Kotiäitiys ei ole työtä eikä kotiäiti ole mikään arjensankari...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
fifiia ei jaksa kirjautua
:LOL: Haastava työ tuottaa iloa! Ja tuloksista vasta tyydytystä saakin :D Onneksi kaikki eivät ajattele kuten sinä. Muuten tämänkin maan kansantalous olisi yhtä ruikulilla kuin Romaniassa! Jospa menisitkin sinne siipeilemään? Voi olla, ettei elättäjää ihan äkkiä löytyisikään...
:D Minä pidän itseäni kotiäitinä vaikka teen ansiotyötäkin 7 päivänä viikossa. Ehkä kannattaisi selata ketjua vähän taaksepäinkin.
 
vinksis
Oikeita sankareita on ne jotka osaavat yhdistää molemmat! Mä käyn osa-aikatöissä, hoidan lapsen kotona ja siihen päälle vielä opiskelen yliopistossa.. Niin, että vaviskaa ja hävetkää koti- ja työäidit.. =D
Mä olen hoitanut opiskeluni ennen lasten hankintaa. Tehnyt töitä siten että säästötilillä on riittävästi rahaa ja nyt voin "laiskotella" kotona lapsen kanssa.

Eihän tälläiseen olisi ollut mahdollisuutta vaikkapa 60 vuotta sitten. Silloin Suomi oli maaseutua ja lapsia hoisi kaikki, lapset pyöri jaloissa ja mummo, isosiskot, piiat, rengit, tädit, sedät, äiti ja isä hoisi niitä, milloin kukakin kerkesi. Aika tuore juttu tämä, että äiti tai isä on yksikseen lasten kanssa kotona. Ja jokainen täysjärkinen tämän kokenut tietää myös sen, että toisaalta on helppoa (jos vertaa työelämään), mutta toisaalta hemmetin intensiivistä ja sitovaa.
 
kikikii
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23267183:
Näen sen vaan aika säälittävänä/halveksuttvana juttuna että eletään toisten lompakolla kun ei vaan huvita itse elättää itseään ja lapsiaan. Toki se olisi itse kullekin kivaa heittäytyä toisten elätettäväksi mutta onko sellainen vastuullisen aikuisen ihmisen toimintaa?
Kateellisten panettelua. Jos ei itsetunto kestä olla toisen elätettävänä niin voi voi sulle :) minä nautin YHDEN kokonaisen vuoden siitä, jonka jälkeen palaan kyllä sinne samoille työapajille kuin te itsenäiset.
 
dfdf
[QUOTE="pah";23261378]Kyllä minä vaan haluan verorahojeni menevän suomalaisten syntyvyyteen, perheille ja vanhuksille, mieluummin kuin mamuille, .[/QUOTE]

Mamuthan täällä eniten lisääntyvät ja heillä on perinteisesti suurperheita. Mamuille siis nämäkin rahat menevät.

Tilastotiedot Englannnista kertovat, että mamut lisääntyvät 10 kertaa nopeammin kuin alkuperäsväestö. Sama suunta on varmasti Suomessakin.
 
"vieras"
Mamuthan täällä eniten lisääntyvät ja heillä on perinteisesti suurperheita. Mamuille siis nämäkin rahat menevät.

Tilastotiedot Englannnista kertovat, että mamut lisääntyvät 10 kertaa nopeammin kuin alkuperäsväestö. Sama suunta on varmasti Suomessakin.
Tiedän kaksi mamu suurperhettä. Kummassakaan vanhemmat ei osaa suomea vaikka useamman vuoden on täällä majailleet.
 
Itsenäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Itsepäinen;23268314:
Millä laskukaavalle se "itsenäinen" tämän 120 000 e laski?
Kotihoidontuki (minimi äitiyspäiväraha ei sen kummempi taida olla) on sen vajaa 400e minulla.
12 x 400=4800e/vuosi
4800 x 10= 48 000 e/10 v aikana.

Hitto multa on pimitetty ISO raha :O Missä mun loput lorvimisrahat on??

:LOL:

Joutavan päivästä muuten tämä inttäminen tästä asiasta.
Kotiäiti vs. työäiti = jokaisen oma valinta!!!!
Arvioin varovaisesti että äidin kulutukseen + äidin osuus lapsen elatuksesta olisi 1000e/kk. Näin ollen äiti saa tähän yhteiskunnalta 400 e ja mieheltä sitten 600 e/kk. 10 vuotta tarkoittaa sitten että äiti saa lahjoituksena 120000 puolisolta/yhteiskunnalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23269583:
Arvioin varovaisesti että äidin kulutukseen + äidin osuus lapsen elatuksesta olisi 1000e/kk. Näin ollen äiti saa tähän yhteiskunnalta 400 e ja mieheltä sitten 600 e/kk. 10 vuotta tarkoittaa sitten että äiti saa lahjoituksena 120000 puolisolta/yhteiskunnalta.
Unohdetaan hetkeksi tuo yhteiskunta, mutta mitä vikaa on siinä että puoliso elättää? Jos sopimus on yhteinen?

