Kotitöiden jako kahden työssäkäyvä/opiskelevan vanhemman perheessä:

  • Viestiketjun aloittaja Mitenkenelläkimenee
  • Ensimmäinen viesti
Mitenkenelläkimenee
Kuka teillä:

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin?
Hakee lapset koulusta/hoidosta?
Käy kaupassa?
Laittaa ruokaa?
Pesee pyykit?
Siivoaa?
Hoitaa asiat/maksaa laskut?
Huolehtii kodin kunnossapidosta?
Huolehtii auton kunnossapidon?

Oma työaikasi/ toisen työaika:

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana:
 
Mitenkenelläkimenee
Alkuperäinen kirjoittaja Mitenkenelläkimenee;30577013:
Kuka teillä:

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Minä
Hakee lapset koulusta/hoidosta? Minä (tai mummu)
Käy kaupassa? Minä (joskus mies)
Laittaa ruokaa? Minä
Pesee pyykit? Minä
Siivoaa? Minä
Hoitaa asiat/maksaa laskut? Minä
Huolehtii kodin kunnossapidosta? Minä muistutan miestä, mies hoitaa
Huolehtii auton kunnossapidon? Minä muistutan miestä, mies hoitaa

Oma työaikasi/ toisen työaika: Itse työssä 30h/vko, mies semmoisen 50-60h vko (yrittäjä)

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: Semmonen 8 puoli - 9. Nyt tilanne ok kun lyhensin työaikaani, 40h viikolla meinas ihan ryytyä.....
 
sdxf
Työaikaa yrittäjänä on hiukan hankala laskea, mutta pidempiä päiviä mies tekee. Molemmat tekee melkein kaikkia kotitöitä tilanteesta riippuen. Auton huolto on miehen vastuulla ja hän ei osallistu esim. leipomiseen. Tilanne on kohtuullinen, toisinaan kotitöiden tekemisestä tulee pientä riitaa kun esim. töiden jälkeen on ajatellut että toinen on jo hoitanut tiskit, imuroinnin tms.
 
Me ollaan tasan yhtäpaljon duunissa. Työmatkoineen noin 50 tuntia per viikko.

Mä haen omat lapseni kun tulevat meille, samoin mies omansa. Ja vien. Tai sit joskus ajellaan yhdessä, jos oli lyhyempi työpäivä.

Mä teen enemmän "kevyitä" kotitöitä, mies enemmän raskaita. Vaikka niinko puiden kaatamiset ja pilkkomiset.

Mä hoidan lapsille yleensä aamupalat ja lounaat koska mies ei moisia itse syö ja mies taas usein taiteilee päivällisen.

Ja jep, olen (ollaan) tyytyväisiä. Ja joskus vaihdellaan töitä ihan vaan siksi ettei kyllästyisi.
 
Työtön työnhakija
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Mä pääasiassa huolehdin nuoremman lapsen kouluun koska lapsi on mun ja mä olen tällä hetkellä työttömänä. Jos olisin töissä, niin kyllähän mies iltavuoroviikollaan toki saisi lapsen herätettyä kouluun. Lapsi osaa kyllä itsekin huolehtia itsensä kouluun. Miehen lapsi on 19-vuotias joten hän osaa kyllä huolehtia itse itsensä kouluun. :D

Hakee lapset koulusta/hoidosta? Lapsi haetaan erittäin harvoin koulusta koska hän osaa sieltä kyllä tulla ihan itse eikä matka ole kauhean pitkä.

Käy kaupassa? Yhdessä tai molemmat voivat käydä erikseenkin, mä käyn kuitenkin enemmän kaupassa.

Laittaa ruokaa? Pääasiassa mä.

Pesee pyykit? Pääasiassa mä.

Siivoaa? Molemmat.

Hoitaa asiat/maksaa laskut? Mä maksan yhteiset laskut koska yhteinen tili on mun nettipankkitunnusten takana, muuten kumpikin hoitaa omat laskunsa. Vuokrasopimus, sähkö, vesi, lämmitys, vakuutukset ja netti on miehen nimissä joten mies hoitaa niihin liittyvät asiat vaikka yhdessä kulut maksammekin.

Huolehtii kodin kunnossapidosta? Mies pääasiassa.

Huolehtii auton kunnossapidon? Mies.

