Kotiäidit, joilla väh. 2 lasta!!

  • Viestiketjun aloittaja murheet mullakin
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja touhupeppu:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Plää:
Te ette vaan osaa elää siististi!!!!!!
Organisoinnin tarvetta. nimim. mikä viikkosiivous?? ;)
Tai tekee sen viikkosiivouksen, koska ei jaksa jatkuvasti stressata itseään siivouksella. :D
Mutta jos siivoaa vaan kerran viikossa, niin muun aikaahan se kämppä on melkosen levällään..

Ei nämä aina mullakaan toimi mutta pääpiirteet on se, että heti kun sotkua tulee se siivotaan samantien pois. Eli tiskit korjataan heti ruoanlaiton/syönnin päätteeksi jne. En keksi mitä muuta sotkua voisi ollakaan, kuin välillä tavarat vähän levällään (pyykkikori odottamassa kaappiin menemistä, lasten lelut..) ja niitten järjestelyynhän ei mene montaa minuuttia.

Tosin joillakin kämpät on todellakin sotkuisia = likaisia, ja se minua ihmetyttää :x Itse huomaan esim. kylässä käydessä jo wc allas on pölyinen :whistle:
 
Meillä on kaksi pientä lasta ja niiden kanssa on kyllä elämä aikamoista härdelliä välillä... voin vain kuvitella millaista neljän kanssa on! Sympatiani ap:lle.

Meillä asia on ratkaistu niin, että meillä käy siivooja kaksi kertaa viikossa. Hän hoitaa meillä myös pyykit, silittää jne. Arkiaamuisin ja tarvitatessa iltaisin meillä käy lastenhoitaja muutaman tunnin kerrallaan, jotta pääsen hoitamaan omia asioitani ja harrastamaan, sekä välillä tapaamaan ystäviä myös ilman lapsia (yleensä otan kyllä lapset joka paikkaan mukaan). Mieheni on niin paljon töissä, että kotdinhoito on käytännössä minun vastuullani, siksi olemme palkanneet ulkopuolista apua.
 
Hei,teidän täytyy tehä suunnitelma!!

Meillä tiskikoneen tyhjennyslista ja vuorotellen koululaiset sen tyhjentää.Ja jokainen laittaa tiskit syömisen jälkeen koneeseen.

Samoin on imurointilista,koululaisia on sentään meillä 4 kpl eli kiertoa tulee jokin verran.

Ja sitten tavaraa mahollisimman vähän ettei pääse kaaosta.Postin lajittelen heti ku se tulee ja on luettu,eli roskaposti koriin joka tyjennettään viikkosiivouspäivänä.

Perjantaisin on pelihuoneen siivous ja lista ovessa samaten lapset siivoavat huoneensa silloin.

Aamuisin kun pienet nukkuu ja koululaiset lähtee kouluun teen jotain kotihommia,kuten pyykkikone päälle,tms.
Mutta iltaisin kun mies kotona,yhessä teemme enemmänkin kotijuttuja.Taikka toinen menee pienten kanssa ulos ja toinen siivoilee.

ti ja to siivoan vessat paremmin ja tarpeen mukaan viikolla.
Viikkosiivous on perjantaisin.

mahtoiko jotain jäädä...varmaan.
Mutta kannattaa tehä suunnitelma joka sopii omalle perheelle.

Ja tavarat paikoilleen aina,sehän siinä sotkua tekee jos jättää esim vaatteet ym lojumaan.
 
Meillä on kans kaksi lasta, kolmas tulossa.
Tällä hetkellä ainut paikka joka on sekaisin on keittiö.
Omasta viitseliäisydestä sekin kiinni. Lapset leikkii omassa huoneessaan, lelua ei tuoda muualle jos tuodaan ne myös viedään leikin loputtua pois.

Lapset tykkää auttaa siivoamisessa, imuroinnista tulee aina tappelu siitä kuka saa imuroida. Tiskikonetta auttavat tyhjentämään pyytämättä.
Välillä pölykoiria on nurkissa mutta onneksi se ei ketään haittaa.

