Kotiäidit: Minkälaista ohjattua toimintaa pidätte lapsille?

  • Viestiketjun aloittaja eevi
  • Ensimmäinen viesti
eevi
minä olen ollut jo kotiäippänä yli 5, lapset siis 5v, 3v ja 1v ja olin hämilläni kun tuttavani on nyt ollut kipeä pari viikkoa ja poti huonoa omaatuntoa kun on tuo ohjattu toiminta jäänyt päivisin pois kun ei jaksa.

Siis mitä ohjattua toimintaa te pidätte lapsille?

Ei meillä vaan ole mitään semmosta, olenko nyt huono äiti?

Me ulkoillaan joka päivä pari tuntia, muksut kattoo elokuvaa kun 1v on päikkäreillä, leikkiivät, piirtävät/värittävät ja taas leikkivät. Siinä meidän päivän ohjelma.
Askarrelaan kun on aihetta, esim. nyt isänpäiväksi, jouluksi, pääsiäiseksi, vapuksi jne.

 
Sisi jos olisin edelleen tkotona, meidän päivä menis ihan niinkuin sullla. Jonkun kerran tai kaksi viikossa mentäis kerhoon. siinä se. EIhän mukulat ihmeitä kaipaa. Meillä pojat nauttii eniten kun ollaan vaan ja touhutaan tai tehään ruokaa
 
+
no ulkoillaan,askarrellaan pelaillaan leikitään,leivotaan,laitetaan ruokaa yhdessä,tehdään kotihommia yhdessä ym.mutta ei tienkään tuota kaikkea joka pvä.ja sitten käydään perhekerhossa
 
RPM
Pojalla 2xvko kerho ja tytöllä 1xvko...piirretään, askarrellaan, väritetään, ulkoillaan, pari kertaa vko käydän kaupassa... siinä se =) viikonloppuna kyläillään ja ulkoillaan koko perhe yhdessä.
 
No puuhataa kaikenlaista, mutta enpä ole ajatellu sen olevan ohjattua toimintaa :LOL: leivotaan, piirrellään, lapsi puuhaa palapelejä ja askartelut tehdään etupäässä avoimessa päiväkodissa (ja se on ohjattua toimintaa ) =)
 
h
Katsotteko te edelliset tuon kaiken ohjatuksi toiminnaksi? Suunnitteleko aina etukäteen jonkun viikko-ohjelman? Ei meillä vaan... Pitäiskö mun nyt ottaa meillekin jotkut "askartelutuokiot"? Toki me joskus askarrellaan, mutta ihan fiiliksen mukaan tai jos korttia pitää vaikka mummolle väsätä.
 
nora
ei kai sen pidä olla ohjattua!?!?!? kait se kaikenlainen tekeminen on jossain suhteessa kuitenkin kotona yhdessä tekemistä ja valvottua... taas on joku keksinyt hienon nimen tavallisille pienten lasten ajankuluille :D

kyllä meillä askarrellaan, leivotaan, ulkoillaan yms. ja retkeillään metsissä, mutten pidä sitä minään ohjattuna toimintana... mitä sitten ystäväsi tarkoittikaan..
 
eevi
eli ei teillä muillakaan oo mitään ihmeitä ohjattua toimintaa, en kirjottanut noita siivouksia jamuita kun meille ne on niin jokapäivästä normijuttua, ihan kyllä niinkuin nuo mitä kirjotinkin, aattelin lähinnä että pidättekö kotona esim. jotain lauluhetkeä, jumppahetkeä tai muuta ohjattua juttua.....
Meillä ei käydä kerhoissa, mutta kavereitten kaa ulkoillaan joka päivä jne. (mitä jokirjotinkin).
 
eevi
Alkuperäinen kirjoittaja nora:
ei kai sen pidä olla ohjattua!?!?!? kait se kaikenlainen tekeminen on jossain suhteessa kuitenkin kotona yhdessä tekemistä ja valvottua... taas on joku keksinyt hienon nimen tavallisille pienten lasten ajankuluille :D

kyllä meillä askarrellaan, leivotaan, ulkoillaan yms. ja retkeillään metsissä, mutten pidä sitä minään ohjattuna toimintana... mitä sitten ystäväsi tarkoittikaan..

en edes älynnyt kysyä mitä tarkotti ohjatulla toiminnalla kun häkellyin niin ja aattelin et nyt oon pilannu lapsni tai jotain kun ei meillä oo mitään ohajattua toimintaa vaan ihan normi juttuja :/ :)
 
