Kuinka myöhään voi vitkuttaa tavallista sänkyä?

  • Viestiketjun aloittaja Rouvahuldahuoleton
  • Ensimmäinen viesti
Rouvahuldahuoleton
Meidän neiti 1v4kk nukahtaa itsekseen sänkyyn, nukahtanut 7kk ikäisestä. Mutta touhuaa kovasti 5-15min ennen nukahtamista, pyörii ja kiehnää patjaa vasten. Odotan jännityksellä sitä, kun on siirryttävä tavalliseen sänkyyn.... Onko kukaan odottanut siirtämistä niin kauan, että lapsi ymmärtää puhetta ja komentoja paremmin, eli sitä että selitetään miksi ei voi nousta? Hirvittää ajatuskin... tilan vuoksi ei meillä olisi kiire, toistaiseksi neiti ei myöskään ole kavunnut sängystä ulos vaikka muuten onkin aikamoinen apina:)
 
Hei
Mikä pakko siirtyä vielä pitkään aikaan? tuntuu, että joillakin on ihme hätä siirtyä ja joillakin taas oikea tarve (vauva tulossa tai kiipeily). Joka tapauksessa me siirrettiin lapsi vasta 2v3kk iässä eikä ollut mitään ongelmia! Kertaakaan ei ole yrittänyt pois sängystä sinne mentyä, mitä täällä on juttua ollut paljon, että vuoden iässä siirtyneet tekee. Oli tosi innostunut isojen poikien sängystä ja kertoi kaikille, että oli saanut sellaisen. Osasi siis jo arvostaa asiaa! Älä siis ainakaan vielä murehdi siirrosta jos lapsi on vasta 1,4v.
 
Pinnarissahan sä voit pitää niin kauan kun lapsi vaan sinne mahtuu ja suosiolla menee. Ei sun tartte yhtään aikaisemmin lasta pois sieltä siirtää. Meillä ostettiin toinen pinnis, että kolmonen nyt 1v1kk sais nukkua pinnikses mahdollisimman pitkään (lue. ei öisin hiippailuja pois sängystä) ja silti vauvallekin on oma pinnis.
 
Rouvahuldahuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 21:30 Hei kirjoitti:
Mikä pakko siirtyä vielä pitkään aikaan? tuntuu, että joillakin on ihme hätä siirtyä ja joillakin taas oikea tarve (vauva tulossa tai kiipeily). Joka tapauksessa me siirrettiin lapsi vasta 2v3kk iässä eikä ollut mitään ongelmia! Kertaakaan ei ole yrittänyt pois sängystä sinne mentyä, mitä täällä on juttua ollut paljon, että vuoden iässä siirtyneet tekee. Oli tosi innostunut isojen poikien sängystä ja kertoi kaikille, että oli saanut sellaisen. Osasi siis jo arvostaa asiaa! Älä siis ainakaan vielä murehdi siirrosta jos lapsi on vasta 1,4v.

Oliko teillä lapsi päivähoidossa kun nukkui vielä pinniksessä? Kaikki pelottelee että kun menee päiväkotiin, pitää osata nukkua tavallisessa sängyssä.... Meillä se on edessä kun tyttö tasan 2v, ensi kesäkuussa. Tosiaan, mulla ei ole kiire sillä tavallisella sängyllä mutta ympäristöllä on kiire tuputtaa sitä meille :/
 
Greippi
Ei päiväkotiin mennessä mitään "pidä osata nukkua tavallisessa sängyssä" vaan taidon oppii sielläkin. Meidän poika 1 v 3 kk aloitti juuri päiväkodissa, ja siellä on tosiaan ihan tavalliset sängyt. Pari kertaa nukutin siellä viime viikolla ja hyvin meni, kotona tuskin onnistuisi (nukkuu siis kotona pinniksessä vielä)

Itsekin olen jo pitkään miettinyt siirtoa "isojen poikien sänkyyn" mutta olen tullut toisiin aatoksiin juuri nykytilanteen helppouden vuoksi. Meilläkin poika jää sänkyynsä itsekseen nukahtamaan, tavallisessa sängyssä tuskin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 21:25 Rouvahuldahuoleton kirjoitti:
Onko kukaan odottanut siirtämistä niin kauan, että lapsi ymmärtää puhetta ja komentoja paremmin, eli sitä että selitetään miksi ei voi nousta?


Kyllä pienikin lapsi ymmärtää selityksiä, mutta jos hän tykkää nukkua pinniksessä ja itse haluat häntä siinä nukuttaa, niin miksi pitäisi vaihtaa? Meidän lapset siirtyivät tavalliseen sänkyyn 1v 6kk ja 1v 3kk ilman ongelmia.
 
Rouvahuldahuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2006 klo 10:40 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 21:25 Rouvahuldahuoleton kirjoitti:
Onko kukaan odottanut siirtämistä niin kauan, että lapsi ymmärtää puhetta ja komentoja paremmin, eli sitä että selitetään miksi ei voi nousta?


Kyllä pienikin lapsi ymmärtää selityksiä, mutta jos hän tykkää nukkua pinniksessä ja itse haluat häntä siinä nukuttaa, niin miksi pitäisi vaihtaa? Meidän lapset siirtyivät tavalliseen sänkyyn 1v 6kk ja 1v 3kk ilman ongelmia.
No tää meidän pieni vauhtimimmi ei ota kuuleviin korviinsakaan vielä selityksiä ja komentoja. Mutta tosiaan, kiirettä ei ole joten arvioin uudestaan tilanteen keväällä ja jatketaan silloinkin vielä pinniksessä jos siltä tuntuu.
 
murmeli81 harmaana
Meillä siirty neiti jatkettavaan sänkyyn 1v6kk ikäisenä.. Myös kova oli touhuamaan sängyssä ja nukahti itsekseen.. Ikinä ei yrittänyt kiivetä sängystä pois, kunnes sit uudenvuoden päivän aamuna kuulu kova rymähdys ja sen jälkeen karmaiseva huuto.. Neiti oli tullut pää edellä pinnasängystä alas, iso kuhmu otsassa, onneksi ei käynyt pahemmin.. Ja heti seuraavana päivänä vaihdettiin toiseen sänkyyn, sillä ei oltu valmiita riskeeraamaan et jotain pahempaa kävisi.. Ei tullu neiti siitäkään sängystä pois vaikka olisi päässytkin, alusta asti nukahti touhuten myös sinne..
 
Mun poika siirty jatkettavaan sänkyyn 1 v ja 4 kk kun oli pikkusisko tulossa. Silloin pelotti että mitähän tästä tulee kun yöt oli siihen(kin) asti ollu sitä sun tätä, paits nukkumista. Hyvin meni, laps nukku ekoista päikkäreistä ja ekasta yöstä lähtien uudessa sängyssä, ei tullu pois eikä muitakaan ongelmia ollu. Ite kiipes ilosesti sänkyyn päikkäreille.
Nyt tän kakkosen kohdalla oon sitä mieltä monestakin asiasta et mitä aiemmin sen parempi (tutti pois, isojen sänky yms). Mä luulen et uuteen tottuminen on sit isompana hankalampaa. Mut mulla on siis vaan yks kokemus toistaseks. Niin ja tutti on tiukasti melkein kaks vuotiaan suussa ainakin nukkuessa :kieh: .
 
Rouvahuldahuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2006 klo 17:00 Miili kirjoitti:
Mun poika siirty jatkettavaan sänkyyn 1 v ja 4 kk kun oli pikkusisko tulossa. Silloin pelotti että mitähän tästä tulee kun yöt oli siihen(kin) asti ollu sitä sun tätä, paits nukkumista. Hyvin meni, laps nukku ekoista päikkäreistä ja ekasta yöstä lähtien uudessa sängyssä, ei tullu pois eikä muitakaan ongelmia ollu. Ite kiipes ilosesti sänkyyn päikkäreille.
Nyt tän kakkosen kohdalla oon sitä mieltä monestakin asiasta et mitä aiemmin sen parempi (tutti pois, isojen sänky yms). Mä luulen et uuteen tottuminen on sit isompana hankalampaa. Mut mulla on siis vaan yks kokemus toistaseks. Niin ja tutti on tiukasti melkein kaks vuotiaan suussa ainakin nukkuessa :kieh: .
Toisaalta olen samaa mieltä että ajoissa voisi olla parempi... Mutta kun tunnen tuon tytön, tiedän että varmasti menee ranttaliksi tässä vaiheessa :/

Tuttiasiaan en voi ottaa kantaa, meillä ei ole tuttia syöty päivääkään koska ei annettu tuttia missään vaiheessa.
 
en ymmärrä miksi pitäisi vitkuttaa siirtoa...? Oman kokemuksen mukaan siirto on ehkä helpompikin, kun sen tekee "nuorempana". Meillä tyttö siirtyi kesällä (jolloin oli 1v 6kk) jatkettavaan sänkyyn. Aiemminkin olisi ollut jo tarvetta siirtää. Aluksi hillui ja tuli pois sängystä, mutta nyt nukkuu jopa paremmin kuin pinniksessä. Jatkettava kun on leveämpi ja tykkää muutenkin kun pääsee ihan itse sänkyyn. Meidän tyttö on aika peppi pitkätossu huimapää ja rupesi yllättäen myös yrittämään pois laidan yli. Se voi olla vaarallista, jos tuleekin alas huonossa asennossa. Ja vaikka lapsi ei tee sitä nyt, huomenna voi olla jo ihan toisin. Mutta jokainen tekee tavallaan, lapsen luonteesta tietysti riippuen. Esikoinen (veli) siirrettiin muistaakseni 1v 8kk. Aluksi oli hillumista, mutta aika nopeasti tottuivat molemmat. Eivätkä ole kertaakaan pudonneet lattialle (jossa aluksi ollut varalla patja) vaikka pinnasängyssä kyllä roikkuivat laidoissa koko ajan...
 
