Koululaisten Wilma

  • Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eikö niiden merkintöjen pitäisi pikkasen kolahtaa vanhempaan ja vähän edes kasvattaa sitä lasta. Ei tunnilta myöhästytä sekunttiakaan, jokainen varmasti ehtii vessaan välitunnin aikana, ei sinne tarvi mennä kun kellot soi. Jos on läksyt tekemättä ja häiriöitä tunnilla, niin kyllä meidän perheessä ainakin siihen puututtaisiin vanhempienkin taholta.
 
"Helmi S"
Minä olen opettajana yläkoulussa, joten tlanne on meillä eri, mutta meillä se on myön opettajille tärkeä työväline - luokanvalvoja pysyy paremmin perikkä kokonaiskuvasta. Jos esimerkiksi läksyt on toistuvasti tekemättä, on silloin keskustelun paikka jne. Alakoulussakin ajattelisin, että tilanne on sikäli sama, että jos jotakin tiettyjä merkintöjä on toistuvasti, niin sitten siihen asiaan kannattaa kiinnittää huomiota. Jos myöhästelee paljon, on siihen varmaankin joku syy ja jotakin pitäisi tehdä. Tai toistuvista häiritsemismerkinnöistä kaikki poysyvät kärryillä siitä, että ongelmia on, joita pitäisi pyrkiä ratkomaan. Muut oppilaat myös pitää oikeudenmukaisena sitä, että ne merkinnöt laitetaan wilmaan. Että läksyjen tekemättömyydestä ei pääse kuin koira eräjästä jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"ville"
[QUOTE="vieras";29138734]Eikö niiden merkintöjen pitäisi pikkasen kolahtaa vanhempaan ja vähän edes kasvattaa sitä lasta. Ei tunnilta myöhästytä sekunttiakaan, jokainen varmasti ehtii vessaan välitunnin aikana, ei sinne tarvi mennä kun kellot soi. Jos on läksyt tekemättä ja häiriöitä tunnilla, niin kyllä meidän perheessä ainakin siihen puututtaisiin vanhempienkin taholta.[/QUOTE]

WT-vanhemmat kokevat tuon tylytyksenä ja kiusaamisena, sillä heidän pieniin aivoihinsa on iskostunut vain se, että kaikki kritiikki koululta on vain vinoilua.

Teille hyvät WT-vanhemmat: lakatkaa lukemasta Wilmaa, sillähän se helpottaa.
 
"ville"
[QUOTE="Helmi S";29138747]Minä olen opettajana yläkoulussa, joten tlanne on meillä eri, mutta meillä se on myön opettajille tärkeä työväline - luokanvalvoja pysyy paremmin perikkä kokonaiskuvasta. Jos esimerkiksi läksyt on toistuvasti tekemättä, on silloin keskustelun paikka jne. Alakoulussakin ajattelisin, että tilanne on sikäli sama, että jos jotakin tiettyjä merkintöjä on toistuvasti, niin sitten siihen asiaan kannattaa kiinnittää huomiota. Jos myöhästelee paljon, on siihen varmaankin joku syy ja jotakin pitäisi tehdä. Tai toistuvista häiritsemismerkinnöistä kaikki poysyvät kärryillä siitä, että ongelmia on, joita pitäisi pyrkiä ratkomaan. Muut oppilaat myös pitää oikeudenmukaisena sitä, että ne merkinnöt laitetaan wilmaan. Että läksyjen tekemättömyydestä ei pääse kuin koira eräjästä jne.[/QUOTE]

Vähän ehkä ot, mutta onko ope lillasti kännissä? Aika paljon kirjoitusvirheitä lähinnä kirjainten suhteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Eihän niitä merkintöjä toki ilokseen lue, siis silloin kun ne viestivät unohtuneista läksysistä, häirinnästä tunnilla tms. mutta minusta on silti hyvä, että niitä merkitään.
Pysyypähän vähän kartalla siitä, miten lapsilla koulussa menee ja onko kysymykseeni läksyjen tekemisestä heitetty .. joo on- vastaukseen luottamista.

Toiset opettajat tekevät merkintöjä vanhemman silmin herkemmin kuin toiset, se on totta. Mutta harvemmin niitä kyseenalaistamaan lähden. Omien lasten tulkinnat tilanteista voivat olla toiset kuin mitä todellinen tilanne on. " En mä ku vähä kuiskaillu" kertoo kuopus, jolle suurin haaste elämässä tällähetkellä on varmaan olla hetki hiljaa. Tuo vähä kuiskailu voi olla tauotonta supinaa ja kikatusta.