Oma työaikasi/ toisen työaika: Olen tällä hetkellä työtön, mutta jos olisin töissä niin työ olisi kaksi- tai kolmivuoroa./Miehen työajat on 6-14 tai 14-22.
 
lnslfkms
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Meillä on hoitaja kotona tai sovimme vuorot niin että jompikumpi on kotona
Hakee lapset koulusta/hoidosta? ^
Käy kaupassa? Yleensä mies tai yhdessä.
Laittaa ruokaa? Minä arkisin, ja viikonloppuisin mies.
Pesee pyykit? Minä ja mies
Siivoaa? Molemmat yhtä paljon
Hoitaa asiat/maksaa laskut? molemmat
Huolehtii kodin kunnossapidosta? molemmat, ehkä enemmän mies
Huolehtii auton kunnossapidon? ei ole

Oma työaikasi/ toisen työaika:
vaihtelee. mies kokopäivä, minä osa-aika ja koulu.
 
Ghhgjjh
Meillä menee pääosin niinkuin ap:lla, minä osa-aikatyössä ja mies yrittäjä. Mues tosin tykkää ruoanlaitosta, niin usein kauhanvarressa varsinkin viikonloppuina on mies.
 
mies töissä ma-pe 7-16 ja minä kolmessa vuorossa ma-su arkena ja pyhänä.

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Se joka lähtee kotoa viimeisenä.
Hakee lapset koulusta/hoidosta? Se joka pääsee ensin töistä.
Käy kaupassa? Kumpi ehtii. Yleensä yhdessä isot ostokset kerran viikossa.
Laittaa ruokaa? Kumpi on ensin kotona alkaa valmistaa ruokaa.
Pesee pyykit? Yleensä mies.
Siivoaa? Minä jos on pölyjen pyyhintää,luutuamista tai imurointia. Mies monesti huolehtii tiskit ja pyykit.
Hoitaa asiat/maksaa laskut? Minä aina
Huolehtii kodin kunnossapidosta? Yhdessä. Tai no mies aika monesti huolehtii..
Huolehtii auton kunnossapidon? Mies kummankin autot.


Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana:[/QUOTE] tosi tyytyväinen. En vaihtaisi mitään. Kumpikin huolehtii lapset harrastuksineen melko puoliksi. Annan kympin.
 
"piip"
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Lapsia ei ole, mutta koiran lenkittää aamuisin se, joka lähtee myöhemmin töihin. Kumpikin vuorotyössä.

Käy kaupassa? Yleensä käydään kerran viikossa yhdessä isompi kauppareissu, mä täydentelen viikolla (työpaikan vieressä pikkukauppa). Kauppalistan teen yleensä minä, ja suunnittelen yhteiset ruuat. Mies suunnittelee omat työeväänsä.

Laittaa ruokaa? Aika tasapuolisesti tehdään.

Pesee pyykit? Minä, koska haluan tietää missä vaiheessa vaatteeni ovat. :) Miehen lukioikäinen lapsi hoitaa omat pyykkinsä meillä ollessaan.

Siivoaa? Minä enemmän. Mies hoitaa lähes aina imuroimisen, ja laittelee astioita koneeseen/koneesta. Miehen lapsi osallistuu pyydettäessä (lähinnä tiskien laittamiseen ja vessan siivoamiseen).

Hoitaa asiat/maksaa laskut? Minä.

Huolehtii kodin kunnossapidosta? Mies, auttelen jos osaan.

Huolehtii auton kunnossapidon? Mies, huoltaa kaksi autoamme kokonaan itse. Hoitaa myös katsastukset.

Oma työaikasi/ toisen työaika: Kumpikin tekee 40 tuntista viikkoa, miehellä menee työmatkoihin melkein 1.5h enemmän aikaa per päivä.

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: 8 (olisin tyytyväisempi jos mies olis vähän oma-aloitteisempi, eikä jättäisi kamojaan minne sattuu :)
 
..!
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Mies, minä auttelen aamupalassa ja pukemisessa.
Hakee lapset koulusta/hoidosta? Mies.
Käy kaupassa? Mies.
Laittaa ruokaa? Sekä että, puoliso ehkä enemmän.
Pesee pyykit? Minä.
Siivoaa? Pääasiassa minä.
Hoitaa asiat/maksaa laskut? Minä hoidan juoksevat asian, mies maksaa oman osansa laskuista.
Huolehtii kodin kunnossapidosta? Minä kai, vuokra-asunto.
Huolehtii auton kunnossapidon? Puoliso.

