Kuinka monella oma asunto?

Me alettiin eilen pohtimaan jos ostettais rivitaloasunto ens syksynä..Tosin silloin olen opiskelija(toivottavasti) ja mies työssäkäyvä...
Syksyllä vois se lapsikin ilmoittaa itsestään jos haluaisi...Näin ollaan suunniteltu alustavasti..
Olis kiva kuitenkin kuulla miten suuren lainanotto onnistui ja sen takaisin maksu...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 11:08 taizii kirjoitti:
Me alettiin eilen pohtimaan jos ostettais rivitaloasunto ens syksynä..Tosin silloin olen opiskelija(toivottavasti) ja mies työssäkäyvä...
Syksyllä vois se lapsikin ilmoittaa itsestään jos haluaisi...Näin ollaan suunniteltu alustavasti..
Olis kiva kuitenkin kuulla miten suuren lainanotto onnistui ja sen takaisin maksu...
En kyllä teidän tilanteessa lainaa ottaisi! :\|
Jos olet pelkkä opiskelija ja vielä lapsikin suunnitteilla. Asukaahaan vuokralla vielä joku vuosi. Käy koulu loppuun ja ostakaa sitten, kun sinäkin olet vakitöissä. =)
 
asuttiin omas rivari kolmiossa viel elokuussa mutta nyt vuokaralla ensi kesään asti jolloin oman omakotitalon arvioitu valmistumis aika eli maksan ennemmin omnaa pois... pikkukakkonen syntyy huhtikuussa eli ei ehi ihan viel uuteen kotiin vaan kokee sit aika pienenä ekan muuttonsa... ajateltiin näin että sitte jos niin tiukaksi vetää ni myydään talo pois ja keksitään jotain muuta.... pankki on ollut tähän asti kaikessa vielä ihan suosiollinen... jos löydätte mieleisenne niin rohkeutta ja voimia.... voihan lainaan sopia muutamksi ekaksi vuodeksi hiukan pienenmmät lyhennkset jos tuntuu että opiskelija/kotiäiti ja työssäkäyvän rahat ei riitä....
 
Tehtiin kaupat omasta rivitaloasunnosta viime perjantaina. Mies valmistui kesällä ja minulla vielä kaksi vuotta valmistumiseen ja kotona kaksi pientä lasta. Vuokra vanhassa veden kera 700e joten päädyttiin "omassa vara parempi". Lyhennetään mun opiskeluaikana "vain" 600 ja sit ku molemmat töissä niin enemmän. Lainaa saatiin helposti kun on jonkin verran näinkin saatu säästöön. Kesät tietty minäkin töissä ja lyhennetään sitten kerralla enemmän jos säästöön saadaan. Luottavaisin mielin tulevaa odotan ;). Tsemppiä!!!
 
Meillä mies vakitöissä ja minä jäin työttömäksi samalla kun jäin äitiyslomalle, esikoinen syntyy näinä päivinä. Lainaa otetaan ensi vuonna kun keväällä aletaan rakentamaan omaa taloa. Mieluummin maksan omaa kuin vuokraa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 17:04 taizii kirjoitti:
Niin, no täytyy miettiä..Mutta kerran vuokraa niin paljon maksetaan, ni miksei sit lainaakin.

500 eurolla et kovin hääviä lainaa maksa. Siihen päälle vielä yhtiövastike + mahdolliset rempat. Eikä sitä summaa kokonaan itselle makseta, korot nielee ison osan.
 
