Kotihoidossa olevien lasten arki?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Eli miten päivänne rytmittyy ja minkä ikäiset lapset mukana?

Meillä 1,3,6 vuotiaat ja viikko-ohjelma:


8 aamiainen
9 esikoululainen eskariin
9-11 ulkoilu/sisäleikki/askartelu/perhekerho/kerho/muskari/kyläily (ohjattu)
11 ruoka
12 satu/lepohetki->
13 esikoinen eskarista
13-14.30 ulkoilu
14.30 välipala
15.00 vapaata leikkiä sisällä tai ulkona
17.00 ruoka
19.00 iltapala
19.30 hampaiden pesut ja iltasatu

Kun rytmi oli hukassa tuntui, että oma arkikin takkusi. Toki muutoksia tuovat sairastelut, neuvolat jne.. mutta pääpiirteiltään tuollainen on meidän arki.


Miten muilla? Rytmitättekö arkeanne paljon? Mitä kaikkea teette lasten kanssa kotona? Itse hoidan kotityöt lasten kanssa yhdessä ja siivousta teen aina pikku hiljaa; jos ei ehdi jää ilta painotteiseksi.
Telkkaria meillä ei ole ja en tiedä kyllä mihin väliin sen laittaisi. Läppäriltä joskus viikonloppuisin katsovat jotain ohjelmia.
 
leikitään
Ei kummempaa päiväohjelmaa, ennen 10 ylös, syödään, ulkoillaan jos huvittaa, äiti tekee tietysti kotitöitä pitkin päivää, syödään nukutaan taas päiväunia ja sittenhän se mies tuleekin jo kotiin. Lapset 5v, 3,5v, 2,5v ja 1v.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja leikitään;29232918:
Ei kummempaa päiväohjelmaa, ennen 10 ylös, syödään, ulkoillaan jos huvittaa, äiti tekee tietysti kotitöitä pitkin päivää, syödään nukutaan taas päiväunia ja sittenhän se mies tuleekin jo kotiin. Lapset 5v, 3,5v, 2,5v ja 1v.
Meille toi tuo eskarin aloitus aika tiukan rytmin päivään. Aikaisemmin oli vapaampaa.
 
"Sadie"
Lapsi 1v10kk

8 kieppeillä aamupala, sitten amupuuhia, suihku yms. ja n.9.30 pihalle/perhekahvilaan/kylään. Klo 11 ruoka, 11.30 päikkärit. 13.30 välipala, leikkiä, ruoan valmisteluja. Klo 16 ruoka. Ruoan jälkeen ulkoilua/leikkiä/kaupas käyntiä/kyläilyä. 19.30 iltapala ja lapsi unille klo 20.
 
Ei mitään kovin tiukkaa rytmiä, mutta suurinpiirtein näin 3-vuotiaan ja 3-kuisen kanssa:

klo 8-9 herätään, isi lähtee töihin ja syödään aamupala
klo 9-10 vauva ulos nukkumaan
klo 9-11 leikitään sisällä/ulkona, kyläillään, käydään muskarissa tmv
klo 11-12 lounas
klo 12-13 isompi päikkäreille, mennyt niin huonosti viimeaikoina nukkumaan että mietinnässä päikkäreistä luopuminen ja ehkä yöunille menon aikaistaminen sitten.. 3-4h vähän väliä sänkyyn kiikuttaminen väsyttää äidin, muttei lasta..
illat menee miten menee, joskus joku tulee meille ja joskus me kyläillään tai sitten ollaan vaan keskenämme kotona
klo 20 isompi yöunille
isukki palaa töistä joskus illalla, useimmiten klo 19-21..
(vauva nukkuu alakerrassa kunnes mekin menemme yöpuulle n. Klo 23-24)
 
ei meillä ole ollut mitään kellon kanssa laadittua suunnitelmaa kotona. miks pitäs olla. siitähän tulis vaan stressi. ruuat ei ole koskaan olleet samalla sekunnilla aina. ulkoiltu on kun on muistettu ja viitsitty. päiväunet on nukuttu, jos on nukuttanut, eikä valttämättä omassa sängyssä.
 