Viikko siivuos, joka tapahtuu ehkä jokatoinen viikko tehdään koko perheen voimin.

Jos perheessä on koulukkaita niin heillehän voi delegoida enemmänkin kotitöitä, oppivat siten myös tulevaisuutta ajatellen hoitamaan sitten omaa kotiaan.

Meidän lapset on 4v ja 2v8kk..
 
lehmu
Mä oon just siirtymässä kotiäitiydestä työelämään, lapset harjoittelevat tällä viikkoa päivähoitoa. On ihan outoa, kun aikaa onkin yks kaks enemmän itselleen ja kotikin pysyy kuosissaan. Ja me sentään vasta harjoitellaan!

Meillä on kaksi vilkasta poikaa, 4 v ja 2 v, lisäksi perheeseen kuuluu kehitysvammainen aikuinen ja muualle opiskelemaan siirtynyt teini. On okt, pari kissaa ja akvaariot, viikonloppuisin käy lapsia. Arki on ollut näiden viikareiden ja hitaan kehitysvammaisen kanssa melkoista sompaamista kun tarpeita on niin paljon ja ne ovat niin kovin erilaisia.

En nyt vielä osaa sanoa, tuleeko arjesta helpompaa minulle vai ei. Mutta tällä hetkellä näyttää aika hyvältä :)
 
koivu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tätä EN nyt sano pahalla, mut miksi niin monta lasta kun ei voimat ja aika riitä? Meillä vaan 2, ja silti tuskailen kun ei ole aikaa vaan olla 10 min kauempaa. Kodin siisteystasokin on jotain muuta kuin sillon kun oltiin kahden. Sitä kai vaan pitää oppia sietämään, odottaa aikaa parempaa.
Olipas ilkeästi sanottu. Ap varmastikaan ei tarkoita, etteikö olisi iloinen isosta perheestään,mutta onhan se selvä että se on rankkaa. Kai sitä silti saa vähän "valittaa", vaikka on neljä lasta hankkinutkin.

Itselläni on 2 lasta ja rankkaa on tämäkin olevinaan. En ole varsinaisesti kotiäiti, mutta olen nyt hoitovapaalla jonkin aikaa, joten kai sitten olen kotiäiti. Kolmatta haluaisin, mutta kun ei ole rahaa eikä tilaa, ja rahaa tarvittaisiin siihen tilaan...

Siivouksesta olen saanut telkkarin ohjelmasta (se missä kaksi tätiä käy siivoassa hirveitä luukkuja) hyvän vinkin: ei kannata yrittää siivota koko taloa kerralla. Kun joka päivä pyyhkäisee jostain kohti vähän pölyjä, laittaa jotkin tavarat paikoilleen ja järjestää jonkun kohdan talosta, niin se on ihan pikkujuttu ja pikkuhiljaa alkaa näyttää siistimmältä.

Sääntöjä voi myös kiristää, jos tuntuu että on tarvis. Esim. meillä ei syödä kuin pöydän ääressä ja lelut kerätään leikkien päätyttyä (tapellen usein tietty). Tavaran määrää voi myös yrittää vähentää, tyhmää heittää pois hyviä tavaroita, mutta kaikkea ei voi pitää ja aina ostaa uutta. Mitä vähemmän roinaa, sitä siistimpää.
 
lehmu
Jatkan vielä, että paljon on kiinni lapsista, kuinka kotiäidin arki sujuu. Aina se ei suju eikä silloin vika välttämättä ole äidissä; se voi olla lapsissa tai jossain muualla.

Omia kasvatustaitojani en kovin korkealle arvosta. Tulen itse perheestä, jossa lapset elivät vapaasti kun vanhemmat vaan paiskivat töitä. Mies tulee hyvästä perheestä, mutta varhaislapsuutensa eli eri perheessä - joten vaurioita on hänenkin minuudessaan. Kasvata siinä sitten kun ei ole pohjaa, mistä voimaansa ponnistaa...
 
Meillä on aina siistiä
Oikeasti, eikä edes stressaa. Lapsia kaksi 1 v ja 3 v.

