Kotiäitien Suomi(ko)?

No onpa kiva kuulla, että joku on kokenut, ettei ole tarvinnut mistään luopua/säästää. :) kaiketi kulutustottumukset ovat olleet sitten ennen lasta hieman eri luokkaa eri ihmisillä. Ensimmäinen vaihtoehto itsellä olisi ehkä ollut tehdä osa-aikaista työtä, mutta meillä onneksi homma järjestyi miehen työrytmin johdosta niinkin kivasti, että lapsella on ulkopuolinen hoitaja vain n. 8pv/kk.

Alkuperäiseen kysymykseen jos nyt vastaisi vihdoin, niin omista ystävistäni arviolta puolet on hoitanut/hoitaa lastaan kotona kolmevuotiaaksi asti, mutta uskon kyllä, että lukumäärä voi olla tuo 2/3 suomalaisista. Mielestäni Suomi tosiaan jos mikä, on kotiäitien luvattu maa. Eihän missään muualla maailmassa ole tällaisia perhevapaita, ja yleensäkin lapsen kotihoito kolmevuotiaaksi muualla kuin Suomessa (ja ehkä Pohjoismaissa) on melko tavatonta koko väestön keskuudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäiseen kysymykseen jos nyt vastaisi vihdoin, niin omista ystävistäni arviolta puolet on hoitanut/hoitaa lastaan kotona kolmevuotiaaksi asti, mutta uskon kyllä, että lukumäärä voi olla tuo 2/3 suomalaisista. Mielestäni Suomi tosiaan jos mikä, on kotiäitien luvattu maa. Eihän missään muualla maailmassa ole tällaisia perhevapaita, ja yleensäkin lapsen kotihoito kolmevuotiaaksi muualla kuin Suomessa (ja ehkä Pohjoismaissa) on melko tavatonta koko väestön keskuudessa.
Ollaan kerranki samaa mieltä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäiseen kysymykseen jos nyt vastaisi vihdoin, niin omista ystävistäni arviolta puolet on hoitanut/hoitaa lastaan kotona kolmevuotiaaksi asti, mutta uskon kyllä, että lukumäärä voi olla tuo 2/3 suomalaisista. Mielestäni Suomi tosiaan jos mikä, on kotiäitien luvattu maa. Eihän missään muualla maailmassa ole tällaisia perhevapaita, ja yleensäkin lapsen kotihoito kolmevuotiaaksi muualla kuin Suomessa (ja ehkä Pohjoismaissa) on melko tavatonta koko väestön keskuudessa.
Ollaan kerranki samaa mieltä :D
:D Ei kai tämä nyt sentään ihan eka kerta ole. :p

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäiseen kysymykseen jos nyt vastaisi vihdoin, niin omista ystävistäni arviolta puolet on hoitanut/hoitaa lastaan kotona kolmevuotiaaksi asti, mutta uskon kyllä, että lukumäärä voi olla tuo 2/3 suomalaisista. Mielestäni Suomi tosiaan jos mikä, on kotiäitien luvattu maa. Eihän missään muualla maailmassa ole tällaisia perhevapaita, ja yleensäkin lapsen kotihoito kolmevuotiaaksi muualla kuin Suomessa (ja ehkä Pohjoismaissa) on melko tavatonta koko väestön keskuudessa.
Ollaan kerranki samaa mieltä :D
:D Ei kai tämä nyt sentään ihan eka kerta ole. :p
No ei ehkä eka...mut varmaan ensimmäinen kädellinen vasta menossa :D :LOL:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäiseen kysymykseen jos nyt vastaisi vihdoin, niin omista ystävistäni arviolta puolet on hoitanut/hoitaa lastaan kotona kolmevuotiaaksi asti, mutta uskon kyllä, että lukumäärä voi olla tuo 2/3 suomalaisista. Mielestäni Suomi tosiaan jos mikä, on kotiäitien luvattu maa. Eihän missään muualla maailmassa ole tällaisia perhevapaita, ja yleensäkin lapsen kotihoito kolmevuotiaaksi muualla kuin Suomessa (ja ehkä Pohjoismaissa) on melko tavatonta koko väestön keskuudessa.
Norjassa on käsittääkseni samantapainen kotihoidon tuki 1-3-vuotiaille lapsille kuin Suomessakin, mutta sitä kai saa yhteensä vain 23 kk ajalta. Muuten vanhempainrahaa saa täysimääräisenä 44 viikkoa. Ruotsissa saa vanhempainrahaa 480 päivää. Useammasta lapsesta saa lisäpäiviä. Ruotsissa kuitenkin tuetaan isien kotiinjäämistä enemmän kuin Suomessa. Tanskassa vanhempainrahaa saa 52 viikkoa. Eli käytännöt vaihtelevat pohjoismaissa aika paljon. Äitien osa-aikatyö on kai niissä suositumpaa kuin Suomessa.

