Kuinka monta välikausiasua teillä on lapsille?

  • Viestiketjun aloittaja "Kevät"
  • Ensimmäinen viesti
retee
[QUOTE="Tenttu";28309891]Herää kyllä kysymys että minkä ikäisiä kapalovauvoja teillä on kun muka pärjäätte yhdellä asulla? En usko, että ei tule ikinä mitään ongelmallisia tilanteita, varsinkin jos teillä on vauhdikkaita leikkijöitä, jotka rakastavat ulkona touhuamista lätäköissä, hiekassa, mudassa, yms.... te selkeästi rajoitatte ulkoilua, koska teillä on vain yhdet ulkovaatteet lapselle. Itsellänne on kuitenkin monta pukua ulkoiluun??[/QUOTE]

Siis täh? Miksi tarvitaan niin monta asua - ja miten se muka rajoittaa ulkoilua? Sillä likasella voi leikkiä koko päivän, ei sen takia tartte välissä vaihdella puhtaita. Ja kun on kunnon haalarit niin ne ei kastu. 4 lapsen kanssa olen aina pärjännyt yksillä haalareille per kausi. Ja päälle on sitten ollut jotku kauppa/kylä tms vehkeet, takki ja housut. Niillä tosin käyttöä todella vähän.

Jos vaatteet on sisälle syömään tullessa rapaiset - tadaa, isoimmat hiekat lähteen ravistamalla pois tai pyyhkäisemällä. Kun ruoka on syöty voi ulkona temmeltää taas samassa haalarissa mielin määrin. Ja me sentään asutaan maalla ja ollan ulkona todella todella paljon. Ja pihat ei todellakaan ole asvaltti-ghettoja. Vaan sitä itseään eli kuraa, hiekkaa soraa niin ja metsät on ne leikkipuistot.

Pahimmalla vesisateella sitten vaan kuravermeet päälle ja menoks. Iltaisin vaate tsekkaus, puhdistus tarpeen vaatiessa. Kerran esikko rikkoi haalarinsa iltapäiväkerhossa niin että kävin sitten hakemassa uuden, niinkin voi tehdä mutta vasta kun on tarve.
 
Vk-haalari löytyy, lisäksi pari takkia (joista toinen lähinnä ensi syksyksi) ja parit housut (täytyy ostaa vielä isommat, kun toiset varmaan jo liian lyhyet ja toisissa pieniä reikiä). Toki on myös sadetakki ja -housut. Lapsi kohta 3v.
 
Viimeksi muokattu:
retee
[QUOTE="Vieras";28311163]Hyvä Retee, palstalogiikan mukaan olet köyhä, jos lapsellasi ei montaa settiä halpoja ulkoiluvaatteita. Mielellään perin euron kirpparirytkyjä.[/QUOTE]

Niin varmaan olen - mä olen sitä mieltä että laatu korvaa määrän (ja laatu ei aina tarkoita kaupan kalleinta) ja tarvaroita ostetaan tarpeeseen, eikä kaapien täytteeksi. Ottaen huomioon että kaupat on auki 7 päivää viikossa elikkä äärettömässä hätätapauksessa (mikä se ikinä lienee - ei esikko kuollut vaikka yhden illan elämästään joutui olemaan sisällä kun ei ollut sillä sekunnilla uutta haalaria) sen vaatteen saa haettua asap.

Sitten ihmetellään kun rahat loppuu...no miksiköhän? ;)
 
Meillä on yksi vk-haalari. Sillä pärjättään. Päälle kurahousua tarpeen vaatiessa.
Mua ei haittaa vaikka muksu olis mudassa hatunkärjestä kantapäähän, haalarin voi huutaista tai pyyhkäistä. Todellakaan pistä muksua joka ulkoilulle pesukonepuhtaassa haalarissa.
Jos kylään mennään niin laitetaan päälle jotain muuta. Aina kaapista jotain sellaista löytyy, jossa ei tule kylmä tai liian kuuma.
 
retee
Meillä on yksi vk-haalari. Sillä pärjättään. Päälle kurahousua tarpeen vaatiessa.
Mua ei haittaa vaikka muksu olis mudassa hatunkärjestä kantapäähän, haalarin voi huutaista tai pyyhkäistä. Todellakaan pistä muksua joka ulkoilulle pesukonepuhtaassa haalarissa.
Jos kylään mennään niin laitetaan päälle jotain muuta. Aina kaapista jotain sellaista löytyy, jossa ei tule kylmä tai liian kuuma.
juuri näin - mielenkiinnosta tosin haluaisin tietää että millaiset haalarit noilla joilla kuilla on kun ei yhtä päivää meinaa käyttökelpoisena kestää? Siis jos kastuvatkin ihan alvariinsa ja jatkuvasti?

