Koulukiusaamisesta: meillä auttoi tällainen "taktiikka"

  • Viestiketjun aloittaja "henna"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496003:
siitä en tiedä. mutta tää esimerkki vaan osoittaa sen että ei se kiusaaminen lopu väkivallalla, se vaan siirtyy paikasta toiseen. paras konsti olis mun mielestä se, että jos kiusaaja ei useammastaan puhuttelusta ja rangaistuksesta opi, niin sitten hänen laittettais vaikka perhekotiin kasvamaan tietyksi ajaksi. eiköhän se jotain opettais ja puhuttelutkin alkais tehoamaan kun kiusaaja tietäisi mitä tuleman pitää
Mulle suoraan sanottuna on aika lailla sama, loppuisiko kiusaaminen vai vaihtuisiko vaan kohde, jos omia lapsia kiusattaisiin ja he saisivat olla rauhassa sen jälkeen kun ovat näyttäneet kiusaajalle että he eivät alistu.

Omat lapset on tärkeimmät, ja mä en uhraisi omien lasteni mielenterveyttä, oikeutta fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen & oikeutta rauhalliseen koulunkäyntiin minkään Suuremman Yhteisen Hyvän nimissä. Antaisi heidän olla kiusattavana, jotta kiusaaja ei siirtyisi uuteen uhriin. Ajatuskin on ihan absurdi.


Perhekoti...joo, missähän todellisuudessa tuollaista tapahtuu?! :D

Kivaahan se olisi, jos kiusaaja oppisi tavoille eikä kiusaisi ketään toista jatkossa. Mutta se on toinen juttu se, se on enemmänkin kiusaajan vanhempien ja koulun asia hoitaa.
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496020:
ei me olla mihinkään muutettu, eikä myöskään kiusaajat. luokkien vaihtoa, tiukempaa valvontaa. ´ohjeet koulukuljetuksiin, mm. niin että kun kiusaus alkaa tai tapahtuu taksisa, niin kiusaaja palautetaan välittömästi joko kotiin tai kouluun. linja-autossa kuljettajan lähellä istuminen. vanhempine palavereja opettajien kanssa, jossa oli myös koulutoimenjohtaja paikall yms.
Niin ja varmaan olisit samaa mieltä, mikäli lapsesi olisi vuosien kiusaamisen jälkeen henkisesti musertuneena tappanut itsensä. Kunhan vain ei lyönyt ketään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496020:
ei me olla mihinkään muutettu, eikä myöskään kiusaajat. luokkien vaihtoa, tiukempaa valvontaa. ´ohjeet koulukuljetuksiin, mm. niin että kun kiusaus alkaa tai tapahtuu taksisa, niin kiusaaja palautetaan välittömästi joko kotiin tai kouluun. linja-autossa kuljettajan lähellä istuminen. vanhempine palavereja opettajien kanssa, jossa oli myös koulutoimenjohtaja paikall yms.
Eli siis kiusaaja ei joutunut muuttamaan käytöstään, vaan hänet pidettiin vain erossa kiusatusta. Entäs sitten jos lapset olisivat kohdanneet toisensa ilman aikuisia?
 
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496020:
ei me olla mihinkään muutettu, eikä myöskään kiusaajat. luokkien vaihtoa, tiukempaa valvontaa. ´ohjeet koulukuljetuksiin, mm. niin että kun kiusaus alkaa tai tapahtuu taksisa, niin kiusaaja palautetaan välittömästi joko kotiin tai kouluun. linja-autossa kuljettajan lähellä istuminen. vanhempine palavereja opettajien kanssa, jossa oli myös koulutoimenjohtaja paikall yms.
ja kuinkas mahdollista tuo on käytännössä? Ootko sitä miettiny?
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496020:
ei me olla mihinkään muutettu, eikä myöskään kiusaajat. luokkien vaihtoa, tiukempaa valvontaa. ´ohjeet koulukuljetuksiin, mm. niin että kun kiusaus alkaa tai tapahtuu taksisa, niin kiusaaja palautetaan välittömästi joko kotiin tai kouluun. linja-autossa kuljettajan lähellä istuminen. vanhempine palavereja opettajien kanssa, jossa oli myös koulutoimenjohtaja paikall yms.
Täh? Entäs, kun koulumatkat tapahtuu kävellen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496020:
ei me olla mihinkään muutettu, eikä myöskään kiusaajat. luokkien vaihtoa, tiukempaa valvontaa. ´ohjeet koulukuljetuksiin, mm. niin että kun kiusaus alkaa tai tapahtuu taksisa, niin kiusaaja palautetaan välittömästi joko kotiin tai kouluun. linja-autossa kuljettajan lähellä istuminen. vanhempine palavereja opettajien kanssa, jossa oli myös koulutoimenjohtaja paikall yms.
Kivaa, pelko perseessä koko ajan koulumatkoilla. Kiusaaminen siis jatkuu yhä, nyt siihen vaan puututaan samantien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496020:
ei me olla mihinkään muutettu, eikä myöskään kiusaajat. luokkien vaihtoa, tiukempaa valvontaa. ´ohjeet koulukuljetuksiin, mm. niin että kun kiusaus alkaa tai tapahtuu taksisa, niin kiusaaja palautetaan välittömästi joko kotiin tai kouluun. linja-autossa kuljettajan lähellä istuminen. vanhempine palavereja opettajien kanssa, jossa oli myös koulutoimenjohtaja paikall yms.
Tuossa näkee että kaikilla aikuisilla on ollut halua ja keinoja puuttua tapaukseen, kaikissa kouluissa tilanne ei ole näin.

