

Mitä tulee siihen, että päivähoito kuluttaa yhteiskunnan rahoja. Lapsista on vähennetty rahaa jo pitkään. Ryhmäkokoja kasvatetaan ym. ja terveysmenot kasvavat koko ajan. Terveysmenojen kasvulle ei ole olemassa mitään järkevää rajaa, kun maksukykyisille vanheneville ikäluokille tehdään yhä kalliimpia toimenpiteitä, kehitellään yhä kalliimpia lääkkeitä ym. Lasten päivähoidon ja koulun voisi molemmat lopettaa kokonaan, ja silti nykyisen kaltainen terveysmenojen kasvu ei tule olemaan mahdollista. Mikään raha ei riitä, kun länsimainen elintasosairauksia sairastava vanheneva ikäluokka vaatii itselleen kaiken, mitä lääketiede ja teknologia tarjoaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 23:02 vierailija kirjoitti:
Aivan ei uskoisi kaikista kommenteista, että yli 30v -palstaa luen. Voisiko tästä päätellä "täyskotiäitien" puolelta tietämättömyyttä, ehkä pientä turhautuneisuuttakin kun kärkkäästi arvostellaan muita perheitä. Täysin kunkin tilanteeseen tutustumatta.
Fiksuus punnitaan ulosannissa...

Itse kannatan nykyistä käytäntöä.

On perheen oma asia päättää lastensa hoidosta. Ja syitä päiväkotiin viemiselle on turha lähteä täällä spekuloimaan. Kaikkien perheiden ei silti tarvitse omata ongelmia, vaikka lapset päivähoidossa. Positiivisuutta peliin. =)
Tähän on ihan pakko vastata. Itse olen kirjoittamasi "täyskotiäiti" ja tulen toivottavasti olemaankin vielä jonkun aikaa. Tämä järjestely sopii MEIDÄN perheelle. Mutta jos luet tässä samaisessa ketjussa aiemmin kirjoittamani kommentin niin olen kyllä subjektiivisen päivähoidon kannalla, en lähtisi oikeutta rajoittamaan.

Eli eipä yleistetä tässäkään keskustelussa ja laiteta ihmisiä kategorioihin "kotiäidit", "työssäkäyvät äidit" jne... mielipide voi olla puolesta tai vastaan eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa kumpaan kastiin kuuluu.

Toivottavasti jokainen on sitä mitä eniten haluaa.... =)
 
eija 2v
Yhteiskunnan täytyisi huolehtia kaikesta, rahaa, päivähoitopaikat, terveydenhuollon, mutta kenenkään ei tarvitsisi käydä töissä, kyllä on kätevää...

Kyllä nyky yhteiskunta tekee ihmisistä pullamössöä...Ei ihme jos lapset/nuoret voi huonosti...

pikkuisen äiteet enempi oma aloitteisuutta ja vastuu omasta ja oman perheensä elämästä.
 
Ennen mun ajatusmaailmani soti sitä vastaan että jos äiti kotona vauvan kanssa niin lapsi viedään hoitoon,mutta nyt itselläni yli 4v.poika ja 8kk tyttö kotona niin ajatukseni alkavat hiukan kääntyä.Nimittäin poikani alkaa pitkästyä päivän mittaan kotona!Srk:n kerhossa käy,mutta se on vain 3hpvässä,niinpä toivoisinkin saavani päiväkodista paikan hälle 2-3 pvänä/vkossa syksystä alkaen.Ellen itse lähde jo töihin syksyllä tämän syyn takia mutta toisaalta en raaskisi viedä vielä silloin vuoden vanhaa tyttöämme vielä päivähoitorumbaan mukaan!
Kaiken kaikkiaan olen kyllä sitä mieltä että alle 3-vuotiaan paikka on kotona,jos äitikin on(ja olosuhteet siis ok)!
 
Ennen mun ajatusmaailmani soti sitä vastaan että jos äiti kotona vauvan kanssa niin lapsi viedään hoitoon,mutta nyt itselläni yli 4v.poika ja 8kk tyttö kotona niin ajatukseni alkavat hiukan kääntyä.Nimittäin poikani alkaa pitkästyä päivän mittaan kotona!Srk:n kerhossa käy,mutta se on vain 3hpvässä ja 2krt/vko,niinpä toivoisinkin saavani päiväkodista paikan hälle 2-3 pvänä/vkossa syksystä alkaen.Ellen itse lähde jo töihin syksyllä tämän syyn takia mutta toisaalta en raaskisi viedä vielä silloin vuoden vanhaa tyttöämme vielä päivähoitorumbaan mukaan!
Kaiken kaikkiaan olen kyllä sitä mieltä että alle 3-vuotiaan paikka on kotona,jos äitikin on(ja olosuhteet siis ok)!
 