Muumimammuska harmaa
Meillä poika saa nukkua pinniksessä niin kauan kuin tulee se järki päähän, ettei tartte joka paikasta könytä pää edellä pois :whistle: Tosin ikää kin vasta himpun verran yli 1v eli nou hätä. Ja jos pikkukakkonen tulee, niin ostetaan sitten toinen pinnis ellei siiheksi esikoinen opi nukkumaan jatkettavassa sängyssä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 11:04 Muumimammuska harmaa kirjoitti:
Meillä poika saa nukkua pinniksessä niin kauan kuin tulee se järki päähän, ettei tartte joka paikasta könytä pää edellä pois :whistle: Tosin ikää kin vasta himpun verran yli 1v eli nou hätä. Ja jos pikkukakkonen tulee, niin ostetaan sitten toinen pinnis ellei siiheksi esikoinen opi nukkumaan jatkettavassa sängyssä.
Musta kahden lapsen kanssa on kätevää et se isompi pääsee turvallisesti ite pois sängystä. Usein aamulla tai päikkäreiden aikaan syötän vauvaa kun isompi herää. Huutelen vaan et tuu tänne, äiti syöttää vauvaa makuuhuoneessa. Meillä syödään välillä aika pitkään, eli isompi kyllä kyllästyis olemaan pinniksessä. Mut lapset on erilaisia, jokainen tyylillään.
 
Ovatko lapsenne pudonneet siitä tavallisesta sängystä? Se taasen mietityttää minua. Vauva tulossa, joten olisi mukava siirtyä jo ennen kuin "aivan pakko", jotta ei lapselle liikaa muutosta. Nyt nukkuu myös paljon vieressä, ja on kova tyttö pyörimään ja viemään tilaa. Nukkuu kyllä mielellään omassa sängyssäkin, siitä ei kyse.
 
Meillä poitsu ny 1v. 4kk ja on nukkunut omassa vuoteesssaan muutaman viikon. Vuode on makuuhuoneen nurkassa ja meidän parisänky on aivan kiinni pojan vuoteen laidassa. Lisäksi laitoin patjan alta menemään huopaviltin laitojen päältä niin ei kolhi itseään jos unissaan pyörii. Ja hyvin sujuu, itseasiassa nukkuu paremmin kun pinnasängyssä. Aamulla ja päiväunien jälkeen kömpii meidän sängyn kautta pois.
 
Meillä ei ainakaan ole tipahtanut, tuo nukuttaminen/nukahtaminen on ISO ongelma, mutta sitten kun simahtaa niin pysyy hvyin aamuun asti. Sängyssä on osittain pienet laidat ja laitoin pinniksen reunapehmusteenkin patjan väliin, ettei kolhi itseään.
 
Meillä on standardia pienempi pinnis ja kun 1,4 v pojan unilelu on sitä itseään suurempi nalle, niin tilaa pinniksessä on tosi vähän. Siksi haluttais jo siirtää jatkettavaan. Uusi sänky on ollut nyt viikon verran käytössä, mutta emme saa poikaa nukahtamaan sinne. Meillä siis kanssa nukahtaa itsekseen 15-30 minuutin pyörimisen jälkeen pinnikseen, isojen sängystä tulee koko ajan pois ja alkaa leikkiä hippasta, vaikka me oltais kuinka vähäeleisiä ja yritetään vaan palauttaa sänkyyn. Nauraa rätkättää ja juoksee väliä makkarin ovi - oma sänky. Ei siis herkkua ei... Nyt olen monta kertaa oman raskausväsymykseni vuoksi luovuttanut, ja nukuttanut pinnikseen ja siirtänyt sitten unisen lapsen isojen sänkyyn. Meille tulee uusi vauva vasta keväällä, joten sen vuoksi kiirettä ei ole, mutta pari viikkoa ajattelin vielä yrittää. Jospa se siitä...Jos meidän pinnis olisi isompi, en siirtäisi vielä.
 
katrillix harmaana
Meidän kaksi ekaa siirtyneet isompaan sänkyyn siinä 2v. tienoilla, kun ovat itse kiivenneet pois pinnasängystä. Ja suosittelen siirtämistä vähän aikaisempaan ikään, ennen tuota uhmaa.... Meidän illat ovat olleet suurta ravausta kunnes ikä on tehnyt tehtävänsä ja illat vähitellen rauhoittuneet.