Aamulla siivoan aamupala-asiat, murut lattialta ja makuuhuoneet (eli petaan sängyt).

Lounaan jälkeen siivoan ruokailun jäljet ja suurimmat lelut lastenhuoneesta.

Päivällisen jälkeen siivotaan ruokailun jäljet yhdess.

Illalla iltapan jäljet ja lelut kaappeihin.

Leluilla leikitään lastenhuoneessa ja KERRAN viikossa imurointi, lattioiden ja vessojen pesu, pölyjen pyyhintä ja lakanoiden vaihto + silitys ja mankelointi vaatteille. Muruset ja ulkoa tulevat hiekat tietysti lakaisen päivittäin.

Ei vie aikaa, kaikki (myös lapset) osallistuu ja aina on siistiä!
 
koivu
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä on aina siistiä:
Oikeasti, eikä edes stressaa. Lapsia kaksi 1 v ja 3 v.

Aamulla siivoan aamupala-asiat, murut lattialta ja makuuhuoneet (eli petaan sängyt).

Lounaan jälkeen siivoan ruokailun jäljet ja suurimmat lelut lastenhuoneesta.

Päivällisen jälkeen siivotaan ruokailun jäljet yhdess.

Illalla iltapan jäljet ja lelut kaappeihin.

Leluilla leikitään lastenhuoneessa ja KERRAN viikossa imurointi, lattioiden ja vessojen pesu, pölyjen pyyhintä ja lakanoiden vaihto + silitys ja mankelointi vaatteille. Muruset ja ulkoa tulevat hiekat tietysti lakaisen päivittäin.

Ei vie aikaa, kaikki (myös lapset) osallistuu ja aina on siistiä!
Onpa karua, jos lapset eivät saa leikkiä kuin lastenhuoneessa. Meillä leikitään äidin kanssa siellä missä äiti hyörää, keittiössä hellan ääressä tms. Ja ota huomioon, että meillä kaikilla ei ole lastenhuonetta, jossa mahtuisi leikkimään, eli mitä pienemmät tilat, sitä pahempi kaaos.
 
Sellastahan se on lasten kans. Hullukshan sitä tulis jos koittais pitää paikat tip top. Esikoisen ollessa pieni, järjestelin ihan koko ajan. En osannu olla jos leluja oli pitkin lattioita. Sit ku toinen tuli niin tajusin ottaa rennommin ja olla ressaamatta jos on vähä sekasta.
Imuroidaan yleensä 2-3x viikossa ja kunnon siivouksen teen kerran kuussa.
Mies hoitaa tiskit :)
 
ap vielä
Kyllä meillä siis koululaiset esim. siivoaa oman huoneensa perjantaisin, petaa sängyt aamuisin, vie puhtaat pyykit khh:sta kaappeihin ja siis osallistuvat myös noihin yleisiin kotitöihin kuten tiskikoneen tyhjennys, imurointi...tai vahtivat 2vuotiasta pihalla, että saan vaikka luututtua.
Tiskit laitetaan ruuan jälkeen koneeseen ja keittiö perussiistitään joka ruokailun jälkeen...imuroin yleensä joka aamu ainakin keittiön...
Eli kuulostaa itestäkin siltä, että siistiä on...tai ei meillä semmosta paskasta siis oikeesti olekaan, lattiat pestään kyllä joka viikko, vessat 1-2x/vko, mut semmoinen yleinen sekasorto vaan tuntuu olevan...ja jos aamuun tulee jotain erikoista (esim. tänä aamuna puolen tunnin puhelu kaverille)niin tuntuu, että koko homma kusee...

