Kotiäidit, koska teidän päivänne ovat raskaita ja työläitä (useimpien mielestä) niin kertokaa miten päivänne sujuvat?

  • Viestiketjun aloittaja utelee
  • Ensimmäinen viesti
utelee
Elikkä päiväohjelmia kiitos. kertokaa myös onko teillä kaikki lapset kotona hoidossa, paljonko saatte apua mieheltänne tai suvulta, minkä ikäisiä lapsia teillä on ja teettekö mitään muuta kotiäitiyden lisäksi, esimerkiksi opiskelua jossakin tms.
 
En mää jaksa olla noin perusteellinen. Arki nyt on vaan arkea lasten kans, kukaan ei ole hoidossa, koululainen on koulussa. Mies tekee kotihommia, kun on kotona. Suvulta ei tule minkään sortin apua. Teen muutakin, ku kotihommia. Lähinnä harrastuksena.
 
joanna
no eipä kovin raskasta oo ollut. lapsia on kaksi,4v ja 11kk.
tehdään milloin mitäkin. nyt raskaudenloppuvaiheessa oon jo niin väsyny etten ihan kaikkea jaksa touhuta. mies on mukana menossa ja lapsia saadaan kyllä hoitoon jos niin halutaan. ei vaan keksi mitään tekemistä jos ne on hoidossa.
nyt on ollu viikko tosi raskasta kun oon pakannu,muutetaan lauantaina =)
helppoo tää ainakin mulle on,toistaseks.
 
ikioma ihanuus
1 Vaativa puol vuotias lapsi. mies yrittäjä tekee klo7-22 töitä. pyykinpesua, kodinhoitoa, kaupassa käyntiä, siivousta, pihahommia, lapsenhoitoa... loputtomasti hommia. Koskaan ei ole tullut tekemisen puute. Mies käy nukkuu vaan kotona ja suku toisella puolen maata. Kivaa, tosi kivaa (argh). Vaikka ihanaa kun oma lapsi ym.. niin on päiviä etten jaksa kuin rojahtaa illalla sänkyyn. 1 lapsi vaan, mutta sitäkin vaativampi! Itki ekat 3kk aina kun ei nukkunut.. Jos omia menoja kuten hieroja tai kampaaja, joudun järjestelee monen mutkan kautta hoitajan..
 
kaamea-akka
mää voin vastata vaikka mun päivät sinänsä ei ole rankkoja tai työläitä...

0600 poika herää..
0700 aamupuuro
07-09 hengailua ja löhöilyä/leikkimistä..
9-11 päiväunet (mä nukun myös...)
12 lounas
12.30-15 ulkoilua,leikkimistä löhöilyä + välipala
15-17 päiväunet... mä nukun taas
17 iltaruoka
17-19 leikkimistä,ulkoilua, höntyilyä..
19-20 pojan iltatoimet puuro+iltapesu+maito ja nukkumaan...
20-00.00 höntyilyä.. tuttipullojen pesua ym.. omaa aikaa
00.00-06.00 nukkumaan..

poikeuksena ne päivät kun menen töihin.. silloin iltaohjelma pysyy pojalla samana mutta mulla..
18-07.40 töissä
8.30 nukkumaan ja herätys 13-14 ja sitten päivä jatkuu pojan rytmin mukaan...
siivoilen joissain väleissä ja ruokaa laitan myös silloin kun on "hengailu aika"

on tää siis rankkaa :D
 
toinen
kotona 2w poika mies tekee kotitöitä sillon tällön.eipä auta kukaan paitsi oma äiti hoitaa 1-2krt/kk..päivät menee leikkipuistois,pyykkituvassa,shoppaillessa,uimassa,kahvitellen tms..riippuu miten hankalaks toi uhmakas lapseni millonki heittäytyy...hoidan lisäks siskoni 1-ja 4 vuotiaita poikia 2-3 päivänä viikossa...
 
No ei tässä muuta raskasta oo kun ukon reeni päivät. Mies lähtee aamusta töihin ettei olla vielä pojan kaa herätty, käy kääntyyn pikaseen töiden/koulun jälkeen ja painelee reeneihin ja tulee pois kun on pojan nukkumaan meno aika.

Muuten aika lepposta hommaa, paitsi jos nuorison edustaja päättää että kiukutellaan koko päivä.
 
En tunne kotiäitiyttä mitenkään raskaaksi.
Kesäkuussa tulee 6-vuotta kotiäitinä oloa.
Päivääkään en vaihtaisi pois. Viihdyn kotiäitinä.

