Koululaisen pitkä kesäloma, vanhempi töissä. Miten järjestää?

  • Viestiketjun aloittaja "yksinhuoltaja"
  • Ensimmäinen viesti
"yksinhuoltaja"
Miten järjestätte lapsen hoidon kesällä?
Lapsi on ekaluokkalainen. Itse olen 4vkoa lomalla kesällä, mutta siinä jää 6-7vkoa sellaista aikaa jolloin itse olen töissä ja lapsella loma. Olen yksinhuoltaja. Lapsen isällä on toki loma, mutta ajankohtaa en tiedä ja hän ei ole kiinnostunut ottamaan lasta kesällä luokseen.
Isovanhemmat (joista vain kaksi elossa) asuvat kaukana. Ovat jo seitsemänkymppisiä, toinen yli ja toinen alle. Toisen luo lapsi olisi ehkä menossa, mutta viime aikoina lapsi on sanonut että tämä isovanhempi moittii häntä paljon. Ja toisaalta välimatka on niin pitkä, ettemme näkisi paljoa kesän aikana. Toisen isovanhemman kanssa lapsi ei ole niin paljoa ollut tekemisissä, että siellä kesän viettäisi.

Lähettyvillä ei ole sukulaisia tms. jotka voisi auttaa.
 
Vierras
Juhannukseen saakka on paljonkin erilaisia päiväleirejä esim jalkapalloleiriä ja seurakunnan leirejä jne. Elokuussakin voi olla jotain. Mutta kesäkuun loppu ja heinäkuu pitää kyllä itse järjestää se hoito.
 
"yksinhuoltaja"
Niinhän noita leirejä on mutta ongelma on että ne alkavat niin myöhään aamusta että mun työt on jo alkanut. Ja enimmäkseen ne on juuri mun loman aikaan, joten niistä ei hyötyä olen.
 
Jep, leirejä on tosiaan yleensä ennen juhannusta ja elokuun alussa. Mua harmittaa vietävästi se, ettei heinäkuussa ole juuri mitään. Ikään kuin kaikki voisivat pitää kesälomansa heinäkuussa. Meillä ei saa edes palkatonta kesällä.

Oisko sulla jotain ystävää, esim. jotain tytön koulukaverin äitiä, jonka kanssa voisi jutella vuoroin vieraissa -periaatteesta? Et varmaankaan ole ainoa, joka näiden asioiden kanssa pähkäilee. Silloin on hyvä yhdistää voimansa niiden kanssa, joilla on samoja ongelmia :).
 
"piipii"
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30812852:
Jep, leirejä on tosiaan yleensä ennen juhannusta ja elokuun alussa. Mua harmittaa vietävästi se, ettei heinäkuussa ole juuri mitään. Ikään kuin kaikki voisivat pitää kesälomansa heinäkuussa. Meillä ei saa edes palkatonta kesällä.

Oisko sulla jotain ystävää, esim. jotain tytön koulukaverin äitiä, jonka kanssa voisi jutella vuoroin vieraissa -periaatteesta? Et varmaankaan ole ainoa, joka näiden asioiden kanssa pähkäilee. Silloin on hyvä yhdistää voimansa niiden kanssa, joilla on samoja ongelmia :).
Olen itse heinäkuusta osan töissä. Seurakunta pyörittää täällä toimintaa myös silloin onneksi.
 
"yksinhuoltaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30812856:
Osittaista hoitovapaatahan sun on mahdollista pitää, jolloin päivät olisivat ainakin lyhyemmät kuin muuten.
Teen jo nyt 78% työaikaa, mutta meillä ei lyhennettyä työaikaa ole... Eli työaika on yleensä klo.7-15. Toki vapaapäiviä on aina silloin tällöin viikollakin.
 
"yksinhuoltaja"
[QUOTE="piipii";30812855]Seurakunnan, kaupungin nuorisotoimen ja seurojen toiminnat kyselty läpi?[/QUOTE]

En ole kysellyt, mutta aika hyvin noista on tiedotettukin.. Wilman kautta on tullut tiedotetta kaupungin leireistä ja seurakunnan leireistä sit niiden omista tiedotteista. Ja ikävä kyllä ne leirit on juuri lomani aikaan ja lisäksi ongelmana olisi kyyditys leireille (kun itse olen siihen aikaan jo sorvin ääressä). Heinäkuussa ei näyttäisi olevan mitään leirejä tms. ja ikävä kyllä lomaa en heinäkuuksi saa (vaikka kuinka niin haluaisinkin).
 
Leirit, niin 4H, seurakunnat ja urheiluseurat järjestää. Nuorisotaloilla on myös kesätoimintaa. Voit myös koittaa tilaa hoitajan joka vie lapsen leirille ja sossusta voit kysellä kesäkoti vaihtoehtoa.
 
