Kotona kirves kädessä, oikeasti jätit 7v ja 9v lapset yksin päiviksi kotiin kun kävit töissä?

  • Viestiketjun aloittaja kirsi
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Jaahas, täällä ilmottautuu yksi joka EI halua jättää lapsiaan 7 ja 9 v kahdestaan kotiin kokonaiseksi päiväksi.
Antaa vaan paskaa tulla tuutin täydeltä mutta mä olen töissä paljon huolettomammalla mielellä kun tiedän että joku katsoo niiden perään. Mottoni on että parempi katsoa kuin katua. Ton ikäiset keksii kaikenlaista touhua...
Siis varmaan ne lapset pärjäis mut mä oon huolehtiva kanaemo.
Mihin ne lapset sitten voi laittaa kun ovat jo tuon ikäisiä? Voisitko kertoa?
Laittaa ? Enhän mä nyt lapsiani mihinkään laita :eek: . Minä teen enemmän töitä silloin kun mies on kotona ja jos ollaan molemmat töissä niin ukit ja mummit on ihania olla olemassa. Naapuritkin on joskus pyydetty perään katsomaan. Keinoja on jos on halua järjestää näitä asioita. Meillä ainakin.
..ja mummit ja ukithan ei luonnollisestikaan käy töissä. Ei, ne on sympaattisesti harmaantuneita pullantuoksuisia, aina hymyileviä känöjä, jotka on aina käytettävissä kun vain ymmärtää pyytää. Lastenlapsethan ovat heidän elämänsä ainoa sisältö ja suola.

Miestä en ihan helposti samaan talouteen enää ota, ja lasten isä asuu 400 km:n päässä.

Naapurit puolestaan ovat vain sitä varten, että heidän apuaan voi pyytää tilanteessa kuin tilanteessa.

Joo, ehkä jossain jumalan selän takana jossa kaikki tuntevat toisensa. :xmas:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
KERTOKAA nyt ihmeessä mitä te sitten tekisitte tuossa tilanteessa??mihin ne lapset pitäis laittaa?ei kaikilla tosiaan ole 3kk kesälomaa..kiinnostaa tietää.
Tuossahan tuo Namelli jo kertoikin. Se on sitten eri asia, kellä on tollanen hoitajareservi käytössään. Useimmilla kun ne isovanhemmat ovat vielä työelämässä. Toisaalta kannattaisi hankkia lapset siten, että isovanhemmat olisivat lapsen aloittaessa ekan luokan eläkkeellä. Ja tietty asuvat lähettyvillä. Kannattaa myös kerätä ystävikikseen henkilöitä, joilla ei ole mitään koulutusta eikä mitään halua mennä töihin . ;) ;) ;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
KERTOKAA nyt ihmeessä mitä te sitten tekisitte tuossa tilanteessa??mihin ne lapset pitäis laittaa?ei kaikilla tosiaan ole 3kk kesälomaa..kiinnostaa tietää.
Tuossahan tuo Namelli jo kertoikin. Se on sitten eri asia, kellä on tollanen hoitajareservi käytössään. Useimmilla kun ne isovanhemmat ovat vielä työelämässä. Toisaalta kannattaisi hankkia lapset siten, että isovanhemmat olisivat lapsen aloittaessa ekan luokan eläkkeellä. Ja tietty asuvat lähettyvillä. Kannattaa myös kerätä ystävikikseen henkilöitä, joilla ei ole mitään koulutusta eikä mitään halua mennä töihin . ;) ;) ;)
Tai ystäviä, jotka tekee iltavuoroa, kun itse olet aamuvuorossa.... ;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Jaahas, täällä ilmottautuu yksi joka EI halua jättää lapsiaan 7 ja 9 v kahdestaan kotiin kokonaiseksi päiväksi.
Antaa vaan paskaa tulla tuutin täydeltä mutta mä olen töissä paljon huolettomammalla mielellä kun tiedän että joku katsoo niiden perään. Mottoni on että parempi katsoa kuin katua. Ton ikäiset keksii kaikenlaista touhua...
Siis varmaan ne lapset pärjäis mut mä oon huolehtiva kanaemo.
Mihin ne lapset sitten voi laittaa kun ovat jo tuon ikäisiä? Voisitko kertoa?
Laittaa ? Enhän mä nyt lapsiani mihinkään laita :eek: . Minä teen enemmän töitä silloin kun mies on kotona ja jos ollaan molemmat töissä niin ukit ja mummit on ihania olla olemassa. Naapuritkin on joskus pyydetty perään katsomaan. Keinoja on jos on halua järjestää näitä asioita. Meillä ainakin.
..ja mummit ja ukithan ei luonnollisestikaan käy töissä. Ei, ne on sympaattisesti harmaantuneita pullantuoksuisia, aina hymyileviä känöjä, jotka on aina käytettävissä kun vain ymmärtää pyytää. Lastenlapsethan ovat heidän elämänsä ainoa sisältö ja suola.

