kotityö -kartoitusta

Eli tekeekö teillä aikuiset tasavertaisesti kotitöitä? Entäs osallistuuko lapset kotitöihin? Ja minkä ikäiset lapset?

Osaako miehesi tehdä ruokaa ja tekeekö?

Ja sit semmonen tuli mieleen että onko teillä lastenhuone leikkimistä varten vai kannetaanko leluja pitkin asuntoa?

Meillä kotityöt tehdään tasavertaisesti, joskin ei olla mitään himosiivoojia. Eli siivous, pyykit, astiat kuuluu molempien tehtäviin.. :) samoin lastenhoito

Koululainen 10v oli "laiskan sutjakka" tekemään kotitöitä- mut otettiin viikkoraha käyttöön... nykyään tyhjentää/ täyttää tiskaria, oman huoneen siivous, hoitaa omat likapyykit sinne minne kuuluukin(tarv. kattaa pöydän, vie roskat).

Pienimpiä oon koittanut opastaa oman huoneen siistinä pitoon eli lelujen raivaus... aika huonolla menestyksellä. Ja kun niitä leluja on ympäri kämppää ARGH!! Eli seuraavaksi yritän jos saisin pojat leikkimään omissa huoneissa...

Ruoanlaitto on pääasiassa mun "heiniä"... tästä oonkin vähän kade mun äitille joka pääsee arkisin valmiiseen ruokapöytään ;) :D
no, kyllä meillä mies välillä esim. salaattia kokkauskaverina tekee ja ruokaakin jos minä en ole kotona tms. eli ei lasten tarvii nälässä olla :) :heart:
 
Santeli
Meillä aikuiset osallistuu tasavertaisesti ( tai mies vähän enemmän :ashamed: ) kotitöihin... Vauva on 4,5 kk, eli osallistuu sitten myöhemmin kykyjensä mukaan. Elikkä meillä pääsääntöisesti mies tekee ruoan, tiskaa ja siivoaa, minä toki autan noissa hommissa, ja minun vastuullani on pyykki- ja vaatehuolto, ja välillä leivon. Roskat vie kumpi kerkiää ja kyllä minäkin välillä imuroin... ja eilen laitoin ruokaa :) Nyt asumme vielä pienessä kaksiossa, eli vauva leikkii olohuoneen lattialla. Tarkoitus on kyllä muuttaa jossain välissä isompaan asuntoon, jossa pojalla on oma huone. Saa sitten leikkiä siellä. Saa nähdä miten käy, kun suunnitellahan aina voi... :whistle:
 
Sinttien äiti
Pääosin nuo kotityöt (ruoka, pyykit ja osin tiskit & lastenhoito) kaatuvat minun niskaani. Mies kyllä tyhjentää/täyttää tiskikonetta suunnilleen fifty/fifty, mutta muuta ovat minulla. Niin ja valtaosa siivouksesta, jota itse teemme.

Meillä tosin isommat lapset, 5 & 3 v, on velvoitettu itse hoitamaan vaatteet pyykkikoriin tai khh:n lattialle ja keräämään lelut. Nämä eivät kyllä tapahdu itsestään, vaan vaativat aikamoista muistuttelua.
 
tää on ihan kamala vastaus mutta näin tää vaan meillä menee
minä
teen ruuat
käyn kaupassa
pesen pyykit
siivoan talon
putsaan pihan
huollan auton
hoidan lasten harrasukset, kamppeineen/kuljetuksineen
hankin ja huollan vaatteet, tarvikkeet eloon ja oloon
olen nyt vielä kotosalla, nuorin kun on 1,5vee

mies
käy töissä
on kotona siis silloin kun ei oo töissä
osallistuu toooooosi laiskasti mihinkään

eli on ihan perällään meillä tämä kotityöhomma... :\|
 
Meillä minä teen suurimman osan kotitöistä, mikä johtuu paljolti ihan siitä, että olen toistaiseksi vielä kotona. Eli minä vastaan siivouksesta ja pyykinpesusta. Ruoanlaitto jakautuu tasapuolisemmin ja silloin oikeastaan, kun miehellä hiljaisempaa töissä, hän pääasiallisesti ideoi ja valmistaa ruoat. Yhdessä käymme myös ruokaostoksilla, jos aikataulut sen sallivat. Tiskikoneen täyttö/tyhjennys, se tekee joka ehtii. Lastenhoito on mun heiniä, mies lukee iltasadun, jos ennättää kotiin siihen mennessä. Joskus kun itseäni väsyttää, saatan komentaa ukon auttelemaan lasten iltapesussa, mutta muuten minä hoidan senkin.