Ennen mun ajatusmaailmani soti sitä vastaan että jos äiti kotona vauvan kanssa niin lapsi viedään hoitoon,mutta nyt itselläni yli 4v.poika ja 8kk tyttö kotona niin ajatukseni alkavat hiukan kääntyä.Nimittäin poikani alkaa pitkästyä päivän mittaan kotona!Srk:n kerhossa käy,mutta se on vain 3hpvässä ja 2krt/vko,niinpä toivoisinkin saavani päiväkodista paikan hälle 2-3 pvänä/vkossa syksystä alkaen.Ellen itse lähde jo töihin syksyllä tämän syyn takia mutta toisaalta en raaskisi viedä vielä silloin vuoden vanhaa tyttöämme vielä päivähoitorumbaan mukaan!
Kaiken kaikkiaan olen kyllä sitä mieltä että alle 3-vuotiaan paikka on kotona,jos äitikin on(ja olosuhteet siis ok)!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 16:19 Ninnuli70 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 23:02 vierailija kirjoitti:
Aivan ei uskoisi kaikista kommenteista, että yli 30v -palstaa luen. Voisiko tästä päätellä "täyskotiäitien" puolelta tietämättömyyttä, ehkä pientä turhautuneisuuttakin kun kärkkäästi arvostellaan muita perheitä. Täysin kunkin tilanteeseen tutustumatta.
Fiksuus punnitaan ulosannissa...

Itse kannatan nykyistä käytäntöä.

On perheen oma asia päättää lastensa hoidosta. Ja syitä päiväkotiin viemiselle on turha lähteä täällä spekuloimaan. Kaikkien perheiden ei silti tarvitse omata ongelmia, vaikka lapset päivähoidossa. Positiivisuutta peliin. =)
Tähän on ihan pakko vastata. Itse olen kirjoittamasi "täyskotiäiti" ja tulen toivottavasti olemaankin vielä jonkun aikaa. Tämä järjestely sopii MEIDÄN perheelle. Mutta jos luet tässä samaisessa ketjussa aiemmin kirjoittamani kommentin niin olen kyllä subjektiivisen päivähoidon kannalla, en lähtisi oikeutta rajoittamaan.

Eli eipä yleistetä tässäkään keskustelussa ja laiteta ihmisiä kategorioihin "kotiäidit", "työssäkäyvät äidit" jne... mielipide voi olla puolesta tai vastaan eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa kumpaan kastiin kuuluu.

Toivottavasti jokainen on sitä mitä eniten haluaa.... =)

Ninnulille anteeksi. Olet oikeassa. Ei ollut tarkoitukseni kuitenkaan tuolla tavalla yleistää tai lokeroida ketään. Kirjoitukseni tarkoitus oli antaa ajateltavaa tietyille, jotka täällä puhuvat mitä sylki suuhun tuo....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 23:04 vierailija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 16:19 Ninnuli70 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 23:02 vierailija kirjoitti:
Aivan ei uskoisi kaikista kommenteista, että yli 30v -palstaa luen. Voisiko tästä päätellä "täyskotiäitien" puolelta tietämättömyyttä, ehkä pientä turhautuneisuuttakin kun kärkkäästi arvostellaan muita perheitä. Täysin kunkin tilanteeseen tutustumatta.
Fiksuus punnitaan ulosannissa...

Itse kannatan nykyistä käytäntöä.

On perheen oma asia päättää lastensa hoidosta. Ja syitä päiväkotiin viemiselle on turha lähteä täällä spekuloimaan. Kaikkien perheiden ei silti tarvitse omata ongelmia, vaikka lapset päivähoidossa. Positiivisuutta peliin. =)
Tähän on ihan pakko vastata. Itse olen kirjoittamasi "täyskotiäiti" ja tulen toivottavasti olemaankin vielä jonkun aikaa. Tämä järjestely sopii MEIDÄN perheelle. Mutta jos luet tässä samaisessa ketjussa aiemmin kirjoittamani kommentin niin olen kyllä subjektiivisen päivähoidon kannalla, en lähtisi oikeutta rajoittamaan.

Eli eipä yleistetä tässäkään keskustelussa ja laiteta ihmisiä kategorioihin "kotiäidit", "työssäkäyvät äidit" jne... mielipide voi olla puolesta tai vastaan eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa kumpaan kastiin kuuluu.

Toivottavasti jokainen on sitä mitä eniten haluaa.... =)

Ninnulille anteeksi. Olet oikeassa. Ei ollut tarkoitukseni kuitenkaan tuolla tavalla yleistää tai lokeroida ketään. Kirjoitukseni tarkoitus oli antaa ajateltavaa tietyille, jotka täällä puhuvat mitä sylki suuhun tuo....
Anteeksipyyntö hyväksytty... :D
Ymmärrän toki mitä ajoit takaa ja ihan hyvä että joku sitä ajateltavaa antaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 18:28 eija 2v kirjoitti:
Yhteiskunnan täytyisi huolehtia kaikesta, rahaa, päivähoitopaikat, terveydenhuollon, mutta kenenkään ei tarvitsisi käydä töissä, kyllä on kätevää...

