kouluun hakeminen yo-pohjalla

  • Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti
"apua"
Olen ylioppilas. Nyt kiinnostaisi vaihtaa tulevaa ammattiani. Voinko hakea kouluun, jossa kysytään esim. matematiikan arvosana, jos en ole sitä kirjoittanut?

Siis pitäisikö minun kirjoittaa kokonaan se aine että voin hakea, vai saanko vain 0p siitä kohdasta?

Kiitos todella paljon jos joku viitsii vastata.
 
"VIERAS"
[QUOTE="apua";25079503]En minä lukioita ole käynyt siksi korkeakouluun menenkin! Jos kirjoitan sinne että yo-pohjalta 0p matikkaa niin sekö riittää?? Eikö kukaan osaa?![/QUOTE]

Siis sinä kerrot aloitusviestisi ensimmäisessä lauseessa; Olen ylioppilas. Niin oletko vai etkö ole?
 
"vieras"
[QUOTE="apua";25079503]En minä lukioita ole käynyt siksi korkeakouluun menenkin! Jos kirjoitan sinne että yo-pohjalta 0p matikkaa niin sekö riittää?? Eikö kukaan osaa?![/QUOTE]

Sä et selvästi osaa, kun et tiedä mikä oikein olet koulutukseltasi. :headwall:
 
oikea ap
jollain muulla oli sama "apua"
Siis olen käynyt lukion ja olen ylioppilas. Haen amk, jossa kysytään tutkinnon aineet. Eli voin siis hakea ylipäänsä paikkaan jonka kysyttyjä aineita en ole kirjoittanut.
 
oikea ap
[QUOTE="apua";25079503]En minä lukioita ole käynyt siksi korkeakouluun menenkin! Jos kirjoitan sinne että yo-pohjalta 0p matikkaa niin sekö riittää?? Eikö kukaan osaa?![/QUOTE]

Tämän viestin tarkoitus oli kai vain osoittaa että olen tyhmä ja kysyn tyhmää asiaa.
 
"vieras"
jollain muulla oli sama "apua"
Siis olen käynyt lukion ja olen ylioppilas. Haen amk, jossa kysytään tutkinnon aineet. Eli voin siis hakea ylipäänsä paikkaan jonka kysyttyjä aineita en ole kirjoittanut.
Teet niinkuin käsketään, jos halutaan tiedot tutkintotodistuksesta laitat ne ja sillä hyvä. Jos sinut kouluun valitaan niin todistuskopiot pitää sinne sitten lähettää.
 
"vieras"
jollain muulla oli sama "apua"
Siis olen käynyt lukion ja olen ylioppilas. Haen amk, jossa kysytään tutkinnon aineet. Eli voin siis hakea ylipäänsä paikkaan jonka kysyttyjä aineita en ole kirjoittanut.
Voit hakea vaikka et olisi kirjoittanut kaikkia aineita joiden arvosanoja kysytään. Itseasiassa harva varmaankaan on, kun muistaakseni siinä yhteishakujutussa kysyttiin suunnilleen kaikkia mahdollisia yo-arvosanoja.
 
Ainakin yliopistoon voi hakea suurimmalle osalle linjoista yo-koe+pääsykoe tai pelkkä pääsykoe. Jos yo-koetta ei ole käynyt niin sitten pelkällä pääsykoepisteillä hakee. ammattikorkeaan varmasti samalla lailla. Jossain paikoissa pelkät lukion päättötokarin arvosanatkin käy, vaikkei yo-kirjoitukissa olis ollutkaan. Jos lukio on jäänyt kesken ja et ole kirjoittanut niin tuskin arvosanoja voi mitenkään hyödyntää.
 
Ainakin yliopistoon voi hakea suurimmalle osalle linjoista yo-koe+pääsykoe tai pelkkä pääsykoe. Jos yo-koetta ei ole käynyt niin sitten pelkällä pääsykoepisteillä hakee. ammattikorkeaan varmasti samalla lailla. Jossain paikoissa pelkät lukion päättötokarin arvosanatkin käy, vaikkei yo-kirjoitukissa olis ollutkaan. Jos lukio on jäänyt kesken ja et ole kirjoittanut niin tuskin arvosanoja voi mitenkään hyödyntää.
Laitapa minulle linkki, missä hakuvaatimuksena on yo-kirjoitustodistus eikä päästötodistus.
 
haloo
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25079842:
Ei niitä kirjoitettuja aineita kysytä vaan päästötodistusta vai oletko suoriutunut lukion tekemättä yhtään matematiikan kurssia?
Sinä et selvästi tiedä mikä on yo-tutkinnon ja päästötodistuksen ero...
 
oikea ap
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25079842:
Ei niitä kirjoitettuja aineita kysytä vaan päästötodistusta vai oletko suoriutunut lukion tekemättä yhtään matematiikan kurssia?
Olen suorittanut kaikki vaaditut kurssit. En ole kirjoittanut kaikkia aineita kuitenkaan, ja nyt olisin hakemassa linjalle, jossa kysytään aineita, joita en ole kirjoittanut.

Koska olen kuitenkin ylioppilas ja minulla on sekä lukion päättötodistus SEKÄ olen ylioppilas, niin en haluaisi hakea VAIN päättötodistuksella, vaan molemmilla.

Esim. kyseisellä alalla kysytään keskiarvo, ja tietyt kirjoitetut aineet. Vaaditaan esim. historia tai kemia. Jos en ole kirjoittanut kumpaakaan, voinko ylipäänsä hakea kouluun käyttäen molempia todistuksiani?

En nyt ainakaan bongannut tähän vastausta vielä.

Kiitos vielä jos joku viitsii valaista tyhmää. Muutama vuosi jo pyörähtänyt valmistumisesta enkä muista/ole ikinä tiennytkään.
 
oikea ap
Ainakin yliopistoon voi hakea suurimmalle osalle linjoista yo-koe+pääsykoe tai pelkkä pääsykoe. Jos yo-koetta ei ole käynyt niin sitten pelkällä pääsykoepisteillä hakee. ammattikorkeaan varmasti samalla lailla. Jossain paikoissa pelkät lukion päättötokarin arvosanatkin käy, vaikkei yo-kirjoitukissa olis ollutkaan. Jos lukio on jäänyt kesken ja et ole kirjoittanut niin tuskin arvosanoja voi mitenkään hyödyntää.
Olen siis ylioppilas ja valmistunut lukiosta ja kirjotin 5 ainetta. Tarkoitan sitä, että jotkut koulut kysyy aineita, joita en silloin sattunut kirjottamaan.
 
"vieras"
Itse hain viime vuonna ja mulla oli niin että päästötodistuksesta max 15p ja yo-todistuksesta max 15p. Meillä oli silloin niin että äidinkielen arvosana tuli olla kaikilta (max 5p). Sitten piti olla joko matematiikka tai reaali ja niistä paremmasta pisteet (max 5p). Kolmantena oli joko ruotsi tai englanti ja niistä paremmasta pisteet (max 5p). Tuollaista en ole koskaan kuullut millään linjalla että tarvittaisi välttämättä esim. joku tarkka reaali vaan se on ihan yleisesti vaan kaikki reaaliaineet tai sitten ainakin meillä toi matikka oli vaihtoehtona samaan kohtaan.
 

Yhteistyössä