kotimaisten viljojen kokeilu?

Virittelisin keskustelua viljojen testauksesta. Meillä pojalla nyt kokeillaan miten kotimaiset viljat sopii. Pari viikkoa kutakin viljaa käytetään/maistellaan, ja jos ei oireita niin sit seuraavaa jne. Kauraa syöty nyt pari viikkoa ja nyt ohraa aloitellaan.

Onko kokemuksia miten viljat teidän vauvoille on käynyt? Ja miten nopeesti on tullut oireita? Lääkäri sanoi että parissa viikossa ilmenee jos allergiaa on.

Miten muuten voisi testata kun puurolla? tietty leipää ehkä jos siinä ei vehnää tms kiellettyä vielä ole mukana. Mä olen tehnyt pikku puuron ekoilla kerroilla ja antanut ihan pari lusikallista siitä.

vähän taustoja: pojalla on maito- ja kananmuna-allergiat, todettiin lokakuussa, ja sovittiin että kotim. viljoja lykätään lähemmäs vuoden ikää, nyt ikää sellaiset 9,5kk. Riisiä ollaan käytetty tähän asti ja kaurasta ei oo oireita näkynyt. Lisäksi meillä atooppinen iho, joka suht hyvänä ollut nyt jonkun aikaa.
 
Tuo suunnitelma kuulostaa varmaan ihan hyvälle ja mikään kiire teillä ei ainakaan minusta vielä ole kun kuitenkin vielä aika pienestä kyse. Meillä oireet on yleensä kans tuossa parissa viikossa tulleet, paitsi kaurassa meni kolme viikkoa!
 
Meillä ollut vahinko-kokeilu kaurapuuron kanssa (lättäsi kätensä lautaselle ja söi sormistaan) ja oireet tuli 2:ssa tunnissa. Poika silloin 1v2kk. Kotim. viljojen allergia todettu 9kk iässä, joten tilanne hieman eri.
 
Hei!

Meillä kanssa maitoallergikko + atoopikko, jolle näyttäisi sopivan kaura, ohra ja vehnä. Ruista otettiin ekan kerran tänä aamuna.

Aloitettiin puurot riisillä ja tattarilla.

Parhaiten leivällä saisi ehkä testattua, jos teet itse. Tiedät ainakin, että ei ole mikään lisäaine tms. sekoittamassa. Mä tein ihan teeleivän ohjeella leipää vehnän kokeiluun.

Tattaria syödään nykyään vain päivällä soseen joukossa sillointällöin, koska äiti ja isi ei tykkää tattaripuurosta ja syödään kaikki samaa puuroa. Muutenkin otan joskus puuronjämän lounaan sekaan, jos sitä aamulla jää.

*muoks* Pasta on kanssa hyvää viljojen kokeiluun. Tai siis vehnää kokeiltiin myös kaurapastalla, jossa oli kauraa ja vehnää. En tiiä mitä kaikkia pastoja on olemassa.
 
Kiitos kommenteista! :)
Tattari vois olla kiva tuttavuus, en muista milloin itsekään olisin sitä syönyt -joskus maistanut olen kyllä! Koitettiin tehdä kaura"leipää" kaurahiutaleista ja riisijauhosta mut tuli aika erikoinen koostumus ja ei ollut oikein leivän oloista! :) no, uutta yritystä, jos ihan ohjeen kanssa onnistuis paremmin! Ruisleipää varmaan annan pojulle kunhan ruis otetaan vuoroon. Toki mielellään mahd. vähän mitään lisäaineita alkuun.

Nyt ohrapuuroa on syöty ja se on mennyt hyvin, ei oireita siitäkään.
 
Leivistä Ehon Kaura100 sisältää pelkkää kauraa eikä muistaakseni paljon mitään lisäaineita, sillä me altistettiin kaura kun puuroa ei suostu syömään, ja Fazerin vehnäpatongilla altistettiin vehnä kun ei vastaanotolla suostunut mannapuuroa syömään, myös tavallinen makaroni on hyvä. Meillä oireet pahenee heti kun saa täysjyvävehnää.
 
Jos löydät jonkun hyvän leipäreseptin niin pistä tiedoksi. Mä tein teeleivän ohjeella vehnästä ja se murenee tosi paljon ja tyttö ei oikein siitä tykännyt muutenkaan.

Hienoa, että ohrakin sopisi :heart:

Kiitos Dora noista leipävinkeistä, mäkin pistin talteen :)
 

Yhteistyössä