"piipii"
[QUOTE="yksinhuoltaja";30812865]En ole kysellyt, mutta aika hyvin noista on tiedotettukin.. Wilman kautta on tullut tiedotetta kaupungin leireistä ja seurakunnan leireistä sit niiden omista tiedotteista. Ja ikävä kyllä ne leirit on juuri lomani aikaan ja lisäksi ongelmana olisi kyyditys leireille (kun itse olen siihen aikaan jo sorvin ääressä). Heinäkuussa ei näyttäisi olevan mitään leirejä tms. ja ikävä kyllä lomaa en heinäkuuksi saa (vaikka kuinka niin haluaisinkin).[/QUOTE]

Lähellä ei asu ketään nuorta joka voisi olla seurana kesällä vaikka korvausta vastaan?
 
noh.
Eikö se voisi olla yksin kotona? Teet ruuat valmiiksi mitä voi lämmittää ja keksit sille valmiiksi jotain mukavaa aktiviteettiä. Meillä oli tuon ikäiset viikon-pari sukulaisten luona, muutoin kotona keskenään
 
ei oo helppoo ei
Samaa pähkäilen. Lapsi (täyttää juuri 9) pääsee kesäkuuksi äidilleni toiselle paikkakunnalle. Heinäkuussa 2 viimestä vkoa lomaa, eli 2 ekaa vkoa ja elokuun alku ongelmana. Täällä maalla ei kerhoja sillon ja kaikki lapsen kaverit asuvat n. 30km päässä. Ei varaa lapsenhoitajaan, mies viikot töissä 300km päässä. Viikonloput ei ongelma.
Palkatonta ei saa (eikä olisi varaakaan), kaikilla tuntuu olevan mummit ja kummit lähellä. Toisin meillä, muualta tulleina... :(
Jos ei ihmeitä tapahdu niin lapsi todnäk joutuu olemaan yksin, ehkä saan jonkun naapurin mummon rahalla nakitettua ruokkimaan...
 
"yksinhuoltaja"
Eikö se voisi olla yksin kotona? Teet ruuat valmiiksi mitä voi lämmittää ja keksit sille valmiiksi jotain mukavaa aktiviteettiä. Meillä oli tuon ikäiset viikon-pari sukulaisten luona, muutoin kotona keskenään
Lapsi kyllä sanoi itse, että pärjäisi kotona yksinkin. Mutta on se 8h + työmatkat eli yhteensä n.9h yksin kotona pitkä aika. Tulee varmasti pitkäksi aika. Toki on nyt aamuisinkin yksin aina koulun alkuun asti + ap/ip:n jälkeen.

Mutta oonko aivan kamala äiti, jos jätän noin pienen yksin kotiin? Vaihtoehdot on kyl vähissä. Helpompi ehkä jos sukulaisia asuisi lähempänä.
 
"yksinhuoltaja"
[QUOTE="piipii";30812910]Lähellä ei asu ketään nuorta joka voisi olla seurana kesällä vaikka korvausta vastaan?[/QUOTE]

Ei asu ketään sellaista nuorta, jonka tuntisin. Ihan vierastakaan kun ei halua oikein palkata (toki varmasti hyviä ja vastuuntuntoisiakin nuoria löytyy, mutta kun ei sitä kaikkea päälle päin näe).
 
Kyllä ne lapset oppivat olemaan yksin kotona, kun ei ole vaihtoehtoja. Meillä ei ole ollut isovanhempia tai sukulaisia samalla paikkakunnalla. Lapselle vaan ruoka valmiiksi, että voi lämmittää. Ja puhelin, että voitte päivän aikana mahdollisesti soitella.
 
"yksinhuoltaja"
Kyllä ne lapset oppivat olemaan yksin kotona, kun ei ole vaihtoehtoja. Meillä ei ole ollut isovanhempia tai sukulaisia samalla paikkakunnalla. Lapselle vaan ruoka valmiiksi, että voi lämmittää. Ja puhelin, että voitte päivän aikana mahdollisesti soitella.
Tääkin on, että en työpäivän aikana en pysty vastamaan puheluihin (puhelin joko kaapissa tai työvaatteiden taskussa että voi sen tsekata tauolla).

Toki voi soittaa isovanhemmalle tarvittaessa, niinkuin tekee nytkin kouluaamuisin.
 
tjaah
No jos ei ole tuttavia, ystäviä sukulaisia tai leirejä, niin varmaan lähtisin yrittmään palkata ainakin joiksikin viikoiksi muutamaksi tunniksi jotakuta nuorta - vaikka vierastakin. Toki haastattelisin hänet ensin. Monelle 14- 15 -vuotiaalle varmaan pikkuraha kelpaisi; toisaalta kun ovat noin nuoria, niin varmaan jo lastensuojelullisista syistä olisi hyvä ja oikein haastatella paitsi nuori myös hänen huoltajat (että siis onko heidän puolesta ok jos nuori tulisi; mitä ajattelevat jos tulee ongelma jne. oikeana ajatuksena tietysti katsoa että minkälaiset ne vanhemmatkin oikein on, ovatko järki-ihmisiä vai joitai wt porukkaa)
 
