Koulu-ym.palaverit?

  • Viestiketjun aloittaja bansku65
  • Ensimmäinen viesti
bansku65
Miten hoidatte koulu- ym. yhteiset lasta koskevat palaverit?
Meillä isä oli lähes 10v. pois kuvioista(tapasivat lapsen kanssa n.2-3x vuodessa), kunnes taas uuden vaimon (yhdessä 1,5v) myötä alkoi taas leikkiä kotia.
Mitä mieltä olette- kuuluuko isän roudata uusi vaimonsa lasta koskeviin palavereihin?
 
kotileikkikö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2007 klo 15:04 bansku65 kirjoitti:
Miten hoidatte koulu- ym. yhteiset lasta koskevat palaverit?
Meillä isä oli lähes 10v. pois kuvioista(tapasivat lapsen kanssa n.2-3x vuodessa), kunnes taas uuden vaimon (yhdessä 1,5v) myötä alkoi taas leikkiä kotia.
Mitä mieltä olette- kuuluuko isän roudata uusi vaimonsa lasta koskeviin palavereihin?
Miksi ajattelet että "alkoivat leikkiä kotileikkiä". Entäs jos isän uusi - NYKYINEN - kumppani vain sai isän havahtumaan : ottamaan vastuuta lapsestaan, oivaltamaan että myös hän isä on tärkeä lapsen elämässä vaikkei asukaan lapsen kanssa ja isällä on nyt energiaa ja voimavaroja olla lapsensa kanssa. Elämä on kunnossa, silloin jaksaa lapsenkin kanssa.
Entäs jo on vain tästä kyse, eikä mistään kotileikistä.

Miten lapsi suhtausuu isään ja tämän kumppaniin - se riippuu sinusta ! Jos sinä hyväksyt, lapsikin hyväksyy. Hän voi tykätä ihan "rauhassa". Lapsi on kuitenkin lojaali lähivanhemmallaan ja jos hän vaistoaa ettet pidä tästä nykyisestä naisystävästä jne, lapsikaan ei sitten pidä ja tapaamiset on hankalia.

Pitääkö sen naisen sitten osallistua koulun palavereihin?

Itse ns. uusperheellisenä - miehellä viikonloppulapset - sanoisin, että ei välttämättä. Isä voisi kuitenkin raportoida mitä lapselle kuuluu ja miten menee. Se helpottaa tapaamisia ja sen uuden roolia, suhtautumista lapseen, suhteen luomista lapseen, sillä jonkilaisen suhteenhan hän kuitenkin joutuu luomaan lapseen, kun tämä isän kautta hänenkin elämässän on.
 
bansku65
No, kotileikki nyt tuli ensimmäisenä mieleen, kun isällä ei todellakaan ole vastuuta lapsesta! Joka toinen vkonloppu kun lapsi on isällään, on ainakin yhden yön jossain muualla-milloin mistäkin syystä.(Usein tarve päästä ryyppäämään!!!)Ja muutenkin lapsi(vaikkakin jo 10v)viettää paljon aikaansa kavereilla, ei peseydy, valvoo myöhään, katsoo TV:stä sallitut ja vähemmän sallitut, syö useimmiten kavereilla-jos syö...
Ei mun mielestä kauheen vastuullista toimintaa...
 
bansku65
Ai niin, unohtui mainita, että kieltääkään en voi, koska lapsesta on mukavaa, kun ei ole minkäänlaisia velvollisuuksia eikä rajoja. Hän pitää kovastikin uudesta äitipuolestaanEnkä ole millään tavalla mustasukkainen, kyselin vaan käytäntöjä...
 
peuhu
Me olemme etäperhe ja etäisä ei osallistu esim. vanhempain iltoihin ym. koska meistä on selkeämpää että lähi hoitaa ne palaverit ja jos saadaan kutsu esim. kevät tai joulu juhliin niin tottakai menemme koko uusperhe että siskopuolikin pääsee katsomaan veljensä esitystä.Meistä on paljon selvempää että lähi hoitaa lapsen "viralliset" palaverit mielensä mukaan niin aina on yksi raadan aihe vähemmän ;)
 
Lumikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2007 klo 15:04 bansku65 kirjoitti:
Miten hoidatte koulu- ym. yhteiset lasta koskevat palaverit?
Meillä isä oli lähes 10v. pois kuvioista(tapasivat lapsen kanssa n.2-3x vuodessa), kunnes taas uuden vaimon (yhdessä 1,5v) myötä alkoi taas leikkiä kotia.
Mitä mieltä olette- kuuluuko isän roudata uusi vaimonsa lasta koskeviin palavereihin?
Ei kuulu!
 
