kotiäidin työn arvostus

Apua..mä en kestä tota miestä! Eilen yritin saada keskustelua aikaseksi siitä että mulle pitäis saada vähän omaa aikaa ja tuli suoranaisesti #&%?$!* niskaan..hällä itsellä siis aikaa,mulla ei,hän käy töissä,minä en..siinäpä asian pointti!! Kun en käy töissä vaan olen VAIN lasten kans kotona,ni ei kait kuuluis mielestään olla omaa aikaakaan sitten!!Että sapettaa tuo mustavalkonen ajatustyyli!!!
Onkohan muillakin näin että saa tuntea syyllisyyttä kun on kotiäiti eikä tuo rahaa kotiin!!??
 
pahasilmä
Se onkin kumma, että kukaan ei ihmettele sitä, miksi tarhantädit saavat palkkaa, mutta kun lapsen oma äiti tekee saman asian, niin se ei sitten olekkaan mitään tai minkään arvoista.

Voihan aina ehdottaa miehelle, että vaihdetaan osia niin, että mies jääkin kotiin. Yllätys on varmaan aika iso siinä vaiheessa, kun se tajuaa, ettei lasten kanssa pystykkään lorvia.
 
Meillä ollaan käyty saman tyyppisiä keskusteluja aika ajoittain nyt kohta 6 vuotta... Aiemmin hommasin sitä omaa aikaa niin, että ensimmäisen lapsen jälkeen aloitin opiskelun, kun en töihin päässyt ja toisen lapsen jälkeen menin sitten töihin. Nyt, kun ei työelämä vielä kolmannen lapsen jälkeen jaksa kiinnostaa, niin oli keksittävä uusi keino. Puhuminen! Helppoa se ei ole, jos toinen todella ajattelee noin, mutta aina vähä vähältä asia aukeaa parempaan suuntaan. Pitää vain antaa toiselle aikaa miettiä asiaa, ja jatkaa sitten asiasta toisella kertaa, kun toinen on saanut asiaa vähän rauhassa mietiskellä. Kärsivällisyyttä se vaatii, mutta -Hiljaa hyvä tulee. :)

Itse olen ajatellut asiaa vähän niinkin, että liekö sitä itse vähän aiheuttaa tuon tilanteen, kun lapsen olleessa pieni (lue vauva), automaattisesti tekee kaikki työt kotona eikä jaksa sitten ajatella muita menoja. Kun lapsi sitten vähän kasvaa, alkaa itselläkin niitä menohaluja olla ja koittaa sitten yht'äkkiä repiä sitä aikaa itselleen vähän liikaa liian nopeasti..
Viime aikoina olen taas ollut aika tyytymätön tilanteeseen (nuorimmainen on nyt reilun vuoden) ja kerran mies tuumasikin, että se johtuu siitä, etten arvosta sitä mitä teen! No, minä siihen takaisin, että onkos tuo kumma, kun tuntuu, ettei sitä osaa kukaan muukaan tässä talossa arvostaa! Seuraavaan viikon osallistui mieskin jopa yli-innokkaasti kotitöihin ;) Nyt tilanne on jo vähän normalisoitunut, mutta jotain kuitenkin tuntuu muuttuneen :)
 
tyhjätasku
Hyvin tutulta kuulostaa!

Meillä on jopa joskus kuultu sellainenkin kommentti, että siitähä sulle maksetaan! Voihan... :kieh: Kokonaisen euron "tuntipalkalla" se mieskin varmaan viitsisi töihin lähteä! Ajatella, että ois päivän saldo 8 euroa miinus verot... Jotain täytyy meidän kotiäitien alkaa tällä maailmalle tehdä!

Ikävä kyllä meitä on siis muitakin :)
 
Kunnon mies
Voiko helpompaa hommaa ollakkaan kuin kotiäidin lötkötys. Pari kertaa viikossa vähän imuria käyttää tai pöperöä laittaa ja loppuajan vain maata pötköttää jalat pöydällä. Katteeks iha käy

Toista se on meillä miehillä jotka painaa kovaa duunii pikkuliksalla jotta perhe saisi hieman särvintä leivän päälle. Meillä se vasta kovvoo on.
 
niksaus
Meinaako kunnon mies, että kotiäidin lapsoset, vauva mukaan lukien vaihtaa issesseen vaippansa, peseytyvät, syövät, siivoavat ja passaavat emon pöydän ääreen?

Jos teillä on noin, niin kerro ihmeessä missä noin edistyksellisiä lapsosia sikiää. Hyvät geenit?