"annika"
nytkö sinä oot asian havainnut?? itse oon panikoinut samaa jo joulukuussa, ja nyt alkaa olla kesä onneks järjestyksessä mutta hae aktiivisesti tietoa tai myöhästyt!!!
meillä pelastuksena on seurakunnan päiväkerho eli se toimii 9-16, vastaavia kerhoja löytyy ainakin meiltäpäin useammaltakin vetäjältä, asukasyhdistyksetkin voi järjestää näitä.
sit urheiluseurat, hoplopit ym. vastaavat paikat ainakin meillä järjestää aina viikoksi kerrallaan, näissäkin on päivätoiminta ideana eli illat ollaan kotona ja kotoa käydään siis vain päiväsaikaan toiminnassa. nämä maksavat tuplasti sen minkä seurakunnan kerho mutta toisaalta on sitten usein tosi kivakin lapsen mielestä ainakin!
jos olet käynyt kaiken toiminnan läpi etkä ole löytänyt ketään niin kysy jotain tuttua tai luotettavaa teiniä avuksi, lapsen kavereita jos vaikka saisit lapsesi joksikin viikoksi jollekin kaverille hoitoon ja vastaavasti sitten katsoisit tätä kaveriakin. tai kysyt aupairia teille?

mutta siis meillä näiden haut on lähestulkoon jo olleet ja menneet eli kipin kapin nyt hoitoa järjestämään!
 
"yksinhuoltaja"
[QUOTE="annika";30813175]nytkö sinä oot asian havainnut?? itse oon panikoinut samaa jo joulukuussa, ja nyt alkaa olla kesä onneks järjestyksessä mutta hae aktiivisesti tietoa tai myöhästyt!!!
meillä pelastuksena on seurakunnan päiväkerho eli se toimii 9-16, vastaavia kerhoja löytyy ainakin meiltäpäin useammaltakin vetäjältä, asukasyhdistyksetkin voi järjestää näitä.
sit urheiluseurat, hoplopit ym. vastaavat paikat ainakin meillä järjestää aina viikoksi kerrallaan, näissäkin on päivätoiminta ideana eli illat ollaan kotona ja kotoa käydään siis vain päiväsaikaan toiminnassa. nämä maksavat tuplasti sen minkä seurakunnan kerho mutta toisaalta on sitten usein tosi kivakin lapsen mielestä ainakin!
jos olet käynyt kaiken toiminnan läpi etkä ole löytänyt ketään niin kysy jotain tuttua tai luotettavaa teiniä avuksi, lapsen kavereita jos vaikka saisit lapsesi joksikin viikoksi jollekin kaverille hoitoon ja vastaavasti sitten katsoisit tätä kaveriakin. tai kysyt aupairia teille?

mutta siis meillä näiden haut on lähestulkoon jo olleet ja menneet eli kipin kapin nyt hoitoa järjestämään![/QUOTE]

No, en hirveesti asiaa oo aiemmin stressanut koska määräaikainen työsoppari päättyy ennen kesää. Toisaalta olen sen arvannut jatkuvan ja niinhän se on, ja enkä voi kieltäytyäkään oikeen uudesta sopimuksesta sillä kesäaika on aina niin hankala ja kuitenkin he ovat olettaneet minun jatkavan myös kesänkin.
Olen ajatellut että isovanhempi hoitaa, ja niin varmaan toisaalta mielellään tekeekin. Mutta 6vkoa tollaisen viliskantin kanssa voi olla 70 vuotiaalle aika paljon ja lisäksi laittoi miettimään kun lapsi vasta sanoi että tämä isovanhempi moittii paljon häntä jos on tehnyt jotain väärää (asia kuitenkin käsitelty jo minun toimesta lapsen kanssa), joten voi olla raskasta myös lapselle. Lisäksi me ei nähtäis kuin korkeintaan pari kertaa noiden 6vkon aikana.
 
vierass
[QUOTE="yksinhuoltaja";30812824]Miten järjestätte lapsen hoidon kesällä?
Lapsi on ekaluokkalainen. Itse olen 4vkoa lomalla kesällä, mutta siinä jää 6-7vkoa sellaista aikaa jolloin itse olen töissä ja lapsella loma. Olen yksinhuoltaja. Lapsen isällä on toki loma, mutta ajankohtaa en tiedä ja hän ei ole kiinnostunut ottamaan lasta kesällä luokseen.
Isovanhemmat (joista vain kaksi elossa) asuvat kaukana. Ovat jo seitsemänkymppisiä, toinen yli ja toinen alle. Toisen luo lapsi olisi ehkä menossa, mutta viime aikoina lapsi on sanonut että tämä isovanhempi moittii häntä paljon. Ja toisaalta välimatka on niin pitkä, ettemme näkisi paljoa kesän aikana. Toisen isovanhemman kanssa lapsi ei ole niin paljoa ollut tekemisissä, että siellä kesän viettäisi.

Lähettyvillä ei ole sukulaisia tms. jotka voisi auttaa.[/QUOTE]

Ihana isä.
 

Yhteistyössä