...noin kun vaan ihan haastavassa ympäristössä eletään ja ei ole koskaan ollut ongelma se ettei ulos olisi voinnut lähteä "Kun haalari ei ole kunnossa". Vaikka kurassa ovat uinneet tai metsässä ryömineet.
 
liinu.
Meillä on kaksi, mutta eri paksuiset. Eli tec-haalari kunnon leikkeihin, ihan lätäkköleikkeihin laitan kurikset vielä päälle. Sitten on ohuempi suht vuoreton takki+housut (siistimpi) puku. Ja hyvin ollaan pärjätty. Leikkiessä haalari menee kuraan, mutta menköön. Siksi on pesukone. Kuivaksikin saa suht nopeaan, tuskin montaa päivää tarvitsee olla ilman... Ja jos ihan paniikki iskee, niin mulla on odottamassa käytetty vk-haalari seuraavaa kokoa, niin kaipa sitä voisi hyödyntää. Vielä ei ole tarvinnut.
 
"Henttula"
No on teidän lapsilla kyllä uskomattoman hyvät haalarit, jos ne ei koskaan ole märät/kosteat. En minä ainakaan lapsiani kosteisiin haalareihin laita. Meillä on ykköshaalarit hyvät ja laadukkaat, mutta niin vain on, että varsinkin nuo 4-6-vuotiaat saa usein haalrarin lahkeet ja hihat kosteiksi. Ja voi olla, että lähdetään esim. pyörällä kauppaan, niin kyllä me tosiaan tarvitaan ne kakkosasut. Ja meidän kakkosasut on kyllä kirpputorilta, mutta en ole ostanut niitä eurolla. Ovat laadukkaat ja maksaneet jopa 10-15 euroa. Mä en ymmärrä, miksi pitää teeskennellä, että varmana ei lapsi tarvitse vara-asua kun jokainen äiti sen tietää, että joskus sellainen tosiaan on tarpeen.
 
MonenÄippä
Niin varmaan olen - mä olen sitä mieltä että laatu korvaa määrän (ja laatu ei aina tarkoita kaupan kalleinta) ja tarvaroita ostetaan tarpeeseen, eikä kaapien täytteeksi. Ottaen huomioon että kaupat on auki 7 päivää viikossa elikkä äärettömässä hätätapauksessa (mikä se ikinä lienee - ei esikko kuollut vaikka yhden illan elämästään joutui olemaan sisällä kun ei ollut sillä sekunnilla uutta haalaria) sen vaatteen saa haettua asap.

Sitten ihmetellään kun rahat loppuu...no miksiköhän? ;)
Heh, no olihan se sinullakin käynyt niin, että kakkosasu olisi ollut tarpeen. Eikös siinä mene enemmän rahaa kun ostaa uuden haalarin täyteen hintaan kuin että ostaisi alesta, kirpparilta jo valmiiksi kaksi hyvää asua. Varmasti tulee halvemmaksi kuin yksi uusi täyteen hintaan. Kirpputorilta löytyy usein uudenveroista tavaraa :) Uskomattoman halpaan hintaan! Suosittelen.
 
juuri näin - mielenkiinnosta tosin haluaisin tietää että millaiset haalarit noilla joilla kuilla on kun ei yhtä päivää meinaa käyttökelpoisena kestää? Siis jos kastuvatkin ihan alvariinsa ja jatkuvasti?

...noin kun vaan ihan haastavassa ympäristössä eletään ja ei ole koskaan ollut ongelma se ettei ulos olisi voinnut lähteä "Kun haalari ei ole kunnossa". Vaikka kurassa ovat uinneet tai metsässä ryömineet.
Riippuu varmasti lapsesta ja ulkoilun määrästä. Itselläni on kaveri jonka tyttö ulkoillessa lähinnä seisoskelee ja kävelee sievästi väistellen kaikki lätäköt. Hyvinhän sellainen pärjää yhdellä puvulla.