Lastenhuoneiden raikkoaminen on sellainen homma, mihin en enää yksin suostu. Siihen värvään huoneiden omistajat mukaan, tyttö 3v ja poika kesällä 5v. Lapsilla on alakerrassa yksi huone alakerran leikkejä varten, mutta esim tällä hetkellä autorata on yhdessä olohuoneen nurkassa ja keittiöönkin usein leviää jos jonniin sortin roinaa. Keittiön pöydän alle on nääs kiva rakentaa majaa =) Iltaisin lapset vievät päivävaatteensa likavaatekoriin kodinhoitohuoneeseen. Lapset ovat innokkaita auttelemaan kaikenlaisissa hommissa ja osallistuvatkin yleensä omalla panoksellaan kaikkiin kotitöihin.
 
Jep, meilläkin taidan minä tehdä enemmän kotitöitä kuin mieheni. Yksi syy voi olla se, että meillä on mm. erilainen siisteyskäsitys. Miestä ei niin kovin paljon häiritse epäjärjestys, vaikken kyllä itsekään todellakaan ole mikään siivousfriikki.Mies on omasta mielestään siivonnut keittiössä ja minä en huomaa juurikaan eroa (ehkä hän korjasi omat sotkunsa ja piti sitä siivoamisena). Kyllä mies osallistuu nykyisi paljon enemmän kuin ennen nyt kun minä käyn töissä. Ruokaa hän ei oikeastaan osaa laittaa, mutta paistaa mulle kyllä valmispakastepizzan mielellään uunissa tai lämmittää jotain valmista mikrossa. Arvostaa kyllä kovasti mun ruoanlaittotaitoani ja kehuu kyllä mun keitoksiani, mikä vähän lieventää mun harmiani hänen vähemmästä osallistumisestaan ruoanlaittoon. Tekee kyllä jos anna tehtäviä kuten pilko sipuli tai keitä pastaa, mutta aika harmittavan hitaasti... Pyykit hän unohtaa välillä koneeseen ja silloin kun muistaa ripustaa, ne on ripusteltu ryppyisinä, mutta en enää oikein viitsi valittaa, kun yrittää kumminkin. Huushollin pyörittämisessä kokonaisuuden hallinta on mun vastuullani: mä huolehdin, että työlle on tarpeeksi puhtaita vaatteita ja vaihtovaatteita hoitoon (mies tyyliin kysyy aamulla, että onko tytölle yhtään puhtaita vaihtovaatteita, kun pitäisi jo tarhaan lähteä...) tai vaippoja ostettuna jne.

Meidän tyttö on vähän yli vuoden ikäinen, joten hänestä ei kyllä apua kotihommissa. Leluja on ympäri kämppää, koska mielestäni hänen on kiva leikkiä siellä missä muutkin perheenjäsenet ovat. Ylevä suunnitelmani on, että myöhemmin otetaan osaksi iltarutiinia ensin lelujen poiskeräämienen ja omien sotkujen siivoaminen. Tarkoitus olisi myös, että tyttö osallistuu muihinkin kotihommiin. Näin toimittiin meillä kun itse olin lapsi ja siitä ollut kyllä hyötyä kun kotoa pois muutin. Mies sen sijaan oli saanut kaiken valmiina, eikä sitten parikymppisenä kotoa pois muuttaessaan osannut edes pastaa keittää tai pesukonetta käyttää!
 
Meillä vastuu aikalailla mulla, koska olen enemmän kotona. Lapsia meillä ei vielä ole.

Mutta kyllä mieskin tekee kun pyydetään, ei omasta aloitteestaan kylläkään.
Imuroi paremmin kuin minä, tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta, hoitaa pyykit koneeseen ja koneesta pois ja välillä telineestä kaappiin (viikkaaminen ei hänellä ole ihan taitolaji, mutta en siitä välitä). Ruoan jälkeen auttaa keittiön siivouksessa (tämä tullut ihan oma-aloitteisest) ja osaa ruokaakin tehdä.

Alkuaikoina sai kyllä tehdä töitä, että sai auttamaan kotitöissä, kun ei hänen (eikä edes siskojensa) ollut koskaan tarvinnut tehdä kotitöitä, kun äitinsä tehnyt kaikki. Vielä kun saisi opetettua että voi tehdä käskemättäkin.