Olen kyllä siinä (harha?)luulossa että aika monessa länsimaassa naiset jäävät kotiäideiksi ainakin joksikin aikaa jos miehen tulot riittävät siihen mutta voin olla täysin väärässäkin. Se on joka tapauksessa enemmän sidoksissa miehen palkkaan kuin Suomessa.
 
SEE
IEVA kyseli että mikä on muiden mielestä keskituloinen. Virallinen määrityshän menee jotenkin näin: (ihan tarkkoja summia en muista)

Pienituloinen: 1800 euroa tai alle (brutto)
Alempi keskituloinen 1800-2600
ylempi keskituloinen 2600-3500
suurituloinen 3500-->

Itse pidän keskituloisena sellaisia jotka tienaa about 30000euroa vuodessa +/- paritonnia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
IEVA kyseli että mikä on muiden mielestä keskituloinen. Virallinen määrityshän menee jotenkin näin: (ihan tarkkoja summia en muista)

Pienituloinen: 1800 euroa tai alle (brutto)
Alempi keskituloinen 1800-2600
ylempi keskituloinen 2600-3500
suurituloinen 3500-->

Itse pidän keskituloisena sellaisia jotka tienaa about 30000euroa vuodessa +/- paritonnia...
Viralliset määritykset tiesinkin, mutta uskon ihmisillä silti olevan erilaisia käsityksiä asiasta. Monikaan ei varmaan esim. tee eroa alemman ja ylemmän keskitulon välillä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
IEVA kyseli että mikä on muiden mielestä keskituloinen. Virallinen määrityshän menee jotenkin näin: (ihan tarkkoja summia en muista)

Pienituloinen: 1800 euroa tai alle (brutto)
Alempi keskituloinen 1800-2600
ylempi keskituloinen 2600-3500
suurituloinen 3500-->

Itse pidän keskituloisena sellaisia jotka tienaa about 30000euroa vuodessa +/- paritonnia...
Viralliset määritykset tiesinkin, mutta uskon ihmisillä silti olevan erilaisia käsityksiä asiasta. Monikaan ei varmaan esim. tee eroa alemman ja ylemmän keskitulon välillä.
Mä ajattelisin suurituloisina ne jotka tienaa yli 3000 kuussa. :/ Keskituloisina taas suunnilleen ne jotka on tuossa alemmassa keskituloluokassa... kai mä olen sitten vähään tyytyväinen. :LOL:
 
Minulle PERHE on pieni tuloinen, jos se tienaa alle 3000e/kk. Suurituloinen yli 5000e. Normaali jotain siltä väliltä.
Ja puhun NETTO tuloista, koska näissä summissa SE on MUN mielestä se ratkaiseva tekijä :/
Tai jotakin tämmöstä :D
 
Joo Norjassa vanhempainrahaa saa valita joko 10 kk jolloin korvaus on 100% palkasta tai 12kk ja korvaus on 80% palkasta. Tämä vain jos työssäoloehto täyttyy eli pitää olla ollut palkkatyössä 6kk kymmenestä laskettua aikaa edeltävästä kuukaudesta. Jos tämä ei täyty, on kertakorvaus 30 000 kruunua eikä muuta.

