Kuinka herkästi maksatesteissä näkyy alkoholinkäyttö? Siis jos otetaan oikein se arvo millä sen pystyy katsomaan

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Jouduin työterveyden tarkempaan syyniin kun olen sairastellut tässä syksyllä enemmän. Esimies oli halunnut myös tuon maksatestin.

Oikein "kiva" juttu tuollainen, että sairastelun takia joutuu syyniin että onko alkoholisti. :( En ole mikään raivoraitis, mutta en myöskään mikään alkoholisti. Yhtäkään poissaoloa ei ole ollut alkoholin takia, mutta esimies ilmeisesti kuvittelee toisin. Jee jee onpa tosi kivaa! Kipeänä olen ollut silloin kun olen sairaslomasta ilmoittanut ja joka kerrasta on todistus.

On se kumma kun ihminen ei saa sairastaa kun heti ollaan syynäämässä ja syyttelemässä.
 
saafg
Viikonloppujuominen kohottaa jo sen verran että huomaa ja päivittäinen tissuttelu nostaa useampaan sataan. Viitearvo on muistaakseni naisilla alle 50, itselläni raivoraittiilla se oli alle 20.
 
"hoitaja"
Viikonloppujuominen kohottaa jo sen verran että huomaa ja päivittäinen tissuttelu nostaa useampaan sataan. Viitearvo on muistaakseni naisilla alle 50, itselläni raivoraittiilla se oli alle 20.









No höpöt nosta. Saa aika rajua olla ja pidemmän aikaa, siis useamman vuoden, tuo alkon käyttö, ennen kuin alkaa maksa-arvoissa näkyä. Tässä on tosin yksilöllisiä eroja, sillä toiset kestää alkoholia paremmin, kuin toiset.
Mene ihan rauhassa sinne kokeisiin, en usko, et niissä mitään näkyy:)
 
"joopa"
Mun mies meni pitkän juomaputken jälkeen maksatesteihin ja varmasti oli vielä silloin alkoholiakin veressä, koska oli edellisenä iltanakin mennyt myöhään juopotellessa. Tulokset oli ihan normaalit, mun pettymykseksi. Niin ja juomista oli sillä erää kestänyt kuukausia siten, että vain muutamia selviä päiviä oli välissä.
 
"a p"
[QUOTE="hoitaja";29191680]No höpöt nosta. Saa aika rajua olla ja pidemmän aikaa, siis useamman vuoden, tuo alkon käyttö, ennen kuin alkaa maksa-arvoissa näkyä. Tässä on tosin yksilöllisiä eroja, sillä toiset kestää alkoholia paremmin, kuin toiset.
Mene ihan rauhassa sinne kokeisiin, en usko, et niissä mitään näkyy:)[/QUOTE]

Mulla on otettu maksa-arvo joskus ja se oli normaali. Olisiko sekin huono jos alkoholia käyttäisi paljon? Entä alkoholistit jotka ovat juoneet vuosia, mutta sitten raitistuvat niin onko se arvo jo pilalla vai palautuuko se? Siis se arvo jolla seurataan alkoholinkäyttöä?

Pari vuotta sitten tuli otettua enemmänkin ja mietin että onko tuo nyt sitten tehnyt tehtävänsä sen arvon suhteen. Mutta siis ei tuolloinkaan tullut töistä pois oltua alkoholin takia. Tämä syksy nyt sattui olemaan tällainen, että tuli sairasteltua ja minkä sille ihminen voi!

Ärsyttää niin paljon tuollainen epäily. Ja mitä muuten jos siellä arvoissa jotakin näkyisi niin miten sitten toimittaisiin? Millä töissä voitaisiin väittää, että poissaolo johtuu alkoholista? Ei meillä olla omalla ilmoituksella pois vaan todistus pitää aina olla ja miten sen todistuksen muka krapulaan saisi. :O
 
Jos juot satunnaisesti tyyliin viikonloppuisin etkä harrasta rankkaa ryyppäämistä niin ei huolta. Ja sitäpaitsi maksa-arvoja on useita ja mikään niistä ei ole mikään automaattinen alkoholinkulutuksen mittari.
 