Kyllä nyky yhteiskunta tekee ihmisistä pullamössöä...Ei ihme jos lapset/nuoret voi huonosti...

pikkuisen äiteet enempi oma aloitteisuutta ja vastuu omasta ja oman perheensä elämästä.
No voi hyvänen aika! Toisessa ketjussa syyllistetään siitä, että mennään liian aikaisin töihin. Yhteiskunta tarjoaa meidän perheellemme infrastruktuurin + koulun ja päiväkodin, edes terveyskeskuksen palveluita ei käytetä, koska diagnoosit ovat menneet arvailun puolelle.

Käydään töissä, ja tienataan kohtuullisesti. Ja kun meillä ei ole tukiverkkoa (miehen äiti jo 80 v, omat vanhempani sairaita) ja hyödynnämme päivähoitoa äitiyslomalla ollessani, jotta lapsi oppii suomenkielisessä ympäristössä myös ruotsin. Olemmekin pullamössöä.

Minusta me nimenomaan olemme aloitteellisia ja teemme valintoja, ja pidämme miehen äidinkieltä perheellemme myös erittäin tärkeänä.

Täytyy sanoa, että tämä äiti voi sitten pitää täysin huolen omasta perheestään ja itsestään sotkeutumatta muiden asioihin. Ja kun tulee se tilanne, että tarvitsee yhteiskunnan apua, jättää sen käyttämättä, koska silloinhan hän itsekin on sitä pullamössöä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 15:59 minä vain kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 10:02 poikia3 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 09:26 Surina74 kirjoitti:
Koti. Lapset 3v1kk ja 1v. Musta subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi poistaa, hoitopaikat on tarkoitettu työssäkäyville ja opiskelijoiden lapsille, muille vain erityisestä syystä, kuten kuntoutuksellisesta tai sosiaalisesta syystä. Perustelut: koti on paras paikka lapselle, ja toiseksi niukkoja resursseja tulisi käyttää päivähoidon laadun parantamiseen ja henkilökunnan lisäämiseen, ei siihen, että hoitopaikka otetaan kun siihen on kerran oikeus.
Tässä on kyllä naivius huipussaan, päiväkodeissa ei henkilökunta lisäänny, kun laissa kerrotaan suhdeluku. Esim. Espoossa päiväkodin kuormitusasteen pitää olla 105, koska lapsia on aina sairaana jne. Eli aina lapsia on ns. ylipaikoilla, jotta kuormitusaste täyttyy. Jos lapsien määrä päiväkodissa vähenee, päiväkoteja suljetaan. Niin yksinkertaista se on.

Kunnalla on tällä hetkellä laissa määrätty velvollisuus järjestää hoitopaikka, ja siitä voi vaikka vetää kunnan oikeuteen, jos paikkaa ei järjesty.

Erilainen kerhotoiminta on ihan hyvä vaihtoehto, sitä vain ei joka paikassa ole, eikä kunnalla ole mitään velvollisuutta sitä järjestää. Eli se on hyvinkin ensimmäisiä asioita, joista säästetään.

Lapsiperheen hyvinvointia voi olla myös hyvä päivähoitopaikka. Kaikilla ei ole turvaverkkoa, eikä mitään muuta vaihtoehtoa saada lasta mihinkään hoitoon, jos tarve tulee. Turha huutaa MLL:ää avuksi, viime keväänä yritin kahdesti noin viikon varoitusajalla saada kolmelle pojallemme hoitajaa sitä kautta onnistumatta. Nyt löytyi onneksi ystävän lukiolaistyttö, jota voimme silloin tällöin käyttää.

Päivähoidosta maksamme tosiaan ihan murto-osan itse, mutta niin kauan kunnes todellisia vaihtoehtoja on tarjolla, esim. ihan kunnan järjestämää kerhotoimintaa riittävän lähellä kotia (esim. meiltä asukaspuistoon ei pääse edes kahdella bussilla, vaan olisi vaihdettava kolmasti - eli matka on liian hankala etenkin talvipakkasilla).

Kaikki eivät halua lastensa osallistuvan tunnustukselliseen srk-toimintaan. MLL toimii kerran viikossa, ja siellä ei esim. meillä ollut kyllä isommille siis esim. 5-vuotiaille ikäistään seuraa lainkaan.

Ja meidän tapauksessa sitä ruotsinkielistä kerhotoimintaa löytyy kyllä kunnasta, mutta jopa autolla täysin älyttömien matkojen takaa. Viet lapsen kerholle, ehdit ajaa kotiin ja pitääkin jo palata takaisin. Eikä lähellä tietenkään mitään paikkaa missä voisit tappaa aikaa. Ja bussilla tuo matka olisi täysin mahdoton.