Miestä en ihan helposti samaan talouteen enää ota, ja lasten isä asuu 400 km:n päässä.

Naapurit puolestaan ovat vain sitä varten, että heidän apuaan voi pyytää tilanteessa kuin tilanteessa.

Joo, ehkä jossain jumalan selän takana jossa kaikki tuntevat toisensa. :xmas:
Juu, meillä uki ja mummi ovat eläkkeellä ( käykö kateeksi ?????????????????) ja tulevat hoitamaa lapsiamme kun pyydetään ( käykö vielä enemmän kateeksi ????????????????)
Toisilla on hyvin pullat uunissa , toisilla eivät. Ei siitä kannata ruveta vittuilemaan, asiat on vaan näin.
 
Voi herrantuuteli... Tottahan toki, lapset ovat erilaisia, eikä aina voi olettaa, että kun pilliin viheltää niin mummit ja tädit, papat ja sedät juoksee kieli pitkällä auttamaan.. Toki, mikäs sen ihanampaa olisi.

Minäkin, innoissani, odotan vaihtoehtoisia muotoja hoitaa asia ilman että superäitien tarvitsee töissä kyyneleitä niellä kouluikäisten lastensa puolesta..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Juu, meillä uki ja mummi ovat eläkkeellä ( käykö kateeksi ?????????????????) ja tulevat hoitamaa lapsiamme kun pyydetään ( käykö vielä enemmän kateeksi ????????????????)
Toisilla on hyvin pullat uunissa , toisilla eivät. Ei siitä kannata ruveta vittuilemaan, asiat on vaan näin.
Ei käy kateeksi. Itse asiassa mullakin olisi ollut, jos olisin halunnut. Kuitenkin tapa, millä tuolla aiemmin kirjoitit, oli varsin ymmärtämätön. Arvaa miksi? Koska jos sulle tulee finni nenänpäähän, se ei suinkaan tarkoita, että kaikille muillekin tulisi. Tämä saattoi olla sulle shokkiuutinen, mutta selviydyt traumasta kyllä :hug: :hug: :hug:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Juu, meillä uki ja mummi ovat eläkkeellä ( käykö kateeksi ?????????????????) ja tulevat hoitamaa lapsiamme kun pyydetään ( käykö vielä enemmän kateeksi ????????????????)
Toisilla on hyvin pullat uunissa , toisilla eivät. Ei siitä kannata ruveta vittuilemaan, asiat on vaan näin.
Ei käy kateeksi. Itse asiassa mullakin olisi ollut, jos olisin halunnut. Kuitenkin tapa, millä tuolla aiemmin kirjoitit, oli varsin ymmärtämätön. Arvaa miksi? Koska jos sulle tulee finni nenänpäähän, se ei suinkaan tarkoita, että kaikille muillekin tulisi. Tämä saattoi olla sulle shokkiuutinen, mutta selviydyt traumasta kyllä :hug: :hug: :hug:
En ymmärrä tekstisi pointtia mutta selviydyn kai tästäkin traumasta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Oikea äiti ottaa lapsuuden kultaisista päivistä jokahisen taltehensa sydämmmensä pikkuruiseen (korostan pikkuruiseen kammioonsa). Eiväthän lapsoset ole todellakaan kuin vaivaiset 18 v. lapsia ja heidän tulee nautitsia tuona aikana maksimimäärä hellyyttä sekä huolenpitoa. On aivan sama kuka em. toimen suorittaa, kunhan sen joku suorittaa.
Luin tän just junnulle ( 16 v) ja junnu tuumasi, että ASIAA. Ja viskasi huoneestaan likapyykkinsä yläkerran käytävän lattialle ja ilkikurinen katse silmissään sanoi "Huolenpitoa, mutsi...huolenpitoa pliis ees" :LOL: :LOL: :LOL: Arvaa viis kertaa, veinkö ne likapyykit kylppäriin? :whistle:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Onpas hauska huomata että jos haluat huolehtia lapsistasi kun ovat tuonkin ikäisiä niin harva sitä ymmärtää... outoa hommaa...
Samaa ihmettelen...
No ootas viikko, niin sitten ollaankin taas sitä mieltä, että tuonikäisiä ei voi missään nimessä jättää 10 tunniksi itsestään. ;)
 
vieras
5 sivua eikä edelleenkään kunnon ohjetta miten järjestää 7-9 vuotiaan hoito kesän ajaksi jos ei niitä sukulaisia ole käytettävissä...