"Wieras"
Meillä 1v ja 4v lapset.

Herätään vaihtelevasti klo. 6 ja 7 välillä
Aamupala
Aamupikkukakkonen
Hampaanpesu, päivävaatteet
Ulos/kauppaan/kerhoon
Lounas klo. 10.30-11.30 riippuen päivästä
Pienempi päikkäreille
Välipala noin klo. 13 -13.30
Kotihommat, ruuanlaitto, joskus ulos
Ruoka klo. 15.30-16-16.30
Pikkukakkonen
Iltapesulle klo. 18
Iltapala
Leikkiä
Hampaanpesu ja nukkumaan klo. 20
 
mome
Meillä 9 ja 7v koululaiset ja kotona 3 ja 1,5v.

Päivä rytmittyy kuten teilläkin ruokien suhteen, mitä nyt välipala on aiemmin ja ruoka 16 tai 16.30 yleensä. Jos on harrastus, niin aikaistuu tai siirtyy illaksi. Aamupala koululaisilla on aiemmin, koska lähtevät jo 7.30 ja kulkevat ite koulumatkat eli hakuja ei ole. Ulkona ollaan todella vaihtelevasti, ei tod. noin paljon. Jos oltas noin joka päivä ulkona kuin teillä, niin meillä ei olis koskaan muuta ku makaronia tai jotain muuta 20min. valmistettavaa ruokaa. Eikä olis myöskään salaattia. Ei mulla aika riitä noin paljon ulkoilla ja tehdä kotityöt ja ruuat. Että hattua nostan sulle, jos pystyt ja koti pysyy vielä kunnossa ja syötte muuta ku pitsaa. Mä en pysty!
 
"käyttäjänimi"
mikäli palstaa on uskominen niin lapsi nousee siinä 6:30. minä itse vasta 12.00 maissa. hyvinä aamuina.
lapsi on sen aikaa kattonu youtubesta jotain vietnamilaista lastenohjelmaa.

aamupalabrunssipäivällinen on mikropizzaa. molemmille omat mutta syön vielä ne lapsen lattialle pudottamat. täytyyhän kotiäidin rasvavarastojen kasvaa talven varalle.

sen jälkeen palstalle kertomaan mitä nikopetteri tekee. omalla läppärillään kattoo tällä kertaa venäläistä ohjelmaa. no täytyyhän sen pakkovenäjää osata sitte koulussa.

isä tulee töistä kotiin puoli kuus ja on käyny kaupassa. mun crocsit on yleensä niin likaset etten ite voi mennä. en enää tuohon aikaan. väsyneelle leiväntuojalle lämmitin mikropizzanjämät. sehän on syöny jo töissä. poimin likaset alkkarit lattialta, lelut siirrän lelukoriin ja starttaan robotti imurin. ajastin kertoo kun robottimoppi pitää laittaa perään.

mut oikeesti meidän päivät on suht samat ku teillä :)
 
"aloittaja"
Meillä 9 ja 7v koululaiset ja kotona 3 ja 1,5v.

Päivä rytmittyy kuten teilläkin ruokien suhteen, mitä nyt välipala on aiemmin ja ruoka 16 tai 16.30 yleensä. Jos on harrastus, niin aikaistuu tai siirtyy illaksi. Aamupala koululaisilla on aiemmin, koska lähtevät jo 7.30 ja kulkevat ite koulumatkat eli hakuja ei ole. Ulkona ollaan todella vaihtelevasti, ei tod. noin paljon. Jos oltas noin joka päivä ulkona kuin teillä, niin meillä ei olis koskaan muuta ku makaronia tai jotain muuta 20min. valmistettavaa ruokaa. Eikä olis myöskään salaattia. Ei mulla aika riitä noin paljon ulkoilla ja tehdä kotityöt ja ruuat. Että hattua nostan sulle, jos pystyt ja koti pysyy vielä kunnossa ja syötte muuta ku pitsaa. Mä en pysty!
Mä ennakoin ruokia aina tuossa illalla ilta ruuan jälkeen: salaatti ainekset tupperin linkoon valmiiksi, päivällä uuniruokia jotka laitan uuniin ulkoilun ajaksi, pilkon keittoainekset valmiiksi edellisenä päivänän jne.. eli vähän syödään eineksiä, mutta vaatii tosiaan tota ennakointia.. tämä eskari jotenkin toi ihan uuden ulottuvuuden vaikka ajattelin ettei se mitään muuta sen ihmeemmin.
 