Eli edelleenkin olen sitä mieltä, että kukin perhe käyttäköön omaa harkintaansa.
Hyvä kannanotto!!! =)
Arvasin, että joku ottaa itseensä mun kommentista ja tulkitsee sen henkilökohtaisesti. Olen varsin tietoinen siitä, että päiväkotien täyttöastetta seurataan. Edelleen on sitä mieltä, että

niukkoja resursseja tulisi käyttää päivähoidon laadun parantamiseen ja henkilökunnan lisäämiseen

Koko keskustelu aiheesta kotihoito vs. päivähoito on ihan turha, jos jokainen on sitä mieltä, ettei mitään muutosta tarvita. Käsi sydämelle-
kyllä minua ainakin hirvittää viedä omat lapset päiväkotiin sitten aikanaan hoitovapaan loputtua, kun hoidon laatu vaihtelee kovasti hoitopaikasta riippuen, henkilökunta on jaksamisensa äärirajoilla ja/tai sitä on liian vähän jne...kuten totesitkin, aina on lapsia ylipaikoilla yms...eli hurjalta kuulostaa. <br><br>
 


Arvasin, että joku ottaa itseensä mun kommentista ja tulkitsee sen henkilökohtaisesti. Olen varsin tietoinen siitä, että päiväkotien täyttöastetta seurataan. Edelleen on sitä mieltä, että

niukkoja resursseja tulisi käyttää päivähoidon laadun parantamiseen ja henkilökunnan lisäämiseen

Koko keskustelu aiheesta kotihoito vs. päivähoito on ihan turha, jos jokainen on sitä mieltä, ettei mitään muutosta tarvita. Käsi sydämelle-
kyllä minua ainakin hirvittää viedä omat lapset päiväkotiin sitten aikanaan hoitovapaan loputtua, kun hoidon laatu vaihtelee kovasti hoitopaikasta riippuen, henkilökunta on jaksamisensa äärirajoilla ja/tai sitä on liian vähän jne...kuten totesitkin, aina on lapsia ylipaikoilla yms...eli hurjalta kuulostaa.
[/quote]

Minua ei hirvitä viedä lapsiani hoitoon. Toimin itse esim. päiväkotimme vanhempainyhdistyksessä, tiedän mitä siellä tapahtuu ja missä mennään.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että oma päiväkotimme on turvallinen ja hyvä paikka lapsillemme. Ennen päivähoitopaikkahakemuksen jättämistä, me kiersimme katsomassa päiväkodit läpi, ja saimme paikan kakkosvaihtoehdostamme, se ykkönen olisi ollut lähempänä. Aloitimme hoidon kevennetysti, itse ensin mukana ollen ja sitten huomattavan lyhyillä hoitopäivillä.

Vaikka lapsia on ylipaikoilla, äärimmäisen harvoin kaikki kuitenkaan ovat paikalla. Oman päiväkotimme kohdalla suurempi ongelma on se, että ruotsinkielentaitoiset sijaiset ovat kiven takana.

Mielelläni minä ottaisin lisäresursseja päiväkotiin, mutta ikävä kyllä, en usko sen tapahtuvan. Olen seurannut tätä päiväkotielämää jo 9 vuoden ajan, silloin esikoiseni aloitti. Tänä aikana esim. ruuan valmistus on siirtynyt päiväkodeilta keskuskeittiöille. Päiväkodeista on vähennetty avustavan henkilökunnan määrää. Eli aiemmin sijaisia saatiin henkilökunnasta, joka esim. siivosi päiväkodissa, ja oli entuudestaan lapsille tuttua, nyt näitäkään henkilöitä ei ole ja henkilökunnan sijaiseksi saatetaan lähettää lukiolaistyttö, ilman mitään koulutusta.

Eli resursseja on koko ajan vähennetty, henkilökunnan määrää vähennetty, ei siis siirretty toisiin päiväkoteihin, koska niitä tarvitaan enemmän, kun kotona olevat vanhemmat käyttävät päiväkotien palveluita, vaan siirretty kunnassa ihan kokonaan muihin tehtäviin tai ihan irtisanottu.

Olen ihan vakavissani siinä, että jos kotona olevien vanhempien lapset jäisivät pois päiväkodeista, päiväkoteja lakkautettaisiin koska ei olisi riittävästi lapsia, ei niitä vajaina pyöritettäisi, tehokkuusvaatimukset ovat niin kovia.

Tämä tehokkuusajattelu näkyy kaikkialla yhteiskunnassa ei vain päivähoidossa, arvojen pitäisi muuttua isosti, ennen kuin päivähoidossa satsattaisiin laatuun ja henkilökunnan määrään. Meidän vanhempienkin pitäisi varmaan maksaa isompi osuus päivähoitomaksusta, että tästä tulisi totta.
 
Tutkijat ennustavat, että esim. kakkostyypin diabetes tulee muutaman vuoden päästä maksamaan yhteiskunnalle 3,3 miljardia euroa vuodessa. Eli neljänneksen sosiaali-ja terveysmenojen budjetista.