Jollekin työtä vieroksuvalle äidillehän tämä on toki loistosyy selittää, miksi pitäisi lösytä kotona siihen saakka kun lapsista nuorin täyttää 20 vee. "Ihan lasteni parasta ajattelen"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Juu, meillä uki ja mummi ovat eläkkeellä ( käykö kateeksi ?????????????????) ja tulevat hoitamaa lapsiamme kun pyydetään ( käykö vielä enemmän kateeksi ????????????????)
Toisilla on hyvin pullat uunissa , toisilla eivät. Ei siitä kannata ruveta vittuilemaan, asiat on vaan näin.
Mun vanhemmat hoitaa mun lapsia lähes aina, kun haluan, ja se heille sopii, mutta en pidä heitä velvollisena lapsiani hoitamaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Juu, meillä uki ja mummi ovat eläkkeellä ( käykö kateeksi ?????????????????) ja tulevat hoitamaa lapsiamme kun pyydetään ( käykö vielä enemmän kateeksi ????????????????)
Toisilla on hyvin pullat uunissa , toisilla eivät. Ei siitä kannata ruveta vittuilemaan, asiat on vaan näin.
Mun vanhemmat hoitaa mun lapsia lähes aina, kun haluan, ja se heille sopii, mutta en pidä heitä velvollisena lapsiani hoitamaan.
Samoin. Mutta helkkari sentään, annan kyllä vanhempienikin elää omaakin elämäänsä, joku raja!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
En ymmärrä tekstisi pointtia mutta selviydyn kai tästäkin traumasta.
No mäpä selvännän =) Aiemmat kirjoituksesi olivat aika ehdottomia. Sinusta lienee kamalaa, että jonkun koululaisen pitää olla yksin kotona. Koska sinulla on tukiverkosto, joka pitää huolta lapsistasi, et osaa asettua niiden asemaan,joilla sitä tukiverkostoa ei ole. Pidät jollain tavoin itsestäänselvyytenä sitä, että KAIKILLA on mummit ja ukit ja sukulaiset ja naapurit ja kaikki osallistumassa kolululaisten hoitoon. Voi olla, että et oikeasti ajattele näin yksioikoisesti, mutta kirjoituksistasi sai sen käsityksen, että ajattelet.

Lisäksi tuo "oletteko kateellisia" -heitto oli lapsellinen ja ala-arvoinen eikä ainakaan minulle tuonut sinusta kirjoittajana mitään positiivista mielikuvaa. Ole onnellinen siitä, että sinulla on asiat hyvin, mutta älä halveksi niitä, joilla ei ole. Tosin mun puolestani voit kirjoitella ihan mitä vaan, kunhan vaan kerroin mielipiteeni tavastasi esittää asioita.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 sivua eikä edelleenkään kunnon ohjetta miten järjestää 7-9 vuotiaan hoito kesän ajaksi jos ei niitä sukulaisia ole käytettävissä...

Jollekin työtä vieroksuvalle äidillehän tämä on toki loistosyy selittää, miksi pitäisi lösytä kotona siihen saakka kun lapsista nuorin täyttää 20 vee. "Ihan lasteni parasta ajattelen"
Mä en kaipaa ohjetta, kuinka järjestää lasteni hoito, mähän oon sen jo järjestäny. Lapset kattoo toistensa perään, ovat välillä mummolassa, enollaan ja isällään. Jollain muulla on ongelma, ei minulla...

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 sivua eikä edelleenkään kunnon ohjetta miten järjestää 7-9 vuotiaan hoito kesän ajaksi jos ei niitä sukulaisia ole käytettävissä...

Jollekin työtä vieroksuvalle äidillehän tämä on toki loistosyy selittää, miksi pitäisi lösytä kotona siihen saakka kun lapsista nuorin täyttää 20 vee. "Ihan lasteni parasta ajattelen"
Kyllä niitä mahdollisuuksia on melkein joka kunnassa jos vähän viitsii vaivautua hakemaan tietoja. Kuten kesäkerhoja, lleikkikenttätoimintaa, leirejä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Juu, meillä uki ja mummi ovat eläkkeellä ( käykö kateeksi ?????????????????) ja tulevat hoitamaa lapsiamme kun pyydetään ( käykö vielä enemmän kateeksi ????????????????)
Toisilla on hyvin pullat uunissa , toisilla eivät. Ei siitä kannata ruveta vittuilemaan, asiat on vaan näin.
Ei käy kateeksi. Itse asiassa mullakin olisi ollut, jos olisin halunnut. Kuitenkin tapa, millä tuolla aiemmin kirjoitit, oli varsin ymmärtämätön. Arvaa miksi? Koska jos sulle tulee finni nenänpäähän, se ei suinkaan tarkoita, että kaikille muillekin tulisi. Tämä saattoi olla sulle shokkiuutinen, mutta selviydyt traumasta kyllä :hug: :hug: :hug:
En ymmärrä tekstisi pointtia mutta selviydyn kai tästäkin traumasta.
Sen verran sekaannun, että luulen tässä tarkoitettavan sitä, että kirjoitit tuolla aiemmin, että keinoja on, jos vain haluaa järjestää. Ihan oikeasti se ei silloin ole halusta kiinni, jos ne isovanhemmat eivät ole eläkkeellä ja asuvat vieläpä toisella puolella maata. Kaikilla ei siis ole asiat samoin kuin sinulla. Sinulla onneksesi sitä lastenhoitajareserviä on vaikka kuinka paljon, mutta älä sano, että toisilla sitä ei ole vain siksi, että he eivät ole halunneet sitä järjestää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Tugjyt:
Voi herrantuuteli... Tottahan toki, lapset ovat erilaisia, eikä aina voi olettaa, että kun pilliin viheltää niin mummit ja tädit, papat ja sedät juoksee kieli pitkällä auttamaan.. Toki, mikäs sen ihanampaa olisi.