Mutta Wilma merkinnöistä voi toki tulla paha mieli. Voi, voi.
Elämä on.


Mutta on niitä onnistumismerkintöjä kiva lukea.
 
[QUOTE="vieras";29138734]Eikö niiden merkintöjen pitäisi pikkasen kolahtaa vanhempaan ja vähän edes kasvattaa sitä lasta. Ei tunnilta myöhästytä sekunttiakaan, jokainen varmasti ehtii vessaan välitunnin aikana, ei sinne tarvi mennä kun kellot soi. Jos on läksyt tekemättä ja häiriöitä tunnilla, niin kyllä meidän perheessä ainakin siihen puututtaisiin vanhempienkin taholta.[/QUOTE]

Meillä on ollut tämän tyylinen merkintä yhdeltä tunnilta "työvälineet kadoksissa, löytyivät lopputunnista". Mitä tälle pitäisi kotona tehdä? Lapsi kuitenkin tietää että penaalista ja sen sisällöstä on pidettävä huolta ja se on siinä ihan hyvin onnistunutkin, paitsi näemmä tuolla yhdellä tunnilla :D
 
Luumi
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;29138444:
Itsekin toisinaan kypsyn. Ei aivan kaikesta tarvitsisi raportoida, kuten minuutin myöhastymisestä tunnilta tai siitä, että välitunnin vessareissu venynyt himppasen oppitunnin päälle. Tervettä järkeä kehiin toivoisi.
Oikeasti ope kirjannut, että minuutin myöhässä?

Myöhästelyistä sen verran, että aina kun oppilas tulee myöhässä tunnille, opetus keskeytyy ja se häiritsee muita oppilaita sekä opettajaa. Ja parhaassa tapauksessa kun näitä myöhästelijöitä on useampi, yksi minuutin, toinen kolme ja kolmas kuusi minuuttia myöhässä. Opeta siinä sitten englannin kielioppia tai polynomeja kun jatkuvasti joku kolkuttaa ovella, antaa selityksensä, hipsii omalle paikalle ja alkaa kaivaa tavaroita repusta. Kyselee sivua yms. Kohta sama uudelleen.
 
[QUOTE="ville";29138748]WT-vanhemmat kokevat tuon tylytyksenä ja kiusaamisena, sillä heidän pieniin aivoihinsa on iskostunut vain se, että kaikki kritiikki koululta on vain vinoilua.

Teille hyvät WT-vanhemmat: lakatkaa lukemasta Wilmaa, sillähän se helpottaa.[/QUOTE]

Tiedätkö, minä en todellakaan ole ns. WT-vanhempi millään mittarilla mitattuna :D . Wilma on oikein hyvä yhteydenpidon väline, mutta olkoon. Pointti ei tullut selväksi.

Lapseni pärjäävät koulussa odella hyvin, ja saavat usein positiivista palautetta tekemisistään. Järkevä negatiivinenkin on tottakai ok. Nuo "myöhästymiset" ovat vain olleet sellaisia, etteivät ole itsekään tienneet kunnolla myöhästyneensä. Opettaja ei ole heille itselleen kommentoinut mitään.

Onko teille muuten tullut Wilmaan "erityisen hyvää työskentelyä" -kommentteja? Nuokin ovat jotenkin automaattisia, ja saattavat joskus tulla pe-iltana klo 21. Tuntunut vaan oudolta, että kuka niitä siihen aikaan lähettelee.
 
kfkfkf
Mulle tulee puhelimeen usein ilmoitus XXX sai juuri seuraavat merkinnät päivälle XXX....
Joka ikinen kerta pelästyn, että MITÄ NYT TAAS (läksyt tekemättä, opiskeluvälineet puuttuvat tms) MUTTA, lapsen ope laittaakin usein "positiivinen palaute", mutta tuota ei näy, ennenkuin kirjautuu sinne wilmaan :D
 
Oikeasti ope kirjannut, että minuutin myöhässä?