Tai ehkä mun pitää vaan alkaa ottaa rennommin....tai ottaa aupair ;)
 
meillä on välillä käppä ihan sekasin minä siivoon silloin kunnolla kun tiedän et vieraita tulee meille. meillä on 5v. tyttö ja 3v. poika otan kuitenkin rennosti en jaksa välillä siivota niin sanon tytölle et ota edes se lasten huone vähän siistiksi ja lelut olohuoneesta pois . välillä on lapset niin kiukuisia et ei mikään asia mene perille , silloin on kämppä ihan kamalan näköinen , mut olen tottunut tälläseen elämään :) nyt kyl eilen otin itteeni niskasta kiini ja siivosin koko kodin puhtaaksi :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä:
Kyllä meillä siis koululaiset esim. siivoaa oman huoneensa perjantaisin, petaa sängyt aamuisin, vie puhtaat pyykit khh:sta kaappeihin ja siis osallistuvat myös noihin yleisiin kotitöihin kuten tiskikoneen tyhjennys, imurointi...tai vahtivat 2vuotiasta pihalla, että saan vaikka luututtua.
Tiskit laitetaan ruuan jälkeen koneeseen ja keittiö perussiistitään joka ruokailun jälkeen...imuroin yleensä joka aamu ainakin keittiön...
Eli kuulostaa itestäkin siltä, että siistiä on...tai ei meillä semmosta paskasta siis oikeesti olekaan, lattiat pestään kyllä joka viikko, vessat 1-2x/vko, mut semmoinen yleinen sekasorto vaan tuntuu olevan...ja jos aamuun tulee jotain erikoista (esim. tänä aamuna puolen tunnin puhelu kaverille)niin tuntuu, että koko homma kusee...

Tai ehkä mun pitää vaan alkaa ottaa rennommin....tai ottaa aupair ;)
Ota vaan rennommin! Ja muista tää vanhan kansan juttu vie mennessäs ja tuo tullessas. Sillä saa jo paljon aikaan.

Musta tuntuu, että teillä on ihan siistiä, mutta ehkä liikaa tavaraa tai huonot säilytystilat. Kannattaa miettiä noita! :hug:

 
kotona ollessa sekastuu
Meillä on vaan yksi lapsi ja samalta kuulostaa kuin teillä. Eli siivous on sellasta nopeaa perussiivousta koko ajan. Esim. kaapit on ihan hirveessä kunnossa! Mutta vaikka sitä on vaikeaa sietää, sanompa vaan, että jos lapset olisi tarhassa ja kukaan ei eläisi kotona, olisi siellä puolet siistimpää. Teet tärkeetä työtä nyt, oli sekaista tai ei. Riittämättömyydentunne on valtava, ainakin minulla, vaikka koko ajan teen hommia. Olen vain yrittänyt ajatella, että aikansa kutakin ja kun saan taas siivottua, ostan uudet huonekalut ja kaikkia hienoja koriste-esineitä ja pidän kahvitaukoja kun siivoan pikkuhiljaa ja nautin siitäkin sitten. :)
 
Kolmen pojan äiti
Mä kylläkin siivoan koko ajan, mutta kun saisi nuo ikkunat pestyä!!! Siihen ei meinaa aika riittää - eikä voimat! On puutarhahommiakin vielä, mutta ne kohta helpottaa. Ennen enempi luuttusin lattioita, mutta nyt imurointi riittää. Luuttuan sitten, kun oikein pahalta näyttää. Hyvin arki pyörii vielä kuitenkin ja perussiistiä on aina.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Olin kotiäitinä kuusi vuotta. Mulla on kolme lasta. Vanhin on 6, keskimmäinen 4 ja pienin 2 vuotta. Kotiäitinä oleminen oli sellaista, että työtä löytyy kotoa oikeastaan koko ajan. Jatkuvasti piti siivota jossain päin tai tehdä jotain kotitöitä. Itse opin jossain vaiheeessa sitten sen, että jos väsyttää, niin tiskit voi odottaa. Jos halusin lähteä tyttöjen kanssa vaikka uimahalliin, niin sinne lähdettiin ja jätettiin sitten kämppä sekavaksi. On opittava luopumaan siitä stressistä, että kaikki pitäisi olla koko ajan tip top. Jos haluaa jatkaa sellaista elämää, että haluaa mahdollisimman paljon omaa aikaa ja että kämppä olisi siistinä, niin ei siinä kannata sitten suurperheestä edes haaveilla.
 