Me ostettiin omakotitalo viime vuonna, eli 2005 syksyllä. Olin ite sillon ammattikoulussa täyspäiväsesti ja kävin muutamana iltana töissä. Mies kävi töissä. Rupesin lasta odottamaan helmikuussa 2006. Et ostakaa ihmeessä oma talo. Oltiin ennen vuokralla mut en oo oman asunnon ostamista katunu. Ei tässä ny herroiks eletä, mut oma on aina oma. Lyhennetään lainaa kuussa 650 euroo ja maksetaan sitä "enää" 19 vuotta. On lisäks viä autolaina...Oon ny äitiyslomalla eli kelanrahalla ja silti pärjätään...... =)
 
Me ostettiin omakotitalo viime vuonna, eli 2005 syksyllä. Olin ite sillon ammattikoulussa täyspäiväsesti ja kävin muutamana iltana töissä. Mies kävi töissä. Rupesin lasta odottamaan helmikuussa 2006. Et ostakaa ihmeessä oma talo. Oltiin ennen vuokralla mut en oo oman asunnon ostamista katunu. Ei tässä ny herroiks eletä, mut oma on aina oma. Lyhennetään lainaa kuussa 650 euroo ja maksetaan sitä "enää" 19 vuotta. On lisäks viä autolaina...Oon ny äitiyslomalla eli kelanrahalla ja silti pärjätään...... =)
 
me ostettiin omakotitalo miehen kaa nyt männä lokakuussa.. mies on määräikaisesti palkattu ja minä kotona pojan kanssa... paremmin me ainakin on tultu toimeen tässä kuin vuokra-asunnossa asuessa vaikka lainaa lyhennetään 600e kuussa plus tietty ne muut kulut... :)<br><br>
 
juuliska harmaana
me ostettiin syksyl 03 rivari kun ootin toista.mies meillä vaan töis ja mä olin vaan kod hoitotuella.nyt neljättä ootellaan ja edelleen asumme =9 eikä oo yhtää tiukkaa.
 
Ostettiin viime kesänä rivari kolmio,mies vakityössä ja minä jäin töistä (määräaikainen)pois kokonaan pois kun esikoinen syntyi marraskuussa.
Yhtä paljon lyhennetään lainaa kun oltais vuokraa kolmiosta maksettu,mielummin omaa maksaa kun toiselle,vastike meillä 100 euron luokkaa,eli ei aina kovin suuri sekään ja muut kuluthan on omasta elämän tavasta kiinni :)
Kyllä sitä hyvin pärjää ja elää onnellisesti vähemmälläkin rahalla :) Kuhan ruokaa ja muuta tarpeellista saa hankittua ja tinkii turhan pois :D
 
Meillä omakotitalo. Asuttu tässä nyt 4v, kun alettiin rakentamaan olin opiskelija (tosin valmistuminen lähellä mutta töistä ei tietoakaan) ja lapsia yksi. Välillä olin töissä ja nyt taas olen ollut kotona jo 2,5v ensin työttömänän ja sit äippälomalla ja hoitovapaalla. Edelleenkään mulla ei mitään tietoa töistä hoitovapaan jälkeen. Mutta selvitty ollaan ihan miehenkin palkalla eikä oikeastaan olla mistään pahemmin tingittykään, ei tosin olla muutenkaan mitään kulutusintoilijoita vaan järkiostajia. Näillä koroilla maksuaikaa talosta olis jäljellä vielä n. 11v.

Näinä vuosiana olis monta euroa mennyt "hukkaan" jos oltais vuokralla asuttu ja kyllä oma aina on oma vaikka pankin onkin vielä aika suurelta osin.
 
Omassa ollaan asuttu reilu vuosi. Siis omakotitalossa( 123m2). Lapsia on kolme. Mies palkkatyössä ja mulla ei työstä tietoa. Nyt äitiyslomalla. Lainaa lyhennetään reilu 800e/kk ja siihen sähkö vajaa 200e/kk ja tietenkin vesi ym muut kulut.
Ollaanpa viiimeaikoina harmiteltu tän talon ostoa. Liian tiukille vetää varsinkin talviaikaan kun miehellä hiljaisempaa työssä. Suunnitelmissa olis vuosi vielä asua tässä ja muuttaa halvempaan jos mulle ei työpaikkaa löydy.
Mut jos työpaikan saan niin sitten ehkä tässä.
Mut ehdottomasti kannattaa omaa maksaa kun ollla vuokralla. Vaik vuokralla on kyllä huolettomampaa asumista.
Sitäkin vaihtoehtoa ollaan kyllä pohdittu josko pienentäs tuota lainanmaksua/kk. kuitenkin reilu 800e aika iso summa meille kun yks vain palkkatyössä.
 
