koulunlykkäys ja testit

Täällä on puhuttukin tuosta koulunaloituksesta. Meillä poika syyskuussa 00 syntynyt kävi koulunaloituksen ryhmäarvioinnissa ja suositeltiin koulunlykkäystä. Miten teillä samanlaisen kokemuksen omaavilla meni päätöksenteon suhteen. Mitkä asiat painoivat eniten puntarissa? Tottakai jokaisella on erilaiset syyt miksi lykkäystä suositellaan, mutta ajattelin kuitenkin kysyä. Mietityttää itsellä paljon se, miten lapsi sitten itse siihen suhtautuu, kun ei pääsisi samalle luokalle muiden eskarikavereiden kanssa. Ettei tuntisi itseään muita huonommaksi.
 
Mulla kaksoset syntyneet joulukuussa 00 ja mitään testejä ei tehty vaan päiväkodissa päättivät että lapset lykätään.
Nyt vasta olemme odottamassa lähetettä neurologisiin tutkimuksiin ja siinä kuulemma selvitellään onko lapset valmiita ekalle syksyllä vai

 
äiti minäkin

Hei,

meillä on joulukuussa 00 syntynyt tyttö, jolla lykättiin koulunalkua vuodella. Tyttö on kaikinpuolin reipas ja fiksu ja olisi varmasti koulussa pärjännyt, tämä on ollut mm. neuvolan ja päiväkodin tätien arvio. Mitään varsinaisia testejä ei ole tehty.

Äiti ja isi vaan halus lykätä koulunalkua, ettei tarvi aina olla porukan nuorin. Ja kaikki kaverit on sitä vuotta nuorempaa ikäpolvea, joten nyt kaveripiiri säilyi samana. Ja meidän mielestä sinne kouluun ehtii hyvin vielä, saa rauhassa kasvaa tytteli... :) .

Ap:lla on kuiteskin eri tilanne. Teille on suositeltu 09/00 syntyneelle pojalle lykkäystä. En osaa sen kummemmin kommentoida, mutta halusin kertoa että asiasta on tehty tutkimuksia, jos niitä saisit käsiisi.

Jostain aikakausilehdestä juuri luin, että oli tehty tutkimusta koulun lykkäämisen vaikutusta lapsilla. Ja sen tutkimuksen mukaan ne syyt joiden vuoksi koulua lykättiin, ei poistuneet sen vuoden aikana. En niin tarkasti juttua lukenut, mutta pääpiirteittäin siis näin.

Ap ei kertonut, että mitä ne syyt oli miksi koulun aloittamista tulisi lykätä. Siinä lehtijutussa oli jotain esmerkkiä, harmikseni en niitä muista... Eli olisiko nyt niin, että teidän tapauksessa kuiteskin ne lykkäämisen syyt paranis sen vuoden aikana...

Ja jos sitten lykkäätte sitä koulua, niin ois varmasti tärkeää saada lapsi ymmärtämään, ettei hän ole huonompi kuin muut!
 
Meillä syynä lykkäuksen hakemiseen on vielä tietynlainen lapsenomaisuus. Poika on syntynyt joulukuun lopussa, ja osa eskarikavereista on häntä melkein vuotta vanhempia, ovat nyt täyttäneet tai täyttämässä seitsemän. Poikahan vasta vietti kuudetta syntymäpäiväänsä.

Lapsenomaisuus ilmenee (eskariopen mukaan) siinä, että poika vitkuttelee siirtymätilanteissa (pukeutuminen) eikä keskity ryhmässä annettuihin ohjeisiin. Tehtävät kyllä sujuvat hyvin, jos aikuinen menee erikseen viereen neuvomaan.

