Kuinka kukaan jaksaa hakea toimeentulotukea kun se paperirumba on niin hirveä

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="anna";23822321]Älä puhu kun et selkeästi mistään mitään faktoja tiedä. Itse olen luottotiedollinen opiskelija, saan sossusta rahaa kunhan nostan opintolainaani. Avomieheni on luottotiedoton yli 20 000 euron veloilla ja joutuu ottamaan sossun sosiaalista luottoa, koska opintolainaa ei saa. Eli ei luottotiedoton opiskelija todellakaan saa sossusta mitään ylimääräistä rahaa.[/QUOTE]


Ei jumalauta! Enkö mä just niin sanonut, että laina on ensisijainen etuus!!! ja jos en sitä nosta, en saa toimeentulotukeakaan! :headwall: Saisin minäkin sitä helvetin sossurahaa mikäli nostaisin sen lainan. Mutta kun en nosta, vaikka saisin sitä takauksen ja luottotietojen puolesta. tavaahan nyt se eka kirjoitukseni uudelleen.

Ja mitä tulee avoliittotilanteeseen, ette perhekuntana saa saman laskuopin mukaan rahaa sossusta kuin minä saisin, koska olen yh.
 
"anna"
Ei jumalauta! Enkö mä just niin sanonut, että laina on ensisijainen etuus!!! ja jos en sitä nosta, en saa toimeentulotukeakaan! :headwall: Saisin minäkin sitä helvetin sossurahaa mikäli nostaisin sen lainan. Mutta kun en nosta, vaikka saisin sitä takauksen ja luottotietojen puolesta. tavaahan nyt se eka kirjoitukseni uudelleen.

Ja mitä tulee avoliittotilanteeseen, ette perhekuntana saa saman laskuopin mukaan rahaa sossusta kuin minä saisin, koska olen yh.
Et taaskaan ymmärrä.

"Pointti oli (jos meni siis ohi) että ne, joilla EI ole luottotietoja, saavat sossusta ilmaista rahaa. Me joilla on luottotiedot, joudumme maksamaan opiskeluaikaiset rahamme takaisin eli elämään velaksi. Eli raha-asiansa kusseita opiskelijoita suositaan, heille putoaa ilmaista rahaa sossusta. "

Havainnollistin tolla mun esimerkillä sitä, että kyllä se luottotiedoton opiskelijakin joutuu ottamaan velkaa. Sossusta nimittäin. Ei nekään mitään ilmaista rahaa saa.
 
No, ei niitä ulosottovelkoja ole pakko niin paljon tehdä. Ja en ole katkera, sosiaalipolitiikkamme vaan on aivan retuperällä. Enkä myöskään kitise, mutta en kyllä ymmärtänyt että tarkoititko edes minua.

Tiedän ihmisiä, joilla on menneet luottotiedot esim. maksamattoman kännykkälaskun vuoksi tai parhaimmillaan palauttamattomien kirjastonkirjojen takia. No, äkkiäkös ne maksaa pois, ainakin nopeammin kuin opintolainan. Että revi siitä, olit sitten katkera luottotiedoton tai et. Minä en ole, ihan kivasti pärjätään. kohta valmistun ja työpaikka tiedossa. ja kun palkkaa juoksee, se juoksee minulle, ei valtiolle eikä ulosottoon. Olen siis hyvinkin tyytyväinen valintaani, koska valintaahan se kaikki on.;)
Mulla on ulosotossa sen verran velkaa, että ei niitä niin vain kuitata ja ne kasvaa koko ajan korkoa. Kerran vuodessa ne lyhenee sen verran mitä satun saaman veronpalautusta. Eli kyllä mä maksan varmasti pidempään velkojani kuin sä kun valmistun ja menen töihin. Mä en todellakaan aio jäädä elämään tukien varassa lopun elämääni vaikka töissä käynti tarkoottaa sitä, että joka tiliin puuttuu ulosotto.

Ja kyllä todellakin haen toimeentulotukia jos tulot siihen oikeuttaa. Ei ole mun lapsen vika mun velkani. Sitä sopiis miettiä joidenkin kun kateellisina kitisevät olemattoman pienistä rahoista.
 