Me ostettii ensiasunnoks halpa vanha omakotitalo johon rempat tietty. Mies on rakennusalalla joten se kävi näppärästi. Lainaa on nyt meillä sopivasti ja ei ole tiukkaa. Juuri siksi ei alettu rakentaan vielä omaa, koska se lainamäärä hirvitti ihan mielettömästi. .

Vaikka tietty uus omakotitalo on haave niin ei mun tarvi kaikkea saada nyt ja heti ;) Sitten joskus, jos mahdollisesti pääsee itsekkin töihin.

Kannattaa miettiä realistisesti mihin just omalla perheellä on varaa..Ei kannata ottaa liian suurta lainaa periatteella et kyllä mekin selvitään kun muutkin selviää, joka on liian yleistä nuorten keskuudessa nykyään. Se velka on kuitenkin henkilökohtainen ja todellakin maksettava takaisin, korkojen kera.
 
Kohta vuoden verran on maksettu omaa. Ei kaduta yhtään. Nyt vetää vähän tiukemmalle, kun tehdään remonttia ei laina rahalla eli kaikki mitä jää ylimääräistä menee milloin mihinkin kohteeseen. Ei ole stressiä otettu, kun tässä pystyy asumaan ja muukin elämä pitää hoitaa siinä sivussa. Kuitenkin tässä on tarkoitus pysyä niin aikaa on suunnitella ja toteuttaa.
 
rakenettiin vuonna 2004 omakotitalo.Lainanlyhennys ei ole suuri vain 580? kuussa eli maksettais sama summa ja ehkä enemmänkin jostain vuokra kämpästä...hinnat kun on täällä päin aika huimat ja nyt meillä kuitenkin 200m2 ja oma piha. Tietysti pitää katsoa ja miettiä mitä ostaa kun on maksettava myös 2 autoa ja laskut sekä pitää elättää myös 5kk.vanha tyttö :heart: mutta tämä oli meille hyvä ja oikea ratkaisu.Olen 24 v. ja mies 26 v. kummallakin on vakkari duuni vaikka eihän siitä työpaikasta voi satavarma olla tälläisinä aikoina
 
ihmettelijä
meillä on oma kämppä 3h ja keittiö ja sauna 70 neliöö.. hyvin riittää meidän perheella..mä,mies,lapsi ja koira. haaveissa olisi ostaa omakotitalo(siis nyt meillä on paritalon puolikas)mutta ostetaan vasta sitten kun löytyy sellainen,jonka haluamme ja sitten rakennamme uuden.. mies on vakitöissä,mä en...
 
1½ vuotta asuttu omassa rivaripäädyssä (4h+k+s). Minä opiskelija, miehellä vakityö ja meillä 1 lapsi.

Tällä hetkellä meillä kamalan pitkä laina-aika, kun lyhennetään vain vähän, mutta parin vuoden päästä voidaan nostaa lyhennyserän suuruutta, kun mä valmistun ja toivottavasti saan töitä.

Laina saatiin helposti, kun miehen vanhemmat tulivat osaan takaajiksi.
 
Meillä on jo toinen omistusasunto. Näillä leveysasteilla tällaisesta asunnosta maksaisi vuokraa enemmän mitä me lyhennämme lainaa kuussa. Asutaan -02 valmistuneessa paritalossa enkä mihinkään vaihtais. Mies on vakitöissä ja mä tällähetkellä ihan vaan kotiäitinä, toinen pirpana on tuloillaan... Järkevällä rahankäytöllä maksut ollaan saatu hyvin maksettua eikä mistään oikeastaan ole tarvinnut tinkiäkään... =)
 

Yhteistyössä