Eikä meillä oo mitään tarkkaa päivärytmiä.
Tehdään asioita millon missäki järjestyksessä.
Teen kotihommia,ruokaa,leivotaanulkoilen lasten kanssa,askarrellaan,piirretään,maalataan,oon
palstalla yms.. B)
 
mulla on 4 lasta joista kaksi koululaisia, pienimmät ovat 3 ja 4v. Mies on reissutöissä joten enimmäkseen olen yksin lasten kanssa. En saa apua kotitöihin joten niitä en viitsi alkaa tässä luettelemaan.
Mulla on hoidossa keskimmäisen pojan luokkakaveri aamuisin kuudesta lähtien ja taas koulun jälkeen viiteen asti.
Normi kotihommien lisäksi on kerhoihin kuskailua , pihahommia, asutaan korvessa joten on puunkantoa sun muuta. Autojen pesut on langennut myös mun kontolle.. hmm mitähän muuta??
Mulla on oma yritys, tosin pienimuotoinen mutta vaatii sekin työtä jonkin verran.

Aina on joku paikka vähän sekaisin, eli ei tunnu mulla tunnit vuorokaudessa riittävän kaikkeen, tai muuten en ehtisi olemaan lasten kanssa yhtään.

 
Kyllä kolmen lapsen KOTIÄITINÄ oli ihan työlästä (ja IHANAA :heart: ), kun isompia piti viedä kävellen kerhoilemaan ja balettiin... Mies oli vuorotöissä, joten isin yövuorojen aikaan täytyi keksiä jotain sellaista, että isi saisi nukkua päivällä. Isi ei ollut kuljettamassa autolla harrastuksissa muuta kuin ihan silloin tällöin.
Sukulaiset vähätteli kotiäitiyttä ja SIISTIÄ olisi pitänyt olla ja olisi pitänyt äidin jaksaa vaan hymyillä ja olla levänneen näköinen, kun OLI KOTIÄITI (jonka yöt oli ja on edelleen erittäin katkonaisia lasten yöllisten vaellusten tähden)... :|

Nyt kun lapset on hoitolaisia, niin voi käydä ennen tai jälkeen töitten kaupoilla ja lapset on hoidossa (niinhän EI SAA tehdä ), koska se helpottaa kummasti...
Jotkut työssäkäyväthän vanhemmat viettävät vapaapäivänsä niin, että LAPSET ON HOIDOSSA, näin ei kotiäidit voi tehdä... Ja itsellä vapaapäivät sijoittuvat viikonloppuun, joten lapset ovat aina kotona, kun äiti on vapaalla (enkä laita pahakseni sitä, enkä koe ongelmaksi, sillä toisaalta kaipaan ja haikeana muistelen KOTIÄITIYS aikaa :heart: )...
 
A-kuppi
En koe päiviä raskaaksi, raskainta on varmasti se aikuisen seuran puute.. Mulla siis kolme alle kouluikäistä lasta.

7 ylös, aamupesut ja aamupala
9-10 ulos
12-13 sisälle ja syömään
13-15 muksut leikkii ja mä sylittelen vauvaa, kokkailen, siivoon jne, välipalaa
17 isi tulee, jee aikuista seuraa ja ehkä vähän omaa aikaa, iltaruoka
18-20 vapaata leikkiä ja isin kanssa oloa, katotaan telkkaria yhdessä, iltapesut ja iltapala
21 lapset nukkuu, meillä omaa aikaa
22 isi nukkuu
23 ja täällä sitä valvotaan, pitäs kai mennä nukkuu..
 
pilipalipilotti
No mein arjessa on välillä raskaampia päiviä, (kuten nyt molemmat lapset kipeinä) ja sitten niitä helppoja päiviä. Ihan perusarkea elellään kahden lapsen kanssa, esikko 2v4 kk ja kuopus vuoden ja kuukauden nuorempi. Esikoisella uhmaa pukkaa joten välillä katotaan kuka on pomo :) Me rakennetaan, joten jos mies ei ole töissä, hän on raksalla. Lapsia näkee ehkä noin puoli tuntia päivässä töiden jälkeen. Iso apu on äitini, hänen luonaan vierailemmekin melkeinpä päivittäin. Asuvat omakotitalossa joten lapsilla parempi piha telmuta kuin mein kerrostalon piha.