"nikki"
Siitä syystä juuri emme haekaan, se on ihan sairasta ihmisten kidutusta, varsinkin kun otetaan huomioon, että ttt kuuluu monesti muutoinkin rankkaan elämäntilanteeseen...siinä sitten vielä pitää jaksaa tuhottomasti kaikkea -jotta saa sen 200 euroa. Plääh.
Mieluummin teemme vaikka pimeitä hommia tai kerjäämme rahaa sukulaisilta. Jos siis ei muuten pärjää.
 
"Äiti79"
Rahanpuute ja tyhjä jääkaappi voi olla monella aika hyvä syy.

Kyllä mä ainakin todellakin haen toimeentulotukia jos tulot siihen oikeuttaa. Ei se niin kova homma ole täyttää hakemus ja toimittaa tiliotteet ja palkkakuitti. Kelan maksamat rahat siellä nähdään suoraan Kelalta.
Me ainakin joudutaan viemään myös kelan tositteet saaduista tuloista.
 
[QUOTE="Äiti79";23823071]Me ainakin joudutaan viemään myös kelan tositteet saaduista tuloista.[/QUOTE]

Ei mun ainakaan ole tarvinnut kun kuulemma näkevät suoraan Kelasta tiedot.

Mutta kun tätä palstaa lukee niin huomaa, että on eri käytäntöjä riippuen paikkakunnasta. Ja eroja on ihan saman paikkakunnan työntekijööttenkin välillä.
 
[QUOTE="nikki";23823043]Siitä syystä juuri emme haekaan, se on ihan sairasta ihmisten kidutusta, varsinkin kun otetaan huomioon, että ttt kuuluu monesti muutoinkin rankkaan elämäntilanteeseen...siinä sitten vielä pitää jaksaa tuhottomasti kaikkea -jotta saa sen 200 euroa. Plääh.
Mieluummin teemme vaikka pimeitä hommia tai kerjäämme rahaa sukulaisilta. Jos siis ei muuten pärjää.[/QUOTE]

Siis mikä siinä muka noin vaikiaa? Ei täällä ainakaan mitään uteluja ole ja voi olla ettei edes näe koko virkailijaa kun vain jättää hakemuksen liitteineen. Ei ole vaikiaa täyttää hakemukseen menot ja tulot, ottaa kopioita liitteistä ja toimittaa ne perille.
 
"vieras"
Mä en ole hakenut toimeentulotukia vaikka ehkä olisin joskus ollut oikeutettu, enkä ole ilmoittautunut työkkäriin välivuoden jälkeen jne. vaan olen onnekseni pärjännyt ilman sitä paperirumbaa ja saanut esim. työtä omatoimisesti hakemalla :) Asumistukea olisin varmaan myös saanut mutta mä mielummin elän tosi köyhästi kuin selittelen mihinkään lapuille elämäntilannettani. Tietysti hakisin tukia, jos olisi ihan pakko, ja nykyään mulla on lapsi niin nöyrästi täyttelisin paperit ettei tarvitsisi ainakaan lapsen tarpeista tinkiä, jos tulisi tiukka tilanne vastaan ja olisin oikeutettu tukiin.
 
[QUOTE="vieras";23823116]Mä en ole hakenut toimeentulotukia vaikka ehkä olisin joskus ollut oikeutettu, enkä ole ilmoittautunut työkkäriin välivuoden jälkeen jne. vaan olen onnekseni pärjännyt ilman sitä paperirumbaa ja saanut esim. työtä omatoimisesti hakemalla :) Asumistukea olisin varmaan myös saanut mutta mä mielummin elän tosi köyhästi kuin selittelen mihinkään lapuille elämäntilannettani. Tietysti hakisin tukia, jos olisi ihan pakko, ja nykyään mulla on lapsi niin nöyrästi täyttelisin paperit ettei tarvitsisi ainakaan lapsen tarpeista tinkiä, jos tulisi tiukka tilanne vastaan ja olisin oikeutettu tukiin.[/QUOTE]

No tästä puhuttiin erään ihmisen kanssa ja hän ei kuulemma ilmoottautunut työkkäriin ja hakenut työttömyysetuuksia kun ei ylpeys antanut periksi. No mä taas olen hakenut koska mulla on kuitenkin lapsi elätettävänä. Tämän tuo ihminen ymmärsi koska tilanne tosiaan eri kun on lapsi ja tuolla ihmisellä ei lapsia ole.
 