Väkivaltaan ei kuitenkaan tule turvautua herkästi tai jatkuvasti jos haluaa sen tehoavan. Helposti tulistuvat saadaan väkivaltaisiksi nälvimällä jolloin he vielä saavat syyt niskoilleen kiusaamisessa. Sanoisin että jos turvautuu väkivaltaan, niin se pitää tehdä tyynesti ja suunnitellusti, ei tunteiden sokaisemana.
 
sdfs
[QUOTE="sondersson";24496037]Whaaat?! Että oikein perhe pitäis rikkoa mieluummin kun ottaa yhden kerran turpaan luokkakaverilta? Ja mihin se kiusaaminen siinä siirtyy? tuskin ap:n muksu aikoo itse jatkaa kiusaajana jos sitä tarkotit? Ja se perhekotilainen luultavasti vaan kovettuu perheen rikkomisesta tai sitten joutuu itse kiusatuksi.[/QUOTE]

:D Juu, mutta kunhan meidän lapsi vaan ei lyö ketään... :D :D
 
[QUOTE="sondersson";24496054]ja kuinkas mahdollista tuo on käytännössä? Ootko sitä miettiny?[/QUOTE]no meillä on tominut kahdesti muista en tiedä. enkä edellenkään jos vastaan tulee tilanteita kehoita lastani turvautumaan väkivaltaan. toki jokainen tyylillään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496074:
no meillä on tominut kahdesti muista en tiedä. enkä edellenkään jos vastaan tulee tilanteita kehoita lastani turvautumaan väkivaltaan. toki jokainen tyylillään.
Miten niin toiminut? Juurihan kerroit että kiusaaminen jatkuu edelleen koulukyydityksen aikana, yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496020:
ei me olla mihinkään muutettu, eikä myöskään kiusaajat. luokkien vaihtoa, tiukempaa valvontaa. ´ohjeet koulukuljetuksiin, mm. niin että kun kiusaus alkaa tai tapahtuu taksisa, niin kiusaaja palautetaan välittömästi joko kotiin tai kouluun. linja-autossa kuljettajan lähellä istuminen. vanhempine palavereja opettajien kanssa, jossa oli myös koulutoimenjohtaja paikall yms.
Mä haluaisin oikeasti tavata sellaisen taksikuskin joka kääntyy puolessa välissä matkaa koululle tai siis tekee ylimääräistä mutkaa jos tapahtuu kiusaamista. Eiköhän noillakin ole aika tiukat aikataulut. Voipi mennä hernettä nenään muiden lasten vanhemmilta jos lapset on myöhässä kun taksikuski suhaa viemään kiusaajaa koululle takaisin...
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496086:
no mä sitten kuskaisin lasta, mutta meillä maksettiin taksille että pääsi kyytiin
Ja sitten sitä lasta kiusataan jossain muualla. Ja mitä jos ei voi kuskata? Jos ei ole autoa tai ei voi maksaa taksimatkaa kaksi kertaa joka päivä?
 
"torsti"
Olen sanunut lapsellini että jos joku lyö tai tönii, eikä lopeta käskystä niin lapseni saa lyödä tms takaisin kunhan lyö kovempaa kuin kiusaaja. Olen painottanut että ketään ei kiusata, mutta jos häntä kiusataa, saa antaa takaisin. Lapsella on kaveri joka lyö usein. Vielä omani ei ole antanut takaisin, mutta joku päivä antaa. Olen toki puuttunut toisen lapsen käytökseen heti ja saanut ohjattua leikit oikeaan suuntaan, mutta aina en ole näkemässä ja mielestäni itseään saa ja pitää puolustaa!