Yhä kalliimpia lääkkeitä ja hoitoja ja teknologiaan kehitetään elintasovaivojen h oitoon vanhenevalle ikäluokalle. samoin yhä kalliimpaa teknologiaa kehitetään hedelmöityshoitoihin ym. rikkaiden länsimaisten ihmisten vaivoihin. Lemmikkejä hoidetaan kalliimmalla kuin lapsia. Eli lemmikkejä käytetään länsimaissa useammin lääkärissä kuin lapsia.

Kaikki halpa perushoito kuten kehitysmaiden lapslle puhdas vesi ja ravinto, suomen lapsille kunnollinen perushoito pienissä ryhmissä ja kouluopetus on vedetty pois ja siitä on karsittu, jotta saadaan rikkaille länsimaisille ihmisille ikuinen elämä toiseen päähän. Ihmisille vaaditaan koneita pitämään heidät hengissä, kaikenlaisia tekojäseniä niveliä.

Terveysmenojen kasvulle ei ole olemassa mitään rajaa nykyisellään, kun rikkaimmille, eli maksukykyiselle ylipainoiselle vanhenevalle ikäluokalle tuotetaan lisää palveluja ja karsitaan pienten lasten perushoivasta, neuvolasta, kouluterveydenhoidosat, joka on käytännössä jo lopetettu.
 
päiväkodin puolesta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
Itse työskentelen lastentarhanopettajana ja olen puolestani taas eri mieltä asiasta. Jokainen saa itse mielestäni päättää viekö lapsen hoitoon vai pitääkö kotona vaikka olisi itse kotona. Sitä ei kuulu meidän päiväkodin työntekijöiden arvostella. Me hoidamme lapset tasapuolisesti ja jokainen vanhempi tekee ratkaisun joka ei meille kuulu. Mielestäni on hyvä, että lapsi pääsee leikkimään toisten lasten seuraan ja puuhailemaan kaikenlaista päiväkotiin ja samalla vanhemmalle jää aikaa esim. siivota, käydä ruokaostoksilla ja hoitaa muita asioita. Ilta jää aikaa sitten touhuta yhdessä perheen voimin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2007 klo 12:15 päiväkodin puolesta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
Itse työskentelen lastentarhanopettajana ja olen puolestani taas eri mieltä asiasta. Jokainen saa itse mielestäni päättää viekö lapsen hoitoon vai pitääkö kotona vaikka olisi itse kotona. Sitä ei kuulu meidän päiväkodin työntekijöiden arvostella. Me hoidamme lapset tasapuolisesti ja jokainen vanhempi tekee ratkaisun joka ei meille kuulu. Mielestäni on hyvä, että lapsi pääsee leikkimään toisten lasten seuraan ja puuhailemaan kaikenlaista päiväkotiin ja samalla vanhemmalle jää aikaa esim. siivota, käydä ruokaostoksilla ja hoitaa muita asioita. Ilta jää aikaa sitten touhuta yhdessä perheen voimin.
Minuakin ihmetyttää, kun kirjoituksista pääätellen monet lastentarhanopettajat ja muut tarhoissa työskentelevät ovat ottaneet jumalan roolin, ja päättelevät itse, kuka lapsi saisi olla hoidossa ja kuka ei . vaikka tuskin tietävät perheiden tilanteista mitään.

Eihän lukion opettajatkaan kirjoittele, että valtion resurssit palavat, kun turhaan on oppilaat tulleet lukioon, kun pitäisi olla ammattikoulussa lahjojen perusteella.

Tai psykologit, että olet turhaan tullut tänne. Olisi muita, joille käynti olisi enemmän tarpeen.
 
Poistin omat "ritirallani" kun eksyin niin pahasti aiheesta :D Vastaan kuitenkin lyhyesti että minusta jokaisella tulisi olla tarpeen mukaan oikeus lapsensa/lapsiensa päivähoitoon. On erilaisia tilanteita/elämänvaiheita, jolloin apua tarvitaan. Itse olen käynyt melkoisen raskaan tiimellyksen lasteni kanssa enkä saanut mistään apua :/ Siksi puolustan jokaisen oikeutta päivähoitoon! Kun esikoiseni oli vauva, kärsi hän koliikista nelisen kuukautta, tuolloin toivoin hartaasti että joku tulisi ja hoitaisi vauvaa edes yhden yön jotta olisin saanut nukkua. Omien rankkojen kokemuksien vuoksi suon kaikille tuon päivähoitomahdollisuuden enkä väheksy kenenkään tarpeita tässä asiassa. Tokihan on varmasti sellaisiakin vanhempia jotka "väärinkäyttävät" siinä mielessä hoitopaikkaa, etteivät halua itse hoitaa lapsia, kuten esim. omien lomien aikoina, kuten joku mainitsi, mutta tuo on kyllä tuiki harvinaista, näin uskoisin! Muutoinkin meillä Suomessa sosiaalinen tuki heikkenee kaiken aikaa, joten ompa kurjaa jos tässäkin kohtaa rajoitetaan palveluja. Sitäpaitsi tässä ei ole kyseessä edes rahallinen tuki vaan vanhempien maksama hoitopaikka lapselle. <br><br>
 
Satpal
Itse olen työttömänä tällä hetkellä ja poika on eskarissa ja vain eskarissa eli haen hänet aina puolilta päivin. Itsestäni vaan jotenkin tuntuu tyhmältä viedä poikaa tarhaan, kun kerta olen itse kotona. Vapaa päiviä pidetään aina silloin tällöin kun se on vielä mahdollista.
 