Esimerkkipäivä meiltä:
poika 8v lähtee kouluun. Kun tulee koulusta niin on yltäpäältä ravassa kun on möyrinyt jossain ojanpohjalla kavereiden kanssa kotimatkalla. Saappaat on hörpänneet vettä ja ulkohousut kastuneet lahkeiden kautta sisäpuolelta. Pitäisi kuitenkin vielä lähteä kaveriperheen kanssa laavulle, jos toista ulkopukua ei ois niin pitäis soittaa ettei me nyt päästäkään kun ei voi ilman ulkovaatteita poikaa matkaan ottaa. No, laavulle sitten käydään niin poika juoksee ja kompastuu isoon kurakkoon matkalla ja puku on muutenkin ihan märkä kun tullaan laavulta pois. Pitäisi kuitenkin kaupassa vielä käydä ja mä en tuollaisissa vermeissä ketään kauppaan vie joten poika vaihtaa sitte kolmannen puvun ennen kauppaan menoa.

Pienempi poika opettelee kuivaksi ja tuolla samaisella reissulla tapahtuu vesvahinko ja haalari menee pissaiseksi. Hänenkin kohdalla ois hankala tilanne jos ei olis sitä toista pukua jonka voi vaihtaa.

Kolmas lapsi sotkee takkinsa ketsupilla sielä laavureissulla ja onnistuu saamaan nokea housujensa polviin joten hänkin tarvii ennen kauppaan menoa toisen puvun päälleen.

Kyllä mäkin aluksi ostin esikoiselle vain yhden puvun/kausi mutta hyvin pian totesin että me ei yksinkertaisesti selvitä vain sillä yhdellä. Ulkoillaan paljon ja meillä saattaa päivän mittaan olla useita eri juttuja joihin lähdetään ja joista puolet pitäisi aina perua jos ois vaan se yksi ulkopuku. Ja kuten jo kirjoitin, lapset on erilaisia, kyllä mäkin tunnen lapsia jotka taatusti pärjää sillä yhdellä puvulla. Mutta toiset sitten ei pärjää. Ja kolmanneksi, toiset ei halua viedä lapsiaan kylään tai kauppaan likaisissa vaatteissa. Minä en ainakaan. Ja vaikka ostan kosteussuojattuja vaatteita, niin en voi ajatella tekeväni niin että suihkutaisin puhtaaksi ja eikun samantien menoksi, vaikka vaate on kosteussuojattu eikä se vesi mee siitä läpi niin mielestäni on ikävää laittaa lapselle päältä kostea tai märkä puku päälle joten se jätetään kuivumaan ja käytetään sitten sillä aikaa sitä toista pukua.
 
"vvieras"
Aamulla ollaan ulkona. Jos vaatteet kastuu, laitan ne kuivumaan. Uudestaan mennään ulos sitten kuopuksen päiväunien ja välipalan jälkeen, joskus muksut leikkivät sisälläkin jonkin aikaa. Eli ehkä kolmen tienoilla kammetaan taas pihalle. Ollaan mikä ollaan, reilu tunti yleensä. Jos on vaatteet märät, niin ripustan kuivumaan. Seuraavan kerran mennään pihalle sitten aamulla. Hyvin on ehtineet kuivua tähän mennessä kaikki haalarit, takit ja housut. Toki olen miettinyt, että olisi fiksua hommata varahousut ainakin, jos menevät kovin kuraisiksi tai likaisiksi varsinaiset housut. Me ei kai olla mitään himoulkoilijoita sitten, kun kaksi kertaa päivässä riittää ihan mainiosti koko porukalle.
 
