kuinka kotihoidontuella voi pärjätä??

Siis kuinka tuolla onnettoman pienellä kotihoidontuella voi pärjätä? Meillä mies on kyllä töissä ja saa mielestäni ihan kohtuullista palkkaa (ainakin verottajan mielestä joka siitä ison siivun itselleen omii...), mutta siitä huolimatta tuntuu että aina kuun lopussa on rahat ihan loppu vaikka mitään erikoista ei olla ostettu :/ ... Asuntolainanlyhennykset on meillä aika isot ja omakotitalon ylläpitokaan ei ole mitään ilmaista mutta silti luulis että sillä pärjää mutta ei niin ei... En haluaisi vielä tuota pientä 1v hoitoonkaan viedä...

Onko kellään mitään selviytymiskonsteja tähän tilanteeseen?? Lainan lyhennystäkään ei viitsis pienentää kun nyt niin hyvää vauhtia lyhenee kun korot vielä matalalla... Mutta...?
 
No me pärjätään ihan hyvin juuri siksi että mies tienaa hyvin. En oikeen osaa sanoa että mistä se selvitymiskeino löytyisi, kannattaa varmaan katella että mitä ostaa ja löytyskö joku ei niin pakollinen juttu mihin rahaa menee ja luopus siitä sitten.
Asuntolainaa me lyhennetään se minimimäärä niin kauan kun minä olen kotona.
 
Emme maksa lainan lyhennyksiä lainkaan minun ollessani kotona, vaan ainoastaan korot. Syksyllä menen töihin, ja sitten aletaan taas lyhentää lainaa. Ei me millään pärjättäis onnettomalla kotihoidontuella muuten.
 
No meillä tulot kasvoi, kun kotihoidontukikausi alkoi :) Olin siis minimiäitiysrahalla ennen sitä! Mies opiskelee (ei opintotukea) ja käy iltaisin töissä ja kyllä me jotenkin pärjätään....paremminkin voisi mennä, mutta kaiken tarvittavan ja ylimääräistäkin on tyttö saanu, itse olemme sitten joistakin asioista tinkineet, eikä harmita yhtään.
 
Me pärjätään ihan kohtuullisesti, olen ottanut omasta lainaosuudestani lyhennysvapaata ja täällä saa onneksi vähän kuntalisää. Mies on keskituloinen. Kulut sen mukaan mitä on menot. En koe jääneeni mistään paitsi ja kaikki laskut on saatu maksetuksi.
 
No ei nyt hyvin, mutta pärjätään kuitenkin... Mies on keskituloinen ja perheessä yks lapsi 1v1kk. Saman verran maksetaan asuntolainaa ku ennenkin ja kaikki laskut saadaan ajallaan maksettua. Aina on ruokaa saatu ostettua ja molemmilta menee joka kuukausi säästötilillekin. Eihän tässä todellakaan mitään suuria hankintoja voi tehdä, mutta toimeen tullaan ja onnellisia ollaan siitä! :)
 
säästövinkkejä
Onhan se kodinhoidontuki tosi pieni, jos on asuntalainat maksettavana. Näin meilläkin. Säästämme ruuassa, emmekä osta mitään ylimääräistä ja turhaa tavaraa. Ruokalaskussa säästää yllättävän paljon vertailemalla tuotteiden hintoja. Sama tuotetta voi olla hyllyssä eri merkkisenä ja hintaero voi olla melkoinen. Yleensä ostamme sen halvimman version, jos se on kelvollinen. Ruuassa voi säästää myös tekemällä itse ja välttämällä einesten ostoa. Vauvan ruuatkin tulee huomattavasti halvemmaksi itse tehden kun kaupan purkkeja ostaen. Lisäksi olemme kilpailuttaneet vakuutukset, sähköyhtiöt jne. Sähköä voi säästää monelle tapaa mm sammuttamalla valot kun lähtee huoneesta jne. Vettäkin voi käyttää järkevästi eli ei valuta suihkussakaan 15 min putkeen, vaan sulkee hanan välillä yms. Että onhan näitä keinoja saada pakollisia laskuja pienemmäksi.

Kyllä sitä pärjää kun asennoituu niin ja tarkastelee vähän kulutustottumuksiaan.
 