Kotihoidontuesta tiedän sen verran, että Norjassa maksetaan myös silloin khh:a, jos äiti on osa-aikatyössä ja lapsella on osa-aikainen päiväkotipaikka. Viikkotuntimäärä hoidossa ratkaisee ja sen mukaan sitten maksetaan tukea. Tällaista mahdollisuutta Suomessa ei ole, mikä on ikävämpi juttu. Itsellä on juuri tämän osittaisen kotihoidontuen haku meneillään, katsotaan mitä päättävät. Toive olisi saada edes osa päiväkotimaksusta katettua tällä tuella...
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
IEVA kyseli että mikä on muiden mielestä keskituloinen. Virallinen määrityshän menee jotenkin näin: (ihan tarkkoja summia en muista)

Pienituloinen: 1800 euroa tai alle (brutto)
Alempi keskituloinen 1800-2600
ylempi keskituloinen 2600-3500
suurituloinen 3500-->

Itse pidän keskituloisena sellaisia jotka tienaa about 30000euroa vuodessa +/- paritonnia...
Viralliset määritykset tiesinkin, mutta uskon ihmisillä silti olevan erilaisia käsityksiä asiasta. Monikaan ei varmaan esim. tee eroa alemman ja ylemmän keskitulon välillä.
Kirjoituksessa kyllä keroin myös oman mielipiteeni! Viralliset määritelmät laitoin ihan yleisesti sillä en usko että kaikki noita edes tietää. Kyllähän toi haitari on aika suuri jos puhutaan "vain" keskituloisista, melkein 2 tonnia!!
 
olen ollut kotiäitinä 10 vuotta,siinä olen kyllä käynyt koulua ja ollut vähän aikaa töissä,mutta pääsääntöisesti kotiäiti.Olemme nyt yrittäjiä joten jatkan kotiäitiyttä ja samalla hoitelen firman asioita kotoa käsin.toimii meillä hyvin.
 
Aika hurjalta tuo ajatus kodinhoitotuella olemisesta tuntuu minullakin. Olen kk päästä jäämässä esikoisen äippälomalle ja näillä näkymin poitsu lähtee reilun vuoden ikäisenä päivähoitoon.

Asuntolaina ei ole ylimitoitettu mutta halutaan maksaa se kohtuuajassa pois ja siinä en kyllä suostu tinkimään mihinkään vuoden lyhennysvapaisiin...

Toisaalta kun kunnassa ei ole mitään lisiä ja palkka miinus yksi nolla = kodinhoitotuki niin ei tunnu olevan mitään järkeä eikä miehenikään näe semmoista vaihtoehtoa että jäätäisiin vuosiksi kotiin. Tietty nyt säästetään ja yritetään sitkistellä niin monta kuukautta kun vaan voi mutta lainojen takia se jää aika vähään, max. 6 kk kh:ta.

Toinen näkemys, Hienoa on, jos jossain perheessä voi äiti/isä olla kolme vuotta kotona lasten kanssa ilman mitään urapaineita tms. Meikäläisen alalla muutenkin 3 vuoden tauko olisi aika urallinen itsemurha joten sekin velvoittaa palaamaan töihin.

Elämä on kyllä valintoja täynnä. 2/3 äideistä tuntuu kyllä minustakin aika kovalta määrältä. Tuttavapiirissä on syntynyt ainakin 5 lasta nyt lähivuosina eikä yhdenkään kohdalla ole tuo 3 vuotta toteutunut, joten se minua ihmetyttää mutta ehkä nuo kotiäidit eivät vaan ole osuneet minun tuttavapiiriin...
 
En minäkään jaksa kyllä tuohon uutiseen uskoa, jotain väärinkäsitystä pitää olla. Itse olin pisimmilläni 3 vuoden jakson lasten kanssa kotona kotihoidontuella ja mies oli koko tuon ajan opiskelija ilman mitään tuloja, edes opintorahaa! Siitä on hengissä selvitty ja kiitos riitti meille. Kuopus lähti 1-vuotiaana hoitoon ja minä töihin ja hyvin on mennyt.
 
joo katoin noita keskituloja ym =) , meil ei tollasist oo tietookaan, miltähän tuntuis tienata 3tonnia kuus!! ei silti, onhan tää pienellä paikkakunnalla asunnotkin eri hintaluokkaa kun cityis.onneksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Martza:
joo katoin noita keskituloja ym =) , meil ei tollasist oo tietookaan, miltähän tuntuis tienata 3tonnia kuus!! ei silti, onhan tää pienellä paikkakunnalla asunnotkin eri hintaluokkaa kun cityis.onneksi.
Juu ei viitti ees haaveilla :whistle: :D
Tai sit on vaan väärällä alalla ;)
 

Yhteistyössä