[QUOTE="vvieras";28311262]Aamulla ollaan ulkona. Jos vaatteet kastuu, laitan ne kuivumaan. Uudestaan mennään ulos sitten kuopuksen päiväunien ja välipalan jälkeen, joskus muksut leikkivät sisälläkin jonkin aikaa. Eli ehkä kolmen tienoilla kammetaan taas pihalle. Ollaan mikä ollaan, reilu tunti yleensä. Jos on vaatteet märät, niin ripustan kuivumaan. Seuraavan kerran mennään pihalle sitten aamulla. Hyvin on ehtineet kuivua tähän mennessä kaikki haalarit, takit ja housut. Toki olen miettinyt, että olisi fiksua hommata varahousut ainakin, jos menevät kovin kuraisiksi tai likaisiksi varsinaiset housut. Me ei kai olla mitään himoulkoilijoita sitten, kun kaksi kertaa päivässä riittää ihan mainiosti koko porukalle.[/QUOTE]

Tuolla tyylillä varmaan riittääkin yksi. Meillä isommat lapset saattaa olla jota 7-8 tuntia ulkona päivässä, vaikka on reimateccia ja muuta sellaista niin ei vaan meinaa yksi puku riittää. Lisäksi ollaan muutenkin meneviä, ei paljon kotona kykitä.
 
"vieras"
Tuolla tyylillä varmaan riittääkin yksi. Meillä isommat lapset saattaa olla jota 7-8 tuntia ulkona päivässä, vaikka on reimateccia ja muuta sellaista niin ei vaan meinaa yksi puku riittää. Lisäksi ollaan muutenkin meneviä, ei paljon kotona kykitä.
Meillä on vasta 5-vee ja 2-vee. 5-vuotias saa olla jo itekseen ulkona, mutta eipä tuo siellä kamalan kauan viihdy, kun ei keksi tekemistä kuulemma. Ehkä sitten, kun isompi ja saa olla muuallakin kuin tossa etupihalla, niin viihtyy pidemmät ajat? Toisaalta, minä olin lapsena mieluusti sisällä, veli oli taas semmoinen, että se oli kesät talvet aina ulkona.
 
"Vieras"
Ihana ketju taas. Hyvän äidin lapsilla on kolmet haalarit ja lapset on ainakin sen seitsemän tuntia ulkona. Onko aikuinen myös vaionko lapset heitteillä? Ls-ilmon paikka.
 
[QUOTE="Henttula";28311206]No on teidän lapsilla kyllä uskomattoman hyvät haalarit, jos ne ei koskaan ole märät/kosteat. En minä ainakaan lapsiani kosteisiin haalareihin laita. Meillä on ykköshaalarit hyvät ja laadukkaat, mutta niin vain on, että varsinkin nuo 4-6-vuotiaat saa usein haalrarin lahkeet ja hihat kosteiksi. Ja voi olla, että lähdetään esim. pyörällä kauppaan, niin kyllä me tosiaan tarvitaan ne kakkosasut. Ja meidän kakkosasut on kyllä kirpputorilta, mutta en ole ostanut niitä eurolla. Ovat laadukkaat ja maksaneet jopa 10-15 euroa. Mä en ymmärrä, miksi pitää teeskennellä, että varmana ei lapsi tarvitse vara-asua kun jokainen äiti sen tietää, että joskus sellainen tosiaan on tarpeen.[/QUOTE]

Meillä ei ole tullut vastaan tilannetta, ettö tarvittais. Meidän piha (nyt vielä jäässä) on mutaa. Siis savea, jossa ei vielä ole minkäänlaista salaojitusta tms. Eli menee märillä keleillä niin mutaiseksi, että autoa ei saa lähelekään taloa ja aikuisillakin on jatkuvassa käytössä kumpparit. Syksyllä muksu upposi polviaan myöten liejuun eikä päässyt ylös ilman apua. Unelma paikka kenelle vain leikki-ikäiselle.
Muksu syksyllä harjoitteli uimahyppyjä tosta kuistilta mutalätäkköön, tuossa samaisessa haalarissa, joka odottaa nyt vielä kaapissa.
Käytön jälkeen kun tullaan sisälle, huuhtaisen haalarin (poistan kurikset päältä ekan huuhtaisun jälkeen) huuhtaisen haalarin tarpeen vaatiessa uudelleen, pyyhkäisen sen mikrokuituliinaan ja laitan henkariin nurin päin. Syödään, juodaan kahvit tms ja lähdetään ulos, samoissa kamoissa kuin missä ulkoiltiin aamupäivä. Koskaan ei vielä ole ollut sisältä märkä tuo haalari. Eikä kyseessä ole mikään ihmevärkki, vaan ihan tavallinen, muistaakseni marketista ostettu haalari.
 
