Kuinka monen lapsi syö itse?

  • Viestiketjun aloittaja pojanäiti
  • Ensimmäinen viesti
pojanäiti
Mietityttää kun lapsi on 2 vuotias eikä syö kotona itse,
mutta päiväkodissa syö täysin itse lusikalla eikä tarvi apua.
Jossain vaiheessa lapsi söi itse, mutta nyt on tullut jostain syystä takapakkia ja ei koske edes lusikkaan ellen syötä.
Mistä voi johtua?
 
ansku
Alkuperäinen kirjoittaja pojanäiti:
Mietityttää kun lapsi on 2 vuotias eikä syö kotona itse,
mutta päiväkodissa syö täysin itse lusikalla eikä tarvi apua.
Jossain vaiheessa lapsi söi itse, mutta nyt on tullut jostain syystä takapakkia ja ei koske edes lusikkaan ellen syötä.
Mistä voi johtua?
onko pikkusisasuksia?
 
vieras
Johtuu siitä että syötät. Älä tee liian isoa numeroa siitä syömisestä,kyllä se lapsi syö kun tulee tarpeeksi nälkä..Meillä syöneet kaikki itse,toki joskus saatan auttaa tuota kolmivuotiastakin jos on ollut tosi väsyttävä päivä (ja kun toisella harmittaa että vauvaa syötetään ja häntä ei ikinä. :)
 
Mun poika on syönyt itse varmaan yksi vuotiaasta siten että hän syö omalla ja minä syötän toisella.
Nyt kun on 2v8kk on niin malttamaton, etti jaksaisi istua ruokapyödässä, niin välillä syötän hänelle lautasen tyhjäksi, vaikka osaa syödä varsin hyvin itsekin.

Välillä istuu sylissä ja mä syötän...ne on vaan meidän keskinäisiä vauvailuhetkiä!
Kuitenkin reipas omatoiminen poika! :heart:
 
Lopeta syöttäminen.
Lapsi osaa syödä itse ja syökin, kun nälkä on ja lopetat passaamisen :)

Meillä kuopus alkoi syödä täysin itse alle vuotisena, ilmeisesti koska isompikin söi ja halusi tehdä samoin. Alkuun olisi tehnyt mieli auttaa, kun sotku oli aina aikamoinen, mutta meillä oli niin päin, ettei millään saanut auttaa.
 
Tuutikki
Meillä 2v syö ite. Isä aina moittinut kun annan sotkea, nyt ihailee tyytyväisenä kun syö suht siististi ite. Tyttö pienenä oli tosi innokas ja oikeastaan jääräpäinen, sitä ei saanut syöttää, poikaa olen sitten syöttänyt ja on oppinut syömäään suhteessa myöhemmin, mutta pitkään on poikakin syönyt pääasiassa ihan itse.

Pojat taitaa mielellään olla palveltavina! ;-)
 
Jonsku
Meillä 2 vuotias syö välillä itse ja välillä syötän kun ei meinaa jaksaa keskittyä. Ei siitä kannata mitään stressiä ottaa kyllä ne siitä oppii!ja toiset pitää nyt ihan eri asiaa itse syömisenä esim. ystäväni 1 vuotias "syö itse" eli muutama lusikka menee vahingossa suuhun ja se on siinä:D
 
vieras
Tungen tähän ketjuun kysymään, et mites noin päälle 1vuotiaiden laita?

Meillä tyttö 1v2kk, nyt laittaa lusikkaa suun suuntaan ja välillä meneekin ruokaa suuhun, mut pääasiassa syötän vielä. Kun parin lusikallisen itse yrityksen jälkeen alkaa leikki.
Ja tuntuu et kaikilla muilla jo tän ikäset syö itse :(
 
mari
Meillä oli myös tuossa 2-vuotiaana "syömälakko" kotona. Oli siis syönyt itse jo aika pian 1-vuotissyntymäpäivän jälkeen lähestulkoon kaikki ateriansa. Sitten alkoi kotona pyytämään apua juurikin 2-vuotiaana. Päiväkodissa söi edelleen itse.

Me autoimme ja vaihe kesti pari kuukautta. Nyt on 2v6kk ja syö näppärästi haarukalla niin kotona kun päiväkodissakin.
 
vieras
Ei meilläkään tyttö vielä itse syö.. :/ Ikää 1v 4kk. Nytkin istuu tuossa lautanen edessä ja lusikka kädessä mutta ei vaan ymmärrä laittaa sitä lusikkaa suuhun.. :/ Saattaa tehdä niin että tunkee koko naaman lautaselle ja siitä kielellä ottaa..
 

Yhteistyössä