"joku"
[QUOTE="käyttäjänimi";29233058]mikäli palstaa on uskominen niin lapsi nousee siinä 6:30. minä itse vasta 12.00 maissa. hyvinä aamuina.
lapsi on sen aikaa kattonu youtubesta jotain vietnamilaista lastenohjelmaa.

aamupalabrunssipäivällinen on mikropizzaa. molemmille omat mutta syön vielä ne lapsen lattialle pudottamat. täytyyhän kotiäidin rasvavarastojen kasvaa talven varalle.

sen jälkeen palstalle kertomaan mitä nikopetteri tekee. omalla läppärillään kattoo tällä kertaa venäläistä ohjelmaa. no täytyyhän sen pakkovenäjää osata sitte koulussa.

isä tulee töistä kotiin puoli kuus ja on käyny kaupassa. mun crocsit on yleensä niin likaset etten ite voi mennä. en enää tuohon aikaan. väsyneelle leiväntuojalle lämmitin mikropizzanjämät. sehän on syöny jo töissä. poimin likaset alkkarit lattialta, lelut siirrän lelukoriin ja starttaan robotti imurin. ajastin kertoo kun robottimoppi pitää laittaa perään.

mut oikeesti meidän päivät on suht samat ku teillä :)[/QUOTE]


Saletisti paras!!!! On kyl super äitejä kaikki :)
 
jaah
1v ja 4v, isompi kerhossa 3pv/vko.

6 aikaan 1v herää, syödään puuro ja lorvaillaan
7 aikaan mies ja 4v heräävät, aamu pikkukakkonen auki ja jossainvälissä lapsi käy syömässä puuronsa
8 mies lähtee töihin ja me hösätään mitä milloinkin ja imuroin ja valmistelen aika usein lounaan
kerhopäivinä uloslähtö 8.30, vapaapäivinä uloslähtö 9.30 tietämillä
9-12 ulkoilua/perhekahvilaa/kyläilyä/kauppareissu/ ja 4v:n kerho
12.20 suunnilleen lounas, siitä pienempi päiväunille
lounas-välipala (eli n. 14.30 saakka) rauhoittumisaika, isompi lepäilee, pelaa ipadilla tai katsoo telkkua, äiti pitää tauon, juo kupin kahvia ja istuu koneella. sitten tehdään sitä välipalaa (melkein joka päivä hedelmiä iso kippo per nuppi)
15-17 on se vaikein aika. Pienempi on herännyt päikkäreiltä ja kiukkuaa aika usein, isompi on väsy koska ei nuku vaikka unet vielä tarttisi. Ulos pitäisi päästä mutta usein käy niin että vaan tunaroidaan sisällä ja kinastellaan kunnes mies tuleekin kotiin 16 jälkeen. Sitten ryhdynkin ruoanlaittoon kiireesti.
Klo 17 syödään.
Tämän jälkeen 17-19 koirien lenkitys/äidin lenkitys/kauppareissu/kirjastoreissu/siivoilua ja ruoanlaittoa seuraavaa päivää varten.
19 alkaa hommien alasajo, iltatoimet ja klo 20 molemmat ovat unilla. Sitten raivataan ja pyyhitään keittiö, pyöräytetään astian- ja pyykinpesukoneet melkein joka ilta, siivotaan lelut paikoilleen ja ladataan lasten vaatteet ja aamiaistarpeet ja kahvinkeitin valmiiksi aamua varten :)
 
"muu"
Meillä yksi lähes 3v kotihoidossa.