"Leila"
Esikoisen aikana hyvin pian huomasin että yksi kunnon kosteussuojattu haalari + kuravaatteet riittää päiväkoti-ikäiselle. Joskus oli kaksikin asua, mutta silloin toinen jäi kokonaan käyttämättä. Tietysti on sitten erikseen siisti kauppatakki, ettei sillä kurapuvulla tarvitse kylillä käydä.
 
[QUOTE="Vieras";28311307]Ihana ketju taas. Hyvän äidin lapsilla on kolmet haalarit ja lapset on ainakin sen seitsemän tuntia ulkona. Onko aikuinen myös vaionko lapset heitteillä? Ls-ilmon paikka.[/QUOTE]

MIssä kohtaa joku on väittänyt että yllä mainitsemasi asiat on hyvän äidin merkkejä? :O
PItääkö minun nyt sitten kieltää 9- vuotiastani olemaan ulkona 7 tuntia päivässä kun se on palstalla paheksuttua?Vai siis meinaatko että mä kuljen syksyllä kolmannelle luokalle menevän perässä tuolla ulkona koko sen 7 tuntia kun se leikkii kavereiden kanssa :D Ei käyny mielessä että täälä palstalla voi joillain olla isompiakin lapsia?

Eiköhän tässä aika moni oo yrittäny lähinnä tuoda esiin sitä seikkaa että lapset ja perheet on erilaisia. Jos pärjää yhdellä puvulla niin sitten pärjää mutta kaikki ei pärjää ja sillon niitä ostetaan useampi. Kukin tarpeensa mukaan.
 
retee
Alkuperäinen kirjoittaja MonenÄippä;28311222:
Heh, no olihan se sinullakin käynyt niin, että kakkosasu olisi ollut tarpeen. Eikös siinä mene enemmän rahaa kun ostaa uuden haalarin täyteen hintaan kuin että ostaisi alesta, kirpparilta jo valmiiksi kaksi hyvää asua. Varmasti tulee halvemmaksi kuin yksi uusi täyteen hintaan. Kirpputorilta löytyy usein uudenveroista tavaraa :) Uskomattoman halpaan hintaan! Suosittelen.
Niin - yhden kerran tässä 10 vuoden aikana olen joutunut hätä hätään hakemaan uuden haalari. Ja sekin maksoi hulpeta 35€. Muuloin ostan alesta uutena. Että edelleenkään en ostele tavaroita kaappiin notkumaan edes kirpparilta. Ja kun lapsia on neljä niin ymmärtänet sen että vanhoja aina löytyy, eli kun ostaa silloin ja tällöin tarpeeseen kunnollisen haalarin niin se menee sitten sille pienemmälle jossain kohtaa.
 
kkkkkk
Mulla on muksulle varavaatteet lähinnä sen takia, että jos se käytössä oleva esim. haalari hajoaa (puussa kiipeillessä hiha tarttuu oksaan ja repeää pahasti tai kaatuessa haalari menee polvien kohdalta puhki), niin aina ei ole niin helppoa saada kaupasta uutta tuosta vain tilalle.

Meillä tarvitaan tällä hetkellä vielä aamuisin toppahaalaria ja paksua kypärämyssyä eikä meillä noita tosiaankaan kaupasta löydy kun siellä on vaan kevät/kesävaatteita rekit pullollaan.
 
"kerttuli"
[QUOTE="Kevät";28308258]Lunta tuli lisää, mutta kohta se sulanee pois ja alkaa oikeasti kevät. Montako vk-asua teillä on lapsille?

Meillä on molemmille tytöille kahdet vk-takit ja niihin kolmet housut. Sitten löytyy Ticketin Plain rainit, mutta mikä on paras keli käyttää näitä ohuita ulkovaatteita (kesäinen kostea ilma?) vai laitanko fleeseasut ja käytän kevätkeleillä...?

