Kotiäitikaverini totesi, että "tekosyitä", kun en ehdi ja jaksa harrastaa liikuntaa.

  • Viestiketjun aloittaja "Minna"
  • Ensimmäinen viesti
"Minna"
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleeni tämä.

Kävin aikaisemmin 3-4 kertaa viikossa salilla ja juoksemassa, mutta työt aloitettuani tuo on jäänyt. Tähän tuo kotiäitikaverini totesi, että "tekosyy ettei töitten takia muka ehdi".

Olen töissä 8-16. Herään klo 6 ja lähden viemään lapsia pk:hon seitsämältä. Kotona olemme aina noin klo: 17-18 riippuen siitä tarvitseeko käydä kaupassa tai asioilla. Tämän jälkeen on vuorossa ruuanlaitto ja kotityöt. Lapset menevät nukkumaan kahdeksalta. Eli valveillaoloaikaa lasten kanssa jää huimat 2- 3h. Minusta on ihan ymmärrettävää, että jos aikaa lasten kanssa on näin vähän, sen haluaa viettää heidän kanssaan eikä lähteä salille. Ja jos lähtisin salille heidän nukkumaan menonsa jälkeen, olisin kotona yhdeltätoista.

Viikonloppuisin olemme usein sukuloimassa, jos olemme kotona, silloin voin lähteä liikkumaan. Mutta motivaatio ei ole kovin kova, jos tietää ehtivänsä salille vain kerran- kaksi kuussa. Lasten kanssa toki lenkkeillään..

Tämä kotiäitikaverini ei ole ollut töissä lasten saannin jälkeen, joten minua suoraan sanottuna välillä v****ttaa, kun kertoo näitä totuuksiaan ilman omaa kokemuspohjaa.

Mielipiteitä? Kokemuksia? Vinkkejä?
 
"vieras"
No eiköhän sulla syynä ole se että sua ei huvita, jos jotain tarpeeksi haluaa siihen myös löytyy aikaa. Ai millä tavalla? No sun tapauksessa esimerkiksi sillä tavalla, että käyt siellä kaupassa vain kerran viikossa ja ostat kaikki seuraavan viikon ruoat silloin. Ja on sitä nyt muitakin liikuntamuotoja kuin sali, joka vaatii aktiivisen käytön, että on jotain hyötyä.
 
  • Tykkää
Reactions: soja
suniim
Olen töissä, mutta pidän tasan tarkkaan huolen, että pääsen kolmesti viikossa lenkille. Voihan sitä pitää itsekkäänä, mutta minulle juoksu on myös rentoutumista, joten uskon, että se antaa minulle voimia jaksaa enemmän. Olisiko sinun mahdollista tehdä ruokia kerralla enemmän ja pakkaseen, jolloin aikaa jäisi illasta enemmän? Lisäksi pyrkiä käymään kaupassa kerran viikossa. Kotitöitä saa mieskin varmasti tehtyä kun olet salilla.
 
fro
Miksi sitä niin hirveästi pitäisi "harrastaa liikuntaa"?? Eiköhän tuota liikkumista tule jo siinä päivän mittaan askareita toimitellessa. Ap:n liikkumiset eivät kaverille kuulu.
 
guuiö
kyllähän se itsestä on kiinni. minulla 3 lasta, kaksi koiraa, joista toinen pentu ja kolmivuorotyö ja siltikin ehdin salille hyvin. enemmän kyllä ulkoilen ja lenkkeilen kun käyn salilla.

eikö mies voisi tehdä välillä ruokaostoksia ja hakea lapsia. sinä voisit mennä suoraa töistä salille. Tai sitten kävisitte vain kerran viikossa kaupassa.
 
"jee"
kerta viikossa kauppaan :O miten te saatte kaiken ruuan mahtumaan jääkaappiin tai lähinnä sen maitomäärä vai vettäkö te juotatte ja kalkkitabuja syötätte.
Kyllähän sekin tietysti ratkaisu on kun jättää maidot ja jugurtit ostamatta, viehän se kalkkitabu paketti vähemmän tilaakin
 
[QUOTE="vieras";26751137]No eiköhän sulla syynä ole se että sua ei huvita, jos jotain tarpeeksi haluaa siihen myös löytyy aikaa. Ai millä tavalla? No sun tapauksessa esimerkiksi sillä tavalla, että käyt siellä kaupassa vain kerran viikossa ja ostat kaikki seuraavan viikon ruoat silloin. Ja on sitä nyt muitakin liikuntamuotoja kuin sali, joka vaatii aktiivisen käytön, että on jotain hyötyä.[/QUOTE]

Uskon kanssa että se motivaatio on tuossa tärkeä tekijä. Jos siis on puoliso joka tekee suht normaalia työaikaa (vaikka sitten vuorotyönä) niin halutessaan lienisi mahdollisuus järjestää sitä aikaa salilla käyntiin. Mutta mikään pakkohan ei ole haluta, voi myös todeta että nyt en vaan jaksa sellaiseen panostaa.
 