Minun mielestäni koulupalaverit eivät ole etävanhemman uuden kumppanin asia. Ensisijaisesti niihin osallistuu lähivanhempi, lisäksi mahdollinen yhteishuoltaja-etävanhempi. Myös lähivanhemman mahdollisen uuden kumppanin voi olla aiheellista osallistua, mikäli hän elää ARKEA lapsen kanssa. Näin hänkin voi olla paremmin koulunkäynnin tukena.

Minulla on exän toivomuksesta yksinhuoltajuus, joten yksinäni olen saanut (joutunut) koulu- ja kaikki muutkin asiat hoitaa. Isää ei voisi edes vähempää kiinnostaa. Uusi kumppanini osallistuu arkeemme ihan tasapuolisesti, tarkistaa/auttaa läksyissä jne, mutta ei hän ainakaan vielä ole vanhempainiltoihin tms. osallistunut. Toki koulun tai päiväkodin juhliin tulee siinä missä minäkin, lasten isää ei ole siellä näkynyt. Enää en jaksa niistä hälle edes ilmoitella, kun ei ne ole aikaisemminkaan kiinnostaneet vaikka kutsuttu on. Jos kysyy (kysyisi) niin kyllä kertoisin.
 
Lumikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 10:09 sissi kirjoitti:
Minun mielestäni koulupalaverit eivät ole etävanhemman uuden kumppanin asia. Ensisijaisesti niihin osallistuu lähivanhempi, lisäksi mahdollinen yhteishuoltaja-etävanhempi. Myös lähivanhemman mahdollisen uuden kumppanin voi olla aiheellista osallistua, mikäli hän elää ARKEA lapsen kanssa. Näin hänkin voi olla paremmin koulunkäynnin tukena.

Minulla on exän toivomuksesta yksinhuoltajuus, joten yksinäni olen saanut (joutunut) koulu- ja kaikki muutkin asiat hoitaa. Isää ei voisi edes vähempää kiinnostaa. Uusi kumppanini osallistuu arkeemme ihan tasapuolisesti, tarkistaa/auttaa läksyissä jne, mutta ei hän ainakaan vielä ole vanhempainiltoihin tms. osallistunut. Toki koulun tai päiväkodin juhliin tulee siinä missä minäkin, lasten isää ei ole siellä näkynyt. Enää en jaksa niistä hälle edes ilmoitella, kun ei ne ole aikaisemminkaan kiinnostaneet vaikka kutsuttu on. Jos kysyy (kysyisi) niin kyllä kertoisin.

Tuntuupa tutulta, olisin voinut tuon tekstin kirjoittaa itse täsmälleen samoin yhtä asiaa lukuunottamatta ja se ainoa ero meillä on, että nykyinen mieheni on ollut mukana vanhempain illoissa joskus ja on ollut myös kuopukseni opettajan keskustelutuokioissa kanssani.
 
Milla Magia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 21:05 Lumikki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 10:09 sissi kirjoitti:
Minun mielestäni koulupalaverit eivät ole etävanhemman uuden kumppanin asia. Ensisijaisesti niihin osallistuu lähivanhempi, lisäksi mahdollinen yhteishuoltaja-etävanhempi. Myös lähivanhemman mahdollisen uuden kumppanin voi olla aiheellista osallistua, mikäli hän elää ARKEA lapsen kanssa. Näin hänkin voi olla paremmin koulunkäynnin tukena.

Minulla on exän toivomuksesta yksinhuoltajuus, joten yksinäni olen saanut (joutunut) koulu- ja kaikki muutkin asiat hoitaa. Isää ei voisi edes vähempää kiinnostaa. Uusi kumppanini osallistuu arkeemme ihan tasapuolisesti, tarkistaa/auttaa läksyissä jne, mutta ei hän ainakaan vielä ole vanhempainiltoihin tms. osallistunut. Toki koulun tai päiväkodin juhliin tulee siinä missä minäkin, lasten isää ei ole siellä näkynyt. Enää en jaksa niistä hälle edes ilmoitella, kun ei ne ole aikaisemminkaan kiinnostaneet vaikka kutsuttu on. Jos kysyy (kysyisi) niin kyllä kertoisin.