[QUOTE="vieras";23822116]kaikki asiat pitää kertoa, ihan kuin oma elämä revittäisiin luita ja ytimiä myöten toisten silmien eteen. Mä oon ihan pa mut en tosiaankaan jaksa tai halua ryhtyä tuohon, täytyy kiristää vaan vyötä. Mut siksi kait se on tehtykin tuommoiseksi ettei kukaan edes jaksaisi hakea sitä.[/QUOTE]
Mikä siinä onniin vaikeeta..:) ekaan hakemukseen toki tarvii enempi liitteitä,kelan tuet ne näkee suoraan koneiltaan ja jatkohakemuksiin pelkkä tiliote....
ja miten niin kaikki asiat pitää kertoa..en ymmärrä :) En mie ainakaan kerro kun sen montako meitä asuu ja mihin tukea haen..eli vuokra,mahd.sähkö....Ja ikinä en oo edes tätä soskun tätiä nähnyt,joka miulle päätökset tekee....
 
"vieras"
Miten jumalauta sinä Harava ja muut luuserit olette ajautuneet tuohon jamaan, että ulosottoja on?
Eikö perkele sitä ostaessaan voi tajuta, että ei vaan ole varaa maksaa?
 
"vieras"
No tästä puhuttiin erään ihmisen kanssa ja hän ei kuulemma ilmoottautunut työkkäriin ja hakenut työttömyysetuuksia kun ei ylpeys antanut periksi. No mä taas olen hakenut koska mulla on kuitenkin lapsi elätettävänä. Tämän tuo ihminen ymmärsi koska tilanne tosiaan eri kun on lapsi ja tuolla ihmisellä ei lapsia ole.
Mulla kyse ei sinänsä ole ollut ylpeydestä, vaan koen yksinkertaisesti kaikki paperien täyttämiset ja liitteiden haalimiset ja päivämääristä huolehtimiset äärettömän epämiellyttäviksi ja työläiksi ja jotenkin tuntuu helpommalta pihistellä vaikka äärimmäisyyksiin rahoja, jos vaihtoehtona on ne inhottavat laput. Mutta nykyään olisi tosiaan eri juttu kun lapsen takia en halua elää niin niukasti, ja musta on ihan ok lapsettoman sinkunkin hakea niitä tukia kun kerran on oikeutettu.

Älä välitä noista inhottavista anonyymihuutelijoista! :mad:
 
[QUOTE="vieras";23823731]Miten jumalauta sinä Harava ja muut luuserit olette ajautuneet tuohon jamaan, että ulosottoja on?
Eikö perkele sitä ostaessaan voi tajuta, että ei vaan ole varaa maksaa?[/QUOTE]

:hug:
 
"vieras"
Niinkuin moni muukin on sanonut, joskus on vaan pakko. Jos ei muuten kertakaikkiaan ole rahaa elämiseen. Olen joutunut vuosia sitten hakemaan, kun jouduin pitkälle sairaslomalle kesken opintojen ja sairaspäiväraha oli todella pieni. Itsekin koin rasittavana sen kuittien lähettelyn, ja meillä kyllä piti jatkohakemuksiinkin olla enemmän lappuja kuin vain pelkkä tiliote. Onneksi tuo on taaksejäänyttä aikaa.
 
Minäkään en enää nöyrry hakemaan tt-tukea vaikka siihen olisinkin oikeutettu. Sen verran opin, kun eron yhteydessä olisin apua tarvinnut, että sossusta sitä ei saa. Ainakin täällä harkinnanvarainen etuus = etuus, josta on turha unelmoidakaan. Täysin sosiaalityöntekijän mielivallan takana ne etuudet.

Mieluummin siis käyn töissä samalla kun opiskelen. Nytkin tuli 12 päivän työputki kun olen arjet harjoittelussa ja viikonloput töissä. Välissä yksi vapaapäivä ja seuraava 13 päivän putki edessä. Kauanko tätä jaksaa, sitä en tiedä.
 
Jebbe
[QUOTE="vieras";23824048]No ei niistä veloista halailemalla pääse![/QUOTE]

Mut sinä kysyit, 'miten te olette ajautunut tuohon jamaan että on ulosottoja' ja hän vastasi halihymiöllä, eli 'halailemalla'...? :D Tiiä sitten mitä se meinaa..
 