0730-0900 Heräillään
Aamupalaa syödään n. tunnin päästä heräilystä, sitä ennen lapsi leikkii itsekseen ja minä laittelen kotia kuntoon (suunnilleen päivän ainoat siivoukset)
Syödään aamupalaa
Kotipäivinä "lähdetään johonkin" (puisto, avoin päiväkoti, asioille yms.), ke, to, pe lapsi puistotädillä/kerhossa pari tuntia.
12 maissa lounasta
Lounaan jälkeen saa katsoa n. tunnin valitsemaansa ohjelmaa, olisi kovin väsynyt mutta en saa lasta enää päiväunille.
Ohjelmatunnin jälkeen ulkoilemaan / avoimelle päiväkodille / kirjastoon / ruokakauppaan.
Saavuttuamme päivän valinnasta lapsi leikkii itsekseen ja järjestelen kotia miehen tuloa varten ja teen ruokaa.
Iltaisin ulkoillaan yhdessä, köllötellään sohvalla, käydään kylässä :)

Ja siinähän ne päivät kuluu! Nyt on ollut remontti päällä reilun kuukauden ja ihan ahdistaa kaikki valmisruokaeläminen, jatkuva väsymys ja keskeneräisyys! Ehkä kuukauden sisään taas arkeen...
 
"muu"
Ja nukkumaan menee kun menee, yleensä klo 20-21.30 välillä. Kellonajasta ei olla kovin tarkkoja, ellei seuraavana päivänä ole kerhoa joka alkaa "jo" yhdeksältä. Puistotäti alkaa vasta puoli kymmeneltä, joten sinne ehditään aina. Jos on nukkunut päiväunet autossa/rattaissa, niin nukkumaanmeno venyy tarpeettomasti...
 
[QUOTE="käyttäjänimi";29233058]mikäli palstaa on uskominen niin lapsi nousee siinä 6:30. minä itse vasta 12.00 maissa. hyvinä aamuina.
lapsi on sen aikaa kattonu youtubesta jotain vietnamilaista lastenohjelmaa.

aamupalabrunssipäivällinen on mikropizzaa. molemmille omat mutta syön vielä ne lapsen lattialle pudottamat. täytyyhän kotiäidin rasvavarastojen kasvaa talven varalle.

sen jälkeen palstalle kertomaan mitä nikopetteri tekee. omalla läppärillään kattoo tällä kertaa venäläistä ohjelmaa. no täytyyhän sen pakkovenäjää osata sitte koulussa.

isä tulee töistä kotiin puoli kuus ja on käyny kaupassa. mun crocsit on yleensä niin likaset etten ite voi mennä. en enää tuohon aikaan. väsyneelle leiväntuojalle lämmitin mikropizzanjämät. sehän on syöny jo töissä. poimin likaset alkkarit lattialta, lelut siirrän lelukoriin ja starttaan robotti imurin. ajastin kertoo kun robottimoppi pitää laittaa perään.

mut oikeesti meidän päivät on suht samat ku teillä :)[/QUOTE]

Millasella ihmisellä jää pizzasta jämiä?
 
Lapsi on 1,5v ja päivät menee yleensä näin:

7.00 herätys
7.30 aamupala
pieniä kotihommia (tiskikoneen tyhjennystä, pyykkien laittoa jne)
9.00-11.00 ulkoilua
11.45 lounas
12.30-14.00 päiväunet
14.30 välipala
kotona oleilua/muskari/kyläilyä/kaupassa käyntiä jne, jos ollaan kotona niin yleensä jotain kotihommia teen samalla
17.00 päivällinen
18.00-19.30 ulkoilua
20.00 iltapala
20.30 nukkumaan

Koiran lenkitys sujuu aina ulkoillessa, joko ensin lenkki ja sit mennään puistoon tai sit toistepäin. Koira tulee mukana puistoon. Mies tekee pitkää päivää, joten pääsääntöisesti teen kaiken yksin.
 