Mielestäni subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi purkaa. Jos molemmat vanhemmat tai toinen heistä on kotona, myös lapsen paikka on kotona. Isommalle lapselle tulee tarjota osapäivämahdollisuuksia, samaten kuin esim. työttömien lapsille, jotta vanhemmat pystyvät hakemaan töitä. Jos perheessä on ongelmia, joiden vuoksi lapsi tarvitsee hoitoa, pitää ne ratkaista muuta kautta kuin säilömällä lapsi hoitoon ja toivomalla parasta. Jos äiti on vauvan kanssa hyvin väsynyt, voidaan isommille tarjota myös osapäivähoitoa tai perhepalveluja. Vaikka on varmasti hyvin marginaalinen se ryhmä, joka laiskuuttaan hoidottaa lasta kokopäivähoidossa heitä kuitenkin löytyy. Osa vanhemmista haluaa pitää lapsensa hoidossa jopa oman kesälomansa aikana, milloin lapsella sitten on loma ja kymmentuntisia päiviä, kun vanhemmat lepäilevät kotona. Jotkut puhuvat siitä, että kyllähän he hoidosta maksavat, niimpä, mutteivat niitä todellisia kustannuksia. On todella turhauttavaa, kun työhön palaajan lapsille ei ole tarjota paikkaa kuin kaukaa tai eri päiväkodeista, kun kotonaolijoiden lapset täyttävät osaltaan päiväkoteja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2007 klo 12:15 päiväkodin puolesta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
Itse työskentelen lastentarhanopettajana ja olen puolestani taas eri mieltä asiasta. Jokainen saa itse mielestäni päättää viekö lapsen hoitoon vai pitääkö kotona vaikka olisi itse kotona. Sitä ei kuulu meidän päiväkodin työntekijöiden arvostella. Me hoidamme lapset tasapuolisesti ja jokainen vanhempi tekee ratkaisun joka ei meille kuulu. Mielestäni on hyvä, että lapsi pääsee leikkimään toisten lasten seuraan ja puuhailemaan kaikenlaista päiväkotiin ja samalla vanhemmalle jää aikaa esim. siivota, käydä ruokaostoksilla ja hoitaa muita asioita. Ilta jää aikaa sitten touhuta yhdessä perheen voimin.
Olipa kiva kuulla tämä =) Minä olen käyttänyt päivähoitopalveluja niin työttömänä ollessani kuin työssä käyvänä. Kumpaakaan en ole katunut, koska tarve on ollut "oikea" (joka on perheen oma päätös, se on aina oikea jos siltä tuntuu). Tässä avauksessa on melko suoraviivaisia, etten sanoisia mustavalkoisia kannanottoja asiasta, ajattelematta sen kummemmin perheen erilaisia tilanteita. Ei minun mielestäni vanhempien tarvitse olla alkoholisteja tai vastaavia, jotta voisivat viedä lapsensa hoitoon, tuolloinhan lapset eivät kuulu vanhemmilleen laisinkaan, ennenkuin hoitavat itsensä kuntoon (!)

Jokaisella perheellä on mielestäni oikeus päivähoitoon, kenenkään tarpeita väheksymättä. Silloin viimeistään tuon asian tajuaa, kun itse on niin heikoilla ettei kertakaikkiaan pärjää. Minä olen hoitanut koliikkilasta puolipökerryksissä yksin yötä päivää nelisen kuukautta. Eihän tietty vauvaa hoitoon tule vietyäkään, mutta jokin vastaavanlainen tilanne, suurperhe vaikkapa, 5 pientä lasta, siihen joukkoon mahtuu monenlaista vaikeutta ja väsymystä perheen äidillä. Eikö siis tällaisella perheellä olisi oikeus laittaa vaikkapa yksi lapsi päivähoitoon?