"a p"
[QUOTE="joopa";29191703]Mun mies meni pitkän juomaputken jälkeen maksatesteihin ja varmasti oli vielä silloin alkoholiakin veressä, koska oli edellisenä iltanakin mennyt myöhään juopotellessa. Tulokset oli ihan normaalit, mun pettymykseksi. Niin ja juomista oli sillä erää kestänyt kuukausia siten, että vain muutamia selviä päiviä oli välissä.[/QUOTE]

No luulisi tuon nostaneen sitä arvoa! :O Otettiinko mieheltä siis sekin arvo millä katsotaan sitä alkoholinkäyttöä? Kun onhan niitä muitakin maksatestejä ja multa on sellaisia otettu, nyt tulee ensimmäisen kerran tämä.

Olen joutunut käyttämään maksaa rasittavia lääkkeitä, mutta ne eivät taida tuohon arvoon vaikuttaa vaan johonkin muuhun?
 
"vieras"
Sun huolestuneisuus asian suhteen kuulostaa siltä, että sulla on alko-ongelma jonka pelkäät tulevan esille kokeissa. Jos käyttääa alkoholia kohtuudella ei ole mitään syytä olla huolissaan, jos käyttää niitä sairaslomia ryyppäämiseen tai ryyppäämisen jälkeiseen voinnin kohtenteluun on syytä olla huolissaa. Kumpaa siis ap?
 
"a p"
[QUOTE="vieras";29191747]Sun huolestuneisuus asian suhteen kuulostaa siltä, että sulla on alko-ongelma jonka pelkäät tulevan esille kokeissa. Jos käyttääa alkoholia kohtuudella ei ole mitään syytä olla huolissaan, jos käyttää niitä sairaslomia ryyppäämiseen tai ryyppäämisen jälkeiseen voinnin kohtenteluun on syytä olla huolissaa. Kumpaa siis ap?[/QUOTE]

Mä olen ärsyyntynyt kun mun ihan todellisen ja oikean sairastelun takia esimies epäilee alkoholismista! En mä huvikseni ole töistä ollut pois.
 
"vieras"
GT-arvo on se, jolla katsotaan kokonaisalkoholinkäyttöä eli onko suurkulutusta. Se on tarkempi kuin muut eli siihen harva asia alkoholinkäytön lisäksi vaikuttaa ja se ei reagoi esim. yhden illan ryyppäämiseen vaan pidempiaikaiseen alkoholinkäyttöön.
 
saafg
[QUOTE="a p";29191728]No luulisi tuon nostaneen sitä arvoa! :O Otettiinko mieheltä siis sekin arvo millä katsotaan sitä alkoholinkäyttöä? Kun onhan niitä muitakin maksatestejä ja multa on sellaisia otettu, nyt tulee ensimmäisen kerran tämä.

Olen joutunut käyttämään maksaa rasittavia lääkkeitä, mutta ne eivät taida tuohon arvoon vaikuttaa vaan johonkin muuhun?[/QUOTE]

Mistäs hoitaja voi tietää paljonko kukakin on juonut ennen koetta. Tiedän sellaisiakin, joka juonut tyyliin 1* viikko olutta, hyvät kännit ja on kokeessa ollut valittamista, että on joutunut seurantaan.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";29191713]Mulla on otettu maksa-arvo joskus ja se oli normaali. Olisiko sekin huono jos alkoholia käyttäisi paljon? Entä alkoholistit jotka ovat juoneet vuosia, mutta sitten raitistuvat niin onko se arvo jo pilalla vai palautuuko se? Siis se arvo jolla seurataan alkoholinkäyttöä?

Pari vuotta sitten tuli otettua enemmänkin ja mietin että onko tuo nyt sitten tehnyt tehtävänsä sen arvon suhteen. Mutta siis ei tuolloinkaan tullut töistä pois oltua alkoholin takia. Tämä syksy nyt sattui olemaan tällainen, että tuli sairasteltua ja minkä sille ihminen voi!