Sinänsä pojalla on hyvä keskittymiskyky (jos on mieluisaa tekemistä), on sosiaalinen ja empaattinen eikä häiritse muita. On neuvolassa aina tehnyt ikätasonsa mukaiset tehtävät. Meistä kuitenkin tuntuu, että juuri noihin ongelmiin auttaa ikä ja kasvaminen! Minkäs lapsi sille voi, että on syntynyt juuri vuoden lopussa - meilläkin aikanaan raskausaikana odoteltiin, että meneekö tammikuun puolelle. Oli silloin niin pienestä kiinni.

Harmi jos teidän eskarissa on puhuttu koulunlykkäämiisestä näin myöhään. En tiedä miten kaikissa kunnissa on, mutta ainakin meillä oli viime viikolla starttiluokille haku. Kannattaa nopeasti selvittää mahdollisuutta aloittaa starttiluokalla! Jos on jotain neurologisia ongelmia tms., niin sitten on olemassa omat luokat sellaisillekin. Starttiluokka on ns. nollaluokka, jolta mennään yleensä tavalliselle ekaluokalle, jotkut lapset voivat hypätä suoraan toiselle luokalle.

Puhumme lapselle startista vasta kun paikka on varmistunut. Sitten olemme ajatelleet selittää, että hän saa mennä eri luokalle kuin eskarikaverit, koska hän on loppuvuodesta syntynyt ja vielä kuusivuotias koulun alkaessa. Poika on itsekin ehtinyt ihmetellä moneen otteeseen, että miksi hän on eskarissa, kun siellä on häntä vanhempia ja hän oli eskarin alkaessa vasta viisi. Luulen siis, että selitys uppoaa hyvin. :) Kuitenkin poika pääsee kouluun, eikä tarvitse tuplata eskaria.
 
Vielä kysyisin tuplikselta (meniköhän nimimerkki oikein...?): siis tehdäänkö kaksosillesi oikeasti neurologiset testit? Eikä aikaisemmin ole ollut mitään epäilyjä neurologisista ongelmista? Kun eiväthän neurologiset testit kuulu mitenkään koulukypsyyden arvioimiseen sinänsä. Ihmettelin vain, kun meidän pojalle on tehty eskarissa kouluvalmiustesti (joka tehtiin kaikille) ja lykkäyspäätöstä tarvitaan vielä koulupsykologin testi.
 
Meillä on pojalla edessä tuo koulupsykologilla käynti ja puheterapia alkaa. Enemmänkin juuri tuo ohjeiden ymmärtäminen on ollut hankalaa. Poika on sosiaalisesti ikätasolla ja osaa keskittyäkin ja ottaa muut huomioon. Sanavarasto on niukka ja jotkin käsitteet eivät ole hallussa. Silloinhan ohjeiden noudattaminenkin voi tuottaa hankaluuksia. Toivoisin, että lapsi kerkiäisi puheterapiassa petraamaan noita taitoja jos nyt päätämme kuitenkin kouluun laittaa. Aika hyvinhän tuonikäiset omaksuvat asioita kun harjoittelee. Eskariopejen kanssa ei ole aiemmin puhuttu koulunlykkäyksestä.. Eli tuli aika yllätyksenä, kun meni ne testit huonosti.Oli noin puolet kokonaispistemäärästä. Mites muilla nuo testipisteet. Olisi vähän vertailukohdetta.
 
Caroline
Minä saattaisin luottaa eskarin arvioon ja päätyä koululykkäyksen kannalle. Uskon, että ammattilaiset, jotka ovat kuitenkin paljon noita testejä tehneet ja monenlaisia lapsia nähneet, osaavat antaa oikeita arvioita kouluun menoa ajatellen. Meillä taisi poika aikanaan saada siitä testistä n. 43/60 p. ja kouluun meni suoraan. Kannattaisikohan teidän vielä puhua eskariopettajan kanssa lapsenne tilanteesta ja tehdä lopullinen päätös sitten sen keskustelun perusteella. Tai psykologin tai puheterapeutin kanssa. Erilaisia keskustelumahdollisuuksia varmaankin on enemmänkin, jos niitä vanhempana pyytää.
 

Yhteistyössä