Tuntuupa tutulta, olisin voinut tuon tekstin kirjoittaa itse täsmälleen samoin yhtä asiaa lukuunottamatta ja se ainoa ero meillä on, että nykyinen mieheni on ollut mukana vanhempain illoissa joskus ja on ollut myös kuopukseni opettajan keskustelutuokioissa kanssani.
Kiinnostaa vain tietää paljonko on välimatkaa lapsilla ja isällä?
Meillä lapsilla ja isällä lähes 500 km ja lähiäiti ei edes ilmoittele juhlista tms.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 22:34 Milla Magia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 21:05 Lumikki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 10:09 sissi kirjoitti:
Minun mielestäni koulupalaverit eivät ole etävanhemman uuden kumppanin asia. Ensisijaisesti niihin osallistuu lähivanhempi, lisäksi mahdollinen yhteishuoltaja-etävanhempi. Myös lähivanhemman mahdollisen uuden kumppanin voi olla aiheellista osallistua, mikäli hän elää ARKEA lapsen kanssa. Näin hänkin voi olla paremmin koulunkäynnin tukena.

Minulla on exän toivomuksesta yksinhuoltajuus, joten yksinäni olen saanut (joutunut) koulu- ja kaikki muutkin asiat hoitaa. Isää ei voisi edes vähempää kiinnostaa. Uusi kumppanini osallistuu arkeemme ihan tasapuolisesti, tarkistaa/auttaa läksyissä jne, mutta ei hän ainakaan vielä ole vanhempainiltoihin tms. osallistunut. Toki koulun tai päiväkodin juhliin tulee siinä missä minäkin, lasten isää ei ole siellä näkynyt. Enää en jaksa niistä hälle edes ilmoitella, kun ei ne ole aikaisemminkaan kiinnostaneet vaikka kutsuttu on. Jos kysyy (kysyisi) niin kyllä kertoisin.

Tuntuupa tutulta, olisin voinut tuon tekstin kirjoittaa itse täsmälleen samoin yhtä asiaa lukuunottamatta ja se ainoa ero meillä on, että nykyinen mieheni on ollut mukana vanhempain illoissa joskus ja on ollut myös kuopukseni opettajan keskustelutuokioissa kanssani.
Kiinnostaa vain tietää paljonko on välimatkaa lapsilla ja isällä?
Meillä lapsilla ja isällä lähes 500 km ja lähiäiti ei edes ilmoittele juhlista tms.
Välimatkaa on peräti 10 km. Aikani kaikista juhlista, lasten peleistä ym. ilmoittelin, mutta turhaan. Ei olisi isää voinut vähempää kiinnostaa. :headwall: Jossain vaiheessa jo turhauduin ja lakkasin ilmoittamasta, sanoin että ilmoittaa sittenkun rupeaa kiinnostamaan. Ei vaan ole kiinnostanut toistaiseksi.

Toki lähivanhemmalla on velvollisuus tukea lasten ja etäisän suhdetta ja tapaamisia, mutta ei se voi loputtomiin olla ihan yksipuolista. Tuntuu, että lähillä on vaan velvollisuuksia, mutta isällä sitten vastaavasti pelkkiä oikeuksia. Meillä isukki tapaakin lapsiaan vaan kerran kuussa ja siellä äitipuolikokelaat on vaihtuneet aika ajoin. Että en nyt sitä sekalaista sakkia mukaan näihin juttuihin ihan heti ottaisi ennen kuin on joku tolkku hommassa.

No tuo teidän 500 km on tosi pitkä välimatka, ehkä lähiäiti on vaan ajatellut, että ei isä lähde ajamaan jonkun puolen tunnin päiväkodin juhlan takia? Että ei ole tullut ajatelleeksi, että isä oikeasti edes tulisi? Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että en itse ajaisi tuota matkaa ihan jonkun puolen tunnin joulujuhlan takia, vaikka oman rakkaan pienokaisen juhla olisikin kyseessä. Enemmän sitten panostaisi pitempään yhdessäoloon lomilla ym.
 
Lumikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 09:41 sissi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 22:34 Milla Magia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 21:05 Lumikki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 10:09 sissi kirjoitti:
Minun mielestäni koulupalaverit eivät ole etävanhemman uuden kumppanin asia. Ensisijaisesti niihin osallistuu lähivanhempi, lisäksi mahdollinen yhteishuoltaja-etävanhempi. Myös lähivanhemman mahdollisen uuden kumppanin voi olla aiheellista osallistua, mikäli hän elää ARKEA lapsen kanssa. Näin hänkin voi olla paremmin koulunkäynnin tukena.

Minulla on exän toivomuksesta yksinhuoltajuus, joten yksinäni olen saanut (joutunut) koulu- ja kaikki muutkin asiat hoitaa. Isää ei voisi edes vähempää kiinnostaa. Uusi kumppanini osallistuu arkeemme ihan tasapuolisesti, tarkistaa/auttaa läksyissä jne, mutta ei hän ainakaan vielä ole vanhempainiltoihin tms. osallistunut. Toki koulun tai päiväkodin juhliin tulee siinä missä minäkin, lasten isää ei ole siellä näkynyt. Enää en jaksa niistä hälle edes ilmoitella, kun ei ne ole aikaisemminkaan kiinnostaneet vaikka kutsuttu on. Jos kysyy (kysyisi) niin kyllä kertoisin.

Tuntuupa tutulta, olisin voinut tuon tekstin kirjoittaa itse täsmälleen samoin yhtä asiaa lukuunottamatta ja se ainoa ero meillä on, että nykyinen mieheni on ollut mukana vanhempain illoissa joskus ja on ollut myös kuopukseni opettajan keskustelutuokioissa kanssani.
Kiinnostaa vain tietää paljonko on välimatkaa lapsilla ja isällä?
Meillä lapsilla ja isällä lähes 500 km ja lähiäiti ei edes ilmoittele juhlista tms.
Välimatkaa on peräti 10 km. Aikani kaikista juhlista, lasten peleistä ym. ilmoittelin, mutta turhaan. Ei olisi isää voinut vähempää kiinnostaa. :headwall: Jossain vaiheessa jo turhauduin ja lakkasin ilmoittamasta, sanoin että ilmoittaa sittenkun rupeaa kiinnostamaan. Ei vaan ole kiinnostanut toistaiseksi.

Toki lähivanhemmalla on velvollisuus tukea lasten ja etäisän suhdetta ja tapaamisia, mutta ei se voi loputtomiin olla ihan yksipuolista. Tuntuu, että lähillä on vaan velvollisuuksia, mutta isällä sitten vastaavasti pelkkiä oikeuksia. Meillä isukki tapaakin lapsiaan vaan kerran kuussa ja siellä äitipuolikokelaat on vaihtuneet aika ajoin. Että en nyt sitä sekalaista sakkia mukaan näihin juttuihin ihan heti ottaisi ennen kuin on joku tolkku hommassa.

No tuo teidän 500 km on tosi pitkä välimatka, ehkä lähiäiti on vaan ajatellut, että ei isä lähde ajamaan jonkun puolen tunnin päiväkodin juhlan takia? Että ei ole tullut ajatelleeksi, että isä oikeasti edes tulisi? Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että en itse ajaisi tuota matkaa ihan jonkun puolen tunnin joulujuhlan takia, vaikka oman rakkaan pienokaisen juhla olisikin kyseessä. Enemmän sitten panostaisi pitempään yhdessäoloon lomilla ym.