Oma työaikasi/ toisen työaika: Molemmat tekee täyttä päivää.

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: Olen tyytyväinen.
 
kaksi töissä
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Yhdessä
Hakee lapset koulusta/hoidosta? Minä
Käy kaupassa? Minä
Laittaa ruokaa? Minä
Pesee pyykit? Minä
Siivoaa? Mies
Hoitaa asiat/maksaa laskut? Minä
Huolehtii kodin kunnossapidosta? Mies
Huolehtii auton kunnossapidon? Mies

Oma työaikasi/ toisen työaika: minä päivin pois kotoa 8-16, mies 8-17

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: erittäin tyytyväinen. Meidän parisuhteessa kumpikin saa tehdä niitä kotitöitä, jotka kokee mieluisaksi. Kelloa ei tuijoteta. Kot ja lapset tulee hoidettua. 10
 
Mitenkenelläkijmenee
Alkuperäinen kirjoittaja kaksi töissä;30578269:
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Yhdessä
Hakee lapset koulusta/hoidosta? Minä
Käy kaupassa? Minä
Laittaa ruokaa? Minä
Pesee pyykit? Minä
Siivoaa? Mies
Hoitaa asiat/maksaa laskut? Minä
Huolehtii kodin kunnossapidosta? Mies
Huolehtii auton kunnossapidon? Mies

Oma työaikasi/ toisen työaika: minä päivin pois kotoa 8-16, mies 8-17

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: erittäin tyytyväinen. Meidän parisuhteessa kumpikin saa tehdä niitä kotitöitä, jotka kokee mieluisaksi. Kelloa ei tuijoteta. Kot ja lapset tulee hoidettua. 10
Kiva kuulla että,enemmistö on tyytyväisiä tilanteeseen - ko tilanteet ovat osa päivän kulkua monellakin :)
 
Kuka teillä:

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? - Mies
Hakee lapset koulusta/hoidosta?- Minä
Käy kaupassa? - Yhdessä
Laittaa ruokaa? - Minä
Pesee pyykit? - Minä
Siivoaa? - Minä
Hoitaa asiat/maksaa laskut? - Minä
Huolehtii kodin kunnossapidosta? - Yhdessä
Huolehtii auton kunnossapidon? - Mies

Oma työaikasi/ toisen työaika: Oma työaika vähän vaihtelee, mutta yleensä teen yötä/aamua, esim. 4-10. Miehellä "normaali" päivätyö 8-16.

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: Olen melko tyytyväinen, ehkä 8.
 
Viimeksi muokattu:
miiisa
Lapset jo sen verran isoja ettei tarvitse laittaa tai hakea mistään. Molemmat töissä, mies tekee päivätyötä ja minä ma-la kaksivuorotyötä. Kaupassa käydään molemmat yhtä paljon, minä siivoan, teen ruoan. Molemmat maksaa omat laskunsa ja hoitaa omat asiansa. Molemmilla omat autot jotka molemmat itse huoltaa. Toki jos autossani ilmenee joku vika niin mies katsoo, mutta itse pesen, tankkaan, käytän katsastuksessa ym.
 
viieras
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Minä herätän, pesen, puen ja kampaan, mies vie autolla päiväkotiin
Hakee lapset koulusta/hoidosta? minä
Käy kaupassa? Molemmat, mutta minä teen miehelle kauppalistan ;)
Laittaa ruokaa? Minä- aina
Pesee pyykit? Minä- aina, koska mies lykkää kaiken vaan samaan koneeseen
Siivoaa? Molemmat- Mies tekee isomman siivouksen kerran viikossa (imuroi, pesee lattiat, pyyhkii pölyt, pesee ehkä saunan. Minä teen sellaista jokapäiväistä pientä ja pesen vessan, vaihdan kissanhiekat jne.
Hoitaa asiat/maksaa laskut? Kumpikin huolehtii omistaan
Huolehtii kodin kunnossapidosta? Pääasiassa mies, mutta vain patisteltuna moneen kertaan
Huolehtii auton kunnossapidon? Mies ja ihan omatoimisesti tämän