Suosittelisin Guinnesin ennätyskirjaan yhteydenottoa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 08:54 ukko kirjoitti:
Voisit tietysti ilmoittaa tylysti, että menet töihin. Hanki pennuille hoitopaikka. Tarhaan pääsee 1-vuotiaasta alkaen. B)
Monesti oonki aatellu töihin menoa,mutta täällä maalla kun ei paljoo töitä ole ja mulla ei vakkaripaikkaa ollu ennen lapsia eli se ura jäi tekemättä..meillä ei siis mahollista vaihtaa osia,kun on talolainaa jne. Toiseksi, laskelmien mukaan mun ei rahallisesti kannata töihin mennä...ja ei se olis mikää ratkasu,kun saisin varmaan tehä kaksin verroin hommia kun sais työn lisäksi tehä kotityötkin.
Kunnon miehelle tiedoksi,että kotiäitiys on PALJON muutakin kuin pelkkää ruuan laittoa ja imurointia!!! Siinä nähdään miten te miehet ajattelette tästä kotiäitiydestä...hohhoijaa :headwall: Ja asian ydin oli oman ajan puute! Meillä kun sillä työssäkäyvällä on oma aika,kun taas kotona olevalla ei... :\|
 
filena
Se on eriasia jos lapsia on on 3 tai enemmän. mut esim. minulla on 2, 2v ja 4v, niin ei sitä voi työn tekoon verrata. Kunhan ruuan antaa, pesee pyykit ja tiskit, 2kertaa viikos imuroi, nii se on siinä. sit vaan leikitään ja ulkoillaan ja lapset leikkii kahdestaan suurimman osan ajasta, minä vaan luen lehtiä ja surffailen netissä ym. ei ole yhden tai kahden lapsen kanssa rankkaa koti äitiys,jos ei ihan vauva aika enää ole, jos osaa ottaa rennosti!
 
mum
Sepä se varmaan onkin..tuo sinun tilanteesi esim filena, niinkuin annoit ymmärtää, tilanteesi on ihana, lapset leikkivät keskenään eikö kotitöitä ole rasitteeksi asti, vähän niinkuin noissa jenkkielokuvissa. Yleinen mielikuva kotiäitiydestä on tuo, ja sitä kaikki kotiäidit ainakin minä toivoisinkin sen olevan, eli että voisi nauttia eämätä. Mutta kun se ei vaan aina ole sellaista, ja se on niin hankala sitten ymmärtää!!
 
filena
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 12:46 mum kirjoitti:
Sepä se varmaan onkin..tuo sinun tilanteesi esim filena, niinkuin annoit ymmärtää, tilanteesi on ihana, lapset leikkivät keskenään eikö kotitöitä ole rasitteeksi asti, vähän niinkuin noissa jenkkielokuvissa. Yleinen mielikuva kotiäitiydestä on tuo, ja sitä kaikki kotiäidit ainakin minä toivoisinkin sen olevan, eli että voisi nauttia eämätä. Mutta kun se ei vaan aina ole sellaista, ja se on niin hankala sitten ymmärtää!!

Niinhän mä juuri sanoin, että MINULLA on helppoa ja ON ERIASIA jos asiat ovat toisin ja enemmän töitä, ei ole vaikea ymmärtää!
Enkä kyllä kokisi rasittavana jos töitä olisi enemmänkin, (onhan sitä joskus ollutkin kun lapset olivat pieniä) koska itsehän sen valitsin, kun perheen perustin. Ja mitä väliä sillä on ymmärtääkö muut että kotiäitiys on luultua rankempaa??
 
filena
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 16:03 mum kirjoitti:
mulle ainakin olis väliä jos puoliso ei ymmärtäisi.

Niin, sä oletkin varmaan sellanen masentunut ja väsynyt kotiäiti, jonka itsetunto on kiinni toisten ihmisten sanomisista ja mitä ne sinusta ajattelevat. Tarkoitin normaaleja äitejä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 17:13 ulla kirjoitti:
No, mikset sit laita lapsia päiväkotiin ja mene töihin, jos se elämä sit siitä helpottuu? Turhaa kai sitä valittaa tilannetta, jos sen voi korjata. Jos sillä sitä omaa aikaa saat...

Peesaan tätä..