Joskus koen arjen (yhden päivän) raskaaksi, yleensä tähän liittyy just lasten/oma kipuili, huonot yöunet tms.
 
x
koululainen ja 3 päikässä.arkisin ylös 7 viemään heidät.hengailua,kodinhoitoa,päivätirsat.aamupala 12.asioiden hoito.lounas.hae lapset kotona 17 koululainen ippessä ulkoillaan leikitään puuhatuokio 19 iltatoimet ja nukutusten valvomiset unessa ovat 20 mun oma aika hengailen tai käyn lenkillä nukkumaan 22
 
Mä en enää ole kotiäiti, mutta 7v olin, joten jos saa sen aikaisesta päiväjärjestyksestä kertoa =) Olkoon tilanne se, että mulla oli kolme alle kouluikäistä kotona.

Herätys 7-8
-> aamupala, vaatteet päälle (ja esikoisen vienti kerhoon, tai perhekerhoilua koko poppoon kanssa)
-> pienten kanssa pihalle
-> ulkoilua (ellei oltu perhekerhossa)
-> (esikoisen hakeminen klo 11.30)
-> lounas n. klo 12 (edellisen päivän päivällisen jämät)
-> kuopus päiväunille, isompien kanssa luku/videohetki tai esikoinen meni pihalle
-> välipala n. 14.30
-> ruoanlaittoa
-> päivällinen n. klo 17
-> sisällä touhuilua, tai ulkoilua, kyläilyä tms.
-> iltapala n. klo 20
-> nukkumaan 20.30-21

Välissä tarvittaessa pyykkäystä, siivousta, muita kotitöitä. Kaikki lapset olivat kotihoidossa, kerho 2x2½h/vko + 2xperhekerho/vko. Isäntä hoiti lapsia töidensä jälkeen täysipainoisesti kanssani, kotitöitä hänelle en jättänyt, vaan tein ne pääosin itse.

Lisään vielä, että yleensä en kokenut kotiäitiyttä raskaaksi, vaan nautin siitä. Halusin hoitaa lapseni itse. Työlästähän se monestikin oli, mutta oikea asenne auttaa useimmiten =)
 
lapset 5 kk ja 1,8v. meininki on välillä niin hurjaa ettei perässä meinaa pysyä ja välillä ihan leppoisaa, mikään ei kuitenkaan tämänikäisten kanssa ainakaan meillä mene siten kuin suunnittelisi eikä ainakaan silloin kuin suunnittelisi.
aamu alkaa meillä isomman heräämisellä klo 6. jolloin aamupuuro, vaipanvaihdot ja päivävaatteet päälle, yleensä viimeistään tässävaiheessa herää pienempikin jolle imetys ja samat aamukuviot. isompi menee isän viemänä tarhaan 7 maissa joten puen hänet siinä jossain välissä. pienempi tekee syömisen jälkeen kakat joten kakkapyykkiä ja imetys jolloin nukahtaa aamupäikkäreille...tässä välissä yritän raivata yökkärit ym. alakerrasta pois ja mahdollisesti ehtiä suihkuun. sitten itse aamupalalle (tässä vaiheessa ihan sikanälkä jo...) pyykit koneeseen, sängyt kiinni jne. pienempi herää joten hänet siirrän lattialle touhuamaan, tyhjennän astianpesukonetta ym. muuta kotihommaa joka ei näy vaikka sitä tekeekin joka ikinen päivä (ainakin meillä). 10 kieppeillä pienempi tankkaa, jonka jälkeen puen ulos ja lähden koiran ja vaunujen kanssa hakemaan isompaa tarhasta. tässä vaiheessa siis koiran lenkitys vähintään n. 1,5 h-2h lenkki/pvä. isomman nukutus joko vaunuihin tai sisälle ja samassa pienempi herää syömään. yleensä tässä vaiheessa teen ruokaa tai imuroin. kun isompi herää välipala ja vaipanvaihdot ja ulkovaatteet päälle ja ulos leikkimään. sitten iltaruoka 16.30, imetystä, vaipanvaihdot ym. sisäleikkejä tai kaupassakäyntiä, koiran ulkoilutusta koko perheen voimin, kylpemistä tms. iltapala 18.30 ja imetystä, nukutusta. KUN lapset vihdoin nukahtavat (22?)alkaa ainakin meillä lelujen raivaus, loppu pyykki- ja astiarumba kunnes hetki omaa aikaa...pienempi syö yöllä vielä 2-3 kertaa, isompi näkee pahoja unia, saa kauhukohtauksia, touhuaa unissaan eli meillä yöt TODELLA todella levottomia...
kuulostaa tekstinä helpolle mutta todellisuudessa ei ole ihan niin leppoisaa kuin mille kuulostaa: eli kun imetän pienempää isompi keikkuu keittiön pöydällä, työntää korkeusjakkaran tiskialtaan luo että pääsee kastelemaan koko keittiön, levittää kengät kaapista tai viskoo lelut vessanpönttöön muutamia esimerkkejä mainitakseni. pienempi ryömii jo paikasta paikkaan eli jumittaa jonnekin sohvan ja rahin väliin tai nurkkaan ja kiljuu kurkkusuorana jos ihan mikä tahansa ei menekään ihan niinkuin on suunnitellut, tai kun on väsynyt tai kun on nälkäinen tai kun on tylsää. ja koira riehuu isomman kanssa tai levittää kukkamultia tai mitä tahansa jos on liian leppoisaa :kieh:
todella raskasta hoitaa tilanteet sen 24/7 koska omaa aikaa ei käytännössä ole ollenkaan :(
 