Meillä tullaan iha hyvin toimeen, vaikka minä maksan suurimman osan kaikesta kuluista tolla runsaalla tuella ilman kuntalisää mut täydellä hoitolisällä. Tosin asunnosta ei oo velkaa ku isännällä enää ja se maksaa sen. Ruuassa/pesuaineissa yms. voi säästää yllättävän paljon ja ittelle ei tarvii kyllä vaatteita ostella jos ei ihan akuutti pakko oo ja kirpparilla voi sillonki shoppailla. Lapselle pyrkinyt ostamaan vaatteita alemyynnistä ja sellasia mitkä hyvälaatusia ja pitkiä käyttöiältään. Tosin kovasti pitäis tehdä remonttia joka siirrettiin ensi kesään(07) ja äiti palaa syksyllä töihin remonttirahan hakuun.
 
tutustuva
Tiukkaa tekee...

Meillä lainan takaisinmaksu n. 1000e kuussa ja siihen päälle lämmitys, vesi, auto, vakuutus, ja muut kulut. Miehellä tulot alle keskitason. (Vaikka koulutuksen mukaan pitäisi olla korkeampi...) Välillä kun laskuja tulee (eilen n. 500e tasauslasku sähköyhtiöltä) niin tuo 300e mitä lapsen hoitamisesta saa tuntuu kun pieru saharassa. Kyllä kai tuo rahatilanne koko ajan keikkuu aika miinuksella mutta vielä on onnistunut eläminen.

Sitä sitten säästetään kaikessa missä voidaan.
 
nimetön
Laske kaikki vuoden aikana tulevat laskut ja kulut, pakolliset. Jaa kuukausille niin näet mitä pitää kuukautta kohti jäädä "säästöön" tulevia laskuja varten. Samalla saat verrattua tulot ja menot, eli pitäisikö säästöön jäädä jotain. Ja kun kerää kaikki kuitit talteen ja tekee vaikka yhdeltä kuukaudelta yhteenvedon, niin näkee kuinka paljon rahaa menee turhaan.

Kaupassa kannattaa käydä kerran viikossa ja suunnitella ruokalistat. Aamulla ja illalla puuroa. Itse kun tekee ruoat, leivät, pullat ja pitsat ym., säästää yllättävän paljon. Sähkö kannattaa kilpailuttaa ja kännykkäliittymät. Ja miettiä kaikkia pieniä juttuja, joihin huomaamattakin saa rahaa kulutettua vaikka voisi asian toisinkin tehdä. Vaatteet ym. hankinnat alesta tai kirppikseltä ja nekin kannattaa miettiä tarkkaan, että tarvitaanko todella vai ostetaanko vaan siksi että on niin hieno! =)
 
Eipä sillä oikeen pärjääkään. Vaikka mies tienaa ihan suht hyvin, on yksityisyrittäjä.
Nyt vähän helpottaa kun aloitin vuoden alusta lauantaityöt, kerran viikossa siis käyn töissä, piristää muuten kummasti :) ja poika on silloin isänsä kanssa kotona.
Tienaan kuussa töilläni 300 ja rapiat mikä on ihan kiva lisä tuloihin.
Ja parempi sekin kuin 60e hoitolisää mitä ei tietystikään enää saada kun käyn töissä.
 
Riippuu ihan menoista...

Me pärjättiin ihan hyvin, kun olin kotihoidontuella kotona ja mies opiskeli, eikä saanut edes opintotukea, kun kohtuullinen vuokra ja muutenkin elää niukasti.

Nyt minä töissä ja rahapula huomattavasti suurempi kuin puoli vuotta sitten..
 
Oma valinta on ollut oman kämpän hankkiminen!! En oikeastaan ymmärrä tuota että pitää ensin hommata oma asunto ennen lapsia ja sitten pitää kiiruhtaa töihin vaikka haluaisi jäädä lasten kanssa kotiin. Pitääkö kaikki hankkia kerralla?!
Kotihoidontuella todellakin pärjää hyvin. Tällä hetkellä opiskelen ja opintotuki on vain puolet kotihoidontuesta, siltikin pärjätään.
 