Tosin mukavuudenhaluisena (lapsi nukahtaa hyvin itse pinnasänkyyn) tuskin saan aikaiseksi siirtää kolmattakaan "ajoissa" isoon sänkyyn.... Sitten taas istutaan sängyn vieressä kaaaaaaauan ja palautetaan tyttöä vaikka 20 kertaa omaan sänkyyn....
 
mites
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 13:42 Miili kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 11:04 Muumimammuska harmaa kirjoitti:
Meillä poika saa nukkua pinniksessä niin kauan kuin tulee se järki päähän, ettei tartte joka paikasta könytä pää edellä pois :whistle: Tosin ikää kin vasta himpun verran yli 1v eli nou hätä. Ja jos pikkukakkonen tulee, niin ostetaan sitten toinen pinnis ellei siiheksi esikoinen opi nukkumaan jatkettavassa sängyssä.
Musta kahden lapsen kanssa on kätevää et se isompi pääsee turvallisesti ite pois sängystä. Usein aamulla tai päikkäreiden aikaan syötän vauvaa kun isompi herää. Huutelen vaan et tuu tänne, äiti syöttää vauvaa makuuhuoneessa. Meillä syödään välillä aika pitkään, eli isompi kyllä kyllästyis olemaan pinniksessä. Mut lapset on erilaisia, jokainen tyylillään.
Eikös teillä ole pinniksessä laskettavaa laitaa että pääsee turvallisesti itse pois? Meillä sellainen on ollu molemmilla ja ovat pinniksessä nukkuneet niin kauan kuin pituuden puolesta mahtuu. Hyvin pääsivät itse sänkyyn ja sieltä pois.
 
meillä poika 2-vuotias ja nyt talven aikana pitäis sänkyä vaihtaa, on vauva tulossa. Mua mietityttää se, että kuinka monta tuntia poika jaksaa sängystä nousta ja vitkuttaa nukkumaanmenoa. Se pitäis varmaan köyttää siihen sänkyyn kiinni :D
 
Täällä tyttö 2v7kk ja yhä nukkuu hyvin pinniksessä.On sen sorttinen tyttö että varmaan tulisi 10kertaa pois ennen nukahtamista.1v tyttö nukkuu viereisessä sängyssä.Vanhempi kyllä nätisti odottaa sängyssä jos pienempi on syömässä kun herää.Leikkii pehmoleluillaan sen aikaa.
 
Meidän kohta 2 vee nukkuu vielä pinniksessä. Ei ole koskaan yrittänyt kiivetä pois sieltä, joten ei olla vielä saatu aikaiseksi siirtää kerrossängyn alasänkyyn :) eli tuskin asialla on kiirettä, vaan teette niin kuin itsestänne tuntuu!

Meilläkin kiirehdittiin esikoisen kanssa asiaa, ja hän taisi olla 1,5 vuotias kun alettiin nukuttaa "isojen sängyssä".

Hmm.. saadaanhan ainakin iltaisin olla rauhassa ja vältytään kahden kerroksen ramppaamiselta, kun kuopus viihtyy vielä pinnasängyssä ;)
minusta tuntuu, että joskus olisi joku ikä oikein "määrätty", että eihän enää "suurinpiirtein yksivuotiaana syödä tuttia, juoda tuttipullosta eikä nukuta pinnasängyssä"... en edes tiedä, mistä moinen painostus on korviini kantautunut... onneksi kuopuksen kanssa osaa ottaa paaaljooon rennommin :)
 
moi
Meillä poika 2v3kk ja nukkuu pinniksessä, ranskalainen standartti 140cm pitkä.
Aijon jatkaa ainakin ens kevääseen (jos vaan herra haluaa) Uusi vaavi tulee vasta huhtikuussa joten kiire ei ole enkä muutenkaan lähtis vaihtamaan lastani isoon sänkyyn koska pikkukakkonen on tulossa, vähän liikaa muutosta ja voi tulla takapakkia aika reilusti yöunissa. Ostaisin vaikka ikeasta jonkun halvan pinnasängyn ennemmin.

:wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.09.2006 klo 14:29 moi kirjoitti:
Meillä poika 2v3kk ja nukkuu pinniksessä, ranskalainen standartti 140cm pitkä.
Aijon jatkaa ainakin ens kevääseen (jos vaan herra haluaa) Uusi vaavi tulee vasta huhtikuussa joten kiire ei ole enkä muutenkaan lähtis vaihtamaan lastani isoon sänkyyn koska pikkukakkonen on tulossa, vähän liikaa muutosta ja voi tulla takapakkia aika reilusti yöunissa. Ostaisin vaikka ikeasta jonkun halvan pinnasängyn ennemmin.

:wave:

Mielelläni tekisin myös näin, mutta kun toiset lapset tosiaan kiipeää pois sieltä sängystä vähän yli vuoden ikäisenä ;)
 

Yhteistyössä