Meillä mies tienaa hyvin, joten elättää sitten minua ja lasta, mutta saa kyllä rahaa säästöönkin ja sijoituksiinsa. Voisin hyvin kuvitella, mitä hän sinulle sanoisi jos olisi tässä näkemässä kommenttisi, mutta antaa olla :D
 
Itsenäinen
Unohdetaan hetkeksi tuo yhteiskunta, mutta mitä vikaa on siinä että puoliso elättää? Jos sopimus on yhteinen?

Meillä mies tienaa hyvin, joten elättää sitten minua ja lasta, mutta saa kyllä rahaa säästöönkin ja sijoituksiinsa. Voisin hyvin kuvitella, mitä hän sinulle sanoisi jos olisi tässä näkemässä kommenttisi, mutta antaa olla :D
Olisi vaan aika noloa ottaa aikuisena, työkykyisenä ihmisenä vastaan rahaa toiselta omaan elatukseen. Ja onhan minulla elatusvelvollisuus lapsiani kohtaan. Ja aika vääristynyt malli tuo on lapsille. Että on ihan hyväksyttävää elää toisen rahoilla.

Entä sitten kun mies lähtee kun ei jaksa katsoa sitä kotona lorvivaa ämmää?
 
kikikii
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23269654:
Olisi vaan aika noloa ottaa aikuisena, työkykyisenä ihmisenä vastaan rahaa toiselta omaan elatukseen. Ja onhan minulla elatusvelvollisuus lapsiani kohtaan. Ja aika vääristynyt malli tuo on lapsille. Että on ihan hyväksyttävää elää toisen rahoilla.

Entä sitten kun mies lähtee kun ei jaksa katsoa sitä kotona lorvivaa ämmää?
Mähän kirjotin just hetki sitten, että jos ei oma itsetunto kestä niin minkäs sille voi. Turha tulla tänne kateellisena räkyttämään niille, joiden itsetunto kestää olla toisten elätettävänä.

Ja aika monessa perheessä nykyään jää mieskin lasten kanssa kotiin, ihan vaan tiedoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23269654:
Olisi vaan aika noloa ottaa aikuisena, työkykyisenä ihmisenä vastaan rahaa toiselta omaan elatukseen. Ja onhan minulla elatusvelvollisuus lapsiani kohtaan. Ja aika vääristynyt malli tuo on lapsille. Että on ihan hyväksyttävää elää toisen rahoilla.

Entä sitten kun mies lähtee kun ei jaksa katsoa sitä kotona lorvivaa ämmää?
Se on noloa sinusta, mutta koita olla työssäkäyvänä aikuisena myös sen verran fiksu, että ajattele t sen vain omalle kohdalle. Kaikki miehet eivät lähde, eivätkä kaikki kotona olevat äidit ole köyhiä :) Toisilla on takana sekä elämän- että työkokemusta, säästöjä. On tulevaisuuden suunnitelmia. Jos pidät kotihoidontuella elävää lorvivana, niin et tiedä vielä mistään mitään. Jokainen ystäväni ja tuttuni on palannut työelämään alle kahden vuoden kuluttua, ellei ole tehnyt toista lasta putkeen, kuten minä. Jokainen heistä arvostaa työntekoa, mutta arvostaa myös muita ihmisiä ja heidän valintojaan.

Pidät itseäsi selvästi fiksumpana ja parempana kuin muut, joten voit varmasti kertoa meille mikä on ratkaisusi tähän "ongelmaan"? Haluat kaikki äidit töihin, joten tiedät varmaan mistä kaikki äidit saavat töitä? Ja mistä ne äitiysloman sijaisuuksia tekevät saavat sitten töitä myös?
 
Itsenäinen
Mähän kirjotin just hetki sitten, että jos ei oma itsetunto kestä niin minkäs sille voi. Turha tulla tänne kateellisena räkyttämään niille, joiden itsetunto kestää olla toisten elätettävänä.

Ja aika monessa perheessä nykyään jää mieskin lasten kanssa kotiin, ihan vaan tiedoksi.
Kyse on kai omatunnosta, ettei halua käyttää muita ihmisiä taloudellisesti hyväkseen.
 
kikikii
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23269733:
Kyse on kai omatunnosta, ettei halua käyttää muita ihmisiä taloudellisesti hyväkseen.
Omatunto on se, joka sanoo, kun tekee jotain väärin. Omien lasten hoitamisesta minulla ei ainakaan omatunto kolkuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23269733:
Kyse on kai omatunnosta, ettei halua käyttää muita ihmisiä taloudellisesti hyväkseen.
Toisilla taas on kyse omastatunnosta, ei halua jättää omaa lastaan pienenä vieraan ihmisen hoitoon, vain ollakseen itse jotain muuta kuin "elätti".
 