Myöhästelyistä sen verran, että aina kun oppilas tulee myöhässä tunnille, opetus keskeytyy ja se häiritsee muita oppilaita sekä opettajaa. Ja parhaassa tapauksessa kun näitä myöhästelijöitä on useampi, yksi minuutin, toinen kolme ja kolmas kuusi minuuttia myöhässä. Opeta siinä sitten englannin kielioppia tai polynomeja kun jatkuvasti joku kolkuttaa ovella, antaa selityksensä, hipsii omalle paikalle ja alkaa kaivaa tavaroita repusta. Kyselee sivua yms. Kohta sama uudelleen.
Tytön tapaus oli siis sellainen, ettei opetus ollut ehtinyt vielä edes alkaa. Oli siis mennyt paikalleen, ja tunti alkanut normaalisti jonkin aikaa sen jälkeen. Millään lailla ei häirinnyt tunnin kulkua. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että saa ja pitää ilmoitella myöhästymisistä, mutta johan tuosta tulee neuroottinen olo lapsellekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;29138831:
Onko teille muuten tullut Wilmaan "erityisen hyvää työskentelyä" -kommentteja? Nuokin ovat jotenkin automaattisia, ja saattavat joskus tulla pe-iltana klo 21. Tuntunut vaan oudolta, että kuka niitä siihen aikaan lähettelee.
Et sitten usko, että se opettaja niitä laittelisi tuohon aikaan...? Se on ammatinvalintakysymys. Opettajana voi surutta käydä lähikaupassa, soittotunnilla lapsensa kanssa ja lenkillä iltapäivällä, jos tykkää tehdä töitä iltamyöhällä, kun lapset nukkuvat. Tai vaikka viikonloppuisin.
 
"ville"
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;29138831:
Tiedätkö, minä en todellakaan ole ns. WT-vanhempi millään mittarilla mitattuna :D . Wilma on oikein hyvä yhteydenpidon väline, mutta olkoon. Pointti ei tullut selväksi.

Lapseni pärjäävät koulussa odella hyvin, ja saavat usein positiivista palautetta tekemisistään. Järkevä negatiivinenkin on tottakai ok. Nuo "myöhästymiset" ovat vain olleet sellaisia, etteivät ole itsekään tienneet kunnolla myöhästyneensä. Opettaja ei ole heille itselleen kommentoinut mitään.

Onko teille muuten tullut Wilmaan "erityisen hyvää työskentelyä" -kommentteja? Nuokin ovat jotenkin automaattisia, ja saattavat joskus tulla pe-iltana klo 21. Tuntunut vaan oudolta, että kuka niitä siihen aikaan lähettelee.
Minun kuittini oli noille nollille, joille kaikki koulusta tuleva palaute on vinoilua, ei muille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;29138831:
Tiedätkö, minä en todellakaan ole ns. WT-vanhempi millään mittarilla mitattuna :D . Wilma on oikein hyvä yhteydenpidon väline, mutta olkoon. Pointti ei tullut selväksi.

Lapseni pärjäävät koulussa odella hyvin, ja saavat usein positiivista palautetta tekemisistään. Järkevä negatiivinenkin on tottakai ok. Nuo "myöhästymiset" ovat vain olleet sellaisia, etteivät ole itsekään tienneet kunnolla myöhästyneensä. Opettaja ei ole heille itselleen kommentoinut mitään.

Onko teille muuten tullut Wilmaan "erityisen hyvää työskentelyä" -kommentteja? Nuokin ovat jotenkin automaattisia, ja saattavat joskus tulla pe-iltana klo 21. Tuntunut vaan oudolta, että kuka niitä siihen aikaan lähettelee.
Siis ope ei kerro lapselle, että tämä on myöhässä, mutta laittaa sinne wilmaan tiedon, että lapsi on myöhästynyt?

On siinäkin opettaja.
 
"ville"
[QUOTE="vieras";29138899]Siis ope ei kerro lapselle, että tämä on myöhässä, mutta laittaa sinne wilmaan tiedon, että lapsi on myöhästynyt?

On siinäkin opettaja.[/QUOTE]

Kerrotko minulle, mitä tällä ajat takaa? Eiköhän pilttisi tietäne olevansa myöhässä ihan itsekin.
 