:D Päivät kuluvat poikien perässä juostessa :LOL: 2 v ja 4 v.

Ehkä rasittavinta on se että en voi keskittyä itse mihinkään tekemiseen, elleivät pojat tuijota lastenohjelmia tai leffoja. Ja koska koetan olla kelvollinen äiti, niin koetan pitää katomisen päivittäin tunnissa. Ja siitäpä sitten seuraa että juoksen kummankin veijarin perässä, kiellän tekemästä sitä, tätä ja tuota ja etekin yritän erotella kaveruksia toisistaan. Noi kaksi on aivan eri maata kuin isosiskonsa aikoinaan :/ Ja sit kun niitä on kaksi niin enhän mä millään repee joka paikkaan...

7.00 pojat herää, viimeistään
7.45 on äitikin viimein saatu pompittua pystyyn
8.00 äiti laittaa aamupalaa
9.30 ovat pojatkin syöneet aamupalansa ja nuorempi saanut lääkkensä
äiti siivoilee, pojat riehuu - tai sit ollaan pihalla, lähdetään asioille tms
12.00 syödään, noin niinku suunnilleen. Oikeesti ruoka-aika voi vaihdella välillä 10.40 - 13.30.
sit touhuillaan taas mitä touhutaan
14.00 voi viimein lähteä noutamaan päivän postia (myös lehdet tulevat tuolloin)
14.30 välipala, sit lukemaan ja pienempi ainakin unille.
äiti joko nukkuu, puuhailee isomman kanssa tai touhuilee omiaan.
17.00 - 18.00 syödään taas, isi tulee kotiin
touhutaan yhdessä tai ollaan vaan yhdessä kotosalla, äiti tai joskus jopa isi saattaa ottaa omaa aikaa...
20.00 iltapala, iltalääkkeet, iltapesut
21.00 -21.30 pojat nukkumaan
laatuaika alkaa.

Saan mä apua. Eilen äiti hoisi poikia kolme tuntia, sitten ystäväperheen mies haki ne heille pariksi tunniksi ja mies haki pojat heiltä kotiin. Mies hoitelee poikia kotona ollessaan ihan hienosti, on vaan aivan liian vähän aikaa kotona kun kulkee pitkää työmatkaa :p

Mut toisinaan on tosi pulmallista jos mulla on meno jonnekin tai pitäisi mennä vain jommankumman pojan kanssa. Äiti ja mun sisko auttavat kyllä, mutta äiti voi hoitaa vain klo 12-15 ja sinne on matkaa 35 km, sisko voi tulla kotiin hoitamaan, mutta sillä on matkaa 60 km. Ystäväperheen kanssa hoidetaan tosi paljon toistemmekin lapsia, mutta mä tarviin nyt niiden apua ihan liikaa :/

Kuka hoitaisi mun lapset ens tiistaina, kun mun pitäisi mennä haastateltavaksi opintoja varten? Sisko lupasi jo hoitaa lapsia 5.6. koko päivän ja äiti ei voi hoitaa noin aikaisin aamulla, mies ei just nyt voi ottaa vapaata ja varamummo hoitaa yhtä toista mummoa. Anoppilaanko? Sinne tarttis mennä yöksi, eikä me olla oltu siellä yötä yhdessä koskaan (ja mies ei tietty tuu, kun sen työmatka vaan lisääntyisi).
 

Yhteistyössä