Kuinka aikaisin velliä?

Meidän isokokoinen poika ( 2 kk) on todella suuriruokainen. On muuten pelkällä rintamaidolla, mutta iltaisin tankkaa vielä korviketta ja öisinkin syö usein. Kuinka aikaisin olette saaneet luvan aloittaa vellin? Se kuulemma antaa yleensä pidemmät yöunet ja alan olla jo aika väsynyt. En nyt vielä olisi aloittamassa, mutta mielellään mahdollisimman aikaisin. Muuten imettäisin, mutta iltaisin tuo ois kova sana. Oon kuullut, että jotkut ovat saaneet neuvolan luvan jo 2,5 kk vanhoillekin.
 
Moikka! Meidän poika syntyi keskosena, rv 35+2 joten se varmaan vähän vaikuttaa omaan kokemukseeni vellin aloituksesta koska keskosilla pyritään kai aloittamaan kaikki aika ajoissa jotta kasvu saadaan turvattua. Eli meillä poika on koko ajan ollu aika pieniruokainen mutta parin kuukauden iässä alkoi sitten iltaisin tankkaamaan ja söi lähes saman verran maitoa illalla ennen nukkumaan menoa kuin oli syönyt yhteensä koko päiävn aikana. Sitten oli jo kovin itkuinen ja yliväsynyt kun syömiseen kului niin kauan aikaa illalla. 3kk neuvolassa sitten oli asiasta puhetta ja neuvolantäti sanoi että hyvin voi alottaa vellin annon illalla jottei pojan energia mene siihen että syö ja syö ja syö, velliä riittää pienempi määrä. Tasan 3kk ikäisenä siis aloitettiin meillä nestlen maissivelli, olen muuten kuullu et tuttelillakin olis maissivelli mutten ole ainakaan S-marketin hyllystä sitä löytänyt joten osaisko joku sanoa onko se kenties poistunu myynnistä tms.? Poika nukkuu n.klo21-06,sit maitoa ja unet jatkuu n.klo09 saakka, tosin ennen vellin aloitustakin nukkui suunnilleen samoja aikoja kun tankkasi niin paljon ennen nukkumaanmenoa. Meillä poika siis pieniruokainen muuten joten sillä kuvittelin ettei vellin aloitus meillä ole ajankohtaista ainakaan ennen 4kk ikää mutta toisin kävi. Ja jos teillä poika muutenkin kova syömään niin uskoisin että 2,5kk ikäisenä voisit hyvin aloittaa velli kokeilun,ensin vähän maidon sekaan ja siitä pikkuhiljaa eteenpäin. Jännä miten kaikkiin asioihin haluaa (puhun nyt siis itsestäni) vertaistukea tai neuvolan "siunauksen", olen itse koulutukseltani terveydenhoitaja, tosin vähäisen kertyneen työkokemukseni olen saanut äitiysneuvolasta, lastenneuvolan puoli siksi vähän jo unohtunut ja asiat muuttuukin tällä saralla niin nopeasti...Koulutuksesta huolinmatta kaikki on uutta ja ihmeellistä oman vauvan kohdalla. Siksi nämä palstat on neuvolan ohella aika käteviä... Tulipas pitkää pohdintaa...Huh,mutta mielipiteeni siis on se että hyvin voit aloitella 2,5kk iässä vellit. =) Hyvää syksyn jatkoa!
 
Kiitos paljon Jonskis!!! Vastauksestasi on paljon apua!

Meillä poika on pari viikkoa ollut todella kiukkuinen ja itkuinen pari tuntia iltaisin. Huutaa kurkku suorana eikä tartu pulloon eikä rintaan. Lopulta ottaa pullon (kun rinnat on jo syöty tyhjiksi) ja sitten syökin todella hanakasti hirveitä määriä. Illat ovat aika showta. Joskus poika nukahtaa, mutta herää 15 min kuluttua ja sitten pitää syödä taas!
 
Minun mielestäni kannattaa vielä odottaa. Parikuisen suolisto ei ole vielä valmis kestämään muuta kuin maitoa.Jos olet väsynyt, jätä lapsi yhdeksi illaksi/yöksi jonkun muun luotettavan hoitoon, kun kerran pullonkin huolii, ja lepää. Meillä esikoinen söi koko ajan kiihtyvällä tahdilla, lopulta päivisin yhden ja yöllä kahden tunnin välein, silti odotin kiinteiden aloittamista vajaa 4 kk ikään asti. Välillä annettiin iltatankkaukseen korviketta, käytin miestä iltaisin/öisin hoitoapuna, ja olipa poika jopa yhden yön siskollani hoidossa, jotta saimme huilata sillä ainoa ongelma ei ollut pojan tiheä syöminen vaan myös jatkuva pulauttelu+mahavaivat ja siitä johtuva huuto. Nyt toinen poika 1,5 kk näkyy olevan samaa maata, eli syö usein ja asuu illalla tissillä jopa pari tuntia sekä joskus vetää vielä korviketta päälle. Mahavaivoja on myös jonkin verran. Taaskaan en aio kiinteitä kuitenkaan aloittaa ennen kuin aikaisintaan lähempänä 4 kk ikää, mutta tämä on tosiaan vain minun näkemykseni.