Pystyisitkö menemään töihin? Minkä ikäiset lapset? Sittenhän voisit sanoa ukolles, että nyt sinäkin tarvit omaa aikaa, jos ei anna, et sinäkään hänelle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2006 klo 09:25 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 17:13 ulla kirjoitti:
No, mikset sit laita lapsia päiväkotiin ja mene töihin, jos se elämä sit siitä helpottuu? Turhaa kai sitä valittaa tilannetta, jos sen voi korjata. Jos sillä sitä omaa aikaa saat...

Peesaan tätä..

Pystyisitkö menemään töihin? Minkä ikäiset lapset? Sittenhän voisit sanoa ukolles, että nyt sinäkin tarvit omaa aikaa, jos ei anna, et sinäkään hänelle.
Tässä ollaan näköjään kovalla hingulla laittamassa lapsia päiväkotiin "kun mies ei arvosta kotitöitä"...! Parempi ratkaisu mielestäni olisi -nimenomaan lasten kannalta varsinkin jos pieniä ovat- että ottaa kaupungin kotipalvelusta (tai jostain muualta) perhetyöntekijän. On edullista kotiapua, ja äiti saa omaa aikaa tai auttavan käsiparin kotiin. Että ajatelkaa hyvät ihmiset asiaa vähän laajemmasta perspektiivistä! =)
 
Eikä se kotona olemisen ja tekemisen arvostaminen töihin menemisellä parane. Itellä ei omaa aikaa ollu ku kaupassa käynti äitiysloman aikana, ja kävin kaupassa yksin ehkä 5 kertaa koko aikana. Ainut tietty, jos vein lapsen mummalle hoitoon, mutta ku sitäkään ei oikein kehdannu harrastaa, ku isi oli kuiteskin kotona röhnöttämässä. Ja nyt ku oon ollu reilu viikon töissä, niin saan edelleenkin hoitaa sekä lapsen että kodin aivan itse. Ottaa niin päähän. Just järjestin koko huushollin ja siivosin kaiken muun, ja sit ku pyysin imuriin tarttumaan, niin riitahan siitä tuli.

Voi tätä vaimon onnea! :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 11:13 pahasilmä kirjoitti:
Se onkin kumma, että kukaan ei ihmettele sitä, miksi tarhantädit saavat palkkaa, mutta kun lapsen oma äiti tekee saman asian, niin se ei sitten olekkaan mitään tai minkään arvoista.

Voihan aina ehdottaa miehelle, että vaihdetaan osia niin, että mies jääkin kotiin. Yllätys on varmaan aika iso siinä vaiheessa, kun se tajuaa, ettei lasten kanssa pystykkään lorvia.
Samat sanat. Vaimo töihin ja mies kotiin hoitamaan lapsia. Ja silloin vain vaimolla on oikeus omiin menoihin ja harrastuksiin koska käy töissä. Miehellä vapaa-aikaa lasten kanssa 24h :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 11:13 pahasilmä kirjoitti:
Se onkin kumma, että kukaan ei ihmettele sitä, miksi tarhantädit saavat palkkaa, mutta kun lapsen oma äiti tekee saman asian, niin se ei sitten olekkaan mitään tai minkään arvoista.

Voihan aina ehdottaa miehelle, että vaihdetaan osia niin, että mies jääkin kotiin. Yllätys on varmaan aika iso siinä vaiheessa, kun se tajuaa, ettei lasten kanssa pystykkään lorvia.
[/quote

munki ukko vaa jaksaa valittaa että oon laiska ja että mulle maksetaan siitä että hoidan lapset.ei mun tarvi muka saada omaa vapaata ku löhöilen vaan kotona lasten kanssa.ku saiski joskus vaan maata koko päivän.mutta eipä sitä pienten lasten kanssa oo aikaa löhötä.kotiäitejä ei minusta arvosteta tarpeeksi.joka puolelta tulee vaan negatiivista soopaa.
KOTIÄIDIT KUNNIAAN :attn:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2006 klo 15:48 filena kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 16:03 mum kirjoitti:
mulle ainakin olis väliä jos puoliso ei ymmärtäisi.

Niin, sä oletkin varmaan sellanen masentunut ja väsynyt kotiäiti, jonka itsetunto on kiinni toisten ihmisten sanomisista ja mitä ne sinusta ajattelevat. Tarkoitin normaaleja äitejä.
taisi olla provo ????? Ei suhde kestä, jos toinen vain negatiivisesti arvostelee ja aliarvioi toisen tekemisiä.