Anteeksi kun tämä tuli Sinun "päiväkodin puolesta" tekstin jatkeeksi! Tarkoitus oli lähinnä peesata ajatuksiasi, mutta kivampi oli tuoda vielä enemmän omaa näkemystä jatkeeksi =)

Vielä lisään tähän...ompa kurja että Sinä "kata" , joka toimit lastenhoitajana, ajattelet asiasta näin "suppeasti", mikä syy Sinulla on siihen ettet hyväksy kotiäidin lasta päiväkotiin??? Onko Sinulla käsitystä millainen vanhempi, tai millaisessa elämäntilanteessa oleva perhe tuo päiväkotiin jossa työskentelet, lapsiaan hoitoon? Itseasiassa minusta riittää syyksi mikä tahansa, kuten vaikka niin "pieni" asia (loppujen lopuksi hyvin SUURI asia) että vanhemmat haluavat että lapsellaan olisi kavereita, sosiaalisia kontakteja joita lapsi ei saa kotona ollessaan leikkiessään äidin kanssa, saati jos äiti jaksaa leikkiä lapsen kanssa. MinäKIN työskentelen lasten parissa, hieman isompien lasten parissa ja voin todeta että on tuiki tärkeää lapsen oppia sosiaalista kanssakäymistä jo päiväkoti-ikäisenä. Viimeistään koulussa tämä "puute" tulee esille, ja se näkyy kyllä heti, ja kavereita on vaikea saada jos kontakteja ei aikaisemmin ole ollut. Se on aika surullista loppujen lopuksi. Mietipä asiaa ja kerro oletko yhä tuota mieltä jonka aika "täpäkkänä" kirjoitit ;) <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
Hui kun rupesi pelottamaan, jos näin on ammattialan mieli...??
Ensin olisin halunut tietää miten poikkeukset diagnosoidaan ja kuka päättää poikkeamat, saati kuinka kauan ko päätös vie. Mietin vaan miten toimisi äkisti sairastunut kahden lapsen yh, jolla ei noita sukulaisia vierellä? Itse törmäsin itsestään selvyytenä hoitaviin sukulaisiin kun lastani vein hoitoon anoen hoitoa ilta 20:een, molempien vuorotyön takia. Minulle ilmoitettiin melko suorin sanoin että muu aika on sukulaisten hommaa. Lisäksi olen kuullut erinäisen kerran mikäli olen vienyt lapseni hoitoon kotona ollessani- se on väärin. Oikein olisi ollut itse hoitaa lastani kymmenen tunnin työpäivän päälle ilman yöunia ja nukkumatta palata töihin.
Mikäli selkeät työvuorot on vaikea ymmärtää miten reagoidaan sairauksiin tms. ja milloin niihin pystytään reagoimaan .
Onhan se varmasti totta, että oikeutta hyväksi käytetään, mutta mikäli oikeus evätään kärsivät vain oikeasti tarvitsevat- ei väärinkäyttäjät.
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
 
Meillä on tyttö osa-aika hoidossa ollut elokuusta lähtien.
Mielestämme on hyväksi ollut lapsellemme,että saa olla 5 h/pvä päiväkodissa. Oppinut uusia asioita paljon.

Itse olen kotona,mut auttelen/hoidan osa-aikasesti sairasta miestäni.
Ja mullekin hengähdystä ollut kun tyttö ollut päivähoidossa ma-pe.
Vaikkei sita omaa aikaa paljon jää,mies tarvitsee paljonkin apua.
Mutta yksin voin asioilla käydä,kun tyttö on päivähoidossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 15:29 Vieras kirjoitti:
Mielestäni subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi purkaa. Jos molemmat vanhemmat tai toinen heistä on kotona, myös lapsen paikka on kotona. Isommalle lapselle tulee tarjota osapäivämahdollisuuksia, samaten kuin esim. työttömien lapsille, jotta vanhemmat pystyvät hakemaan töitä. Jos perheessä on ongelmia, joiden vuoksi lapsi tarvitsee hoitoa, pitää ne ratkaista muuta kautta kuin säilömällä lapsi hoitoon ja toivomalla parasta. Jos äiti on vauvan kanssa hyvin väsynyt, voidaan isommille tarjota myös osapäivähoitoa tai perhepalveluja. Vaikka on varmasti hyvin marginaalinen se ryhmä, joka laiskuuttaan hoidottaa lasta kokopäivähoidossa heitä kuitenkin löytyy. Osa vanhemmista haluaa pitää lapsensa hoidossa jopa oman kesälomansa aikana, milloin lapsella sitten on loma ja kymmentuntisia päiviä, kun vanhemmat lepäilevät kotona. Jotkut puhuvat siitä, että kyllähän he hoidosta maksavat, niimpä, mutteivat niitä todellisia kustannuksia. On todella turhauttavaa, kun työhön palaajan lapsille ei ole tarjota paikkaa kuin kaukaa tai eri päiväkodeista, kun kotonaolijoiden lapset täyttävät osaltaan päiväkoteja.
Täytyipä minunkin vielä laittaa lusikkani tähän soppaan. ;)

Etkö juuri kuvaillut niitä elämäntilanteita (kuten esim. työttömän työnhaku ja vauvan kanssa väsynyt äiti, jolla on isommatkin lapset hoidettavina), joiden perusteella nimenomaan tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus on perusteltavissa? Kannataako vielä raskauttaa ennaltaankin jo melko byrokraattista koneistoa sillä, että ihmset joutuisivat perustelemaan päivähoitotarvettaan ja mahdollisesti paljastamaan yksityisasioitaan sen vuoksi, että muutamat - kuitenkin melko harvassa olevat - "väärinkäyttäjät", eivät saisi hyväksikäytettyä päivähoitomahdollisuutta. Kyllä kaikkien virastojen ja käsittelijöidenkin ylläpitäminen maksaa rahaa ja sekin maksetaan yhteiskunnan varoista.

