Kouluun kuskaus

Eli kuljetatteko lapsianne huonolla kelillä kouluun?
Tämä kun on minua mietityttänyt. Lasteni koulumatka on vain 1,5km ja jos vähänkin tihkuttaa niin tuttu, jonka lapset ovat samoilla luokilla kuin omani, tarjoaa mennen tullen kyyditystä. Ei sitä, ettenkö olisi iloinen kun joku viitsii, mutta kun tuntuu että jään kiitollisuuden velkaan kun itse en moiseen kykene. Ja toisaalta olen sitä mieltä ettei lapset sokerista ole eli toisaalta toivoisin kävelevänkin edes tuon matkan, etteivät totu että aina kyyditään kun aurinko ei paista. Nimim. sateesta lapsena pitänyt :)
 
meillä
ei kuskata. Ajallisesti ei siinä voita ainakaan yhtään mitään. Jalankulkureittiä on jo puolivälissä perille siinä kun kävelisi autotallin perille hakemaan autoa ja koulu toivoo jätettävän koululaiset taas siinä puolivälin paikkeilla poiskin ajamatta koulun pihalle.
 
en kuskaa, koulumatkaa 500 m. Toisaalta jos naapurisi vie muksunsa autolla sateella, niin ei kai se haittaa jos muksusi kyydissä istuu. Kun kerran joka tapuksessa autolla menevät. Onhan se inhottava istua märissä monta tuntia.
 
Täytyy tunnustaa että tänään aamulla satoi kun saavista kaatamalla niin mies heitti töihin mennessään ekaluokkalaisen kouluun, matkaa on sama kuin ap:lla. Takasin tuli tihkusateessa kävellen.

Jatkossa ainakin 9 aamuina on pakko kävellä kun ei ole ketään kuskaamassa, kun munkin työura alkaa 15.9. eli sen jälkeen muut häipyy noin 7.30 ja tuskin toi koulunpihalle haluaa vielä niin aikaisin.
 
Olen kuskannut aurinkokeleilläkin parin kilometrin matkaa. Koulumatka oli vaarallinen, joten miksipä en olisi heittänyt silloin, kun se oli mahdollista? Nyt onneksi koulu on lähempänä, lapsi pari vuotta vanhempi ja koulutie kaikin tavoin miellyttävämpi, joten ehkäpä en enää kuskaa. Paitsi ehkä joskus kovilla pakkasilla :)
 
Meiltä on koulumatkaa noin 2,5-3km, riippuen meneekö oikopolkua vai tietä pitkin. Lapsille on hankittu hyvät sään kestävät varusteet koulumatkoja varten eli arvata saattaa, etten kuskaa, vaikka kotona olenkin. Poikkeuksena on tietysti tosi kurjat kelit, mutta noin ykeisesti ottaen. No, tasoituksen vuoksi naapurista kuskataan vielä ysiluokkalainenkin, mutta se on taas toinen juttu.
 
Sekin vielä että meidän lasten koulumatkalle ei osu kuin yksi tienylitys ja sekin sellainen hiljainen. Muutoin on asfaltoitua pyörätietä alikulkulkutunneleineen. Eli en kanna huonoa omaatuntoa kiitollisuudenvelasta enää :saint: Kuskatkoon jos haluaa, mutta minä en bensoja tuollaiseen uhraa....
Eilen kun menin tyttöjä kävellen vastaan niin tämä tuttavan tytär narisi koko matkan kun ei autolla haettu ja lisäksi hän ei jaksa reppua kantaa kun koko päivän on ollut selässä. (no eihän ne reppua kolupäivän aikana kyllä joudu kantamaan)
 
koululaisen äiti
Ei! Meilläkin 1,5km matkaa ja kävely tekee ihan hyvää. Kun pakkasta on lähemmäs 30 astetta, niin sitten kuskaan autolla, jos en ole itse töissä.

Menin meidän koululaista vastaan koululle asti tässä yhtenä päivänä. Koululta pääsee pois vain ylittämällä suojatien, jonka molemmin puolin ja molemmin puolin tietä on parkkeerattu autoja näiden vanhempien toimesta, jotka hakevat lapsensa autolla koulusta. Mikä vaaran paikka!! Parkkeeratut autot heikentävät näkyvyyttä siinä kohdassa ihan hurjasti. Niiden takaa ei pienet koululaiset näy, eivätkä koululaiset nää tiellä meneviä autoja näiden parkkeerattujen autojen takaa :(

Siinä on yksi hyvä syy liikunnan lisäksi, miksi minun lapseni ainakin kävelee koulumatkat.
 
mapy
Meillä lapset kävelee sen reilun kilometrin periaatteessa kelillä kuin kelillä. Ainoastaan kovat pakkaset tekee poikkeuksen kun astmaatikolle ei tee hyvää kulkea kovassa pakkasessa. Mutta vesisade tekee vain hyvää. Meillä jopa eskarilainen haluaa mieluummin kävellä kuin mennä taksilla ja on saanutkin mennä kävellen kouluun. Täällä tosin näkee kun monia kuskataan kouluun, mutta se tuntuu olevan niin että lapset kävelisivät mutta vanhemmat eivät anna. Huolehtivat liikaa märistä vaatteista ym.
 
Ninu
Viedään ja haetaan joka päivä. Teen lyhennettyä työpäivää.
Isovanhemmat vievät parina klo9 aamuna ja hakevat parina iltapäivänä.
Meillä tosin muksut eivät ole lähimmässä koulussa.
 
Meillä on 3. luokkalaisella koulumatkaa 3,5 km. Ei ole mahdollisuus kuskata, kun oma työ alkaa aikaisemmin. Lapsi ajaa kesällä pyörällä ja talvella kävelee - kelillä kuin kelillä. Bussia ei voi käyttää, kun koulun suuntaan ei sellaista mene.
 
meidän lapsilla koulumatkaa noin 1 km, lähes joka päivä kävelee tai pyöräilee matkan kaverin kanssa, mutta jos mahdollista niin vesisateella tms. "kurjana aamuna" vien autolla tai kaverin perhe vie, tulevat kävellen sit kotiin - ei haittaa enää vaikka vaatteet kastuu kun saa kotona kuivaa ylle.
 
koiraharrastaja
Ei kuskata, kävelevät tai pyöräilevät 2 km bussipysäkille kelillä kuin kelillä. Ainoastaan joskus kuskataan, kun sudet tai karhu pyörivät turhan lähellä kotipihaa.
 
Mä olen sitä mieltä periaatteessa, että lapset voivat kävellä kouluun jollei ole ihan kauhean pitkä matka, mutta miksen heittäisi jos sataa vettä? Itsekin kävelen työmatkat tavallisesti, mutta mielelläni otan kyydin sateella. Takaisinpäin voi kyllä kävellä, kun sitten voi vaihtaa kuivat päälle.
 

Yhteistyössä