Oma työaikasi/ toisen työaika: 6h/pvä/ 8 h pvä

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: Ainoa mikä korpeaa on se, että joudun joka jumalan viikonloppu ja vapaapäivä nousemaan lapsen kanssa ylös, mies vain äitienpäivänä kerran vuodessa... Arvosana joku 8,5
 
Reea
Kuka teillä:

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? -> Mies hoitaa kaikki aamutoimet.
Hakee lapset koulusta/hoidosta? -> Minä
Käy kaupassa? -> Molemmat
Laittaa ruokaa? -> Pääasiassa minä, mutta mieskin laittaa ruokaa pari kertaa viikossa.
Pesee pyykit? -> Useimmiten minä, mutta mieskin osallistuu pyykkihommiin kiitettävästi.
Siivoaa? -> Enimmäkseen minä sekä pari kertaa kuussa käyvä siivooja.
Hoitaa asiat/maksaa laskut? -> Minä hoidan meidän talouden kaikki asiat, miehellä on tarpeeksi hommia oman yrityksen hoitamisessa.
Huolehtii kodin kunnossapidosta? -> Pääasiassa minä
Huolehtii auton kunnossapidon? -> Mies

Oma työaikasi/ toisen työaika: 6 t päivässsä/ 8-12 t päivässä

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana:[/QUOTE] Olen, arvosana 10. Teen kotona enemmän kuin mies, mutta minä olen se jolla siihen on oikeasti aikaakin enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mitenkenelläkimenee;30577013:
Kuka teillä:

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin?

KATSOTAAN KULLOISENKIN PÄIVÄN MENOJEN MUKAAN. VARMAAN VÄHÄN USEAMMIN MINÄ VIEN.
Hakee lapset koulusta/hoidosta?

TAAS PÄIVÄN MENOISTA RIIPPUEN, MUT USEAMMIN MIES HAKEE.
Käy kaupassa? ISOSSA KAUPASSA KÄYDÄÄN MIELUITEN YHDESDÄ TAI SIT MINÄ YKSIN. PIKKUKAPAT HOIDETAAN TARPEEN MUKAAN JOMMAN KUMMAN TOIMESTA.
Laittaa ruokaa? ARKIRUOAT MINÄ 80/20. VIIKONLOPPUISIN MIES LAITTAA YLEENSÄ YHDEN RUOAN. TÄSSÄ POIKKEUKSENA KISAKAUDET, JOLLOIN OLLAAN HYVIN VÄHÄN YHDESSÄ KOTONA. SILLOIN KOKKAA HÄN, JOKA ON KOTONA.
Pesee pyykit? USEINMITEN MINÄ, EHKÄ PARI KONEELLUSTA KUUSSA MIES.
Siivoaa? YLLÄPITOSIIVOUS USEIMMIN MUN HARTEILLA, VIIKKOSIIVOUS YHDESSÄ.
Hoitaa asiat/maksaa laskut? MOLEMMAT HOITAA JO AJAT SITTEN SOVITUT VASTUUALUEENSA.
Huolehtii kodin kunnossapidosta? MIEHEN HOMMIA.
Huolehtii auton kunnossapidon? MIEHEN HOMMIA.

Oma työaikasi/ toisen työaika: MOLEMMILLA NORMITYÖAIKA 37,30h/vko.

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: MELKO TYYTYVÄINEN. JOKU 8+
.
 
"Anne"
Minä vien tarhaan ja se hakee kumpi ehtii. Muut kotityöt hoitaa se jota kiinnostaa ja joka jaksaa. Olen täysin tyytyväinen työnjakoon ja riitoja ei kotitöistä ole koskaan ollut. Päivät suht samanpituisia.
 
Kuka teillä:

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Minä
Hakee lapset koulusta/hoidosta? Minä
Käy kaupassa? Useimmiten minä, mutta välillä mies tai käydään yhdessä.
Laittaa ruokaa? 50-50
Pesee pyykit? Minä
Siivoaa? Minä
Hoitaa asiat/maksaa laskut? Mies hoitaa omat asiansa ja omat laskunsa, ja laittaa mun tilille sopivaksi katsomansa osuuden yhteisistä menoista. Minä hoidan ne yhteiset ja omat laskuni ja lasten asiat.