"vieras"
Meillä on ollut tämän tyylinen merkintä yhdeltä tunnilta "työvälineet kadoksissa, löytyivät lopputunnista". Mitä tälle pitäisi kotona tehdä? Lapsi kuitenkin tietää että penaalista ja sen sisällöstä on pidettävä huolta ja se on siinä ihan hyvin onnistunutkin, paitsi näemmä tuolla yhdellä tunnilla :D
Ei sille tarvitsekaan tehdä mitään. Ideana on, että olette tietoisia asiasta. Jos unohduksia alkaa kertyä enemmän, ette pääse jälkikäteen (esim. tippuneen käytös- ja huolellisuusnumeron jälkeen) naputtamaan siitä, että teille ei ole kerrottu.
 
Et sitten usko, että se opettaja niitä laittelisi tuohon aikaan...? Se on ammatinvalintakysymys. Opettajana voi surutta käydä lähikaupassa, soittotunnilla lapsensa kanssa ja lenkillä iltapäivällä, jos tykkää tehdä töitä iltamyöhällä, kun lapset nukkuvat. Tai vaikka viikonloppuisin.
Uskon toki. Itsekin opettajana vuosia sitten toimineena ja opettajan työtä erittäin läheltä seuranneena tiedän, että töitä tehdään silloin kun siltä tuntuu :) Wilma-ajasta minulla ei siis ole kokemuksia, ja siksipä näitä ihmettelenkin.

Viestejä on vain joskus tullut myös tunneilta, joilla oma lapsi ei ole edes ollut. Siis tyyliin "erityisen hyvää työskentelyä oppitunnilla klo 9.00" tms. Lapsella alkanut koulu vasta klo 10. Varmaankin kyse jostain koko luokalle lähetettävästä viestistä, tiedä sitä.
 
Huutelen puskista
Olen itse aineenopettaja toisella asteella. Meillä ei ole Wilmaa. Jos olisin peruskoulun ope ja käyttäisin Wilmaa, kirjaisin sinne varmasti pienetkin asiat oman selustani turvaamiseksi. Joku tässä ketjussa kirjoitti osuvasti, että tähän meidät on ajettu. Teet niin tai näin, sinua voidaan syyttää jostain. On mielestäni parempi olla kotiin päin yhteydessä ns. liikaa kuin liian vähän.
 
"vieras"
[QUOTE="ville";29138910]Kerrotko minulle, mitä tällä ajat takaa? Eiköhän pilttisi tietäne olevansa myöhässä ihan itsekin.[/QUOTE]

:D siis hyvänen aika, kyllähän se nyt on open tehtävä sanoa samantien jos lapsi on tehnyt jotain vastoin sääntöjä, tietää sen itse tai ei. Mihin tää maailma on mennyt.
 
[QUOTE="vieras";29138972]:D siis hyvänen aika, kyllähän se nyt on open tehtävä sanoa samantien jos lapsi on tehnyt jotain vastoin sääntöjä, tietää sen itse tai ei. Mihin tää maailma on mennyt.[/QUOTE]
:heart:

Tässä on oivallisesti kiteytetty opettajan työnkuva. :flower:
 
Olen itse aineenopettaja toisella asteella. Meillä ei ole Wilmaa. Jos olisin peruskoulun ope ja käyttäisin Wilmaa, kirjaisin sinne varmasti pienetkin asiat oman selustani turvaamiseksi. Joku tässä ketjussa kirjoitti osuvasti, että tähän meidät on ajettu. Teet niin tai näin, sinua voidaan syyttää jostain. On mielestäni parempi olla kotiin päin yhteydessä ns. liikaa kuin liian vähän.
Ymmärrän kyllä opettajankin näkökulman nyt, kun avasit asiaa omalta kannaltasi. Vanhempana sitä varmasti ärsyyntyy turhan herkästi, mutta omani on sellainen perfektionisti, etten oikein tykkää turhista hätyyttelyistä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;29139005:
Ymmärrän kyllä opettajankin näkökulman nyt, kun avasit asiaa omalta kannaltasi. Vanhempana sitä varmasti ärsyyntyy turhan herkästi, mutta omani on sellainen perfektionisti, etten oikein tykkää turhista hätyyttelyistä.
Miten kodin tiedottaminen on turhaa hätyyttämistä? Sinähän voit vanhempana itse päättää, mistä viesteistä edes lapsellesi kerrot. Sinä tunnet lapsesi parhaiten, joten osaat varmasti arvioida, mitkä asiat ovat sellaisia, jotka kannattaa ottaa lapsen kanssa puheeksi ja mitkä asiat jätät sinun ja opettajan väliseksi. Opettaja haluaa vain pitää sinut ajan tasalla.
 

Yhteistyössä