"harmi"
[QUOTE="vieras";23823731]Miten jumalauta sinä Harava ja muut luuserit olette ajautuneet tuohon jamaan, että ulosottoja on?
Eikö perkele sitä ostaessaan voi tajuta, että ei vaan ole varaa maksaa?[/QUOTE]

Mua harmittaa kauheesti, että muakin pidetään luuserina luottotietoni menetettyäni vaikka mahdottomat velat on langenneet osakseni ilman omaa tuhlailua. Oma moka toki, että luotin vanhempiini ja sitä kadun lopun elämääni, sillä vuosia ja vuosia menee ennen kuin heidän aiheuttamista veloista pääsen. Olen itse hyvin tarkka ollut raha-asioista. :(
 
Mikä siinä onniin vaikeeta..:) ekaan hakemukseen toki tarvii enempi liitteitä,kelan tuet ne näkee suoraan koneiltaan ja jatkohakemuksiin pelkkä tiliote....
ja miten niin kaikki asiat pitää kertoa..en ymmärrä :) En mie ainakaan kerro kun sen montako meitä asuu ja mihin tukea haen..eli vuokra,mahd.sähkö....Ja ikinä en oo edes tätä soskun tätiä nähnyt,joka miulle päätökset tekee....
Ainakin minut kutsuttiin paikan päälle ennen kuin sain mitään rahaa. Koin sen nöyryyttäväksi. Onneksi ei ole tarvinnut pitkään aikaan käydä siellä.
 
Rohkeesti vaan
No tuo on jo virkavirhe - ei sossun kuulu alkaa kysellä asiaan liittymättömiä eikä ottaa kantaa asiakkaiden elämään noin yleisesti ottaen. Olisit voinut tehdä valituksen sosiaaliasiamiehelle sekä myös huomauttaa kyseiselle sosiaalityontekijälle, että nyt keskustelu kääntyi sellaisille urille, joihin hänen ei kuulu ammattinsa puolesta ottaa kantaa. Ei sossussakaan tarvitse ottaa vastaan mitä tahansa paskakohtelua - ei sinne kannata mennäkään uhrina, vaan asiakkaana. Se työntekijä on siellä asiakasta varten ja asiakas on oikeutettu toimeentulotukeen. Sinne voi mennä hakemaan itselleen lain mukaan kuuluvan tuen ja that's it, sama juttu kuin Kelassa.

Itse olen aina tehnyt vaan kirjallisen hakemuksen, en ole kai koskaan tavannutkaan sosiaalityöntekijää, eikä kukaan ole kysellyt yhtään mitään, tai ei ainakaan mitään asiattomuuksia.

Minä olen saanut toimeentulotukea viimeksi kesällä 2007 yhden kerran, muistaakseni pari sataa euroa. Nyt olisin ollut rahan tarpeessa, mutta otin mieluummin pikavipin kuin menen sinne sossun nöyryyttävään tilanteeseen. Joutuu kaikki tilitapahtumat selostamaan sinne jne. Pahin kokemus on vuodelta 2005, kun muutin toiselle paikkakunnalle ja jouduin menemään sossuun kun ei ollut mistään rahaa. Minulta alkoi sossun täti kysyä, että "kaverit on laittaneet rahaa tilillesi?". Kyse oli huuto.netin rahoista, jotka olin saanut myymistäni tavaroista. Sitten alkoi valittaa ja ihmetellä miten uskallan antaa tilinumeroni ulkopuolisille ja sitä päivitteli siinä useamman hetken. Sitten sanoi suoraan minusta asioita, jotka ei mielestäni kuulu sossun tädille. Alkoi puhua ammattivalinnoistani ja sanoi, että et kyllä tuohon ammattiin sovi jne. ja kaikki siis ihan 10 minuutin perusteella, ihmiseltä, joka ei edes tuntenut minua.

Tuli todella nöyryyttävä olo siellä. Seuraavan kerran jouduin sitten sossun kanssa asioimaan tuolloin 2007 ja sen jälkeen ei ole ollut tarvetta kertaakaan. Nyt jouduin ottamaan pikavipin, jotta sain laskut maksettua, mutta saan sen vipin sitten kesäkuussa maksettua. 35 euroa siinä häviän, mutta parempi sekin kuin mennä sossuun uudestaan. Jäänyt kammo sitä paikkaa kohtaan...
 

Yhteistyössä