Kuinka hyvin tunnet sukusi historian?

Äidin puolelta tieto loppuu isoisovanhempiin. Isän puolelta on enemmän tietoa innokkaan sukututkijan ansiosta. Varhaisin esi-isä on tiedossani 1550-luvulta.

Omien juurien tuntemus ja tieto menneiden sukupolvien kärsimyksistä ja menetyksistä antaa perspektiiviä nykypäivään. Kysymykseen mistä olet kotoisin onkin vaikea vastata. Olenko kotoisin sieltä, missä olen itse syntynyt vai lasketaanko mukaan aiemmat polvet?
 
Viimeksi muokattu:
Delorean
Todella heikosti on tiedossa, melkeinpä loppuu tieto 1800-luvun loppuun. Ja sekin vähän tieto on lähinnä aika kurjaa. Juoppoja tässä suvussa piisaa ja vähätkin rahat on hävitetty. No onneksi on sentään 1900-luvun lopulla mennyt vähän paremmin.

Mun mies on aatelinen, joten hänen sukunsa on todella helppo lukea. Olevinaan hienoa sukua, mutta oikeestaan samanlaista sekoilua siellä on. Alkoholismia ja rahat on hävitetty, pikkasen vaan isommat rahat kuin mun suvussa.
 
lucifer
äidin puolelta molemmat suvut on tutkittu todella pitkälle ja milta löytyy paksut kirjat molemmista.

isäni puolelta ei ole niin laajaa sukututkimusta tehty, mutta muutamia satoja vuosia taaksepäin on tiedossa
 
"tutkija"
Äidin puolelta tieto loppuu isoisovanhempiin. Isän puolelta on enemmän tietoa innokkaan sukututkijan ansiosta. Varhaisin esi-isä on tiedossani 1550-luvulta.

Omien juurien tuntemus ja tieto menneiden sukupolvien kärsimyksistä ja menetyksistä antaa perspektiiviä nykypäivään. Kysymykseen mistä olet kotoisin onkin vaikea vastata. Olenko kotoisin sieltä, missä olen itse syntynyt vai lasketaanko mukaan aiemmat polvet?
Viimeiseen kohtaan: olet tietenkin kotoisin sieltä missä olet syntynyt/asunut, et sieltä missä esivanhempasi sata vuotta sitten asuivat - jos puhutaan PAIKOISTA. Sen sijaan juuret voivat olla myös suvussa, eivät vain paikassa.
 
  • Tykkää
Reactions: HopeaToffee
(Adoptio)äidin puolelta sukuhistoria tunnetaan 1600-luvulle saakka. (Adoptio)isän puolelta ei tiedetäkään paljoa, hänen isänsä oli vuonna 1913 syntynyt, myöhemmin huutolaislapseksi joutunut mies ja äidin puoli on vähintään hämärän peitossa myös. Puhutaan mustalaisista ja sen sellaisista, uuuuu :D

Biologisesta suvusta en tiedä isovanhempia kauempaa mitään, enkä heistäkään paljoa.

Itse en koe kuuluvani minnekään, paitsi sinne missä oma perheeni (mies ja lapset) on. Kotoisin olen sieltä, missä lapsuuteni asuin mutta mitään kiintymystä en tunne mihinkään paikkaan tai kehenkään sukulaiseen.
 
"vieras"
Kyllä tunnen sukujuureni , vaikkakin tyhjä vaihe tulee kivikauteen mennessä :D Suurin osa meistä suomalaisista vaelsi joko Siperiasta tai Euroopasta päin. Minulta löytyy sekä että geenit, joten kuinka moni on sen selvittänyt? Olisiko puhdasveristä siperialaista :D
 
Isäni isästä en tiedä juuri mitään, oli leskeytyneen mummoni salarakas, josta isäni oli lopputulos. Mummoni vanhemnat olivat köyhiä torppareita, enkä heistä tiedä enempää. Äitini vanhemmista tiedänkin jo enemmän ja äitini isän puolelta osaan kertoja satoja vuosia taaksepäin tarinaa.
 
"vieras"
Huonosti tunnen suvun historiaa. Tiedän toki esivanhempien nimiä tms. mutta en tiedä, millaisia ihmisiä he ovat olleet, mitä ovat tehneet tai mitään muutakaan mielenkiintoista. Nimi on lopulta vain nimi. Isäni ja äitini vanhemmat ovat kuolleet 20-30-vuotiaina, joten heilläkään ei ole juuri mitään tietoa sukulaisista. Suku ei ole esim. pitänyt yhteyttä, sisarusten lapsiin/serkkuihin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28277583]Kyllä tunnen sukujuureni , vaikkakin tyhjä vaihe tulee kivikauteen mennessä :D Suurin osa meistä suomalaisista vaelsi joko Siperiasta tai Euroopasta päin. Minulta löytyy sekä että geenit, joten kuinka moni on sen selvittänyt? Olisiko puhdasveristä siperialaista :D[/QUOTE]

Olen epäillyt polveutuvani neandertalilaisista, puuttuva lenkki tms. Muistaakseni jollain geenitestillä sitäkin voi selvittää..?
 
meillä suku on isänpuolella ollut hyvin paikka sidonnainen. Samassa kylässä ollaan oltu 1500-luvusta lähtien (tähän päivään saakka),ehkä kauemminkin jos tutkisi asiaa enemmän. Sukuhistoria on saatu jotenkin tietoon,mutta sukuriidat ovat erottaneet ihmiset,sisarukset,perheet toisistaan. En siis tunne isäni sukua muutakuin niminä paperilla :(. Äitini suku on myös paikkasidonnainen, mutta sentään eri läänissä.
 

Yhteistyössä