.?
Lapsi on 1,5v ja päivät menee yleensä näin:

7.00 herätys
7.30 aamupala
pieniä kotihommia (tiskikoneen tyhjennystä, pyykkien laittoa jne)
9.00-11.00 ulkoilua
11.45 lounas
12.30-14.00 päiväunet
14.30 välipala
kotona oleilua/muskari/kyläilyä/kaupassa käyntiä jne, jos ollaan kotona niin yleensä jotain kotihommia teen samalla
17.00 päivällinen
18.00-19.30 ulkoilua
20.00 iltapala
20.30 nukkumaan

Koiran lenkitys sujuu aina ulkoillessa, joko ensin lenkki ja sit mennään puistoon tai sit toistepäin. Koira tulee mukana puistoon. Mies tekee pitkää päivää, joten pääsääntöisesti teen kaiken yksin.
Haa, kerro heti! Minne lasten puistoon voi ottaa mukaan koiran? Helpottais hiukan tätä omaakin arkea jos sellainen leikkipaikka löytyisi...?
 
Vvoeras
[QUOTE="aloittaja";29233070]Mä ennakoin ruokia aina tuossa illalla ilta ruuan jälkeen: salaatti ainekset tupperin linkoon valmiiksi, päivällä uuniruokia jotka laitan uuniin ulkoilun ajaksi, pilkon keittoainekset valmiiksi edellisenä päivänän jne.. eli vähän syödään eineksiä, mutta vaatii tosiaan tota ennakointia.. tämä eskari jotenkin toi ihan uuden ulottuvuuden vaikka ajattelin ettei se mitään muuta sen ihmeemmin.[/QUOTE]

Pakko tarttua tohon ruokaan jonka jätät ulkoilun ajaksi uuniin. Mä en kyllä uskaltais, koko talo varmaan palaisi poroksi sillä aikaa...
 
Meil ei muuten mitään erikoist mut ruokailut on niin että herätään 8-9 aikaan niin
N.9.20 aamupala kun piiretyt loppuu
11.00 Aamupäivä ruoka nuorempi siit sit päikkäreil
13-15 välipala riippuu heidän näläst
16-17 iltaruoka nuorempi määrää senkin tavallaan kun ei vaan aina saa tehtyy vaik kuin koittais :)
19.00 iltapala jos jaksavat valvoo niin sit vast 20.00 aikoihin iltapalan jälkeen iltatoimet ja nukkuu. Yleensä ulkoillaan illalla jos sää sallii ja päiväl touhutaan sisäl jos jonkin laista.
 
Vapaan kasvatuksen helmet
Meillä lapset 3,5 v ja 1 v. Minäkin oon aikoinaan stressannu noist kaikenmaailman ruokailuista ja ulkoiluista. Sit tuli joku ihana vapautus tuolla pään sisällä. Mennään tosi fiiliksen mukaan. Aamulla nostaan ylös ja illalla mennään nukkumaan. :D Syödään siinä välissä kun nälkä tulee ja keksitään millon mitäkin puuhaa. Näin on hyvä ja kivaa. Olen joskus ollut aika uupunut tarkkoine aikatualuineni yms.. Nykyään homma tuntuu pelittävän erinomaisesti. Väkisin ei tehdä oikeastaan mitään. Tänään oltiin sisällä kun kökkö keli. Vaihdettiin petivaatteeita, tehtiin ruokaa ja leivottiin pipareita. Joululaulut soi tietysti taustalla. :) Pitää kuitenkin mainita, että todella harvoin ollaan koko päivä sisällä menemättä mihinkään. Paljon ulkoillaan ja vanhempi käy pari kertaa viikossa kerhossa. Kauppatouhutkin on ihan kivoja esim. just sadepäiville. :)
 

Yhteistyössä