.....
Mulle on tosi tärkeetä että mun lapsilla on katto pään päällä ja ruokaa. Uusia vaatteitakin saavat tarvittaessa. Mulle on tärkeää että ne maksetaan itse töistä tienatuilla rahoilla, eikä sossun tms tuilla. Mulla ei ole mitään tarvetta opettaa lapsilleni, että yhteiskunta maksaa kaiken, mitään ei tarvitse itse tehdä. Omien lapsien hoitaminen kun ei ole ansiotyötä.

Joten kyllä, nimenomaan ajattelen lapsia töissäkäymällä. Suoraan sanottuna säälittää naapuriperhe, jossa lapsia tehtaillaan liukuhihnalla eikä äiti ole ollut töissä viimeiseen 7 vuoteen. Säälittää nuo risaisissa vaatteissa kulkevat muksut, jotka haluaisivat huvipuistoon kesällä mutta eivät pääse, kun äiti on valinnut hoitaa muksut kotona. Joo ja kyllähän se sen teini-ikäisenkin mieltä lämmittää, ettei voi harrastaa mitään, kun nuorimpia lapsia hoidetaan kotona vuodesta toiseen. Varmasti oikein mukavaa jäädä ulkopuolelle kaverien menoista, kun ei ole edes luokkaretkeen varaa, tai vaikka leffaan. Mut hei, kotona on joka päivä kaurapuuroa jota syödä henkensä pitimiksi, jeij! Niin ja kyllähän perheen vanhemmat aina nähdessä muistaa mainita että "voi kun ei ole mihinkään varaa, ladakin hajosi ja kauppaan ei nyt päästä, päästäänkö kyydillä? "Olisiko teidän xxxx:llä pieneksi jääneitä vaatteita, me voitaisiin ottaa" , "Joo, meidänkin miccopecca tarvitsisi uuden pyörän, mutta ei ole varaa". Ai juu, mut onhan sossu jne.

Kyllä joskus voisi perhe (äiti) miettiä, onko se kotona olo niin järkevää vai olisiko parempi mennä ihan oikeasti töihin välillä. Köyhyydellä kun on paha tapa periytyä. Sitten muutaman vuoden päästä itketään sen perään, kun perheen nuoriso ei saa mitään tukia vaikka ammattiin opiskellessa (opintotukien lisäksi). Kas kun lasten kouluttaminenkin maksaa, mutta eihän sitä niissä hormoonihuuruissa tule mietittyä. Opetetaan lapsetkin nyhtämään sitten yhteiskunnalta, kun itsellä ei ne rahkeet riitä edelleenkään omaan toimeentuloon.
Meillä on myös isä joka on tienaavassa osassa.

Ja mä haluan opettaa lapsille että kaikkea ei todellakaan voi saada. täytyy oppia säästämään rahaa ja elämään varojen mukaan. Haluan myös että lapset oppivat kierrätyksen kirpputorin muodossa ainakin. Me ostamme vaatteet yms sieltä ja ihan normaali juttu lapsille.
 
"yks vaan"
[QUOTE="www";23269070]No sullahan melkoinen emäntä on sitten :D
Meillä on mies töissä ja minä kotona. Minä kyllä hoidan ruoanlaitot, siivoukset, pyykinpesut ym. kotityöt.
Sitten kun mies on vapaalla, niin hän osallistuu kotitöihin. Hän kun yleensä on töissä n.10 tuntia, niin ei siinä viiti toiselle mitään uutta työmaata jättää ja ite häipyä. Lastenhoitoon hän osallistuu sen minkä töiltään ehtii. Yleensä tulee lukemaan iltasadut tai voi jopa ehtiä iltapalat antamaan lapsille.
Sitten vuoroin käydään lenkillä, ystävien luona, harrastuksissa ym. Ja parisuhde voi hyvin =)[/QUOTE]

No meillä on kaksoset jotka pienenä valvottivat kellon ympäri jne. Mä sitä emäntää patistin liikkumaan muuallakin kun neljän seinän sisällä. Ei se mulle ollu ongelma työpäivän jälkeen laittaa pyykkejä koneeseen, kokata päivällinen ja vahtia samalla lapsia. Tokihan vaimo pyykkäs ja laittoi ruokaa päivällä.
 
"jep"
Nimimerkki "Itsenäinen" on ihan selkeästi provo.