Pitäisikö vielä ostaa kauppatakit? Meiltä puuttu sellaiset. Täytynee ehkä hankkia sellaiset.[/QUOTE]

Ehdottomasti JOUDUTTE ostamaan vielä kauppatakit. Minkään Ticketin kanssa ette voi kauppaan mennä!.

Meillä ei ole yhtään välikausipukua. Lapsilla on tuulipuvut, lisäksi molemmilla on kaksi fleecetakkia, niitä tykkäävät käyttää. Lisäksi on toppaliivit molemmille. Ja vuorelliset sadeasut.

Viimekesän tuulipuvut menevät vielä tämän kesän kokonsa puolesta (alle kouluikäisiä ovat) ja ovat niin siistitkin, vaikka paljon on valkeaa kangasta, koska ei niille ole ollut käyttöä.
 
[QUOTE="kerttuli";28311628]Ehdottomasti JOUDUTTE ostamaan vielä kauppatakit. Minkään Ticketin kanssa ette voi kauppaan mennä!.

Meillä ei ole yhtään välikausipukua. Lapsilla on tuulipuvut, lisäksi molemmilla on kaksi fleecetakkia, niitä tykkäävät käyttää. Lisäksi on toppaliivit molemmille. Ja vuorelliset sadeasut.

Viimekesän tuulipuvut menevät vielä tämän kesän kokonsa puolesta (alle kouluikäisiä ovat) ja ovat niin siistitkin, vaikka paljon on valkeaa kangasta, koska ei niille ole ollut käyttöä.[/QUOTE]

Tuulipuku = välikausipuku :D
 
meil
3v. omistaa välikausihaalarin piha/kuraleikkeihin ja sitten takki+housu yhdistelmän, joka ei ole veden pitävä. Tätä käytetään kuivemmilla keleillä ja takkia sitten farkkujen/muiden pöksyjen kanssa kaupunki reissuilla. Sit on siistimpi ohkainen takki mekkojen kanssa pidettäväksi tai kesäiltoina jos iskee viileämpi keli.

1,5v. omistaa rymyhaalarin pihalle ja siistimmän haalarin autoreissuille. Lisäksi löytyy vk-takki, jota voi sitten pitää vuorellisten farkkujen/muiden vastaavien kanssa. Lisäksi siistimpi takki niin ikään mekkojen kanssa pidettäväksi.

Kaikki käytettynä meille kotiutuneet, joten omaisuutta en ole noihin kuluttanut. Haluan kuitenkin että vaihtokampetta on sen verran että kuraisissa/likaisissa ei tarvitse kulkea ihmisten ilmoilla. Usein ulkoillaan aamupäivällä omalla pihalla, jonka jälkeen kamppeet ihan kuraiset. iltapäivällä on kiva lähtea kaupalle kun on puhtaat/kuivat vaatteet kaapissa.
 
"vieras"
Väitän, että me 70-luvun lapset ulkoiltiin monenkertaisesti nykylapsiin verrattuna. Meillä oli pääsääntöisesti yksi talvivaatekerta, keväällä ehkä ensteks-housut ja se talven lussahtanut toppatakki, kesällä ihan verkkarit tai farkut ja teepaita. Vaatteita ostettiin kolmesti vuodessa: koulun alkaessa, joulujuhliin ja kevätjuhliin. Ugh.
 
[QUOTE="vieras";28311812]Väitän, että me 70-luvun lapset ulkoiltiin monenkertaisesti nykylapsiin verrattuna. Meillä oli pääsääntöisesti yksi talvivaatekerta, keväällä ehkä ensteks-housut ja se talven lussahtanut toppatakki, kesällä ihan verkkarit tai farkut ja teepaita. Vaatteita ostettiin kolmesti vuodessa: koulun alkaessa, joulujuhliin ja kevätjuhliin. Ugh.[/QUOTE]

Mäkin oon 70-luvun lapsi ja mulla oli useampi ulkovaatekerta joka kaudelle koska yksillä ei ois pärjänny runsaan ulkoilun takia. ENkä mä nyt hirveän innolla muistele niitä ei-vedenpitäviä ulkohousuja jotka kastui esim loskakelillä melkein samantien kun menit sinne hankeen polvilleen tekemään sitä lumilinnaa. Mielelläni ostan omilleni kosteussuojavaatteita kun kerran voin.
 

Yhteistyössä