Kiltti äiti
Kyllä se vain tuo kotihoidontuki ilman kuntalisää on onneton. Meillä mies maksaa vielä elareita kahdesta lapsesta. Me maksetaan vain erittäin pientä määrää lainanlyhennystä asunnosta kuussa. Autoon menee jonkun verran, veteen, sähköön, yhtiövastikkeeseen, lehteen, puhelimeen, ruokaan, jätehuoltoon omansa. Minä olen pyrkinyt myymään vanhoja vaatteita pois nurkista ja ostamaan niillä rahoilla sitten käytettyä ja siistiä vaatetta tilalle. Itselleni en ole osanut juuri mitään, ulkoiluvaatteet vain ja jotain pientä tarvittavaa. Kampaajalla en raski käydä vaan mies värjää multa tukan :D ja yksi parturikampaajaopiskelija leikkaa. Minä kerkesin myös säästää hieman ennen raskautta ja näitä säästöjä käytetään äkillisiin menoihin.
 
Kyllä sitä oppii, kun siihen joutuu ja niin asennoituu. Mitää luksustahan se elämä ei pakosti oo, siis ei pakosti mitää viikottaisia mäkkäri tai ravintolareissuja mutta kyllä sillä elää pystyy ja vielä ihan normaalia elämää ettei mitää kitukasvusta.
 
Meillä rahat on riittäny ihan kivasti,tosin välillä olen ollut töissäkin.. Mies on yrittäjä, ja tulot vaihtelee paljon, kesällä ei tule juuri rahaa,mut talvella ja syksyllä enempi..

Meillä menee mun rahat ruokaan ja mun muihin laskuihin, ja lapsilisillä ostetaan lapsille vaatteita, ja miehen tulot menee lainanlyhennyksiin... aina meillä jää jotain säästöön...
Meillä ei harrasteta alkoholia, tupakkaa eikä ravintoloita, joten ne rahat jää sitten muuhun.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 16:32 pauliina82 kirjoitti:
Meillä rahat on riittäny ihan kivasti,tosin välillä olen ollut töissäkin.. Mies on yrittäjä, ja tulot vaihtelee paljon, kesällä ei tule juuri rahaa,mut talvella ja syksyllä enempi..

Meillä menee mun rahat ruokaan ja mun muihin laskuihin, ja lapsilisillä ostetaan lapsille vaatteita, ja miehen tulot menee lainanlyhennyksiin... aina meillä jää jotain säästöön...
Meillä ei harrasteta alkoholia, tupakkaa eikä ravintoloita, joten ne rahat jää sitten muuhun.
siis eikö sun miehen palkasta mene kuin lainanlyhennyksiin?? meneekö niihin niin paljon vai onko sun miehes palkaa vaan pieni..?
T: utelias ulla
 
Kyllähän se välillä ilmeen tiukaksi vetää ja mielen matalaksi kun loppukuusta laskeskelee, mutta pärjätty on. Tosin mies tekee päätyönsä lisäksi soittokeikkoja ja itsekin teen välillä työkeikkoja lisäksi.
Taistelimme myös äitien kanssa kimpassa kuntalisän kuntaamme ja siihen ei perheen tulot vaikuta! JOten äitivoimaa lähipiirissä kehiin ja kuntaan aloitetta jos ei kuntalisiä maksella.

Eli lisätöitä jos jostain keksii tai on mahdollista alkaa tekemään.

Vaatehankinnat meillä tehdään mahdollisuuksien mukaan kirppiksiltä,lapsille on turhaa ostaa uusia kun käyttöaika on niin lyhyt ja käytetyt hyväkuntoisia murto-osalla uuden hinnasta!
Pyykinpesuaineen tilaan jättipakkauksessa joten siinäkin säästää (www.allegrosuomi.com) ruokaa koittaa tehdä aina niin että kaikki syö samaa ja annoksesta riittäisi pariksi päiväksi.
Kestovaipoissa säästää myös ison summan ja myös kauppareissut pienenee...

Meillä talo nielee myös osansa niin lainan kuin käyttömaksujenkin kanssa,lämmityksissä kannattaa miettiä mikä on halvinta jos mahdollista,huonelämmön lasku parilla asteella saattaa tehdä ison summan lämmityskuluihin!!
Vettä ei kannata lotrata liikaa. JÄte maksut saa ainakin vaippaperheessä minimiin kun siirtyy kestoihin (meillä meni kertiksillä yli tuplasti sama summa jätemaksuun kuin nyt kestojen aikaan!!),kaikki lehtitilaukset pois, ostat irtonumeron jos joku innostaa...

Meillä tosin nyt jo kaksi lasta ja kolmas tulossa,mutta ksavaahan ne menotkin siinä missä tuo kotihoidontuen sisaruslisä tulee lisänä. Ja nyt esikoinen ehtii täyttää kolme ennenkuin seuraavaksi jään kotihoidontuelle joten hänestä ei sitten juuri tukia heru!