Mitä tulee muihin perheen ongelmiin: olen samaa mieltä, ettei ongelmia varmastikaan ratkota säilömällä (kuten asian ilmaisit) lapsia hoitoon. Tuskinpa lapsia tämän takia hoitoon laitettaisikaan. Kyllä ongelmien ratkominen voi käydä kuitenkin helpommin, kun ei ole samanaikaisesti lasta hoidettavana koko päivää. Se aika, joka sitten vietetään perheenä iltaisin ja viikonloppuisin, on varmasti laadullisesti parempaa, kun ei enää tarvitse käyttää aikaa ja energiaa niiden ongelmien käsittelemiseen, mitä ikinä sitten ovatkaan. Tällä autetaan ihmisiä jaksamaan paremmin arjessa, eikä lapsen tarvitse seurata vieressä kun stressaantuneet vanhemmat setvivät ongelmiaan. Kyllä mielestäni tämä on lapsen edun mukaista.

Sitä on minunkin vaikea käsittää, että joku veisi lapsensa päivähoitoon laiskuuttaan juuri esim. omien lomiensakin aikana. Itse haluan ehdottomasti viettää kaiken vapaa-aikani tyttäreni kanssa minkä vain ehdin. Töistä lähden kyllä kiireen vilkkaan aina kotiin kun tunnit tulevat täyteen, vaikka työssäni viihdynkin. Ikävä alkaa iskeä jo alku iltapäivästä, eikä enää vahingossakaan tule jäätyä tekemään pitempää päivää. Kuitenkaan nämä työssä käyvien, lomillaankin päiväkodissa lapsiaan pitävien, vanhempien lapset tuskin vievät päiväkodista toisen lapsen paikan, koska todennäköisesti päiväkoti ei pystyisi tarjoamaan jollekin toiselle lapselle tämän lapsen paikkaa 4-5 viikoksi vuodessa (lomien ajaksi). Ja mitä niihin kustannuksiin tulee, niin esimerkiksi päiväkodin hoitajamäärä ei kuitenkaan olisi eri niiden lomien takia, joten ei se vaikuta oleellisesti päiväkodin ylläpitämiseen tarvittaviin kustannuksiin, vaikka vanhemmat lapsensa päiväkotiin oman loman ajaksi pistäisivätkin(päivähoitomaksut kattavat varmaankin aika hyvin ruuasta ym. aiheutuvat kulut). (ei sillä siis, että tätä asiaa kuitenkaan hyväksyisin...kurjaahan se on jos vanhemmat eivat halua omien lastensa kanssa viettää aikaa...:( )

Jollei asia siis vielä tullut selväksi, niin minä kyllä kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta mm. edellämainittujen asioiden takia. Ei kannata lähteä syynäämään vähäisten väärinkäytösten takia. Se ei tule sen halvemmaksi kokonaisuudessaan, voi tulla kallimaksikin - nekin rahat vain menevät byrokratian pyörittämiseen. :/

Selkeät linjat, lisää hoitopaikkoja, hoitajia enemmän ja suvaitsevuutta ja ymmärrystä ihmiset! Ei tarvitse aina olla niin tuomitsevainen, jos joku tekee asiat toisin kuin itse. Harva pystyy täysin ymmärtämään toisten tilannetta päältäpäin katsottuna. <br><br>
 
sossun täti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
Sinänsä olen samoilla linjoilla kanssasi, että lapsen paras paikka on kotona mikäli vanhemmat/vanhempikin on. Mutta: kuka on se ihminen, joka määrittelee milloin perheen kuuluu saada lapsi hoitoon sosiaalisista syistä, päihteiden käytön vuoksi tai vanhempien sairauden vuoksi? Itse en ainakaan tahtoisi sellaista ottaa vastuulleni. Mikään lainsäädäntö ei ole niin kattava/toimiva, siitä todistaa jo vammaistenkin palvelujen saanti vaikeudet!!Asia ei ole niin yksiselitteinen kuin se äkkiseltään kuulostaa. Toisekseen päivähoito on ennaltaehkäisevää lastensuojelua, jossa usein pystytään ongelmiin puuttumaan varhaisessa vaiheessa. Tämäkin on suuri pointti! Itse olen sen kannalla että subjektiivinen oikeus on säilytettävä, mutta on muutettava rakenteita ja käytäntöjä saadaksemme toimivia hoito- ja tukipalveluija niitä tarvitseville! :)
 

Yhteistyössä