RPM
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Katsotteko te edelliset tuon kaiken ohjatuksi toiminnaksi? Suunnitteleko aina etukäteen jonkun viikko-ohjelman? Ei meillä vaan... Pitäiskö mun nyt ottaa meillekin jotkut "askartelutuokiot"? Toki me joskus askarrellaan, mutta ihan fiiliksen mukaan tai jos korttia pitää vaikka mummolle väsätä.
:LOL: no en kyllä muuten katso...hyvä kysymys... meillä touhutaan ei minkään kellon mukaan tai päivien mukaan....sillon kun lapset haluaa jotain tehdä =)
 
Ei mun mielestä kotona tarvitse kellonaikojen mukaan ohjattuja toimintoja pidellä, tavalliset touhut askarteluista, piirtämisistä, ruoanlaitosta yms yhdessä ovat ihan riittäviä, pääasia että kaikki viihtyy ja tykkää :)
 
Sanoisin niin, että lapsen on tietyssä vaiheessa hyvä opetella mm. saksen käyttöä. Jos 5 v. on kotona, tietynlainen ohjattu toiminta on kyllä hyväksi ellei sitten käy jossain kerhoissa. On helpompi sitten tottua myös eskarin ohjattuun toimintaan.

Minä voisin kuvitella, että jos olisin lasten kanssa kotona, meillä askarreltaisiin, varmaan voisi miltei päivittäin olla laulu / musiikkituokio, meillä kun kaikki siitä tykkää. Mutta tietenkään joka päivä ei jotain ohjattua tomintaa olisi.
 
eevi
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sanoisin niin, että lapsen on tietyssä vaiheessa hyvä opetella mm. saksen käyttöä. Jos 5 v. on kotona, tietynlainen ohjattu toiminta on kyllä hyväksi ellei sitten käy jossain kerhoissa. On helpompi sitten tottua myös eskarin ohjattuun toimintaan.

Minä voisin kuvitella, että jos olisin lasten kanssa kotona, meillä askarreltaisiin, varmaan voisi miltei päivittäin olla laulu / musiikkituokio, meillä kun kaikki siitä tykkää. Mutta tietenkään joka päivä ei jotain ohjattua tomintaa olisi.

mutta mitä tämä ohjattu toiminta on? esim. nyt 5v:lle?

Kuten kirjoitin kyllä meillä askarrellaan aina kun on tarvetta ja halua, nyt hain just sitä että joku kertoisi mitä on se ohjattu toimint? =)
 
kinse
5-vuotiaille on päivähoidossa pikkueskari-tehtäviä, eli tietyt perustaidot olis hyvä opettaa myös kotona olevalle. oli ohjattua tai ei, niin leikkaus, liimaus, kirjainten ja numeroiden tunnistaminen ja muotojen piirtäminen + tunnistaminen ym. olis viisivuotiaalle hyödyllistä. mutta eihän sellaista nyt joka päivä tartte olla, et kyllä sairaana voi jättää ohjauksen väliin ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja eevi:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sanoisin niin, että lapsen on tietyssä vaiheessa hyvä opetella mm. saksen käyttöä. Jos 5 v. on kotona, tietynlainen ohjattu toiminta on kyllä hyväksi ellei sitten käy jossain kerhoissa. On helpompi sitten tottua myös eskarin ohjattuun toimintaan.

Minä voisin kuvitella, että jos olisin lasten kanssa kotona, meillä askarreltaisiin, varmaan voisi miltei päivittäin olla laulu / musiikkituokio, meillä kun kaikki siitä tykkää. Mutta tietenkään joka päivä ei jotain ohjattua tomintaa olisi.

mutta mitä tämä ohjattu toiminta on? esim. nyt 5v:lle?

Kuten kirjoitin kyllä meillä askarrellaan aina kun on tarvetta ja halua, nyt hain just sitä että joku kertoisi mitä on se ohjattu toimint? =)
No se ohjattu toiminta voisi olla esim. askarteluhetki, lauluhetki jne. 5 v pitäisi opetella toimimaan ohjeiden mukaan, toimimaan ryhmässä. Niin minä asian ymmärtäisin.
 
eevi
Alkuperäinen kirjoittaja kinse:
5-vuotiaille on päivähoidossa pikkueskari-tehtäviä, eli tietyt perustaidot olis hyvä opettaa myös kotona olevalle. oli ohjattua tai ei, niin leikkaus, liimaus, kirjainten ja numeroiden tunnistaminen ja muotojen piirtäminen + tunnistaminen ym. olis viisivuotiaalle hyödyllistä. mutta eihän sellaista nyt joka päivä tartte olla, et kyllä sairaana voi jättää ohjauksen väliin ;)
siis oikeesti pitääkö jo 5 vuotiaan tunnistaa kirjaimet ja numerot???
 