Itse puolestani ihmettelen, miten jotkut uskaltavat jäädä kotiin miehen armoille jollain 400 eurolla "omia tuloja"? Niin paljon on eroja yms. Raha tuo turvaa, ei yhteiskunnan tukiverkkojen varaan voi yksistään laskea. Ja lapselle ei varmasti haitaksi ole, jos ei aina olla elämässä kädestä suuhun. Toki raha ei onnea tuo, mutta lähes rahatta ei pärjää.
 
no ei se arvostus ainakaa kohene siten et menee töihin jne.. ei se mies osallistu yhtään sen enempää niihin kotihommiin silloinkaan..

Miehet ei vaan ymmärrä sitä että me jokapäivä (mukaanlukien viikonloput) siivoillaan, tehdään sapuskaa, ulkoillaan ja kuunnellaan sitä kiukkuu ja marinaa, tapellaan uhmaikäsen kanssa ( jos sellanen on) ja ehkä ne ei tajuu KUINKA VÄSYTTÄVÄÄ SE ON!! ja eikä se "työpäivä" lopu silloin klo. 16-17 vaan se loppuu tasantarkkaan silloin ku lapsi/lapset menee nukkumaan.. ja se aamulla alkaa silloin ku he herää..
Ei me voida nostaa jalkoja pöydälle klo 16 ja sanoo et nyt loppu työt..

Perhe on kuitenkin yhteinen projekti nii silloin molempien kuuluis osallistuu.. (ei meillä ainakaa)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 09:14 chrissy kirjoitti:
no ei se arvostus ainakaa kohene siten et menee töihin jne.. ei se mies osallistu yhtään sen enempää niihin kotihommiin silloinkaan..

Miehet ei vaan ymmärrä sitä että me jokapäivä (mukaanlukien viikonloput) siivoillaan, tehdään sapuskaa, ulkoillaan ja kuunnellaan sitä kiukkuu ja marinaa, tapellaan uhmaikäsen kanssa ( jos sellanen on) ja ehkä ne ei tajuu KUINKA VÄSYTTÄVÄÄ SE ON!! ja eikä se "työpäivä" lopu silloin klo. 16-17 vaan se loppuu tasantarkkaan silloin ku lapsi/lapset menee nukkumaan.. ja se aamulla alkaa silloin ku he herää..
Ei me voida nostaa jalkoja pöydälle klo 16 ja sanoo et nyt loppu työt..

Perhe on kuitenkin yhteinen projekti nii silloin molempien kuuluis osallistuu.. (ei meillä ainakaa)
Työssä saa hieman hengähtää, ja aikuista seuraa ja toisaalta eläke karttuu. Ja oma turva, jos ero tulee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 17:27 filena kirjoitti:
Se on eriasia jos lapsia on on 3 tai enemmän. mut esim. minulla on 2, 2v ja 4v, niin ei sitä voi työn tekoon verrata. Kunhan ruuan antaa, pesee pyykit ja tiskit, 2kertaa viikos imuroi, nii se on siinä. sit vaan leikitään ja ulkoillaan ja lapset leikkii kahdestaan suurimman osan ajasta, minä vaan luen lehtiä ja surffailen netissä ym. ei ole yhden tai kahden lapsen kanssa rankkaa koti äitiys,jos ei ihan vauva aika enää ole, jos osaa ottaa rennosti!
Sitten lasten ollessa murrosiäsä ihmettelet, miksi he vain lököttävät sohvalla eivätkä tee mitään, saati sitten keroo sinulle asioitaan.
 
my selene
jos ymmärsin maatuskan pointtia niin hän varmaan tykkää kuitenkin olla lasten kaa kotona ja varmaan tykkäis vielä enemmän jos joskus sais tehä jotain yksin. jos on kotona ja lasten kaa 24/7 niin onko se teiän mielesä liikaa vaadittu et ois jotain omaakin aikaa. ei oo mu mielestä hirvee iso pyntö! mlla lapset 4v, 3v ja nuorin 3 kk joten en pääse vielä mihinkään mutta mun mielesä mulla on silti jossain vaiheessa oikeus siihen. onhan miehelläkin omt juttunsa. miks ihmise unohtaa etä kotiäidit ei oo aan äitejä vaan myös naisia joilla on samalla tavalla kin miehillä omat tarpeensa.

maatuska; hemmottele ittees ennen kuin iskee burn outtia ja unohda muitten mielipiteet. ja puhu miehesi kaa, ehkä se ymmärtää kun oikein selität. tsemppiä!

ihmiset unohtaa helposti et kotiäitiyskin on työ. se ei vaan ala tasan klo 7 eikä lopu klo 16 kuten muut työt.

-ms ja tyttölauma-
 

Yhteistyössä