Minäkin, innoissani, odotan vaihtoehtoisia muotoja hoitaa asia ilman että superäitien tarvitsee töissä kyyneleitä niellä kouluikäisten lastensa puolesta..
Missä niitä pillejä myydään?
Ei ainakaan ihan tossa lähikaupassa, kovasti oon koittanut hyllyihin kurkkia ;)
Kait se tän päivän pilli on kännykkä, minkä nykypäivänä useimmat kouluikäiset omaavat, ja kotipuhelimenakin nykyään tunnetaan..
Sillä saa helposti, ja melko varmasti tarvittaessa apua ja ohjeita...


 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, siis yleensähän kaikki haluavat jäädä, jos on lähes saman ikäinen sisarus, mutta uskon, että aika harva ihan yksin jäisi useaksi viikoksi kesällä kotiin.
En nyt muista olinko juuri 7v yksin useampaa viikkoa putkeen, mutta ala-aste ikäisenä kyllä olin. Olihan mulla toki kavereita, joita tapasin eli välillä oli seuraakin. Ja osan lomasta olin mummolassa. Mulla olisi ollut mahdollisuus mennä naapuriin hoitoon, mutta en mä halunnut kun olin niin iso :) Minä olen tarvinnut aina omaa rauhaa eli sen siitä sitten on saanut ;)
Huoh. Olisipa meilläkin kaltaisesi lapsi. Mutta kun ihmisissä on temperamenttieroja. Joku ei halua olla yhtään yksin, ei edes aikuisena, puhumattakaan pienenä koululaisena, ja toinen taas on oikein sujut itsensä kanssa yksin kotona.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
En ymmärrä tekstisi pointtia mutta selviydyn kai tästäkin traumasta.
No mäpä selvännän =) Aiemmat kirjoituksesi olivat aika ehdottomia. Sinusta lienee kamalaa, että jonkun koululaisen pitää olla yksin kotona. Koska sinulla on tukiverkosto, joka pitää huolta lapsistasi, et osaa asettua niiden asemaan,joilla sitä tukiverkostoa ei ole. Pidät jollain tavoin itsestäänselvyytenä sitä, että KAIKILLA on mummit ja ukit ja sukulaiset ja naapurit ja kaikki osallistumassa kolululaisten hoitoon. Voi olla, että et oikeasti ajattele näin yksioikoisesti, mutta kirjoituksistasi sai sen käsityksen, että ajattelet.

Lisäksi tuo "oletteko kateellisia" -heitto oli lapsellinen ja ala-arvoinen eikä ainakaan minulle tuonut sinusta kirjoittajana mitään positiivista mielikuvaa. Ole onnellinen siitä, että sinulla on asiat hyvin, mutta älä halveksi niitä, joilla ei ole. Tosin mun puolestani voit kirjoitella ihan mitä vaan, kunhan vaan kerroin mielipiteeni tavastasi esittää asioita.
Näinhän se on. On se kiva esittää pöyristynyttä ja järkyttynyttä ja kehua itseä ylihuolehtivaksi ja kauhistella muiden ratkaisuja, kun itsellä on se kultalusikka ...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 sivua eikä edelleenkään kunnon ohjetta miten järjestää 7-9 vuotiaan hoito kesän ajaksi jos ei niitä sukulaisia ole käytettävissä...

Jollekin työtä vieroksuvalle äidillehän tämä on toki loistosyy selittää, miksi pitäisi lösytä kotona siihen saakka kun lapsista nuorin täyttää 20 vee. "Ihan lasteni parasta ajattelen"
Mä en kaipaa ohjetta, kuinka järjestää lasteni hoito, mähän oon sen jo järjestäny. Lapset kattoo toistensa perään, ovat välillä mummolassa, enollaan ja isällään. Jollain muulla on ongelma, ei minulla...
Jotkut lapset, tai monet, ovat mieluummin joskus rauhassa kotona, kuin aina isossa joukossa leireillä ja leikkipuistoissa.

 

Yhteistyössä