Ärsyttää niin paljon tuollainen epäily. Ja mitä muuten jos siellä arvoissa jotakin näkyisi niin miten sitten toimittaisiin? Millä töissä voitaisiin väittää, että poissaolo johtuu alkoholista? Ei meillä olla omalla ilmoituksella pois vaan todistus pitää aina olla ja miten sen todistuksen muka krapulaan saisi. :O[/QUOTE]

Ei tarkoituksena ole syyttää ja epäillä ja väittää, että olet ollut alkoholin takia pois töistä. Tarkoitus on selvittää onko ongelma jossain: alkoholissa, työergonomiassa, työilmapiirissä jne. ja sitten auttaa sinua, jos ongelma löytyy.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";29191770]http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/alkoholin_vaikutukset_maksaan[/QUOTE]

Tuota kun luin niin tuo ALAT vaikutti tutulta, muistaisin tuon nähneeni verikoetuloksissa. Mitään vikaa ei ole ollut maksa-arvoissa kun niitä on muutaman kerran otettu aiemmin olleen lääkityksen takia.
 
Gammaglutamyylitransferaasi
Gammaglutamyylitransferaasi on erittäin herkästi indusoituva maksaentsyymi, jota esiintyy maksan mikrosomeissa. Se nousee herkästi mm. alkoholin ja toksiinien vaikutuksesta ja useimmissa maksavauriossa. Kohonneita arvoja nähdään myös useisiin muihin tiloihin, kuten ylipainoon, hyperlipidemiaan, eräisiin lääkkeisiin (antikoagulantit ja epilepsialääkkeet), diabetekseen, haimatulehdukseen, sydämen vajaatoimintaan, vakaviin tapaturmiin ja maksametastaaseihin liittyen. GT:n puoliintumisaika on 28 vrk, mikä on huomioitava kun sitä käytetään alkoholin käytön seurannassa. Pelkkä GT:n nousu ainoana poikkeavuutena ei yleensä edellytä mitään jatkotutkimuksia maksasairautta ajatellen.
Maksan ja sappiteiden sairaudet – TherapiaFennica
 
"vieraana"
[QUOTE="vieras";29191761]GT-arvo on se, jolla katsotaan kokonaisalkoholinkäyttöä eli onko suurkulutusta. Se on tarkempi kuin muut eli siihen harva asia alkoholinkäytön lisäksi vaikuttaa ja se ei reagoi esim. yhden illan ryyppäämiseen vaan pidempiaikaiseen alkoholinkäyttöön.[/QUOTE]

No joo, mut GT:n voi nostaa esim maksatulehduksetkin, eli se nousee myös muista syistä.
 
"katjuska"
tiedoksi sinulle että puolella alkoholin suurkäyttäjistä maksa arvot ovat normaalit mitä nuorempi käyttäjä on ja mitä vähemmän aikaa isojen määrien jatkuva käyttö on ollut sitä todennäköisempää on että maksa arvot ovat normaalilla tasolla sen sijaan jos alkoholin käyttö on jatkunut eim 8 vuotta ja sitä käytetään lähes päivittäin niin maksa arvot eivät voi olla normaalit jos vedät kännit muutaman kerran kuukaudessa niin maksa arvosi ovat todennäköisesti aivan normaalilla tasolla
 
alkkis
Olen juonut useamman vuoden lähes päivittäin itseni humalaan saakka. Maksa-arvoissa lyhytaikaisen käytön systeemit oli kohollaan mutta pitkäaikaisen käytön ilmaiseva arvo ei ollut vielä yläreunassakaan.

Eli on jo ihan oikeasti alkoholisti jos kaikki arvot päin persettä.
 
"katjuska"
hyvinkin voi pystyä muutaman vuodenkin juomaan niin etteivät maksa arvot nouse voi pystyä juomaan jopa kymmeniä vuosia päivittäin jos annos koko päivää kohden jää suhteellisen pieneksi jos mies juo 3 jopa 4 annosta päivässä niin kyllä terveen ihmisen maksa tämän yleensä kestää mutta jos juokin 15 annosta päivässä niin maksa arvot nousevat mutta se missä vaiheessa ne nousevat onkin eri juttu muutamia vuosia maksa arvot voivat olla suht normaaleja tälläisenkin käytön jälkeen mutta siinäkin jossain vaiheessa raja tulee vastaan miesten elimistö kestää alkoholia huomattavasti paremmin kuin naisten
 

Yhteistyössä