"Minna"
Niin totta tuo, että mikäli pitää asiaa tarpeeksi tärkeänä, sille löytää kyllä aikaa. Itse pidän lapsiani tällä hetkellä tärkeimpänä ja siksi en ole valmis uhraamaan vähäistä vapaa-aikaani muuhun kun heidän kanssaan olemiseen.

Ja totta sekin, että ihan laiskottaakin. Kyllä 10 tunnin työ + työmatka-yhdistelmä vie aika tehokkaasti mehut.
 
iääi
[QUOTE="jee";26751162]kerta viikossa kauppaan :O miten te saatte kaiken ruuan mahtumaan jääkaappiin tai lähinnä sen maitomäärä vai vettäkö te juotatte ja kalkkitabuja syötätte.
Kyllähän sekin tietysti ratkaisu on kun jättää maidot ja jugurtit ostamatta, viehän se kalkkitabu paketti vähemmän tilaakin[/QUOTE]

hyvin mahtuu. maitoa meillä juodaan ruoan kanssa muuten vettä. jugurtteja vain vähän ja niitäkin sitten litran purkeissa jos ostetaan edes. on iso jääkaappi, eikä 5 henkinen perhe nyt niin paljon viikossa syö, että pitää kärrykaupalla ruokaa haalia. pakastinkin on keksitty.
 
"qwerty"
Itse käyn työmatkat polkupyörällä (noin 18 km suuntaansa). Siinä saa jo aika kivasti liikuntaa. Sitten käyn juoksemassa 2-3 kertaa viikossa noin puoli tuntia kerrallaan. Juoksusession jälkeen 10 minuttin tehotreeni kotona (kahvakuulat yms.) siten että pulssi on korkealla koko ajan.
 
"..."
Ymmärrän että lapset priorisoidaan kuntoilun edelle. Jos kuitenkin liikunta kiinnostaa, googlaa vaikka kotioloissa (tai esim. toimistossa) tehtäviä helppoja, nopeita (esim. 5-10min. kerrallaan) intervallitreenejä. Youtubessa hyviä videoita, itse koen tehokkaiksi noi.
 
suniim
[QUOTE="Minna";26751166]Niin totta tuo, että mikäli pitää asiaa tarpeeksi tärkeänä, sille löytää kyllä aikaa. Itse pidän lapsiani tällä hetkellä tärkeimpänä ja siksi en ole valmis uhraamaan vähäistä vapaa-aikaani muuhun kun heidän kanssaan olemiseen.

[/QUOTE]

Sitten vastaat kaverillesi noin. Lapset voi ottaa mukaan liikkumaan (pyöräilevät kun juokset/pyöräilet tai mies kyydittää pyörällään). Illalla lasten nukkuessa voi, kuten joku jo mainitsi, hyvin jumpata kun katsoo vaikka televisiota tai lähteä sinne lenkille.
Tuohon viikko-ostoksiin, meillä ihan normaali jääkaappi, maidot mahtuu hyvin (lapset juovat, ei aikuiset).
 
[QUOTE="Minna";26751166]Niin totta tuo, että mikäli pitää asiaa tarpeeksi tärkeänä, sille löytää kyllä aikaa. Itse pidän lapsiani tällä hetkellä tärkeimpänä ja siksi en ole valmis uhraamaan vähäistä vapaa-aikaani muuhun kun heidän kanssaan olemiseen.

Ja totta sekin, että ihan laiskottaakin. Kyllä 10 tunnin työ + työmatka-yhdistelmä vie aika tehokkaasti mehut.[/QUOTE]

Siksi kannattaakin sanoa noin eikä selitellä ettei ole aikaa tai mahdollisuutta. Siis sanot vaan että nykyään sinulle jää arkisin varsin vähän aikaa lasten ja perheen kera, osa tuostakin ajasta menee kotitöihin, kaupassakäyntiin ym. Siksi mielummin panostat tuon "vapaa-ajan" lapsiin kuin kuntosalille. :)
 
halipupu harmaana
Oletko ap yh vai yrittäjän vaimo vai miksi miehesi ei voi minään iltana hakea lapsia päiväkodista, käydä kaupoassa ja tehdä ruokaa? Minä ainakin kaipaan omaa aikaa ja liikuntaa, joten kerran viikossa on pakko päästä jumppaan pariksi tunniksi. Kyllä ne lapset isänkin kanssa pärjäävät ja isä pärjää lasten kanssa kun saa mahdollisuuden.
 