Meillä on välimatkaa noin 100 km. Lasten isä ei ollut erityisen innostunut avioliittomme aikanakaan lasten juhliin ja vanhempainiltoihin yms. osallistumaan (eikä myöskään heidän harrastuksiinsa).
Ilmoittelin minäkin aikani, mutta ei hän koskaan tullut, joten en viitsi enää edes yrittää, ettei lapsille tulisi enää pettymyksiä asian suhteen. Viimeeksi pyysin syksyllä isää ja tämän uutta kumppania lasten syntymäpäiväjuhliin, mutta eivät tulleet. Erosimme muuten sulassa sovussa ilman muita osapuolia, ettei se ainakaan voi olla syynä.
 
kiiks
Mun mielestä ei uusien puolisoiden ole tarpeen olla läsnä kaikissa lasten palavereissa. Juhlat ja muut eri juttu - yleensähän lapset toivovat niihin kaikkien tulevan. Mun mielestä lapsen asioita ja vastuuta ei kannata hajoittaa liian suurelle määrälle ihmisiä. Vastuu on vanhempien ja he varmaan osaavat kertoa tarpeelliset asiat uusille puolisoilleen, jotta kaikki sitten osaavat toimia vaikkapa koulujutuissa yhteen hiileen puhaltaen. Voipa joskus olla tilanne hieman jännityksettömämpikin kun paikalla ovat vain lapsen vanhemmat.

Edellisiä lukiessa ajattelin, että olisipa mieheni ex ollut yhtä yhtestyöhaluinen/kykyinen kun muutamat teistä. Hän ei ole juuri vaivautunut kertomaan lasten kouluasioista yms. vaikka välillä tilanne oli se, että lapset olivat lähes puolet ajastaan meillä. Kaikki on kyselemällä täytynyt kysellä koulusta ja lapsilta - ei mun mielestä mitenkään järkevää. Ja jos jostain ilmoitettiin, niin niin viime tipassa miehen työt tietäen, että ei enää ollut mitään mahdollisuuksia järjestää itselleen vapaata palaveria varten. Jopa lasten perheneuvola käyntien peruuntumisesta tms tämä ex ei ilmoittanut lasten isälle, vaikka oli s4en luvannut tehdä. Että näinkin päin ikävä kyllä voi olla... ja vaikea pitää ihan vahinkona tollaista käytöstä. Pitkään täytyi kouluunkin päin selvittää, että kun kyse on yhteishuoltajuudesta, täytyisi koulunkin puolelta opettajan välittää tietoa myös etävanhemmalle. Uskomattoman vaikeaa sekin tuntuu näin tietotekniikan aikakaudella olevan...

Onneksi voi siis olla toisinkin. :flower: siitä teille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 23:03 kiiks kirjoitti:
Edellisiä lukiessa ajattelin, että olisipa mieheni ex ollut yhtä yhtestyöhaluinen/kykyinen kun muutamat teistä. Hän ei ole juuri vaivautunut kertomaan lasten kouluasioista yms. vaikka välillä tilanne oli se, että lapset olivat lähes puolet ajastaan meillä. Kaikki on kyselemällä täytynyt kysellä koulusta ja lapsilta - ei mun mielestä mitenkään järkevää.

Tervehdys:) Me olemme uusperheellisiä, miehelläni on 2 lasta, jotka säännöllisesti meillä joka 2. viikonloppu ja pitempiä jaksoja loma-aikoina.
Nämä lapset ovat jo teinejä ja meidän uusperhe on ollut koossa kymmenisen vuotta.
Me emme kuule koskaan yhtään mitään mistään - emme lasten äidiltä emmekä nuorilta. Meidät on mieheni kanssa eristetty totaalisesti kaikesta kouluun liittyvästä, kuten myös kaikista lähikodin tapahtumista. Meidän asiat tosin kyllä toisaalta raportoidaan kovinkin ahkerasti lähiäidille...

Lasten asiat mieheni exän mielestä kuuluvat vain hänelle ja hän päättää yksin kaikesta.
No, helpompaahan se meille on näin, mutta ei kannata ihmetellä isän "vieraantumista", kun häntä ei arvosteta sen vertaa että informoitaisiin omien lasten asioista!
 
Meillä tällänen uusioversio, että minulla ja miehellä yhteinen tytär 1v ja miehen edellisestä liitosta lapset 6v ja 7v. Keskustellaan yhdessä asioista ja mies osallistuu täysillä lastensa elämään, kuten omalta osaltani minäkin. Mutta en ole kyllä vanhempainilloissa tms. ole ollut mukana. Mielestäni riittää että paikalla on lasten äiti ja isä, joka sitten kotona kertoo minulle mitä minun tulee tietää asioista. Huomioitavia asioita, käyttäytymisjuttuja, harjoiteltavaa yms... Hyvin toimii !
 

Yhteistyössä