Näin hyvin meitä kotiäitejä arvostetaan!

Tuossa kuntalisäaloitteessa kannattaa selvittää kunnan päivähoidontarjonta,onko paikkoja kaikille tarvitseville. Myös vedota kotihoidon etuihin siinä että säästöjä kertyy kunnalla myös terveydenhuoltopuolelle koska kotonahoidetut lapset sairastavat tutkitusti vähemmän kuin päivähoidossa olevat. kunnalla on kustannuksia myös päivähoitolapsista,maksaako kunta mieluummin tonnin kuussa päiväkodille kuin pari sataa äidille samasta työstä!?
Valtiotasolla kotihoidossa säästää myös valtio koska työnantajillakin verotukseen vaikuttaa heti jos on monta pienten lasten vanhempaa työpaikalla-lapsi kun sairastaa niin äiti/isä on pois töistä jolloin työnantajalle kertyy kustannuksia sairasloma-ajan palkasta, sijaisen palkkaamisesta ja ne vaikuttaa taas kokonaistulokseen josta firma maksaa veronsa! Menee kauas,mutta kannattaa muistuttaa myös tästäkin... ja lapsiperheidenetujärjestöönhän kannattaa aina liittyä,jäsenmaksu on pieni mutta ajettavat asiat isoja!! Melkein voisi mainostaa itseään kotiäitien ammattiliittona... ;)

www.lape.fi on osoite jossa lisää kaikista lapen jutuista,moneen kuntaan on lapen kauttakin saatu kuntalisät!
 
DIRT
me pärjätään ihan hyvin. miehellä normaali palkka ja mulle tulee tuen lisäksi kuntalisä. vuokraa maksellaan, vakuutuksia, autoa sun muuta. äitiysrahakaudella pystyttiin säästämään sen verran et mies oli koko tammikuun kotona isyyslomalla ja minä sain vain opintotuen.

sen jälkeen oli hetken tiukkaa mut kuukaudessa saatiin tilanne tasattua. ollaan lomailtu (tosin liput maksettu jo viime kesänä...) ja muutenkin suht normaalia eloa. vaatteitakin ostettu silloin kun siltä tuntuu. en nyt tiä miten tämä näin lepposasti sujuu, mie olen kuiten aika pihi ja joka kk säästöönkin menee noin 100e. töitä olen kyllä hakemassa mutta ihan mitä tahansa ei tarvitse vielä kuitenkaan tehdä =)
 
Ei sillä täälläkään oikein toimeen tulla. Vanhoja säästöjäni olen käyttänyt kotona ollessani ja syksyllä on jo palattava töihin (poika silloin 2 v). Pakollisia menoja meillä on miehen opintovelat, vuokra, ruoka sekä sähkö ja puhelin. Autoa emme tarvitse tällä hetkellä, kun asumme pääkaupunkiseudulla. Itse teemme pääsääntöisesti kaiken ruuan ja kirppikseltä on hankittu sekä pojalle, että myös itselle vaatteita ja muita tarvikkeita. Mutta töihin olisi ollut jo pakko palata, ellei säästössä olisi ollut rahaa :)
 
Pelkällä kotihoidontuella ei kyllä pärjää, jotain säästöjä tai lisätienestejä täytyy olla. Asuinpaikka vaikuttaa tietysti paljo, mutta meillä ei ole esim. mitään kuntalisiä ja asumiskustannukset ovat aika korkeat asuipa sitten vuokralla tai omassa.

Koetan ajatella elämää kokonaisuutena, ja minusta olisi hassua ajatella että ottaisin asuntolainan vasta hamassa tulevaisuudessa kun vuokraan ne rahat sittenkin meinisivät ja kokisin sen jotenkin tuhlauksena. Haluaisin ajatella että minulla olisi vanhoilla päivilläni asuntolainat maksettu, paitsi oman itseni myös lasteni takia. Kuka tietää millainen maailma 20 vuoden kuluttua on? Voi olla että lapsemme tarvitsevat tienestejämme silloin paljon enemmän kuin osaamme kuvitellakaan, ja onko se sitten hauskaa olla viisikymppinen asuntovelkainen?

Kyllä kotihoidontuella elintaso helposti romahtaa jos on ollut palkkatöissä aikaisemmin, mutta aika aikaansa...
 

Yhteistyössä