Huolehtii kodin kunnossapidosta? Kumpikin, asiasta ja tilanteesta riippuen.
Huolehtii auton kunnossapidon? Mies omansa, mun autoon öljyt ja muut litkut ja polttimoiden vaihdot joko minä tai mies, kumpi ehtii/muistaa/huomaa. Mun faija hoitaa mun auton jos on jotain isompaa remppaa.

Oma työaikasi/ toisen työaika: Oma työaika vaihtelee ja on täysin mun päätettävissä, pyrin tekemään 8-16 välillä muualla tehtävät työt, kotona tehtäviä hommia on lisäksi illalla vielä joku puolen tunnin-kahden tunnin pätkä.
Mies on nyt kokonaan kotona.

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana:

Olen. Vähintään 9,5.
 
"jonna"
Kuka teillä:

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin?- Minä
Hakee lapset koulusta/hoidosta?- Mies
Käy kaupassa? - Yhdessä tai minä
Laittaa ruokaa? - Mies
Pesee pyykit?*- Minä tai mies
Siivoaa? - Molemmat
Hoitaa asiat/maksaa laskut?- Mies maksaa laskut, tienaa tuplasti, minä hoodan muita juttuja
Huolehtii kodin kunnossapidosta?- Mies
Huolehtii auton kunnossapidon?- Mies

Oma työaikasi/ toisen työaika: Minä 8-16, mies 7-15

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: 8
 
tiskiina
Kuka teillä:

Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Mies
Hakee lapset koulusta/hoidosta? Se kumpi pääsee ekana, yleensä minä
Käy kaupassa? Mies
Laittaa ruokaa? Mies
Pesee pyykit? Minä
Siivoaa? Minä
Hoitaa asiat/maksaa laskut? Molemmat
Huolehtii kodin kunnossapidosta? Molemmat
Huolehtii auton kunnossapidon? Minulla on työsuhdeauto joten minä/joku työpaikan hommaama tyyppi

Oma työaikasi/ toisen työaika: Molemmilla 8h 5pv viikossa. Lisäksi minulla myös kotona tehtävää hommaa, koska teen jatko-opintoja samalla

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: 8
 
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin? Vuoro viikoin. Itse teen vuorotyötä, mies päivävuoroa.

Hakee lapset koulusta/hoidosta? Minä

Käy kaupassa? Arkena minä, viikonloppuna yhdessä.

Laittaa ruokaa? 99% minä

Pesee pyykit? minä

Siivoaa? minä

Hoitaa asiat/maksaa laskut? mies

Huolehtii kodin kunnossapidosta? isännöitsijä

Huolehtii auton kunnossapidon? mies

Oma työaikasi/ toisen työaika: kaksivuorotyö plus tunti matkoihin. miehellä 9-16.40

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana: 9-
 
"kahden äiti"
Laittaa lapset aamuisin hoitoon/päiväkotiin?

vuoroviikoin (mies 2-vuorotyössä)

Hakee lapset koulusta/hoidosta?

vuoroviikoin

Käy kaupassa?

molemmat yhtä paljon

Laittaa ruokaa?

mies tekee kotiruokaa, minä käytän enemmän eineksiä

Pesee pyykit?

minä pesen omat ja lasten, mies omansa

Siivoaa?

pääsääntöisesti minä

Hoitaa asiat/maksaa laskut?

laskut maksetaan puoliksi, mutta minä hoidan yleensä lapsiin liittyvät asiat

Huolehtii kodin kunnossapidosta?

minä olen organisoinut isommat remontit ja myös maksanut niistä enemmän, mies tekee itse pienempiä juttuja

Huolehtii auton kunnossapidon?

kumpikin huolehtii oman auton, mies vaihtaa renkaat molempiin autoihin

Oma työaikasi/ toisen työaika:

sama työaika molemmilla, mutta minulla menee työmatkoihin kauemmin aikaa

Ja; oletko tyytyväinen tilanteeseen, kouluarvosana:

En ole tyytyväinen, koska miehelle jää huomattavasti enemmän vapaa-aikaa, hänen pitäisi ottaa enemmän vastuuta lasten asioista, nyt minä kuskaan lapsia enemmän harrastuksiin, hoidan kaikki vaatehankinnat, synttärit yms. jutut, joita on jatkuvasti. Tilanne on parempi kuin lasten ollessa ihan pieniä, mutta silti edelleen epäreilu minua kohtaan. Arvosana 7 tällä hetkellä.
 

Yhteistyössä