Kun itse oli 3v, tuon edellä mainitun lapsen äiti oli saman ikäinen ja hän aina nipisteli ja tukisteli minua. Kerran suutuin ja otin häntä hiuksista kiinni ja ravistin niin että tuppo tukkaa jäi käteeni ja kaveri itki kuin mikäkin. Sen jälkeen ko kaveri ei enää ikinä kiusannut ja olemme olleet parhaita ystävyksi iät ja ajat. :) Muistelemme lämmöllä kaverin kaljua länttiä päässä. :D (Ei siinä oikeasti enää ole kaljua kohtaa)
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24495930:
Aikoinaan -70-luvulla ala-asteella ollessani olin yhden kiusaajan kynsissä. Tyyppi oli tituleerattu koulun kovimmaksi jätkäksi ja kiusasi monia muitakin.
Kerran ruokajonossa heppu tuli taas tölvimään ja sitten mulla kilahti. Tirvaisin jätkää nyrkillä nokkaan niin että siitä alkoi vuotamaan verta. Jätkä katseli mua ihmeissään että "miten helvetissä toi uskaltaa noin tehdä".
Heebo häippäsi paikalta ja mua pelotti ihan sikana että aivan saletisti tulee välitunnilla pataan. Vaan eipä tullutkaan. Kiusaaminen loppui siihen ja lopetti monen muunkin kiusaamisen.

Vaikka turvauduinkin spontaaniin väkivaltaan, ei minusta silti kasvanut väkivaltaista psykopaattia.
Niinpä. Taitaa olla juuri toisinpäin. Mikäli Pekka-Erik olisi lapsuusvuosinaan tirvaissut kiusaajiaan kunnolla nekkuun, saattaa olla että meillä olisi parikymmentä ihmistä enemmän elossa tänä päivänä... :(
 
***
Minun lasta kiusattiin alakoulussa 5. - ja 6. luokilla.
Lapsen setä kun asiasta kuuli ja sattumoisin näki kiusaajat, kävi vähän valistamassa.

Iso karju kertomassa elämäntotuuksia pikkupojille - TOIMII!
 
Onko pölyesterin lapsia koskaan kiusattu koulussa? Tai itseäsi?
On. Minua on kiusattu ja poikaani kiusattiin hetken, kun hän aloittu uudessa koulussa toisen luokan. Opettaja vaikutti kyllä hyvin voimattomalta tilanteessa, valehteli jopa meille, sanoi, että oli kertonut asiasta rehtorille, vaikka ei ollut. Kiusaaminen loppui, kun mies seurasi kiusaajia heidän kotiin, kertoi kiusaajille, että tietää, missä ne asuu. Ja että jos vielä kerrankin kuullaan, että poikaa on heitelty kivillä tai muuten kiusattu, hän tulee heidän ovelle ja vaatii vanhemmilta selitystä. Hän käyttäytyi tilanteessa oletettavasti sen verran uhkaavasti, ettei vanhempien puheille tarvinnut koskaan mennä. Vaikka opettaja väitti, että vanhemmillekin oli kerrottu. Mutta tuskimpa vaan oli.

Nää lapset hyökkäsivät laumana. Tönivät, löivät, heittivät kiviä ja uhkailivat. Minusta oli ihan oikein, että saatiin heillekin välillä hieman kusta housuihin.
 
Se on totta että usein kiusaaminen tapahtuu niin suurella porukalla ettei siinä pelkät kasvatukselliset puhuttelut auta mitään. Saati perhekodit.
Mua kiusattiin pienenä vain yks talvi. Koko luokan pojat kiipes alikulun päälle ja vaani sieltä. Kun kävelin alta, viskoivat lumi- ja jääpaukkuja päälle. Tosin ope ei ottanu asiaa tosissaan... Kävelin sitten melko pitkää kiertoreittiä jonkin aikaa, että tilanne rauhottui. Kyllä se on lapselle paha paikka jos vuosikausia kestää, ja joutuu huomaamaan ettei EDES aikuiset mahda asialle mitään. Jokaisella täytyy olla mahdollisuus puolustautua, ihan jokaisella.
 
"henna"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496086:
no mä sitten kuskaisin lasta, mutta meillä maksettiin taksille että pääsi kyytiin
Minusta nämä sinun kertomuksesi ovat vain tilanteen väistelyä ja välttämistä - jossain vaiheessa se kuitenkin on mahdollista kiusaajille päästä lapsesi kimppuun. Ei kuskaaminen tai taksikyytien ostaminen ole ratkaisu. Kyllä sen pitää lähteä siitä, että tilanne saadaan sovittua tavalla tai toisella. Tässä meidän tapauksessa puhe ei auttanut, vaan piti tytön ottaa nyrkki avuksi. Ei se minustakaan kivalta tunnu, että lapseni joutui lyömään jotakuta toista ihmistä, mutta en minä siitä hirvittävän pahoillanikaan osaa olla - lopputuloksen huomioiden.

Sinä et osannut antaa yhtään ainutta parempaa ratkaisumallia.
 

Yhteistyössä