Wide
Meillä on aina kaaos, jotenkin varmaan tykkään siitä koska en yleensä tykkää ihmisistä joilla kaikki on tiptop .
Välillä ärsyttää mutta on mulla parempaakin tekemistä ku kulkeä rätti kädessä(surffailla netissä :)
Lapsia neljä, kaksi ekaluokkalaista ja 4 sekä melkeen 2 -vuotias.
 
Meillä neljä lasta ja mä en vain yksinkertaisesti välitä sotkusta. Puhtausintoilijan ei meille kannata yllätysvierailulle tulla. Mä kyllä vihaan siivoamista eli ei ole kyse oikeastaan siitäkään ettenkö kerkiäisi siivota, lapset viihtyisi mainiosti sen aikaa keskenäänkin, mua ei vain huvita :snotty: Mieluummin otan rennosti ja siivoan sitten, kun siltä tuntuu eli harvoin ja juhlapäivinä. Ilman lapsia tätä sotkua ei kyllä syntyisikään ja silloin muinoin oli enemmän intoakin siivota.
 
???
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä on aina siistiä:
Oikeasti, eikä edes stressaa. Lapsia kaksi 1 v ja 3 v.

Aamulla siivoan aamupala-asiat, murut lattialta ja makuuhuoneet (eli petaan sängyt).

Lounaan jälkeen siivoan ruokailun jäljet ja suurimmat lelut lastenhuoneesta.

Päivällisen jälkeen siivotaan ruokailun jäljet yhdess.

Illalla iltapan jäljet ja lelut kaappeihin.

Leluilla leikitään lastenhuoneessa ja KERRAN viikossa imurointi, lattioiden ja vessojen pesu, pölyjen pyyhintä ja lakanoiden vaihto + silitys ja mankelointi vaatteille. Muruset ja ulkoa tulevat hiekat tietysti lakaisen päivittäin.

Ei vie aikaa, kaikki (myös lapset) osallistuu ja aina on siistiä!
No jos mä imuroisin kerran viikossa, niin ei takuulla pysyisi siistinä. Jos haluaisin pitää siistinä, meillä imuroitaisiin joka päivä. Teillä on varmaan jotkut ylikiltit lapset, meidän ei ikinä pysyis lastenhuoneessa leikkimässä.
 
No se toimii aika hyvin että vie mennessäs, tuo tullessas. Meillä 4 lasta, 6v, 5v täyttävä, 3v ja 2v täyttävä eikä meillä mun mielestäni yleensä mitään kaaosta ole. Aamu aloitetaan järjestämällä tupa, siihen osallistuu myös lapset. Osaahan kaikki kerätä leluja, no ei tietenkää kovin pikkuset mutta kyllä meilläkin 1v10kuinen kerää kovasti leluja muiden mukana. Pyykkiä en päästä kertymään isoa kasaa niin ei tarvii stressata sitäkään, heti pestään kun koneellinen tulee täyteen ja sitähän tulee ;) Tietty järjestys pitää pysyä kokoajan yllä, muuten kaikki kaatuu niskaan. Ja sit se et ei pidä haalia itselleen liikaa hommia jos ei niitä pysty tehdä. Tarkoitan tällä siis esim. puutarhaa että ei sinne pidä haalia jotain mikä vaatii älytöntä hoitamista ja perkaamista jos ei aika riitä tähän entisiinkään hommiin. Yksinkertaista, jokaiselle tavaralle oma paikka niin kyllä se siitä alkaa lutviintua. Ps. Koululaisetkin osaa jo vaikka mitä, jos niitä vaan komentaa :wave: :whistle:
 
Tipu Topakka
Meillä on siistiä sillon kun minua huvittaa pitää paikat puhtaana. Aina ei jaksa olla luutun kanssa pyörimässä nurkasta nurkkaan ja sillon meillä on sekasta ja p*skasta. Mutta sit kun taas huvittaa, niin koti kiiltää :saint: Ollaan varmaan keskivertoa sotkusempia ihmisiä (saadaan aikaan sotkua helposti).. Jos ei sotkettais niin kovasti, niin ei tää kotikaan menis sotkuun..
 

Yhteistyössä