Viisi vuotiaan kanssa voi opetella jo kirjaimia ja numeroita, muotoja ja käsitteitä.Alla, päällä, sivulla jne. Oman nimen kirjoittamista ja muita käden taitoja.
Tai ulkona pallo leikkejä, tasapainoilua ym.
Nää tekemiset on kyllä aikapaljon ihan normi juttuja joita ei ajattele sen kummemmin.Niitä vaan tehään ihan luonnostaan.
 
eevi
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja eevi:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sanoisin niin, että lapsen on tietyssä vaiheessa hyvä opetella mm. saksen käyttöä. Jos 5 v. on kotona, tietynlainen ohjattu toiminta on kyllä hyväksi ellei sitten käy jossain kerhoissa. On helpompi sitten tottua myös eskarin ohjattuun toimintaan.

Minä voisin kuvitella, että jos olisin lasten kanssa kotona, meillä askarreltaisiin, varmaan voisi miltei päivittäin olla laulu / musiikkituokio, meillä kun kaikki siitä tykkää. Mutta tietenkään joka päivä ei jotain ohjattua tomintaa olisi.

mutta mitä tämä ohjattu toiminta on? esim. nyt 5v:lle?

Kuten kirjoitin kyllä meillä askarrellaan aina kun on tarvetta ja halua, nyt hain just sitä että joku kertoisi mitä on se ohjattu toimint? =)
No se ohjattu toiminta voisi olla esim. askarteluhetki, lauluhetki jne. 5 v pitäisi opetella toimimaan ohjeiden mukaan, toimimaan ryhmässä. Niin minä asian ymmärtäisin.

meillä nuo 5v ja 3v kävi vuos sitten vuoden verran kerhossa joka nyt jouduttiin lopettamaan ja kuten kirjoitin meillä on noita askartelu juttuja sun muita,mä vaan kuvittelin et ohjattu toiminta ois jotain muuta kunnoita ihan normi juttuja =) mutta kiitos!
 
eevi
Alkuperäinen kirjoittaja sintsu78:
Viisi vuotiaan kanssa voi opetella jo kirjaimia ja numeroita, muotoja ja käsitteitä.Alla, päällä, sivulla jne. Oman nimen kirjoittamista ja muita käden taitoja.
Tai ulkona pallo leikkejä, tasapainoilua ym.
Nää tekemiset on kyllä aikapaljon ihan normi juttuja joita ei ajattele sen kummemmin.Niitä vaan tehään ihan luonnostaan.

meillä 5v ja tuo 3v:kin osaa jo nuo muodot:pyöreä, kolmio jne. sekä all, päällä jne. käsitteet, ja muitakin juttuja.

Mutta tuosta olen hämmästynyt että 5v:n pitäs osata jo numerot ja kirjaimet, eikö koulu ole enää sitä varten missä niitä opetellaan?
Pitäälö niitä nytalkaa sit opettaa, 5v osaa kyllä kirjottaa omansa + muiden perheenjäsenten nimet.
 
tytönjapoikienmamma
No kotona kai elellään normaalia arkea , ulkoillaan, puuhaillaan lasten kanssa mitä milloimkin, kyläillän, piirrellään, lauleskellaaan, leikitään tai vaikka voimistellaan..Onko se sitten "ohjattua toimintaa". Kuullosti aika viralliseslta..
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sanoisin niin, että lapsen on tietyssä vaiheessa hyvä opetella mm. saksen käyttöä. Jos 5 v. on kotona, tietynlainen ohjattu toiminta on kyllä hyväksi ellei sitten käy jossain kerhoissa. On helpompi sitten tottua myös eskarin ohjattuun toimintaan.

Minä voisin kuvitella, että jos olisin lasten kanssa kotona, meillä askarreltaisiin, varmaan voisi miltei päivittäin olla laulu / musiikkituokio, meillä kun kaikki siitä tykkää. Mutta tietenkään joka päivä ei jotain ohjattua tomintaa olisi.
Myös luistelun, hiihdon, uinnin ja pyöräilyn opetus on hyvä viimeistään ennen kouluun menoa koska kaikkia niitä tarvitaan siellä, kuten myös saksien käyttö, piirtäminen.
 

Yhteistyössä