Kuinka kauan vatsatauti tarttuu?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mieheni tytär on sairastunut vatsatautiin tänään.Mietimme kuinka monta päivää pitäisi oireiden loppumisen jälkeen odotella että että uskaltaa hakea meille? Meidän luonamme asuu kaksi lapsista enkä todellakaan halua vatsatautia jylläämään,liian tuoreessa muistissa kevään noroepidemia :p Itse haluan ottaa todella varman päälle mutta mies haluaisi hakea jo viikonlopuksi,minkä ymmärrän kyllä mutten oikein ole samaa mieltä.
 
kaksi viikkoa
Ne virukset siis elää pinnoilla vielä sen kaksi viikkoa sen jälkeen kun on parantunut, joten älä nyt niitä lapsia sinne miehen kotiin päästä siihen kahteen viikkoon parantumisen jälkeen
 
"vieras"
Kiitoksia! Täytyy nyt yrittää jutella ja sopia ettei ainakaan tällä viikolla tulisi,jos vaikka ensi viikon perjantaina ja olisi sitten pidempään.Tiedän että miestä harmittaa kun tyttö sairastellut paljon ja tapaamisia jäänyt viime aikoina väliin mutta mielestäni mitään järkeä ei ole lähteä tieten tahtoen vatsatautia muuhun porukkaan tartuttamaan.
 
"vieras"
Ripuli ja oksentelu

Tartunta:
Johtuu useimmiten vatsa- ja suolistotulehduksesta, joka voidaan todeta ulosteesta löytyvistä viruksista tai bakteereista. Nämä voivat levitä ulosteesta käsiin ja sen jälkeen suuhun, leikkikaluihin ja ruokatarvikkeisiin.

Käsien pesu on hyvin tärkeää, erityisesti ennen ruokailua ja vessassa käynnin jälkeen, että taudin leviäminen ehkäistään. Sekä lasta koskettaneen aikuisen että lapsen itsensä on pestävä kätensä.

Päiväkoti:
Lapsi voi mennä päivähoitoon, kun uloste on normaalia ja oksentelu on loppunut, ja kun hän voi leikkiä ja osallistua hoitopaikan toimintaan tarvitsematta erityishoitoa.

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm?id=454&sprog=4&grp=4&menu=12
 
"joo"
Norovirus elää pidempään ihmisen elimistössä ja pinnoilla, mutta tavallinen vatsatautivirus ei kyllä kovin montaa vuorokautta tartuta. Tänään on tiistai, jos tytöllä ei oireita enää huomenna/loppuviikosta, lauantaina itse uskaltaisin hänet hakea.
 
"mamma"
Noron jälkeen on oltava 2 oireetonta vuorokautta -48h- poissa esim. töistä. Eli tarttuu 48h oireiden päättymisestä, ei enää sen jälkeen. Pinnat pitää tietty pitää puhtaina sekä tekstiilit. Käsien pesu on tärkeä juttu.
 
"noro"
Kyllä se noro ainakin tarttuu ja pitkään tarttuukin.
Itse sairastin poikani kanssa muutamia vuosia sitten. Tarttui veljentytöltä, joka oli ollut viikon oireettomana jo. Muiden kanssa ei oltu tekemisissä. Kummassakin tapauksessa todettu noro.
Itse sairastuin ja jouduin sairaalaankin asti. Menimme vajaan kahden viikon päästä miehen ja hänen pojan luokse. Meidät sinne kyydittänyt pariskunta sairastui noroon 2vrk sisällä. Myös mies ja poika sairastui noroon 2vrk sisällä meidän tulosta.
Ja tosiaan oltiin oltu se lähes pari viikkoa oireettomia.
 
"Maija"
[QUOTE="vieras";24760983]Mieheni tytär on sairastunut vatsatautiin tänään.Mietimme kuinka monta päivää pitäisi oireiden loppumisen jälkeen odotella että että uskaltaa hakea meille? Meidän luonamme asuu kaksi lapsista enkä todellakaan halua vatsatautia jylläämään,liian tuoreessa muistissa kevään noroepidemia :p Itse haluan ottaa todella varman päälle mutta mies haluaisi hakea jo viikonlopuksi,minkä ymmärrän kyllä mutten oikein ole samaa mieltä.[/QUOTE]

Mun mielestä iki oman isän tai äidin oikeus ja velvollisuus on hoitaa omia lapsiaan ja olla näiden kanssa, olivat nämä sitten terveitä tai sairaita. Onpa itsekästä kommentoida, ettei miehen lapset saisi tulla tapaamaan isäänsä koska ovat olleet joitakin päiviä sitten vatsataudissa. SIinä tapauksessa varmaan paras ratkaisu olisi jos miehen uusi vaimo itse lähtee pois talosta niin pitkäksi aikaa kuin luulee ettei vatsatauti enää tartu, ja antaa lapsen tulla isänsä luokse.
 
vierailija
[QUOTE="vieras";24760983]Mieheni tytär on sairastunut vatsatautiin tänään.Mietimme kuinka monta päivää pitäisi oireiden loppumisen jälkeen odotella että että uskaltaa hakea meille? Meidän luonamme asuu kaksi lapsista enkä todellakaan halua vatsatautia jylläämään,liian tuoreessa muistissa kevään noroepidemia :p Itse haluan ottaa todella varman päälle mutta mies haluaisi hakea jo viikonlopuksi,minkä ymmärrän kyllä mutten oikein ole samaa mieltä.
Mun mielestä iki oman isän tai äidin oikeus ja velvollisuus on hoitaa omia lapsiaan ja olla näiden kanssa, olivat nämä sitten terveitä tai sairaita. Onpa itsekästä kommentoida, ettei miehen lapset saisi tulla tapaamaan isäänsä koska ovat olleet joitakin päiviä sitten vatsataudissa. SIinä tapauksessa varmaan paras ratkaisu olisi jos miehen uusi vaimo itse lähtee pois talosta niin pitkäksi aikaa kuin luulee ettei vatsatauti enää tartu, ja antaa lapsen tulla isänsä luokse.[/QUOTE]

Olipa typerästi sanottu...järjenkäyttö sallittua, kun voi välttää muiden sairastumisen.
 

Yhteistyössä