kotiruokaan siirtyminen 12 kk iässä ei onnistu

Taaperon 12 kk on kauhean vaikea niellä puuroa tai kotiruokaa. Kun yrittää, tulee yökkäys. Haluaa syödä vain vauvan purkkiruokaa koska sitä on helpompi niellä. Onko jollakin kokemusta ja neuvoa vastaavasta? Purkkiruokaa ei voi tämän ikäiselle enää syöttää vaan pitäisi syöttää kotiruokaa. taapero haluaisi yrittää mutta ihan pelkää syömistä. Pilkon haarukalla pieneksi. Olen antanut purkkiruoan ja kotiruoan sekoitusta, mikä on mielestäni pahan makuista. Purkkiruokaa syö mielellään ja paljon. Mutta kun laitan kotiruokaa sekaan niin syö vähemmän, kun syöminen on niin epämiellyttävää.

Onko kyseessä ahdas nielu vai miksihän taapero yökkää?
 
Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Voihan sitä kotiruokaakin soseuttaa niin ettei siinä oo kökköjä.
Nimenomaan. Meidän 7,5 kk pisteli tänään hyvällä ruokahalulla luumukiisseliä, samaa kuin muutkin mutta ilman sokeria. Käytin vaan tehosekoittimessa. =)
 
Meidän 11 kk syö kans tosi nihkeesti kotiruokaa - vaikka soseuttaisi ja laittaisi nannia sekaan kuinka. Ei vaan uppoa, esim makaronilaatikkoa, lohta ja perunasosetta, riisipuuroa olen tässä lähiaikoina kokeillut. Riisipuurosta tuli valtavat oksennukset, vaikka soseutin ihan muussiksi. Hampaita ei ole kylläkään kuin kaksi, eli pureskelu ei tietysti vielä oikein onnistukaan, mutta nuo tarjoamani ruuat ovat kyllä olleet tosi hienojakoista. Purkista sitten menee kyllä reilusti ruokaa.... toivon, että kun hampaita tulee lisää niin sitten alkaisi maistumaan meidänkin ruoka paremmin..?
 
Ja täällä olis yks epätoivoinen 2v3kk tyttösen äiti, jonka taapero vetää vieläkin lähes yksinomaan PURKKIRUOKAA kun kotiruoka ei vaan uppoa :headwall:
Pienen pientä kehitystä ilmassa ehkä on, mutta en tiedä enää mitä tehdä.. olen laittanut puolet ja puolet, muussannu ja jopa käyttänyt vanhoja ruokapurkkeja joihin olen kotiruokaa laittanut "hämäykseksi".. Jospa se ennen kouluikää oppis! :LOL:
 
sormipaloja kannattaa kokeilla. Meillä vauva suostuu syömään jos keitän pitkiä makaroneja, tykkää ottaa makaronin käteen ja puraista siitä. Syö myös paistettua maustamatonta kananrintaa jonka leikkaan viipaleiksi. JOskus maistuu myös uunissa tehty jauhelihamureke. Syö tomaatin ja mandariinin paloja. JOtain palaruokia siis menee.

Mutta jos annan ruokaa lusikalla niin ei syö. Mutta hyvä kun edes jotain saa menemään.
 
Samaa kuin sinikello ehdottaisin, eli kannattaa antaa jotain sellaista, jota vauva voi itse pitää kädessä ja natustella ja sitä kautta tutusta normaaliin ruokaan. Kannattaa googlettaa "sormiruoka" tai "sormiruokailu".
 
Alunperin kysyin neuvoja. Haluan antaa muillekkin neuvoja. Omatekemääni perunamuusia vauva ei syö, eikä haarukalla muusattua perunaa. Mutta tykkää Oolannin perunasosejauheesta jota saa kaupan pakastealtaasta sieltä missä on ranskanperunatkin, samalta hyllyltä. On lisäaineeton. Otetaan pakkasesta kerralla tarvittava määrä ja keitetään maidon kanssa hetki. Taaperolleni on aina maistunut se. Nyt on alkanut maistua enemmän ja enemmän kotiruoka, jotkut ruoat jo maistuu. Tykkää esim. mandariinin paloista ja banaanin paloista. Pienin askelin eteenpäin.

Toinen vinkki millä olen nyt saanut ruokaa menemään paremmin, on se että soseutan sauvasekoittimella ihan muusiksi. Ja kun haluan että vauva oppii syömään myös kokkareista, saan vauvan syömään paremmin, kun annan joka ruokalusikallisen jälkeen maitohörpyn. Saa sitten nieltyä ruoan paremmin. Juuri nielemisessä on se ongelma, se tuntuu hankalalta. Kun antaa maitohölän niin ruoka menee paremmin kurkusta alas. Vauva on nyt hoksannut idean, tietää että saa aina maitoa päälle, niin uskaltaa niellä.
 

Yhteistyössä