Muoks. Yöunista vielä. Minusta on täysin normaalia että parijuinen syö useita kertoja yössä. Meidän esikoinen alkoi nukkumaan jota kuinkin kokonaisia öitä vasta kun söi päiväruokien lisäksi ilta- ja aamupuurot, eli noin 6,5 kk iässä ja noin kuukausi siitä lakkasi kokonaan syömästä öisin ja siitä asti onkin nukkunut hyvin.
 
Itse rupesimme antamaan esikolle velliä maidon seassa noin 2kk iässä kun maito ei enää täyttänyt, lisäsimme vellin määrää maidon seassa vähitellen ennenkuin annoimme pelkkää velliä..Meillä ei ilmennyt minkäänlaisia masu vaivoja.
Kiinteätkin aloitimme jo 3kk iässä neuvolan kehoituksesta.
 
aloitettiin vellin anto esikoiselle 2kk iässä, koska oli jatkuva nälkä ja unet piteni heti 23-08.00. Aloitin kanssa laittamalla vähän maidon sekan ja lopulta vain velliä. Meillä parhaiten sopi peruna-porkkanavelli. nyt toisen lapsen kanssa joka on 2kk ajattelin kyllä odotella vielä,koska korvike riittää vielä,mutta ehkä 3 kk jälkeen.
 
Meillä annettiin siinä 3-4 kk iässä - neuvolatädin neuvojen vastaisesti (olisi suosittelut odottavan sinne 6 kk ikään ja suoraan puuroon). Mutta ei kaduttanut yhtään ja olin tyytyväinen että luotin omiin vaistoihin. Mulla nimittäin alkoi maito loppumaan 3 kk ja 4 kk kohdalla lopetin imettämisen. Velli auttoi pojan näläntunteeseen huimasti -nukkui sikeät ja pitkät yöunet. Tyytyväinen lapsi - niin myös oli tyytyväiset ja levänneet vanhemmat :)
Tammikuussa on tulossa toinen vauva, ja aion ehdottomasti ottaa vellin taas käyttöön heti kun tuntuu että tarvitsee lisää ravintoa.

Luota vain itseesi asiassa ja kun päätät aloittaa niin aloittele rauhallisesti pienillä määrillä! ...täällä tulet saamaan varmaan paljonkin neuvoja sekä vastaan että puolesta, mutta paras on vain että kuuntelet "omaa äidinvaistoasi". Kaikki ei mene aina kirjojen mukaan - eikä välttämättä neuvolan ohjeidenkaan mukaan, silti lapsista tulee terveitä ja iloisia :)
 
Meillä aloitettiin maissivellillä kun tyttö oli n. 2,5kk. Masuvaivoja ei tullut, mutta ei se kyllä yöuniakaan pidentänyt... Nyt kun tyttö 4kk niin illalla pelkkä velli sekä yöllä ekalla syötöllä ja sitten tokalla syötöllä on velli-korvike-sekoitus.
 
Meilläkin aloitettiin vellit kun poika oli n 2,5kk...Maito ei vain yksinkertaisesti täyttänyt,kun poitsu kasvoi niin kovasti...Masuvaivoja ei tullut,ja poika vaikutti muutenkin paljon tyytyväisemmältä :) Soseetkin aloitettiin neuvolan kehoituksella kun poika oli 3kk.
 
Mä luulen, että kokeilemalla selviää...eli jos ei tuossa vaiheessa mitään masuvaivoja tule, ei ummetusta tai löysyyttä kakkaan, niin minun mielestäni ihan hyvin voi aloittaa.
Suositukset myös muuttuu ja mulla on poika 18v, joka senajan suositusten mukaan lähti kiinteitä 3kk syömään ja velliä annoin 2,5 kk asti, just tuon saman asian takia, että oma maito ei riittänyt, siis neuvolan ohje! ( oli myös saanut korviketta lisämaitona) Ihan terve poika on ollut ja ei silloinkaan mitenkään enempi sairastellut.
Mulla nyt poika 2kk ja aattelin kanssa kokeilla miten sopii velli masulle tuossa parin-kolmen viikon päästä, kun tuntuu tankkaavan kanssa iltaisin maitoa
( syö korviketta)
 
Kiitos tosi paljon vastauksista! Pitää vaikka kokeilla parin viikon kuluttua pientö määrää velliä? Poika yrittää tankata iltaisin järjettömät määrät maitoa ja sitten pulauttelee tosi paljon, kun ei taida oikein mahtua sellaiset määrät maitoa mahaan. Jos vaikka auttaisi vähän siihenkin.
 

Yhteistyössä