"minttu"
Mun mies kiteytti asian helvetin hyvin: Kulta rakas, me ehditään himoliikkumaan koko loppuelämä. Lapset on nyt pieniä - ollaan heidän kanssa ja pyöritetään pakollista arkea, ilman turhia stressejä. Ei siitä lapsetkaa nauti jos vanhemmat kokoajan on menossa ja tulossa.

Kuinka viisas mies mulla onkaan. Totta. Kunhan perusterveydestä pitää huolen. Treenatan sitten kun pahimmat ruuhkavuodet on ohi.
 
..
Ihme porukkaa kun ei ymmärrä että jos on vaan 2-3h päivässä aikaa olla lasten kanssa niin silloin saattaisi haluta olla sen ajan niiden kanssa eikä lähteä salille, vaan maristaan siitä miten itse ehtii (tuskinpa on samanlainen aikataulu tai sitten kyllä lapset jo kärsii jos näkee vanhempaa jotain tunnin päivässä..) ja että keksisit vaan tekosyitä olla menemättä salille..huoh.
Kyllähä sitä saa itestäänki pitää huolta mutta mulle tulis itelle paska olo jos ois mahollista nähdä lapsia vaan pari tuntia päivässä ja sen ajan käyttäisin johkin jumppaamiseen tms, vaikka onkin itelle hyväksi..

Eikä ap vissiin sanonut että joka päivä kävisi kaupassa vaan että 17-18 ovat kotona RIIPPUEN siitä tarviiko käydä kaupassa/onko menoja, kyllä siellä kaupassakin on pakko joskus sentään käydä, enkä kyllä ite vois ainakaan koko viikon ruokia yms hakea kerralla, nehän ehtii mennä huonoks jo siinä ajassa ja pakastimeenkaan ei välttämättä mahdu..
 
suniim
Ihme porukkaa kun ei ymmärrä että jos on vaan 2-3h päivässä aikaa olla lasten kanssa niin silloin saattaisi haluta olla sen ajan niiden kanssa eikä lähteä salille, vaan maristaan siitä miten itse ehtii (tuskinpa on samanlainen aikataulu tai sitten kyllä lapset jo kärsii jos näkee vanhempaa jotain tunnin päivässä..) ja että keksisit vaan tekosyitä olla menemättä salille..huoh.
Kyllähä sitä saa itestäänki pitää huolta mutta mulle tulis itelle paska olo jos ois mahollista nähdä lapsia vaan pari tuntia päivässä ja sen ajan käyttäisin johkin jumppaamiseen tms, vaikka onkin itelle hyväksi..

Eikä ap vissiin sanonut että joka päivä kävisi kaupassa vaan että 17-18 ovat kotona RIIPPUEN siitä tarviiko käydä kaupassa/onko menoja, kyllä siellä kaupassakin on pakko joskus sentään käydä, enkä kyllä ite vois ainakaan koko viikon ruokia yms hakea kerralla, nehän ehtii mennä huonoks jo siinä ajassa ja pakastimeenkaan ei välttämättä mahdu..
Aloittaja lopetti aloituksensa sanoihin:
Mielipiteitä? Kokemuksia? Vinkkejä?

Niinpä kerroin kokemuksia ja annoin mahdollisia vinkkejä.
 
"jaaha"
No, eihän se mikään tekosyy ole, kun oikeasti olet tuota mieltä, että haluat käyttää ajan lapsiin mieluummin ja tiedostat miten haluat toimia. En nyt näe mitään ongelmaa tässä.
 
"vieras"
Ei oo kyllä kivan olonen kaveri, itse en viittis kommentoida kavereitteni liikkumisia tuolla tavalla. Niin se vain on että ihmiset preferoivat aikansa eri tavalla, mutta se miten aikansa käyttää, ei kuulu muille.

Haluaisitko liikkua enemmän? Tuli nimittäin mieleen, että kahvakuulat voisivat olla hyvä ostos kotiin. Treeni ei vie kauaa aikaa ja sen voi tehdä kotona. Lapsetkin voi jumpata vieressä jos haluavat :)
 
wert
Kyllä mä vaan kerkiin, vaikka on sama tilanne kun sulla. Mieskin ehtii. Vuorotellen käydään lenkillä sitten klo 20, kun lapset nukkuu. Se on uhan asenteesta kiinni, onko se myöhään vai ei. Kaupassa käydään 2 krt viikko, eikä sielläkään molempia tartte. Toinen käy töistä tullessaan.
 

Yhteistyössä