Ihan hyvä jos toinen vanhempi kotona lapsia hoitaa ja toinen vanhempi töissä.
Lapsethan ovat myös sen isän ja kummallakin on velvollisuus huolehtia lapsista, toinen rahaa tuomassa ja toinen pyörittää kotia.
 
Näin: (tämä teksti lainattu Päivi Räsäsen blogista)

Kotiäitiyttä ei pidä rinnastaa työttömyyteen

Joukko sosiaalipolitiikan tutkijoita on saanut vaalien alla julkisuutta hyökkäämällä kotihoidontukea vastaan. Kotihoidontukea on syytetty siitä, että pienten lasten äitien työmarkkina-asema on heikentynyt, sukupuolten välisen työnjaon vanhakantaiset mallit jämähtäneet paikoilleen ja naisten välinen tasa-arvo heikentynyt. Tutkija Tuomas Kososen väitöskirjan mukaan yhteiskunnan kannalta olisi järkevää leikata kotihoidon tukea, koska se vähentää pienten lasten äitien työssäkäyntiä. Kotihoidontukea moititaan ansaksi naisille.

Keskustelussa unohtuu kotihoidontuen päätarkoitus, lapsen etu. Kotihoidontuki koskee alle kolmen vuoden ikäisiä lapsia, siis aivan vauvaikäisiä, yksi- ja kaksivuotiaita. Useimmiten pikkulapsen paras hoitopaikka on oman vanhemman syli. Vauvaikäisten riski saada korvatulehduksia tai muita infektioita on päiväkodissa suurempi kuin kotihoidossa. Alle kolmevuotias ei vielä tarvitse suurta vertaisryhmää henkisen kehityksensä tueksi. Leikki-ikäisetkin lapset ovat yksilöitä. Samassa perheessä toinen lapsi sopeutuu helpommin suureen lapsiryhmään, toinen taas vaatii pidempään kotihoitoa. Yleensä vanhemman kannattaa kuunnella äidin tai isän vaistoaan lapsen hoitopaikan valinnassa. Sen vuoksi ratkaisut lapsen hoitopaikoista pitäisi saada tehdä keittiön pöydän äärellä eikä valtiovallan sanelemana.

On lyhytnäköistä arvioida perhevapaiden vaikutuksia sukupuolten välisten tasa-arvotilastojen tai työllisyys- ja tuottavuus lukujen pohjalta. Lapsen ensivuosien turvalliseen kehitykseen panostaminen tuottaa hyvinvointia ja työkykyä hänen koko elinkaarensa ajan. Kotihoidontuki ei ole ongelma, sen sijaan sen matala taso (385 euroa kuukaudessa) on. Kotihoidon vahvistaminen nostaisi myös kunnallisen päivähoidon laatua lapsiryhmien kokojen pienentyessä.

Päivi Räsänen
 
"vieras"
Kotiäiti ei ole ammatti. En koe mitenkään ylevänä ja hienona että nainen saa olla kotona yhteiskunnan tuilla. Eniten sapettaa nämä parikymppiset peruskoulun käyneet äitylit, joilla lapsia on eri isille. Sitten tilitetään kuinka raskasta on kun sossu ei anna tarpeeksi rahaa ja diakonilta haetaan ruokarahaa. Kaikki muu menee tietysti viikonloppuisin kun etsitään humalaisia miehiä joilta irtoaisi edes seksiä, ehkä pontentiaalinen isäehdokaskin. Aika samassa elämäntilanteessa pitäisi miehenkin olla että ottaisi elämänkumppanikseen naisen, jolla lapsia eri isille, jatkuvaa hakemusten ja anemusten täyttelyä jne.

Ja näitä naisia on. Yli 30-vuotiaitakin. Töihin ei haluta mennä kun ulosotto ottaisi kuitenkin tilistä siivun ja hei, se verottaisi myös viikonlopun ryyppäystäkin. Lapset kauhukakaroita, joilla ei minkäänlaista kuria. Kyse ei siis mistään kehityksellisestä poikkeavuudesta vaan äidin "jaksamattomuudesta" kasvattaa lastaan. Ja kaikki arvostelu on ymmärtämättömyyttä ja kateutta. Sitä niittää mitä kylvää, onko oman huonon itsetunnon korvike hankkia lapsi, jolta takuuvarmasti saisi riippumattomuutta ja rakkautta, kun ei miehiltä sitä saa?

Ihailen naisia, jotka hoitavat lapsensa, tekevät 3-vuorotyötä, käyttävät lapsenhoitoapua vain silloin kun lapsi sairas, ettei töihin tule sairaspoissaoloa. Vapaa-ajan vieton mies on lasten kanssa illan, huom. illan.

Mutta syydetään näin vaalien alla kaikki rahat sitten näille arjen sankareille, kotiäideille, koska suomen kansantalous kasvaa ja leviää kuin kotiäidin perse.
 

Yhteistyössä