Nyt odotan kun esikoinen tulossa marraskuussa, että osais tehdä tosiaan käskemättäkin ja osallistuis enemmän tuohon ruoan laittoon. Vaikka en tosin ihan hirveitä odota tekemään, kun kotona kuitenkin olen siinä vaiheessa ja mies raataa töissä.

Lapsille meinaan opettaa että kotona kaikki tekevät oman osansa kotitöistä niin siivouksesta pyykinpesuun kuin ruoanlaittoon, en meinaa olla koko perheen palvelija =). Minun mielestäni kotitöiden tekemisestä ei tarvitse maksaa erikseen esim. viikkorahan muodossa, mutta onneksi noita asioita on vielä aikaa miettiä ja varmaan kerkiää mieli vielä muuttua monta kertaa...

Ja olen ajatellut että lapset saavat kyllä leikkiä vaikka olohuoneessa, kunhan oppivat keräämään leikkinsä pois. Onhan heillekin tärkeää olla vanhempiensa seurassa, mutta tämänkin asian näkee sitten joskus, että miten käy...
 
meilla mina hoidan lapset, pyykin, ruoanlaiton, siivouksen ja silityksen. mies kay toissa ja maksaa kaikki kulut, leikkii ja kylvettaa lapset, lukee iltasadun. tekee pihatyot (vain kesakautena).
kylla joskus suututtaa kun viikonloppuna tekis mieli tehda muutakin kun kuurata lattioita.
ymmarran etta kun on kotona niin suurin osa kotitoista hoitaa se joka siella on mutta meidan ukko perustelee kotihommista kieltaytymista etta han tarvittaessa maksaa ulkopuoliselle tasta tyosta. mut kun siivota ja pyykata pitaa JOKA paiva eika kerran viikossa.
 
seitsemän äiti
minä teen kotityöt ja hoidan raha asiat, omat ja miehen yrityksen. mies tekee pitkää päivää töissä ja auttaa sit ilalla ku tulee noin klo.20 ja viikonloppuisin kun on kotona. vaatteet tilaan pääosin netistä ja ruoat haen lähikaupasta. mutta kotiäitinä ne minusta kuuluukin mulle. vanhin on kymmenen vuotta ja nuorin 2kk loput siltä väliltä. lapset auttaa lelujen siivoamisessa leikkihuoneesta ja pihan siivouksessa. muuten tykkään siivota itse että tulee hyvin siivotuksi. pyykkiä saa pestä kokoajan noin.4 koneellista päivässä ja se on minun heiniä..... mukava olla kotona ja leipoa ja siivota omaan tahtiin... ei haluta töihin...
 
Minä olen kotona ja ehdin hoidella suurimman osan asioista. Jos miehellä vapaata, hän kyllä tekee ja suunnittelee ruuat. Niin ja hän myös leipoo kakkuja tms, jos en ole muistanut/ehtinyt. Siivoaminen on minun juttuni. Joskus ärsyttää yksin siivota, mutta meillä on niin erilainen käsitys siisteydestä, että siivoan mieluummin itse. On luksusta siivota, kun ukko lähtee lasten kanssa ulos ja talo on aivan tyhjä =) Mies kuskaa lapsia harrastuksiin - siinä hän on kehittynyt viimeisen vuoden aikana ;) Yleisesti ottaen teen aivan liikaa kotihommia itse. On kova koulu ukolle, kun lähden syksyllä töihin ja kotihommia siirtyy hänellekin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2007 klo 13:18 noname kirjoitti:
tää on ihan kamala vastaus mutta näin tää vaan meillä menee
minä
teen ruuat
käyn kaupassa
pesen pyykit
siivoan talon
putsaan pihan
huollan auton
hoidan lasten harrasukset, kamppeineen/kuljetuksineen
hankin ja huollan vaatteet, tarvikkeet eloon ja oloon
olen nyt vielä kotosalla, nuorin kun on 1,5vee

mies
käy töissä
on kotona siis silloin kun ei oo töissä
osallistuu toooooosi laiskasti mihinkään

eli on ihan perällään meillä tämä kotityöhomma... :\|
aika kamalalle kieltämättä kuulostaa :/
 
Mä hoidan pääosin kaikki kotihommat. Mies tekee talvella lumityöt ja lämmittää, niin ja vaihtaa renkaat autoihin. Joskus tekee myös ruokaa..
Olen ite vielä kotona ja mies käy töis. Kohta ne munkin työt kyllä alkaa hetkiseksi.. mutta tuskin se muuttaa mitään. :ashamed:
 

Yhteistyössä